Hop til indhold

hvalpe dominans


minda
 Share

Recommended Posts

Vi har 2 skønne vovser.

Rasmus, Welsh Springer Spaniel, 5 år, kastreret Han.

Murphy, Engelsk Springer Spaniel, knap 12 uger, Han.

 

De er meget glade for hinanden, leger, putter og følger hinanden.

 

Rasmus har sat Murphy på plads, for alvor, 2 gange, så man kan vist godt sige at Rasmus finder sig i rigtig meget.

 

Nu er det sådan at Murphy er begyndt at udvise dominerende adfærd. Han humper Rasmus.

Rasmus sætter ham ikke på plads, men flytter sig bare, eller lægger op til leg.

Synes der er MEGET tidligt at Murphy prøve den slags grænser af..

 

Men er det det???

Og hvad skal vi gøre ved det?? Eller er det Rasmus der selv skal sige fra??

 

Har ikke før haft 2 hunde på en gang, så råd modtages meget gerne... :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har 2 skønne vovser.

Rasmus, Welsh Springer Spaniel, 5 år, kastreret Han.

Murphy, Engelsk Springer Spaniel, knap 12 uger, Han.

 

De er meget glade for hinanden, leger, putter og følger hinanden.

 

Rasmus har sat Murphy på plads, for alvor, 2 gange, så man kan vist godt sige at Rasmus finder sig i rigtig meget.

 

Nu er det sådan at Murphy er begyndt at udvise dominerende adfærd. Han humper Rasmus.

Rasmus sætter ham ikke på plads, men flytter sig bare, eller lægger op til leg.

Synes der er MEGET tidligt at Murphy prøve den slags grænser af..

 

Men er det det???

Og hvad skal vi gøre ved det?? Eller er det Rasmus der selv skal sige fra??

 

Har ikke før haft 2 hunde på en gang, så råd modtages meget gerne... :o)

 

Jeg tror ikke at det har noget som helst med dominans at gøre, det er oftest et tegn på stress og tyder på at din hvalp trænger til lidt mere ro;) du bør sørge for at hvalpen får ro til at sove, det vil sige skille hundene ad, sæt fx et babygitter op i mellem dem;)

humperi stopper jeg altid stille og roligt ved simpelhen at pille hunden af, ikke skælde ud eller råbe op, bare helt rolig fjerne den og sørge for ro, ofte skal hvalpen hjælpes i ro, fx ved at man nusser stille og roligt, og selv forholder sig i ro;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at det har noget som helst med dominans at gøre, det er oftest et tegn på stress og tyder på at din hvalp trænger til lidt mere ro;) du bør sørge for at hvalpen får ro til at sove, det vil sige skille hundene ad, sæt fx et babygitter op i mellem dem;)

humperi stopper jeg altid stille og roligt ved simpelhen at pille hunden af, ikke skælde ud eller råbe op, bare helt rolig fjerne den og sørge for ro, ofte skal hvalpen hjælpes i ro, fx ved at man nusser stille og roligt, og selv forholder sig i ro;)

 

Enig - det er ikke Fifty Shades of dogs - det er hunde de tænker knap så rafineret om reproduktion :mrgreen: spøg til side - reaktionen skyldes som der står her ofte stress og så laver hjernen en art overspringshandling og slår på en automatpilot. Det ses også ved mennekeben nogle gange. En anden god ting ved at stoppe det stille og roligt nu er, at jeres lille vams så ikke får øvet sig i adfærden, da den så senere kan få på lampen af andre hunde, der finder det ganske irriterende - klart nok :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Helt klart en form for stress. Min sorte lab gør det og gjorde det også tidligt, min den brune lab siger ikke fra han går bare eller ligger sig ned.

 

Min den sorte lab er nu tre år gammel og kan stadigvæk finde på at gøre det, ex hvis vi kommer hjem fra en lang gå tur og vi bagefter går i haven og træner lidt så kan han pludselig hoppe på den gamle, men eftersom jeg ca ved hvornår han gør det, så stopper vi træning eller går ind lige inden han skal til at humpe. Han bliver simpelthen overgearet.

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak for svar!!!

Havde slet ikke tænkt i stress-baner.. :(

 

De leger meget sammen, men jeg synes også at de er gode til at lægge sig og sove..

Men måske ikke nok??

 

Har man en tommelfingerregl for hvor meget sådan en hvalp skal sove om dagen??

(Er godt klar over at det må være indivituelt, men bare for at give mig en ide??)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige tilføje, at små hvalpe også kan humpe i deres almindelige hvalpeleg. Her menes i -6-8 ugers alderen. Også uden jeg ser det som stress.

En hvalp, der humper ind i mellem , ser jeg ikke som nødvendigvis stress forstyrret. Bare en dårlig vane, der skal nedtones/stoppes, fordi mange hunde ikke finder sig i dette, når hvalpelicensen udløber.

Den med søvn er svær, for nogle hvalpe lægger sig af sig selv, andre skal have meget ro , for ikke at ville følge med i , hvad der sker i huset.

Jeg plejer at lægge med midt på dagen, så kommer det af sig selv. De voksne lægger sig , og hvalp/unghund følger mønsteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke han virker stresset. (Men det kan han jo godt være alligevel, det er jo også derfor jeg spørger;o))

Han er faktisk god til at lægge sig af sig selv, også selvom den "gamle" render i haven.

Han har haft lidt svært ved at geare ned efter leg, men det er blevet meget bedre inden for de sidste par uger..

 

De er alene hjemme om dagen, (ca 6 timer) og der er der ingen tvivl om at de sover begge to..

(det kan vi se på stuen og deres legetøj)

Så Murphy sover 7-8 timer om natten, 6 timer om dagen, og et par smålure i løbet af aftenen.. (ca ½ time af gangen)

 

Men vi skal vel i bund og grund bare aflede Murphys opmærksomhed, når han humper Rasmus??

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare tag ham ned - stille og roligt - adskil kort eventuelt eller afled - gør ikke en masse ud af det.

 

Flytter adfærden til andre områder af hans liv fx begynder han at gøre andre ting i stedet, så kan I begynde at overveje om han har brug for ekstra ro ind imellem. En voksen sund hund skal hvile 14-16 timer i døgnet for at fungere, siger den gyldne regel, men det er et gennemsnit. Hvalpe sover ofte meget mere.

 

Det vigtigste er at bryde en eventuel dårlig vane, da han ellers kan få nogle grimme oplevelser som ældre, hvis han forsøger det ved en anden hund, fordi han har lært at "lege" på denne måde.

 

At være stresset behøver ikke betyde, at en hund kræver en hel masse lagt om. Stress er mange ting, og nogle gange skal man bare give vams lidt alene tid at hvile i så er den ged barberet. der hvor stress er farligt, og som vi ofte hører om hos os mennesker også, er den kroniske stress, men det er jo slet ikke der jeres lille vams er :) Så bare rolig. Bare tag ham væk og så stopper det normalt stille og roligt.

 

Nogle gange nyder to hunde, der bor sammen, muligheden for at sove lidt alene ind imellem. Et børnegitter imellem dem kan give begge en pause

 

Jeg havde en hund, der var overstimuleret en gang. Vi ledte efter årsagen, men syntes jo han var en meget fornuftig hund ellers. Så hvad var der galt. Så kom vi i tanke om, at vi altid kørte med ham i bilen alle steder, fordi han ikke kunne lades alene endnu. Han havde noget separationsangst, som tog nogle måneder at aflære. I bilen sad han i bagagerummet og udsyn til alt omkring sig. Vi gik ind og talte timer han hvilede med den livsstil. 9 timer dagligt.... For lidt. Så fik vi et bur og smed et tæppe over i bilen - vupti - hunden blev ikke hele tiden fyldt med sanseindtryk fra bilturene - og nu hvilede han 12 timer dagligt. Det gjorde forskellen - herefter kunne han også begynde at være alene hjemme - tingene hænger sammen :) Så små ting kan gøre en stor forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke han virker stresset. (Men det kan han jo godt være alligevel, det er jo også derfor jeg spørger;o))

Han er faktisk god til at lægge sig af sig selv, også selvom den "gamle" render i haven.

Han har haft lidt svært ved at geare ned efter leg, men det er blevet meget bedre inden for de sidste par uger..

 

De er alene hjemme om dagen, (ca 6 timer) og der er der ingen tvivl om at de sover begge to..

(det kan vi se på stuen og deres legetøj)

Så Murphy sover 7-8 timer om natten, 6 timer om dagen, og et par smålure i løbet af aftenen.. (ca ½ time af gangen)

 

Men vi skal vel i bund og grund bare aflede Murphys opmærksomhed, når han humper Rasmus??

 

Det lyder som om han sover nok og fint. Så ville jeg bare stoppe den dumme vane stille og roligt, før den får fat :) Simpelthen for at undgå dårlige oplevelser senere.

 

Når I afleder kan I undgå at komme til at belønne ham med opmærksomhed for adfærden ved at forlade rummet, kalde på dem fra et andet rum, når de ankommer, så bed dem sit eller lignende og giv en godbid for sit - herefter kan I eventuelt adskille et par minutter eller lignende og se om han så genoptager det. Hvis ikke er der ingen grund til at adskille. Han skal bare vises vejen lidt omkring god social opførsel af jer, før en stor sur hund viser ham det, når han er 9 måneder, for dens måde at vise det er ikke altid så pædagogisk, og ikke alle hunde han møder er lige gode sproglige :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder med Ulla her. Det er noget de fleste hvalpe øver sig lidt på, lige som man ofte oplever en periode hvor de har fundet ud af at de kan gø.

 

Når man har en fornuftig voksen hund der ignorerer en hvalps "provokationer", så kan man som hovedregel godt regne med at det ikke betyder noget. Men desværre blander alt for mange hundeejere sig fordi de synes det er synd for den voksne og smider muligheden væk for, at den voksne hund kan havne i en situation hvor den opdrager på den lille. Og det er faktisk guld værd at den lærer indenfor hjemmets fire vægge og ikke af en tilfældig hund ude på turen, der måske ikke er så god til at opdrage, men f.eks. overreagerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak for svar!!!

Havde slet ikke tænkt i stress-baner.. :(

 

De leger meget sammen, men jeg synes også at de er gode til at lægge sig og sove..

Men måske ikke nok??

 

Har man en tommelfingerregl for hvor meget sådan en hvalp skal sove om dagen??

(Er godt klar over at det må være indivituelt, men bare for at give mig en ide??)

 

 

Alle hvalpe, store som små, skal sove MINIMUM 16 timer i døgnet, gerne en time eller to mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi vil helt bestemt helst have at det er den "gamle" der opdrager. Og det gør han også i nogle situationer, uden at han er voldsom.

Han går fx ind foran den lille hvis den lille tigger ved bordet..

Men han sagde bare ikke fra, da den lille humpede ham..

 

Vi holder øje med dem, og ser om det udvikler sig.

Han har jo kun gjort det en enkelt gang...

 

Tak for alle Jeres råd.. :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sexdrift er absolut en mulighed for en hvalp i den alder. Han er på vej ind i en udviklingsfase præget af øget testosteronproduktion, den såkaldte halve kønsmodning, og her sker en ændring hos både hanner og tæver.

 

Legesådan indeholder leg momenter fra alle adfærd, så jeg ville ikke tage det tungt.

Din voksne hanhund viser da også overskud og føler sig hverken truet eller provokeret af Murphys opførsel, men prøver at aflede med leg.

 

Jeg ville selv intet foretage mig, medmindre Rasmus tydeligt viser, at han ikke bryder sig om humperiet, men ikke vil sige fra. Så ville jeg som andre også er inde på, fjerne hvalpen og vise ham noget andet at foretage sig.

Langt hellere få en kendt voksen hund til at sige fra på hjemmebane end at hvalpen skal have decideret smæk af en fremmed voksen hund på udebane.

 

Raske hanhunde er eminente opdragere udi hundenes takt og tone, langt bedre end vi mennesker er, så jeg ville som nævnt først blande mig, hvis det blev nødvendigt.

Hvis du vælger at fjerne hvalpen, så vær opmærksom på at gøre det stille og roligt og uden at sige noget. Et evt. "nej" eller lignende kan af den voksne hund blive opfattet som et forbud imod at irettesætte den lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...