Hop til indhold

Når hunden er blevet forskrækket


skade
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

 

Jeg har jo denne skønne skønne 8 måneder gammel tysk pinscher tæve, som egentlig er super cool og nem at ha med rundt omkring.

For noget tid siden havde vi hygget lidt på en fodbold bane, der kom nogle drenge og skød på mål. Jeg havde min hund i snor og vi fortrak så de kunne spille, men da vi passere bag målet, for at komme ud, røg en bold over mål og landede lige foran os, og vi blev begge lidt forskrækket, nå men det var det.

Nu har jeg et par gange oplevet at min hund reagere på lyden af når nogle spiller fodbold (når de hamre bolden i mål/ ind i banden/hus mur) det er en speciel rungende høj/voldsom lyd.

 

Hun reagere med bare at ville væk, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg har prøvet at sætte mig med hende, et stykke fra banen, aflede/lege, men så snart lyden/braget kommer vil hun bare væk, og hun trækker bare afsted så længe hun kan høre lyden (så det hjælper ikke at gå længere væk og træne) det er kun nogle få gange jeg har oplevet det, da det ikke er så tit vi kommer forbi når der bliver spillet.

Hun kan sagtens selv lege med en fodbold og hun reagere heller ikke når jeg sparker til den (jeg kan nok ikke sparke hårdt nok)

 

Nogle der har et råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det vil virke, men prøv, at tage nogle rigtig gode og uimodståelige godbidder med og start så med, at gå mod boldbanen Tal opmuntrende til hende og sørg for, at have øjenkontakt, mens du giver hende godbidder og roser hende, samtidig med, at I langsomt nærmer jer boldbanen. Så snart du fornemmer, at hun evt. er ved, at miste fokus på dig og godbidderne, så vend om og gå en anden vej, inden hun når, at kører op.

Sådan ville jeg gøre flere dage i træk og se om det ville have nogen effekt og om I ville kunne komme et lille stykke nærmere dag for dag, for så til sidst, at kunne passere banen uden hun reagerer synderligt på larmen fra boldene.

Husk også, at tænke på hvordan du selv reagere jo nærmere I kommer boldbanen, for det kan hun mærke med det samme, så det er med, at være så afslappet som mulig.

Ved som sagt ikke, om det vil virke, men det kan da prøves :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det vil virke, men prøv, at tage nogle rigtig gode og uimodståelige godbidder med og start så med, at gå mod boldbanen Tal opmuntrende til hende og sørg for, at have øjenkontakt, mens du giver hende godbidder og roser hende, samtidig med, at I langsomt nærmer jer boldbanen. Så snart du fornemmer, at hun evt. er ved, at miste fokus på dig og godbidderne, så vend om og gå en anden vej, inden hun når, at kører op.

Sådan ville jeg gøre flere dage i træk og se om det ville have nogen effekt og om I ville kunne komme et lille stykke nærmere dag for dag, for så til sidst, at kunne passere banen uden hun reagerer synderligt på larmen fra boldene.

Husk også, at tænke på hvordan du selv reagere jo nærmere I kommer boldbanen, for det kan hun mærke med det samme, så det er med, at være så afslappet som mulig.

Ved som sagt ikke, om det vil virke, men det kan da prøves :-)

 

Tak for svar, hun reagere kun hvis der er nogle deroppe der spiller og lyden er der og det er ikke samme tid eller hver dag, så det er svært at planlægge, men jeg vil sørge for at ha super gode guffere med når vi skal den vej, så må vi se om vi kan ramme når der er nogle.

 

Jeg synes ikke jeg reagere, så er ret sikker på hun ikke reagere pga mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar, hun reagere kun hvis der er nogle deroppe der spiller og lyden er der og det er ikke samme tid eller hver dag, så det er svært at planlægge, men jeg vil sørge for at ha super gode guffere med når vi skal den vej, så må vi se om vi kan ramme når der er nogle.

 

Jeg synes ikke jeg reagere, så er ret sikker på hun ikke reagere pga mig.

 

Håber, at det kan trænes væk med lækre godbidder, ros og masser af tålmodighed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud til en bane - først hvor en spiller, så to osv - gradvis bygger du på med sværhed. Du står på afstand hvor hun ikke er bange, men lige akkurat reagerer en smule dvs ser mod dem, der spiller. Hun må ikke være bange, så hvis hun ikke reagerer er det kun godt. Hver gang hun ser på spillerne - klik og godbid. Gentages mange gange. Gå væk og gå til igen. Træn kort tid af gangen men ofte. Gradvis går du tættere på. Reagerer hun går du væk og skaber afstand og når hun igen kan stå og se på det uden frygt klik og godbid hver gang hun er rolig og ser på det, der skræmmer

 

Find også lyde derhjemme der ligner - afspil på MEGET lav styrke og hold FEST imens. Træn dette i MEGET kort tid og øg gradvis tiden og skru op over tid. Bliver hun bange, skru ned. Reagerer hun ikke med frygt men hører/registrerer lyden, så er du på rette vej

 

Hun skal ikke udvise frygt for at du kan træne dette væk. Så er du over hundens tærskel og der finder ikke brugbar indlæring sted. Du skal hele tiden arbejde lige under det sted, hvor hun bliver bange, så bygger du nye forventninger/følelser på, da hun kobler den lækre mad med lyden

Anvende MEGET lækre godbidder til denne træning fx frikadeller. Lad dem komme i en lind strøm

 

Få eventuelt en uddannet rådgiver til at vise dig hvordan du anvender metoden

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en ellers super cool hund bliver forskrækket, skal der arbejdes seriøst på at få vendt bøtten.

 

I øjeblikket efter selve forskrækkelsen - eller i situationer hvor hunden FORVENTER at blive forskrækket er det vigtigt, at du ikke er passiv og dermed spiller situationen over til hunden. Det hunden har brug for er guidance, det vi tidligere med et tåbeligt ord kaldte lederskab, men som egentlig er et ord som lige i denne situation passer fint.

Du skal tage kontrol over situationen, fuldstændig kontrol og ikke lade noget være op til din unghund eller tilfældighederne.

Du skal skridt for skridt arbejde dig frem mod en fuldstændig afreaktion fra din hund og først forlade stedet, når denne afreaktion er opnået. Dermed når oplevelsen ikke at sætte sig i langtidshukommelsen, men bliver visket ud af de ting, som skete efterfølgende.

 

Det spil er kørt nu, situationen har fæstet sig og det skal du så arbejde dig ud af med et af de foreslåede tiltag.

Men du har også brug for et redskab til brug i situationer hvor din hunds forbehold viser sig igen enten fordi der sker noget uforudsigelige eller fordi hun vil inddrage andre lyde som værende potentielt farlige hvilket plejer at være mønstret hos lydforskrækkede hunde.

 

Her kommer det:

 

I situationen må hun ikke have lov at flygte, da dette forstærker indtrykket af fare. Bliv på stedet eller så tæt på stedet du kan, og kommander med hende, ja kommander! Du skal tage styringen og lave noget hun skal forholde sig til, du må ikke sidde og forsøge at lokke med godbidder eller rare ord, det gør situationen social og kan lægge yderligere pres på hende + at du viser, at du tager lydene alvorligt. Lok aldrig en bange hund med godbidder fra hånd eller med lokkeord!

 

Dette kan indebære at du skal bruge en strengere tone end du er vant til, men det er der ikke noget at gøre ved, det er for din hunds bedste.

 

Gå evt. bare frem og tilbage og kræv, at hun følger med, stop ikke op og vent på hende. Gå hurtigt og lav mange rappe vendinger, så hun er nødt til at koncentrere sig om at følge dig.

Bliv ved så længe du er nødt til det for at hun begynder at slappe af ift. forskrækkelsen. Skal du gå ½ time, så er det det, der skal til.

 

Din hunds sympatiske nervesystem (speederen, opkørtheden) er i fuldt beredskab, stresshormonerne flyder frit og det parasympatiske nervesystem (bremsen, roen) skal have lidt tid for at nå at virke.

Vi er altså ude efter, at hun kommer ud af den akutte stress og begynder at falde ned til normalt leje.

Når hun begynder at slappe af, kan du lave kendte, nemme, øvelser med hende. Øvelser som du belønner med godbidder, gerne fra jorden. Godbidderne, det at spise dem, vil få stresssen til at falde yderligere.

Gradvis vil du kunne se, at hun vender tilbage til normaltilstanden, men først når hun opfører sig helt almindeligt, begynder du at gå hjemad.

Giver det mening?

 

 

Hjemme kan du forebygge, at hun inddrager andre lyde i det negative lydrepertoire ved, dagligt, at vise hende lyde. Hunde kan blive forskrækkede som alle andre og her ser man ofte efterfølgende at de reagerer på lyd 1 ved at vente på lyd 2, som de dermed er parate til at blive bange for.

 

Vis hende hvordan alt lyder, skuffer, skabe og andre smæld/hvislende. Først på meget lavt niveau og gradvist øges lydniveauet. Kombiner gerne med efterfølgende godbidder på gulvet, men giv hende den aldrig fra hånden da situationen dermed bliver social, hvilket ikke er meningen.

 

Lydene nå aldrig blive så høje, at hun reagerer på dem, men det er vigtigt at hun ser hvor lydene kommer fra.

 

Des flere neutrale lyde hun lærer at kende jo større sandsynlighed er der for, at hun kan kategorisere en ny lyd som noget der ligner en lyd hun kender som ufarlig.

 

Du kan ligeledes gå til boldbanen og indspille boldlydene og hjemme træne med dem, ved at have en fodbold du skubber til samtidig med lydene. Altid på så lavt lydniveau, at hun ikke reagerer. Bolden kan være et vigtigt, positivt, redskab, som hun evt. kan lære at skubbe til selv for at forebygge at hun tillægger fodbolde en negativ betydning.

Det kan med tiden udvikle sig til lidt vildere lege med bolden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud til en bane - først hvor en spiller, så to osv - gradvis bygger du på med sværhed. Du står på afstand hvor hun ikke er bange, men lige akkurat reagerer en smule dvs ser mod dem, der spiller. Hun må ikke være bange, så hvis hun ikke reagerer er det kun godt. Hver gang hun ser på spillerne - klik og godbid. Gentages mange gange. Gå væk og gå til igen. Træn kort tid af gangen men ofte. Gradvis går du tættere på. Reagerer hun går du væk og skaber afstand og når hun igen kan stå og se på det uden frygt klik og godbid hver gang hun er rolig og ser på det, der skræmmer

 

Find også lyde derhjemme der ligner - afspil på MEGET lav styrke og hold FEST imens. Træn dette i MEGET kort tid og øg gradvis tiden og skru op over tid. Bliver hun bange, skru ned. Reagerer hun ikke med frygt men hører/registrerer lyden, så er du på rette vej

 

Hun skal ikke udvise frygt for at du kan træne dette væk. Så er du over hundens tærskel og der finder ikke brugbar indlæring sted. Du skal hele tiden arbejde lige under det sted, hvor hun bliver bange, så bygger du nye forventninger/følelser på, da hun kobler den lækre mad med lyden

Anvende MEGET lækre godbidder til denne træning fx frikadeller. Lad dem komme i en lind strøm

 

Få eventuelt en uddannet rådgiver til at vise dig hvordan du anvender metoden

 

Når en ellers super cool hund bliver forskrækket, skal der arbejdes seriøst på at få vendt bøtten.

 

I øjeblikket efter selve forskrækkelsen - eller i situationer hvor hunden FORVENTER at blive forskrækket er det vigtigt, at du ikke er passiv og dermed spiller situationen over til hunden. Det hunden har brug for er guidance, det vi tidligere med et tåbeligt ord kaldte lederskab, men som egentlig er et ord som lige i denne situation passer fint.

Du skal tage kontrol over situationen, fuldstændig kontrol og ikke lade noget være op til din unghund eller tilfældighederne.

Du skal skridt for skridt arbejde dig frem mod en fuldstændig afreaktion fra din hund og først forlade stedet, når denne afreaktion er opnået. Dermed når oplevelsen ikke at sætte sig i langtidshukommelsen, men bliver visket ud af de ting, som skete efterfølgende.

 

Det spil er kørt nu, situationen har fæstet sig og det skal du så arbejde dig ud af med et af de foreslåede tiltag.

Men du har også brug for et redskab til brug i situationer hvor din hunds forbehold viser sig igen enten fordi der sker noget uforudsigelige eller fordi hun vil inddrage andre lyde som værende potentielt farlige hvilket plejer at være mønstret hos lydforskrækkede hunde.

 

Her kommer det:

 

I situationen må hun ikke have lov at flygte, da dette forstærker indtrykket af fare. Bliv på stedet eller så tæt på stedet du kan, og kommander med hende, ja kommander! Du skal tage styringen og lave noget hun skal forholde sig til, du må ikke sidde og forsøge at lokke med godbidder eller rare ord, det gør situationen social og kan lægge yderligere pres på hende + at du viser, at du tager lydene alvorligt. Lok aldrig en bange hund med godbidder fra hånd eller med lokkeord!

 

Dette kan indebære at du skal bruge en strengere tone end du er vant til, men det er der ikke noget at gøre ved, det er for din hunds bedste.

 

Gå evt. bare frem og tilbage og kræv, at hun følger med, stop ikke op og vent på hende. Gå hurtigt og lav mange rappe vendinger, så hun er nødt til at koncentrere sig om at følge dig.

Bliv ved så længe du er nødt til det for at hun begynder at slappe af ift. forskrækkelsen. Skal du gå ½ time, så er det det, der skal til.

 

Din hunds sympatiske nervesystem (speederen, opkørtheden) er i fuldt beredskab, stresshormonerne flyder frit og det parasympatiske nervesystem (bremsen, roen) skal have lidt tid for at nå at virke.

Vi er altså ude efter, at hun kommer ud af den akutte stress og begynder at falde ned til normalt leje.

Når hun begynder at slappe af, kan du lave kendte, nemme, øvelser med hende. Øvelser som du belønner med godbidder, gerne fra jorden. Godbidderne, det at spise dem, vil få stresssen til at falde yderligere.

Gradvis vil du kunne se, at hun vender tilbage til normaltilstanden, men først når hun opfører sig helt almindeligt, begynder du at gå hjemad.

Giver det mening?

 

 

Hjemme kan du forebygge, at hun inddrager andre lyde i det negative lydrepertoire ved, dagligt, at vise hende lyde. Hunde kan blive forskrækkede som alle andre og her ser man ofte efterfølgende at de reagerer på lyd 1 ved at vente på lyd 2, som de dermed er parate til at blive bange for.

 

Vis hende hvordan alt lyder, skuffer, skabe og andre smæld/hvislende. Først på meget lavt niveau og gradvist øges lydniveauet. Kombiner gerne med efterfølgende godbidder på gulvet, men giv hende den aldrig fra hånden da situationen dermed bliver social, hvilket ikke er meningen.

 

Lydene nå aldrig blive så høje, at hun reagerer på dem, men det er vigtigt at hun ser hvor lydene kommer fra.

 

Des flere neutrale lyde hun lærer at kende jo større sandsynlighed er der for, at hun kan kategorisere en ny lyd som noget der ligner en lyd hun kender som ufarlig.

 

Du kan ligeledes gå til boldbanen og indspille boldlydene og hjemme træne med dem, ved at have en fodbold du skubber til samtidig med lydene. Altid på så lavt lydniveau, at hun ikke reagerer. Bolden kan være et vigtigt, positivt, redskab, som hun evt. kan lære at skubbe til selv for at forebygge at hun tillægger fodbolde en negativ betydning.

Det kan med tiden udvikle sig til lidt vildere lege med bolden.

 

Tak for jeres svar, det vil jeg helt bestemt forsøge.

Hun reagere ikke på banen, larm, boldspil eller andet, hun er også selv super glad for at spille bold og jeg kan også sparke til bolden.

Vi har også været på boldbane efter hvor en gut spillede og det reagerede hun slet ikke på, var helt afslappet og hyggede med sin egen bold/legede med mig.

Problemet med at øve i forhold til lyden er at jeg aldrig ved hvornår der spilles og om lyden kommer, så det med at prøve når der kun er en enkelt og langsom øge er ikke muligt.

Men jeg vil prøve det med at blive i situationen og gå rundt med hende og lave øvelser hvis hun kan det og så ha gode godbidder med.

I går aftes troede jeg lige at jeg ku få øvet, nogle børn spillede bold mellem blokkene og kunne tydelig høre den der larmende ekko når bolden blev sparket ind i muren, men hun reagerede ikke det mindste, hun kiggede og snuste så videre, ville lege og fik ellers gjort det hun skulle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor: Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig helt: Vil du være streng i tonen mod en hund, der er bange? Det ville jeg aldrig - jeg ville berolige hunden. Mens jeg selv er rolig. Det har virket eminent ved min egen, der stort set kan færdes over alt nu - da han kom kunne han ikke gå i haven pga lydfobi og bange for alt i omgivelserne. Forskningen viser, at det er en myte, at man får mere angst af at berolige en bange hund. Det stammer fra den gang, man også sagde, at hvis et barn faldt, skulle man lade det ligge og ignorere det. I dag ved man, at angst og frygt er ubehageligt at være i for en hund. Alt den gør i situationer, hvor den oplever dette, handler om at mindske følelsen og fjerne sig fra det, der giver den. Der er derfor INTET man kan tilbyde en bange hund, som kan forstærke angst/frygt, da selve mekanismen hund rent fysiologisk er designet til at undgå følelsen. Der findes rigtig meget litteratur på dette. Men man kan stresse den - og stress kan forværre hundens reaktioner - men ikke ved at sætte sig rolig ned, lade hånden glide over hundens bryst og eventuelt tale beroligende med en rolig og sikker stemme. Når man gør det kan man simpelthen mærke, hvordan ens hund falder til ro mellem hænderne på en.

 

Andre hunde reagerer på at ville lege chokket/stressen væk - det kan man afprøve. Bliver ens hund bange for en, så skal man ikke gøre det naturligvis.

 

Andre igen skal man bare vende sig og gå væk med roligt uden at haste - fordi hunden ikke lærer noget brugbart ved at blive i situationen, hvis den ikke kan beroliges. I så fald finder der kun læring sted i Amygdala - det område i hjernen, der er ansvarlig for frygt og aggression og det er det sidste man har brug for at stå og lære sin hund. Man taber intet ved at gå væk, men man kan tabe meget ved at blive stående på det forkerte sted med den forkerte hund. Især hvis hunden selv skulle få held ved til sidst at rive sig løs og flygte i panik.

 

Jeg vil dog tro, at jeg har misforstået dig? Især omkring det med at tale strengt til en bange hund. Det er ikke min opfattelse af dig normalt, at du er fan af den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med Ninjamor, jeg ville aldrig lokke med en bange hund og under ingen omstændigheder lade den flygte, bliv i situationen og vær bestemt og rolig, "der er intet at være bange for hold op med dit pjat" skal din attitude være ;)

det handler ikke om skæl ud, det handler om at være rolig og bestemt, det her er ikke farligt, vi bliver

jeg har styr på det! At lokke, trøste eller ynke forstærker hundens billede af fare ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med Ninjamor, jeg ville aldrig lokke med en bange hund og under ingen omstændigheder lade den flygte, bliv i situationen og vær bestemt og rolig, "der er intet at være bange for hold op med dit pjat" skal din attitude være ;)

det handler ikke om skæl ud, det handler om at være rolig og bestemt, det her er ikke farligt, vi bliver

jeg har styr på det! At lokke, trøste eller ynke forstærker hundens billede af fare ;)

 

Jeg ved ikke om det var svar til Lenschow, eller til mig, men vil lige sige at jeg ikke har ynket hende, jeg prøvede en kontakt øvelse/leg med bold, men det magtede hun ikke at forholde sig, så satte jeg mig med hende på lidt afstand men hun ville bare væk, jeg blev lidt i tvivl om fremgangs måden, så gik efter et stykke tid (hun blev ved med bare at trække væk og være utryg indtil vi ikke kunne høre mere)

Jeg kan jo sagtens holde hende og sige nu bliver vi her i x tid, men hvis hun bare er udenfor pædagogisk rækkevidde og ikke falder til ro, hvad gør man så?

Jeg kan jo ikke forhindre at de pludselig er færdige med at spille, eller får sparket bolden over i mod os (så hun bliver bekræftet i at det er "farligt")

Jeg gik ned på banen i dag med vores egen bold og sparkede alt hvad jeg kunne ind i banderne omkring banen, det reagerede hun overhoved ikke på, hun hyggede sig, så er lidt i tvivl om hvad der udløser hendes utryghed.

Hun er ikke bange for andre høje lyde.

Altså det er jo ikke fordi det er et stort problem for det er ikke så ofte vi havner i situationen, men ville da hellere være det foruden for min hunds skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bedste råd: Du skal læse dette Trådstarter og så skal du beslutte hvad du mener er bedst for en utryg hund selv, ganske som jeg gjorde, da jeg mødte den viden - jeg blev meget overrasket, da jeg så det, men jeg besluttede at afprøve det og berolige min hund - og det tog kun 3 uger så var han rettet op. Jeg har aldrig før kunnet arbejde frygt væk så kvikt

 

Og her har du dokumentationen for det jeg skriver:

 

- http://fearfuldogs.com/myth-of-reinforcing-fear/

 

Bemærk der er to artikler, som er gode at læse og en video.

 

At man skal være GENNEMSIGTIG omkring en hund er korrekt. Men det har for mig intet at gøre med at være streng. Det er at være tydelig dvs klar i sine signaler, rolig og med overblik, hvilket gør at man er en tryg base. Og det gælder altid omkring dyr uanset om de er bange eller ej.

 

Og du skal være varsom med at blive med en utryg hund i en situation, hvor den er bange og presset. Igen - læring sker i amygdala - og hunden lærer intet brugbart. Den øver sig populært sagt bare i frygtresponsen. Og bliver i værste fald det det som man kalder en flooding, hvor hunden oversvømmes med sanseindtryk kan den blive total panisk og så kan ALT ske fra apati til udbrud mod det, der står nærmest. Generelt anbefaler jeg ikke flooding, og da jeg ikke kan se din hunds reaktion synes jeg det er bedre at du holder en god afstand og derfra bygger gode positive forventninger på for dig og din hund :) Du kender hunden bedst :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bedste råd: Du skal læse dette Trådstarter og så skal du beslutte hvad du mener er bedst for en utryg hund selv, ganske som jeg gjorde, da jeg mødte den viden - jeg blev meget overrasket, da jeg så det, men jeg besluttede at afprøve det og berolige min hund - og det tog kun 3 uger så var han rettet op. Jeg har aldrig før kunnet arbejde frygt væk så kvikt

 

Og her har du dokumentationen for det jeg skriver:

 

- http://fearfuldogs.com/myth-of-reinforcing-fear/

 

Bemærk der er to artikler, som er gode at læse og en video.

 

At man skal være GENNEMSIGTIG omkring en hund er korrekt. Men det har for mig intet at gøre med at være streng. Det er at være tydelig dvs klar i sine signaler, rolig og med overblik, hvilket gør at man er en tryg base. Og det gælder altid omkring dyr uanset om de er bange eller ej.

 

Og du skal være varsom med at blive med en utryg hund i en situation, hvor den er bange og presset. Igen - læring sker i amygdala - og hunden lærer intet brugbart. Den øver sig populært sagt bare i frygtresponsen. Og bliver i værste fald det det som man kalder en flooding, hvor hunden oversvømmes med sanseindtryk kan den blive total panisk og så kan ALT ske fra apati til udbrud mod det, der står nærmest. Generelt anbefaler jeg ikke flooding, og da jeg ikke kan se din hunds reaktion synes jeg det er bedre at du holder en god afstand og derfra bygger gode positive forventninger på for dig og din hund :) Du kender hunden bedst :)

 

Tak for svar. Jeg må indrømme at jeg er lidt overvældet af de svar der er kommet, min hund er en tryg, glad hund, der er blevet forskrækket og derfor gerne vil væk fra en situation som hun forbinder med forskrækkelsen, det skal jeg selvfølgelig ha vendt.

Men jeg føler lidt at det bliver gjort meget stort og jeg har da lidt haft fornemmelsen af at nu går det helt galt.

Jeg føler ikke mine indlæg bliver læst, bare hund utryg og så alarm alarm.

Jeg ved godt jeg selv spurgte, men det føles bare som om det bliver gjort voldsom stort og det var ikke det jeg havde brug for.

Men tak for jeres svar jeg vil tage det jeg tænker passer til situationen og løse det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Jeg må indrømme at jeg er lidt overvældet af de svar der er kommet, min hund er en tryg, glad hund, der er blevet forskrækket og derfor gerne vil væk fra en situation som hun forbinder med forskrækkelsen, det skal jeg selvfølgelig ha vendt.

Men jeg føler lidt at det bliver gjort meget stort og jeg har da lidt haft fornemmelsen af at nu går det helt galt.

Jeg føler ikke mine indlæg bliver læst, bare hund utryg og så alarm alarm.

Jeg ved godt jeg selv spurgte, men det føles bare som om det bliver gjort voldsom stort og det var ikke det jeg havde brug for.

Men tak for jeres svar jeg vil tage det jeg tænker passer til situationen og løse det.

 

Jeg svarer bredt, for jeg kender ikke din hund og har ikke set det situationen. Jeg taler ikke om at ynke hunden - men om at benytte det, der hedder modindlæring, hvor du skifter en dårlig forventning ud med en god. Hvorfor du tolker det negativt, forstår jeg slet ikke, når jeg skriver, at du skal vurdere det selv, da du kender din hund bedst og det kan folk på et forum naturligvis jo aldrig gøre - jeg tror måske du læser det lidt med nogle andre briller end det er postet :) Held og lykke med træningen. Jeg går ud af tråden og er ikke meget på forum pga noget arbejde udenbys i en periode :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor: Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig helt: Vil du være streng i tonen mod en hund, der er bange?

 

Jeg skrivere strengere end normalt, jeg kunne også have skrevet: "brug en meget bestemt tone"

 

Det ville jeg aldrig - jeg ville berolige hunden. Mens jeg selv er rolig.

 

Det jeg har foreslået beroliger hundene idet de bliver nødt til at dele deres fokus

 

Det har virket eminent ved min egen, der stort set kan færdes over alt nu - da han kom kunne han ikke gå i haven pga lydfobi og bange for alt i omgivelserne. Forskningen viser, at det er en myte, at man får mere angst af at berolige en bange hund.

 

Jeg ved udmærket hvad forskning viser og hvis du læser lidt grundigere, vil du se at jeg på intet tidspunkt skriver at hunde bliver mere angste af at blive forsøgt beroliget.

 

Det stammer fra den gang, man også sagde, at hvis et barn faldt, skulle man lade det ligge og ignorere det. I dag ved man, at angst og frygt er ubehageligt at være i for en hund. Alt den gør i situationer, hvor den oplever dette, handler om at mindske følelsen og fjerne sig fra det, der giver den. Der er derfor INTET man kan tilbyde en bange hund, som kan forstærke angst/frygt, da selve mekanismen hund rent fysiologisk er designet til at undgå følelsen. Der findes rigtig meget litteratur på dette. Men man kan stresse den - og stress kan forværre hundens reaktioner - men ikke ved at sætte sig rolig ned, lade hånden glide over hundens bryst og eventuelt tale beroligende med en rolig og sikker stemme. Når man gør det kan man simpelthen mærke, hvordan ens hund falder til ro mellem hænderne på en.

 

Nu har du altså givet dig i kast med en person som desværre selv lider af stress og angst, så jeg ved på egen krop hvordan mekanismerne er ligesom jeg har arbejdet med frygt/angst hos hunde i mange år.

 

Hvorfor sidder jeg med et indtryk af, at du ikke har læst - eller forstået - mit indlæg?

 

Vi er altså ude efter, at hun kommer ud af den akutte stress og begynder at falde ned til normalt leje.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg svarer bredt, for jeg kender ikke din hund og har ikke set det situationen. Jeg taler ikke om at ynke hunden - men om at benytte det, der hedder modindlæring, hvor du skifter en dårlig forventning ud med en god. Hvorfor du tolker det negativt, forstår jeg slet ikke, når jeg skriver, at du skal vurdere det selv, da du kender din hund bedst og det kan folk på et forum naturligvis jo aldrig gøre - jeg tror måske du læser det lidt med nogle andre briller end det er postet :) Held og lykke med træningen. Jeg går ud af tråden og er ikke meget på forum pga noget arbejde udenbys i en periode :)

 

Nu skriver du godt nok at du ikke kommer i tråden mere, men vil alligevel lige svare. Tak for forklaringen, jeg tog nok jeres svar meget bogstavligt, så torede i troede at hunden nu gik rundt og var utryg generelt.

Det jeg reagerede på var at jeg prøvede at forklare/uddybe/afdramatisere men det kom der ingen respons på, og ingen var interesseret i at spørge ind til situationen, der blev bare konkluderet at sådan gør man (læs sådan opfattede jeg det)

Men tak fordi du svarede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg svarer bredt, for jeg kender ikke din hund og har ikke set det situationen. Jeg taler ikke om at ynke hunden - men om at benytte det, der hedder modindlæring, hvor du skifter en dårlig forventning ud med en god. Hvorfor du tolker det negativt, forstår jeg slet ikke, når jeg skriver, at du skal vurdere det selv, da du kender din hund bedst og det kan folk på et forum naturligvis jo aldrig gøre - jeg tror måske du læser det lidt med nogle andre briller end det er postet :) Held og lykke med træningen. Jeg går ud af tråden og er ikke meget på forum pga noget arbejde udenbys i en periode :)

 

og nu fik jeg lige set at jeg quotede dit indlæg, da jeg kom med min frustration, det beklager jeg, det var ikke meningen for det var et indlæg til flere af dem der har svaret, jeg var på fra mobilen, så har nok ikke lige fået trykket rigtig, beklager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skade: Det skal du da ikke beklage - bare hunden trives er det vigtigst :)

 

Ninjamor: Hvis du læser mit indlæg kan du se, at jeg stiller spørgsmålstegn ved om jeg forstår din hensigt og skriver, at det ikke er mit indtryk af dig, så prøv at læse det igen, så tror jeg du ser det anderledes end du vist har læst det her i første omgang :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forstå at man svare i en tråd hvis man er ligeglad med emnet (problemstillingen) i tråden.

Tullemus: jeg er rigtig glad for dit svar og respons.

I andre hvorfor svare i når i ikke har et ønske om at hjælpe i min situation?

Jeg forstår det ikke, der bliver overhoved ikke reageret på det jeg beskriver (andet end startindlægget) som jeg føler i misforstår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skade: Mener du. at jeg har misforstået det du skriver?

Jeg synes det virker sådan ud fra dit svar, eller jeg synes du og andre fik det til at virke meget voldsomt/anderledes i forhold til min oplevelse.

Men det jeg er lidt frustreret over, er at det virkede som om i ikke havde interesse i at hjælpe, men mere at diskutere med hinanden om jeres strategier uden at respondere på de uddybende svar jeg kom med.

Det betyder for mig at den hjælp kan jeg ikke rigtig bruge/gennemskue for den passer ikke til den situation jeg står med, det er lidt frustrerende, især når jeg ved i sidder inde med en stor viden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det virker sådan ud fra dit svar, eller jeg synes du og andre fik det til at virke meget voldsomt/anderledes i forhold til min oplevelse.

Men det jeg er lidt frustreret over, er at det virkede som om i ikke havde interesse i at hjælpe, men mere at diskutere med hinanden om jeres strategier uden at respondere på de uddybende svar jeg kom med.

Det betyder for mig at den hjælp kan jeg ikke rigtig bruge/gennemskue for den passer ikke til den situation jeg står med, det er lidt frustrerende, især når jeg ved i sidder inde med en stor viden.

 

Det jeg skrev var hvordan du kan hjælpe hende i situationen og hvorfor/hvordan det virker.

Efterfølgende har jeg skrevet et enkelt indlæg som svar til Lenschow og hvis du synes, at det er at diskutere, så har vi ikke samme definition på hvad en diskussion er.

Selv synes jeg, at jeg har givet dig vejledning til den reaktion du beskriver...

 

Den lydtræning jeg har beskrevet vil kunne hjælpe din hund også selvom hun ikke er decideret lydskræmt, idet den giver hende et større lydrepertoire at tage af, når hun står i situationen.

Leg med bolden, som gradvist skal afgive samme lyd, som den hun reagerer på, vil også kunne hjælpe.

Hvis du stadig ikke synes, du har fået hjælp, vil jeg anbefale at du kontakter en dygtig adfærdsbehandler, som kan se situationerne og gelejde dig videre derfra.

I dette medie har vi kun det skrevne at forholde os til hvorimod du har "billederne" oveni.

 

Held og lykke med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, det vil jeg helt bestemt forsøge.

Hun reagere ikke på banen, larm, boldspil eller andet, hun er også selv super glad for at spille bold og jeg kan også sparke til bolden.

Vi har også været på boldbane efter hvor en gut spillede og det reagerede hun slet ikke på, var helt afslappet og hyggede med sin egen bold/legede med mig.

Problemet med at øve i forhold til lyden er at jeg aldrig ved hvornår der spilles og om lyden kommer, så det med at prøve når der kun er en enkelt og langsom øge er ikke muligt.

Men jeg vil prøve det med at blive i situationen og gå rundt med hende og lave øvelser hvis hun kan det og så ha gode godbidder med.

I går aftes troede jeg lige at jeg ku få øvet, nogle børn spillede bold mellem blokkene og kunne tydelig høre den der larmende ekko når bolden blev sparket ind i muren, men hun reagerede ikke det mindste, hun kiggede og snuste så videre, ville lege og fik ellers gjort det hun skulle.

Undskyld jeg spørger så det lyder grimt, men jeg forstår ikke helt hvad problemet er hvis hun ikke reagerer på noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg spørger så det lyder grimt, men jeg forstår ikke helt hvad problemet er hvis hun ikke reagerer på noget.

 

Det er helt i orden, jeg synes heller ikke problemet er ret stort, men det der er, at i specielle situationer bliver hun utryg, når nogle spiller fodbold, men det er kun når der kommer en bestemt lyd af at bolden bliver hamret ind i f.eks. målstolpen.

I de fleste situationer med nogle der spiller fodbold reagere hun ikke, heller ikke hvis jeg sparker hårdt til en bold, ligesom hun også selv kan lege med en fodbold.

Hun forbinder ikke banen eller mennesker eller bolde med noget negativt.

 

Jeg søgte bare et råd, til når situationen opstår, skal vi så blive i situationen eller bare gå forbi og lade som ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg søgte bare et råd, til når situationen opstår, skal vi så blive i situationen eller bare gå forbi og lade som ingenting.

 

Jeg citerer mig selv

I situationen må hun ikke have lov at flygte, da dette forstærker indtrykket af fare. Bliv på stedet eller så tæt på stedet du kan, og kommander med hende, ja kommander! Du skal tage styringen og lave noget hun skal forholde sig til, du må ikke sidde og forsøge at lokke med godbidder eller rare ord, det gør situationen social og kan lægge yderligere pres på hende + at du viser, at du tager lydene alvorligt. Lok aldrig en bange hund med godbidder fra hånd eller med lokkeord!

 

Dette kan indebære at du skal bruge en strengere tone end du er vant til, men det er der ikke noget at gøre ved, det er for din hunds bedste.

 

Gå evt. bare frem og tilbage og kræv, at hun følger med, stop ikke op og vent på hende. Gå hurtigt og lav mange rappe vendinger, så hun er nødt til at koncentrere sig om at følge dig.

Bliv ved så længe du er nødt til det for at hun begynder at slappe af ift. forskrækkelsen. Skal du gå ½ time, så er det det, der skal til.

 

Din hunds sympatiske nervesystem (speederen, opkørtheden) er i fuldt beredskab, stresshormonerne flyder frit og det parasympatiske nervesystem (bremsen, roen) skal have lidt tid for at nå at virke.

Vi er altså ude efter, at hun kommer ud af den akutte stress og begynder at falde ned til normalt leje.

Når hun begynder at slappe af, kan du lave kendte, nemme, øvelser med hende. Øvelser som du belønner med godbidder, gerne fra jorden. Godbidderne, det at spise dem, vil få stresssen til at falde yderligere.

Gradvis vil du kunne se, at hun vender tilbage til normaltilstanden, men først når hun opfører sig helt almindeligt, begynder du at gå hjemad.

 

 

Du kan også vælge bare at gå forbi og lade som ingenting, det afgørende er din hunds afreaktion på oplevelsen, at hun er afslappet når hun forlader stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...