Hop til indhold

PlaqueOff?


KimJ
 Share

Recommended Posts

Mit sarte øje blev lige fanget af en annonce her på siden, og jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig at høre, om nogen her har erfaringer med PlaqueOff og de fantastiske resultater der loves i annoncen?

 

Holder påstanden om at 7 ud af 10 kæledyr (eller bare hunde) har smerter i tænderne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt det i flere år da Sinus tydeligt anlagde tandsten og fik belægninger på tænderne. Men han har alligevel to gange måtte i narkose og ha renset tænder, så nu tror jeg ikke på det længere.

Min erfaring er at der skal gnaveting til, og så må man finde dem der virker for den enkelte hund ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Heller ingen effekt her - har brugt det ret meget en overgang. Det bedste er og bliver - Tandbørstning - som er nødvendigt når hunde fodre på tørfoder - aldrig har der været så mange hunde med tandproblemer som vi ser nu og det kan jo kun skyldes det tørfoder de spiser.

 

Mine får børstet tænder regelmæssigt - altså flere gange i ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene.

 

Umiddelbart lyder det jo ikke overbevisende.

 

Er der nogen der ved, om påstanden om at 70% af alle kæledyr har ondt i tænderne er korrekt?

 

Det ved jeg ikke lige hvor de skulle have fra. Tror ikke helt på det. Mener at hunde godt kan savle hvis de har tandpine? Så man vil opdage det (udover lige at kigge dem i munden i ny og næ).

 

 

Fedt at du spurgte. Jeg havde overvejet det en lillebitte smule, men tror det bliver tandbørste istedet. Min ene får nemt tandsten selvom de lever af kød og ben, ofte store ben der skal tygges godt i :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange dyrlæger har jo gratis tandtjek i maj måned hvert år - måske de laver noget statistik på hvad de ser? Omvendt har jeg selv brugt det, og det var ikke rigtig noget værd synes jeg.

 

Sinus får nemt tandsten og belægninger trods mange ben og store kødlunser, så jeg får det grundigt tjekket når han er til sit årlige sundhedstjek. Han har 2 gange været i narkose og fået renset tænder, men han har ikke haft ondt. Tror måske de overdriver lidt, måske for at få folk til at børste tænder på deres hunde....?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke vi har oplevet den store effekt af plaqueoff. Tandbørstning er ikke noget hundene herhjemme finder nødvendigt :rolleyes: til gengæld har de altid tyggeting til rådighed, får store rå ben 1-2 gange ugentlig og deres aftensmad er råt. De ligger i alderen 3-4 år og har rigtig fine tænder som ikke har krævet tandrensning endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i pasta på tandbørsten? Har hver hund sin egen?

 

jeg bruger knust kridt, slemmet op i vand, blandet med svinefedt. Det lugter godt, sliber godt og er helt fri for underlige tilsætningsstoffer. Vigtigt hvis man har en allergihund.

 

Jaja... Silke har sin helt egen tandbørste :mrgreen:. 13 år og har aldrig haft behov for at få renset tænder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit sarte øje blev lige fanget af en annonce her på siden, og jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig at høre, om nogen her har erfaringer med PlaqueOff og de fantastiske resultater der loves i annoncen?

 

Holder påstanden om at 7 ud af 10 kæledyr (eller bare hunde) har smerter i tænderne?

 

nogle Dyrlæger 8 ud af 10. Andre steder 3 ud af 4.

 

De fleste steder handler det om, at en så stor del af hundene på 3 år eller mere, har tandproblemer, der kræver behandling. Mundsår er jo faktisk ret smertefulde. De fleste mennesker har vel prøvet at have f.eks en blist.

 

Jeg har også svært ved at tro, at tandsygdomme, der får tændern til at gå løs i munden på grund af betændelse i tandlommerne, er uden smerte..

 

Men hvis Plaque Off virkede, så havde man vel for længst lavet tyggegummi til mennesker, der kunne hjælpe os med at undgå huller og paradentose..

Link til indlæg
Del på andre sites

nogle Dyrlæger 8 ud af 10. Andre steder 3 ud af 4.

 

De fleste steder handler det om, at en så stor del af hundene på 3 år eller mere, har tandproblemer, der kræver behandling. Mundsår er jo faktisk ret smertefulde. De fleste mennesker har vel prøvet at have f.eks en blist.

 

Jeg har også svært ved at tro, at tandsygdomme, der får tændern til at gå løs i munden på grund af betændelse i tandlommerne, er uden smerte..

 

Men hvis Plaque Off virkede, så havde man vel for længst lavet tyggegummi til mennesker, der kunne hjælpe os med at undgå huller og paradentose..

Ved mennesker gør paradentose sjældent ondt før det er for sent - dvs når vi er på det stadie hvor tænderne skal pilles ud eller selv falder ud. Så man kan gå med sygdommen, aktiv, i rigtig mange år uden man ved det. Tandlægen kan heller ikke nødvendigvis se det med det blotte øje - det kræver at tandkødslommerne måles, for at se om de er fordybet. Derfor er det en rigtig lumsk sygdom.

 

Og jeg tænker ikke det er meget anderledes med hundene. Men når først fæstetabet er stort: tænderne er løse, hunden lugter dårligt/betændt ud af munden osv. så er det ofte forbundet med smerte, i ét eller andet omfang i hvert fald. Men sygdommen kan som sagt have været aktiv i mange år, uden man selv mærker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heller ingen effekt her - har brugt det ret meget en overgang. Det bedste er og bliver - Tandbørstning - som er nødvendigt når hunde fodre på tørfoder - aldrig har der været så mange hunde med tandproblemer som vi ser nu og det kan jo kun skyldes det tørfoder de spiser.

 

Mine får børstet tænder regelmæssigt - altså flere gange i ugen.

 

Jeg tror egentlig ikke, at det er på grund af tørfoderet at hundene i dag har så mange tandproblemer... Der er bare endelig kommet fokus på tandsundhed hos hunde.. Der har sikkert altid været hunde, der stank ud af munden og som havde knækkede tænder og slid af tænderne helt ind til nerven.. Og som havde belægninger når de blev ældre. Man har bare tidligere anset det for normalt og uundgåeligt at gamle hunde havde grimme tænder.. Ligesom mennesketandpleje heller ikke indbefattede daglig tandbørstning for bare 100 år siden.. Min mor fik helgebis da hun var 30... I 1943. Jeg har kun mistet en enkel blivende tand. Og jeg er 67.

Rigtig mange især små hunde får jo med alderen renset tænder og fjernet løse tænder samtidig... Det er såmænd nok den udvikling som dyrlægerne gerne vil ændre. Tid til forandring.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved mennesker gør paradentose sjældent ondt før det er for sent - dvs når vi er på det stadie hvor tænderne skal pilles ud eller selv falder ud. Så man kan gå med sygdommen, aktiv, i rigtig mange år uden man ved det. Tandlægen kan heller ikke nødvendigvis se det med det blotte øje - det kræver at tandkødslommerne måles, for at se om de er fordybet. Derfor er det en rigtig lumsk sygdom.

 

Og jeg tænker ikke det er meget anderledes med hundene. Men når først fæstetabet er stort: tænderne er løse, hunden lugter dårligt/betændt ud af munden osv. så er det ofte forbundet med smerte, i ét eller andet omfang i hvert fald. Men sygdommen kan som sagt have været aktiv i mange år, uden man selv mærker det.

 

Så håber jeg sørme, at min tandlæge råber højt, hvis jeg har den slags problemer..:hmm:

 

Hunde går jo bare slet ikke til regelmæssige tandeftersyn.. Og de beder ikke om en pille, hvis mulen gør ondt..

 

Dyrlægerne oplever jo også indimellem, at en hund får sygdomme i hjertet og andre indre organer fordi infektioner i tandkødet har spredt sig med blodet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egentlig ikke, at det er på grund af tørfoderet at hundene i dag har så mange tandproblemer... Der er bare endelig kommet fokus på tandsundhed hos hunde.. Der har sikkert altid været hunde, der stank ud af munden og som havde knækkede tænder og slid af tænderne helt ind til nerven.. Og som havde belægninger når de blev ældre. Man har bare tidligere anset det for normalt og uundgåeligt at gamle hunde havde grimme tænder.. Ligesom mennesketandpleje heller ikke indbefattede daglig tandbørstning for bare 100 år siden.. Min mor fik helgebis da hun var 30... I 1943. Jeg har kun mistet en enkel blivende tand. Og jeg er 67.

Rigtig mange især små hunde får jo med alderen renset tænder og fjernet løse tænder samtidig... Det er såmænd nok den udvikling som dyrlægerne gerne vil ændre. Tid til forandring.. :mrgreen:

 

 

Jeg er ikke helt enig - men måske gælder det ikke for alle hunde. Min oplevelse er i hver fald at når mine hunde får mere rigtig mad eller våd foder så har de ikke helt så meget belægning på tænderne. Darwin fik renset tænder i maj måned - men det var ikke fordi de var særlig slemme - men mere fordi vi så bedre kunne komme i gang med tandbørsten.

 

Oscar har jo Epulis en sygdom der gør at tandkødet vokser vildt og kan dække af for tænderne - dermed øges risikoen for at han danner dybe tandlommer hvor bakterier mv. bedre trives og så dannes der plag - det er specielt hans rovtænder. Oscar må ikke spise for hård mad - derfor får han mest våd foder eller hjemmelavet - men også tør foder der er blødet op. Han skal nu igennem en lidt større omgang og have tandkødet fjernet så tænderne igen kan komme frit frem.

 

Min dyrlæge har sagt at han efterfølgende skal forsætte med den type kost - da han kan have smerter i tandkødet ind i mellem. Med hensyn til tørfoder går min dyrlæge også ind for mere blød mad generelt da han oplever at når hunde kun får tør foder så har de mere belægning på tænderne - det svarer jo til at vi mennesker kun spiser kiks og ikke får renset tænderne regelmæssigt - så ville vi også have en masse belægning på tænderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så håber jeg sørme, at min tandlæge råber højt, hvis jeg har den slags problemer..:hmm:

 

Hunde går jo bare slet ikke til regelmæssige tandeftersyn.. Og de beder ikke om en pille, hvis mulen gør ondt..

 

Dyrlægerne oplever jo også indimellem, at en hund får sygdomme i hjertet og andre indre organer fordi infektioner i tandkødet har spredt sig med blodet...

Jeg beder også altid dyrlægen om at tjekke vores hundes tænder, inkl måling af tandkødslommerne, når de er i narkose (og det har de hidtil været med jævne mellemrum - af andre årsager). Fordi det er så svært at opdage paradentose selv, før det er for sent. Men når de ikke længere fejler alt muligt andet der kræver narkose (skal vi ikke satse på den dag kommer :lol::x:) så vil jeg stadig hellere få dem tjekket en gang for meget end en gang for lidt.

 

Og ja paradentose, som ikke er under kontrol, kan sprede infektionen videre.

 

Og hvad angår din tandlæge så bør h*n kontrollere for paradentose hver gang - som minimum med stikprøver, hvis der ellers ikke er fundet dybe tandkødslommer. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt enig - men måske gælder det ikke for alle hunde. Min oplevelse er i hver fald at når mine hunde får mere rigtig mad eller våd foder så har de ikke helt så meget belægning på tænderne. Darwin fik renset tænder i maj måned - men det var ikke fordi de var særlig slemme - men mere fordi vi så bedre kunne komme i gang med tandbørsten.

 

Oscar har jo Epulis en sygdom der gør at tandkødet vokser vildt og kan dække af for tænderne - dermed øges risikoen for at han danner dybe tandlommer hvor bakterier mv. bedre trives og så dannes der plag - det er specielt hans rovtænder. Oscar må ikke spise for hård mad - derfor får han mest våd foder eller hjemmelavet - men også tør foder der er blødet op. Han skal nu igennem en lidt større omgang og have tandkødet fjernet så tænderne igen kan komme frit frem.

 

Min dyrlæge har sagt at han efterfølgende skal forsætte med den type kost - da han kan have smerter i tandkødet ind i mellem. Med hensyn til tørfoder går min dyrlæge også ind for mere blød mad generelt da han oplever at når hunde kun får tør foder så har de mere belægning på tænderne - det svarer jo til at vi mennesker kun spiser kiks og ikke får renset tænderne regelmæssigt - så ville vi også have en masse belægning på tænderne.

 

når mennesker spiser kiks, så får vi huller i tænderne på grund af sukker og fint mel. Hvis vi ikke børster tænderne..

 

Tandkødsbetændelsen opstår vist mest på grund af manglende massage af tandkødet..

 

Almindeligvis er der vist ikke meget sukker, og helst heller ikke fint mel i tørfoder.. Og hunde får jo faktisk sjældent huller i tænderne...

 

Men almindeligt tørfoder er jo nok heller ikke særlig velegnet til at massere tandkød... Det ryger jo tit ned uden at blive tygget først.. Og så kan det jo ikke nå at sætte sig som belægninger på tænderne:vedikke:?

 

 

Vi skal jo også lige tænke på, at når man siger at 7 ud af 10 hunde har behandlingskrævende sygdomme i munden, så dækker det nok ALLE tand-mund sygdomme. Også knækkede tænder, nedslidte tænder, tilbageholdte tænder, epulis, fejlstillede tænder, sår i munden fra skader, kræft.. Osv osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg forvirret? Jeg er jo ret ny i det her hundehalløj, men jeg har faktisk altid troet at tørfoder var BEDRE for tænderne end vådfoder? Er det helt forkert?

 

Vi giver Luffe tørfoder hver dag, suppleret med lidt vådfoder (meget lidt og faktisk kattefoder, som han får i forbindelse med at vores kat får sit supplement til tørfoder) og et par gange om ugen et gnaveben. Vil det være bedre at erstatte tørfoderet med vådfoder? Jeg ved godt at det er lidt dyrere, men det er stadig overkommeligt i forhold til BARF.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...