Hop til indhold

PlaqueOff?


KimJ
 Share

Recommended Posts

når mennesker spiser kiks, så får vi huller i tænderne på grund af sukker og fint mel. Hvis vi ikke børster tænderne..

 

Tandkødsbetændelsen opstår vist mest på grund af manglende massage af tandkødet..

 

Almindeligvis er der vist ikke meget sukker, og helst heller ikke fint mel i tørfoder.. Og hunde får jo faktisk sjældent huller i tænderne...

 

Men almindeligt tørfoder er jo nok heller ikke særlig velegnet til at massere tandkød... Det ryger jo tit ned uden at blive tygget først.. Og så kan det jo ikke nå at sætte sig som belægninger på tænderne:vedikke:?

 

 

Vi skal jo også lige tænke på, at når man siger at 7 ud af 10 hunde har behandlingskrævende sygdomme i munden, så dækker det nok ALLE tand-mund sygdomme. Også knækkede tænder, nedslidte tænder, tilbageholdte tænder, epulis, fejlstillede tænder, sår i munden fra skader, kræft.. Osv osv...

 

At jeg nævnte tørre kiks - er bare for at drage en sammenligning til tørt hunde foder - kontra tørt kiks som vi mennesker spiser. Det kunne ligeså godt have været tvebakker. Det handler ikke om sukker - men om at den tørre kost ligger belægninger på tænderne - jeg har da ofte fundet rester af beaglernes tørfoder på deres inderste tænder når de har fået børstet tænder.

 

Som jeg skrev har jeg gjort den erfaring at våd foder altså ikke er så hårdt ved tænderne eller tandkødet - men kan jo stadig give sin hund noget at tygge på ved siden af i form af ben eller andet. Min dyrlæge er ret velbevandret i det her - så det tror jeg på han har ret i - især når jeg selv har set det hos mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg forvirret? Jeg er jo ret ny i det her hundehalløj, men jeg har faktisk altid troet at tørfoder var BEDRE for tænderne end vådfoder? Er det helt forkert?

 

Vi giver Luffe tørfoder hver dag, suppleret med lidt vådfoder (meget lidt og faktisk kattefoder, som han får i forbindelse med at vores kat får sit supplement til tørfoder) og et par gange om ugen et gnaveben. Vil det være bedre at erstatte tørfoderet med vådfoder? Jeg ved godt at det er lidt dyrere, men det er stadig overkommeligt i forhold til BARF.

 

 

Jeg er ikke ekspert - men har så set at våd foder i vores tilfælde er bedre for hundene. Generelt anbefales det i hver fald via amerikanske netsider at lade hunde spise så naturligt som muligt - enten råt, våd foder eller hjemmelavet mad - fremfor tør foder da både tænder og mave/tarm systemet har langt bedre af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg forvirret? Jeg er jo ret ny i det her hundehalløj, men jeg har faktisk altid troet at tørfoder var BEDRE for tænderne end vådfoder? Er det helt forkert?

 

Vi giver Luffe tørfoder hver dag, suppleret med lidt vådfoder (meget lidt og faktisk kattefoder, som han får i forbindelse med at vores kat får sit supplement til tørfoder) og et par gange om ugen et gnaveben. Vil det være bedre at erstatte tørfoderet med vådfoder? Jeg ved godt at det er lidt dyrere, men det er stadig overkommeligt i forhold til BARF.

 

Et lille pip - BARF er altså ikke dyrere end tørfoder af en ordentlig kvalitet :-D

 

Men jeg tror altså at der er forskel på hunde, som på mennesker - nogle danne bare nemmere tandsten/belægninger end andre uanset foder og evt. mundhygiejne. Og så må man sørge for jævnlig kontrol, nøjagtigt som at vi selv går til tandlæge med faste intervaller.

 

Sinus får, som nævnt tidligere, hurtigt mørke belægninger, som skal fjernes - til gengæld er hans tænder overhovedet ikke slidte. Jeg har set hunde på hans alder eller yngre med tænder, der er slidt helt flade for oven. Det kan vel også give smerter tænker jeg?

 

Er enig med de andre, der skriver, at der nok bare er større fokus på hundetænder end der var tidligere - vi blir da heldigvis klogere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med mindre "ordentligt tørfoder" skal defineres som noget der koster mere end 1500,- om måneden, synes jeg det bliver svært at få den med at det koster det samme som BARF til at hænge sammen, men jeg kigger måske de forkerte steder?

 

Tror du kigger de forkerte steder så :-D Kig her f.eks. : http://frostfutter-perleberg.de/da/7-barf-og-frostfoder-hundefoder-barfer

 

Sinus får BARF og jeg har beregnet at det koster 25-30 kr./dag = max. 900 kr./mdr. Der er så dage det koster mere, og andre hvor det koster mindre, da det jo afhænger af hvad han får. Men der er altså meget tørfoder, som koster i det område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med mindre "ordentligt tørfoder" skal defineres som noget der koster mere end 1500,- om måneden, synes jeg det bliver svært at få den med at det koster det samme som BARF til at hænge sammen, men jeg kigger måske de forkerte steder?

 

Det er rigtig at våd foder, Barf mv. er dyrere at lave og have med at gøre end tør foder. Tør foderet er jo så produceret sådan at det har en lang holdbarhed og fordi det jo er bagt ved meget høj varme. Våd foder har kortere holdbarhed når det er åbnet men til gengæld indeholder det så heller ingen kemi.

Jeg har ikke præcis tal på hvor meget jeg bruger til mine beagler - men jeg køber for omkring 12-1400 våd foder og så har de til 1 måneds tid - udover det laver jeg lidt "farsbrød" til dem som jeg fryser i portioner til at spæde op med og for variations skyld. Til gengæld er tørfoderet reduceret til en 6 kg. sæk i måneden - det er til 3 beagler i en vægtklasse af ca. 15 kg. Det er ikke altid jeg bruger al våd foderet på 1 måned - men så ryger det jo bare videre til den kommende måned osv.

Jovist er det dyrt - men da de har det meget bedre på den kost må det nødvendigvis være sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du kigger de forkerte steder så :-D Kig her f.eks. : http://frostfutter-perleberg.de/da/7-barf-og-frostfoder-hundefoder-barfer

 

Sinus får BARF og jeg har beregnet at det koster 25-30 kr./dag = max. 900 kr./mdr. Der er så dage det koster mere, og andre hvor det koster mindre, da det jo afhænger af hvad han får. Men der er altså meget tørfoder, som koster i det område.

 

Jeg må have misforstået noget m.h.t. mængden af foder pr. dag. Hvor meget giver du Sinus? Vi bruger faktisk i omegnen af 800 kr om måneden på tørfoder, og jeg har ikke noget imod at det stiger (inden for rimelighedens grænse, men jeg have beregnet mig frem til en pris på 2000+ og det er for meget) hvis det er bedre for Luffe. Om ikke andet, er jeg ret sikker på at han hellere vil spise BARF end tørfoder :-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må have misforstået noget m.h.t. mængden af foder pr. dag. Hvor meget giver du Sinus? Vi bruger faktisk i omegnen af 800 kr om måneden på tørfoder, og jeg har ikke noget imod at det stiger (inden for rimelighedens grænse, men jeg have beregnet mig frem til en pris på 2000+ og det er for meget) hvis det er bedre for Luffe. Om ikke andet, er jeg ret sikker på at han hellere vil spise BARF end tørfoder :-))

 

Men var det ikke fordi sidst du kiggede, var da Luffe var under 1 år og derfor skulle have vanvittig meget mad? Synes at huske en tråd om det:hmm:

 

 

Jeg har ikke prøvet PlagueOff. Det har heldigvis ikke været nødvendigt. Og dog! Dorit havde virkelig meget plak på kindtænderne da hun var omkring et år. Det sad på 1-2 kindtænder i hver side, ingen andre steder. Så begyndte hun at få passende ben 1-2 gange om ugen. For hende fungerer tværribben, oksehaler og lammeben bedst, fordi det er nogle hun skal arbejde ret længe med, men samtidig ikke så store at hun straks graver dem ned. Samtidig fik hun gevir, som hun tygger i hver aften. Det har fuldstændig fjernet hendes plak! På trods af at hun får tørfoder:blink:

 

Ingen af mine schæfere har haft problemer med plak eller dårlige tænder. De har altid fået tørfoder og ben, og har begge elsket at tygge i store pinde, og det tror jeg har holdt deres tænder fine.

 

I øvrigt er jeg rygende uenig i at tørfoder giver dårlige tænder, og at vådfoder på den front skulle være bedre. Logisk giver det slet heller ikke mening for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men var det ikke fordi sidst du kiggede, var da Luffe var under 1 år og derfor skulle have vanvittig meget mad? Synes at huske en tråd om det:hmm:

 

 

Jeg har ikke prøvet PlagueOff. Det har heldigvis ikke været nødvendigt. Og dog! Dorit havde virkelig meget plak på kindtænderne da hun var omkring et år. Det sad på 1-2 kindtænder i hver side, ingen andre steder. Så begyndte hun at få passende ben 1-2 gange om ugen. For hende fungerer tværribben, oksehaler og lammeben bedst, fordi det er nogle hun skal arbejde ret længe med, men samtidig ikke så store at hun straks graver dem ned. Samtidig fik hun gevir, som hun tygger i hver aften. Det har fuldstændig fjernet hendes plak! På trods af at hun får tørfoder:blink:

 

Ingen af mine schæfere har haft problemer med plak eller dårlige tænder. De har altid fået tørfoder og ben, og har begge elsket at tygge i store pinde, og det tror jeg har holdt deres tænder fine.

 

I øvrigt er jeg rygende uenig i at tørfoder giver dårlige tænder, og at vådfoder på den front skulle være bedre. Logisk giver det slet heller ikke mening for mig.

 

hvor køber du gevir henne??

 

Loui havde heller ingen belægninger ved sidste check - hun er nu 2 1/2. hun får tørfoder dagligt og okseben 2-3 gange ugentligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må have misforstået noget m.h.t. mængden af foder pr. dag. Hvor meget giver du Sinus? Vi bruger faktisk i omegnen af 800 kr om måneden på tørfoder, og jeg har ikke noget imod at det stiger (inden for rimelighedens grænse, men jeg have beregnet mig frem til en pris på 2000+ og det er for meget) hvis det er bedre for Luffe. Om ikke andet, er jeg ret sikker på at han hellere vil spise BARF end tørfoder :-))

 

Jeg er helt sikker på Luffe vil nyde at få råfoder :5up:

Tommelfingerreglen er, at de skal ha' 1-2% af legemsvægten, 6 dage om ugen (sidste dag er fastedag). Sinus får hvad der svarer til 1,5%. Han vejer 46 kg og skal så ha' ca. 600 g hver dag (jeg faster ham ikke). De dage vi træner længe får han lidt mindre fordi han får ekstra mange guffer, som så også er BARF-agtige dvs. tørret kød.

 

Mht. udgifterne, så har jeg vænnet mig til også at kigge i supermarkederne - der er jo ingen der siger det SKAL være BARF-kød, almindeligt menneskemad kan også gøre det. F.eks. køber jeg altid indmad i supermarkedet.

På ferier køber jeg ofte i supermarkeder, så slipper jeg for at slæbe store mængder frostvarer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men var det ikke fordi sidst du kiggede, var da Luffe var under 1 år og derfor skulle have vanvittig meget mad? Synes at huske en tråd om det:hmm:

 

 

Jeg har ikke prøvet PlagueOff. Det har heldigvis ikke været nødvendigt. Og dog! Dorit havde virkelig meget plak på kindtænderne da hun var omkring et år. Det sad på 1-2 kindtænder i hver side, ingen andre steder. Så begyndte hun at få passende ben 1-2 gange om ugen. For hende fungerer tværribben, oksehaler og lammeben bedst, fordi det er nogle hun skal arbejde ret længe med, men samtidig ikke så store at hun straks graver dem ned. Samtidig fik hun gevir, som hun tygger i hver aften. Det har fuldstændig fjernet hendes plak! På trods af at hun får tørfoder:blink:

 

Ingen af mine schæfere har haft problemer med plak eller dårlige tænder. De har altid fået tørfoder og ben, og har begge elsket at tygge i store pinde, og det tror jeg har holdt deres tænder fine.

 

I øvrigt er jeg rygende uenig i at tørfoder giver dårlige tænder, og at vådfoder på den front skulle være bedre. Logisk giver det slet heller ikke mening for mig.

 

Jeg har lige kigget på instruktionen på den linkede hjemmeside, og du har helt ret. Det ser ud til at Luffe har brug for ca. 700-750 g/dag, og det vil sige at f.eks. en 25 kg kompletpakke til 65 Euro faktisk burde være nok? Så ligger den jo lige til højrebenet at prøve.

 

Jeg aner ikke hvad der er rigtigt m.h.t. tørfoder/vådfoder og tandproblemer, og Luffe har heller ikke fået problemer endnu, men han er jo ung, og vi vil gerne gøre hvad vi kan for at forebygge alle problemer (jep, jeg bliver regnet for at være en anelse hysterisk med min hund i omgangskredsen). Jeg har også på fornemmelsen at Luffe vil finde, at et skift til råt kød, er en klar forbedring af menuen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt sikker på Luffe vil nyde at få råfoder :5up:

Tommelfingerreglen er, at de skal ha' 1-2% af legemsvægten, 6 dage om ugen (sidste dag er fastedag). Sinus får hvad der svarer til 1,5%. Han vejer 46 kg og skal så ha' ca. 600 g hver dag (jeg faster ham ikke). De dage vi træner længe får han lidt mindre fordi han får ekstra mange guffer, som så også er BARF-agtige dvs. tørret kød.

 

Mht. udgifterne, så har jeg vænnet mig til også at kigge i supermarkederne - der er jo ingen der siger det SKAL være BARF-kød, almindeligt menneskemad kan også gøre det. F.eks. køber jeg altid indmad i supermarkedet.

På ferier køber jeg ofte i supermarkeder, så slipper jeg for at slæbe store mængder frostvarer med.

 

Jeg har besluttet at vi prøver med et par komplet-pakker fra "din" hjemmeside, og så må vi jo forsøge os lidt frem m.h.t. mængde. Det bliver i hvert fald ikke urimeligt dyrt i forhold til det vi er vant til.

 

Jeg takker alle for hjælpen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har besluttet at vi prøver med et par komplet-pakker fra "din" hjemmeside, og så må vi jo forsøge os lidt frem m.h.t. mængde. Det bliver i hvert fald ikke urimeligt dyrt i forhold til det vi er vant til.

 

Jeg takker alle for hjælpen!

 

Hvis du vælger kompletpakkerne er det besværet værd lige at regne efter, det hænder (alt efter tilbud) at det bedre kan betale sig selv at sammensætte pakken.

 

Hvis du skal ha' "starthjælp" så har Rigtig Hundemad en god hjemmeside, og deres forhandlere er altid behjælpelige med råd og vejledning. (Du kan også bare spørge her på HF)

God fornøjelse med projektet, jeg tror Luffe vil elske det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille update; Vi fik pakken med BARF hjem i går, og har præsenteret Luffe for den første portion her til formiddag. Jeg kan selvfølgelig ikke sige noget om virkningen, men Luffe viste alle tegn på, at HAN i hvert fald går ind for eksperimentet! Aldrig har en hundeskål været så ren efter brug...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger jo råfoder 2 gange om ugen (blandet kød og kallun mv.) + ben en gang.

 

Hundene har fine tænder, men ofte lidt tynd mave dagen efter råfoder somme tider også efter ben. somme tider er den dog mere hård efter benene. Det kommer vist an på hvor meget fest og brusk der er ifht egentlig ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er gået direkte over til BARF uden nogen form for overgang, baseret på at Luffe stort set aldrig har reageret negativt på ændringer i kostplanen. Det har han heller ikke gjort denne gang. Det er helt vildt, så lidt der kommer ud i den anden ende, og det virker også som om at "pakken" bliver afleveret med betydeligt mindre besvær end før (Luffe har ofte stået og presset i temmelig lang tid, for at få det hele med ud).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

En lille update:

 

Efter lidt tilvænningsproblemer (mine, ikke Luffes, lugten af det "grønne" foder er helt klart noget man lige skal vænne sig til) går det helt fint. Det er jo svært at sige noget om langtidsvirkninger på nuværende tidspunkt, men jeg kan i hvert fald konstatere at de antydninger af plak Luffe var begyndt at få, er helt væk igen, og det ser ud til at de problemer med forhudsbetændelse vi har set, også er forsvundet (om det simpelthen skyldes at Luffe er ved at være voksen, og intet har med foderet at gøre, er uklart).

 

Luffe har øget sin vægt med et halvt kilo, hvilket er helt fint, da han altid har været til den magre side, men vi skal nok holde øje med hvor meget vi giver. Lige nu får han for meget, fordi vi har eksperimenteret lidt med hvordan optøning og opbevaring foregår smartest. Vi har taget 3 x 1-kilo pakker ud, to med kød/ben og en med "grønt", som vi har fordelt til 4 portioner. Iflg. producenten, kan foderet holde sig i fire dage, så det passer jo fint. Det giver så en dagsration på 750 gram, hvilket helt klart er over det anbefalede, så vi kommer til at ændre på rutinen.

 

Igen, tak for de gode råd og opmuntringen til at komme i gang med BARF! Jeg er sikker på at Luffe også takker med :-))

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille update:

 

Efter lidt tilvænningsproblemer (mine, ikke Luffes, lugten af det "grønne" foder er helt klart noget man lige skal vænne sig til) går det helt fint. Det er jo svært at sige noget om langtidsvirkninger på nuværende tidspunkt, men jeg kan i hvert fald konstatere at de antydninger af plak Luffe var begyndt at få, er helt væk igen, og det ser ud til at de problemer med forhudsbetændelse vi har set, også er forsvundet (om det simpelthen skyldes at Luffe er ved at være voksen, og intet har med foderet at gøre, er uklart).

 

Luffe har øget sin vægt med et halvt kilo, hvilket er helt fint, da han altid har været til den magre side, men vi skal nok holde øje med hvor meget vi giver. Lige nu får han for meget, fordi vi har eksperimenteret lidt med hvordan optøning og opbevaring foregår smartest. Vi har taget 3 x 1-kilo pakker ud, to med kød/ben og en med "grønt", som vi har fordelt til 4 portioner. Iflg. producenten, kan foderet holde sig i fire dage, så det passer jo fint. Det giver så en dagsration på 750 gram, hvilket helt klart er over det anbefalede, så vi kommer til at ændre på rutinen.

 

Igen, tak for de gode råd og opmuntringen til at komme i gang med BARF! Jeg er sikker på at Luffe også takker med :-))

 

Hvor er det dejligt at høre, at I er kommet så godt i gang :5up: Men jeg griner lidt over, at du reagerer så meget på kallunlugten. Jeg synes ikke det er så slemt - har måske vænnet mig til, at det skal lugte sådan - men ellers kan du prøve at give det inden det er helt optøet. Jo koldere det er jo mindre lugter det. Du kan jo også lade være med at gi kallun hver dag - gi' i stedet for ren kallun en gang om ugen, så slipper du for lugten de 6 andre dage.

Jeg tror helt klart at plak og forhudsbetændelse er forsvundet pga. BARFen, det er set før. Og forhudsbetændelse forsvinder jo ikke ligefrem fordi en hund blir voksen, nærmest tværtimod tænker jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke kallun jeg har haft problemer med, men det de kalder "grøn mave", som åbenbart er halvfordøjet græs fra bladmaven, men enten lugtede den første pose specielt slemt, eller også er jeg allerede blevet hærdet, for det er ikke et problem mere.

 

Det med at forhudsbetændelse nogle gange forsvinder når hunden bliver helt voksen, er vist noget jeg har læst her på siden, men jeg er ikke sikker. Jeg synes i øvrigt også at jeg kan se at der er mindre udflåd omkring øjnene, men igen, nogle gange kan man jo godt se noget, simpelthen fordi man gerne vil...

Link til indlæg
Del på andre sites

Han kan måske godt klø lidt eller få lidt øjensnask som hans krop "renser" (ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det) tørfoderet ud. Bare lige så du ved det på forhånd. Men er ikke sikkert han gør det.

 

Godt at i er kommet fint igang :) Det med poser - jeg tager bare en pose op af gangen og så får de det samme i 2 dage, det har hundene aldrig brokket sig over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...