Hop til indhold

Nattetisseri


Sigga
 Share

Recommended Posts

Min lille vuf er ikke renlig endnu. Hun har haft blæresten siden vi fik hende og al renlighedstræning har været umulig.

Hun tisser mere normalt nu. Store pytter og ingen dryp. Hun ved også at hun får godbid i haven og hvad tisse betyder. Løber glad med ud i haven så snart jeg siger det og kommer glad hen for at få sin godbid når hun har ordnet sagerne. Indendørs kigger hun på mig Ca en tiendedel sekund inden hun går hen og tisser, så det er bare om at være hurtigt. De andre i hjemmet kan ikke på noget måde nå at opfatte denne kontakt.

Inde forventer hun ingen godbid. Og tager jeg hende i at sætte sig så skynder jeg mig at kalde hende med ud.

 

Men nætterne undrer mig. Hun sover i stuen sammen med den voksne hund. Jeg hører ingen larm dernede fra og kommer jeg ned så sover hun tungt.

Men om morgenen er der tisset 7-10 gange på gulvet. Store pytter + 2 til 3 gange lort . Hun får sin aftensmad halv seks.

 

Er det ikke usædvanligt meget for en lille 12 ugers hvalp der sover fint hele natten?

Dyrlægen vil først se hende igen om 1 uge. Sidst påviste de Ingen blærebetændelse. Kun struvit .

 

Jeg har for længst opgivet at stå op om natten. Kunne ikke ramme de mange tidspunkter korrekt. Og jeg tror heller ikke jeg ville kunne holde til at stå op 10 til 15 gange per nat. Den første måned var jeg ude med hende 2 gange mellem 12 og 06. Men er var hun jo også syg, så det gjorde Ingen forskel fordi hun alligevel dryppede over alt.

 

Tanker? Ideer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er mere underligt, at hun laver stort om natten. Hvor mange gange dagligt fodre du. Mine i den alder får normalt 3-4 gange, så maven ikke er for fyldt. På den tid begynde de fleste selv at vælge et måltid fra.

Mht tisseriet ville jeg lægge aviser ved havedøren, hvis der er sådan en. Det hormon, der skal til for at have fuld blærekontrol, er for de fleste først oppe på fuld produktion i 6 mdr´s alderen.

Jeg ville nok kun stå op om natten, hvis jeg alligevel selv vågnede. Der er jo også risiko for , at den vænner sig til det, og også vil have selskab og leg, før den lægger sig igen. Hvis den stadig har krystaldannelser i blæren, vil hele urinsystemet jo være konstant irriteret. Tænker at de også er behov for at have afføring, der gør, at den også tisser så meget om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Ulla H. Det er netop samme tanker jeg har. Hun får mad tre gange om dagen. Sidste gang klokken halv seks. Derfor forstår jeg heller ikke behovet for afføring sent om natten. Ved at det først er ved 4 tiden om natten fra dengang jeg stod op.

Det gør ingen forskel at stå op for hun sover fint videre bagefter men jeg kan ikke stå op så mange gange så jeg kan alligevel ikke ramme tiderne.

Lige nu får jeg den sære tanke at hunden er lidt ligeglad med hvor hun tisser. Men det er vel heller ikke så underligt når hun ikke har kunnet styre det i de første vigtige uger. Men hvad søren kan man gøre.

Har overvejet hunde kravlegård, men synes det er frygtelig synd hvis hun tvinges til at tisse derinde på sine tæpper. Bange for at det vil gøre det hele værre endnu.

Måske skal jeg bare give mere tid. Synes bare det er voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag hunden med i soveværelset i et bur lige ved siden af din seng, så kan du høre når den skal ud og gå så ud med den hver gang, det er ret vigtigt for renligheden at hunden kommer ud når den skal, jo flere gange den tisser m.m på gulvet jo længere tid varer det før den er renlig.

At vække hunden giver ikke det samme, det er hunden der skal lære at sige til når den skal ud, det kræver at du vågner når den bliver urolig, derfor bur ved siden af sengen! ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nætterne undrer mig. Hun sover i stuen sammen med den voksne hund. Jeg hører ingen larm dernede fra og kommer jeg ned så sover hun tungt.

Men om morgenen er der tisset 7-10 gange på gulvet. Store pytter + 2 til 3 gange lort . Hun får sin aftensmad halv seks.

Jeg ville også undre mig, for det lyder jo til at være udskillelse af urin og afføring til et helt døgn, der bliver lukket ud på en nat.

 

Er det ikke usædvanligt meget for en lille 12 ugers hvalp der sover fint hele natten?

Hun kan vel dårligt sove så fint som du tror, når hun er så mange gange på wc.

 

Bliver hun holdt meget nede af din voksne hund?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det lyder ret vildt med så meget om natten, der burde "produktionen" jo gå ned, lige som det gør hos mennesker? Min BC-hvalp har aldrig skidt om natten (til gengæld rigeligt om dagen... :roll:), men har tisset 1 eller 2 gange om natten. Her som 13-14 uger gammel, er han begyndt at sove igennem uden at tisse, dog ikke hver nat.

 

Jeg ville snakke med dyrlægen om det, for det lyder godt nok af meget. Og så ville jeg selv nok ikke kunne lade være med at sove tæt på hvalpen et par nætter, for at se hvad der egentlig sker. Evt. ha' den i bur og selv sove på madras lige ved siden af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene, de fleste raske 14 ugers hvalpe kan holde sig en nat på ca. 7 timer. Dette ud fra mine egne efterhånden en del hvalpe gennem årene + de 12 græske plejehvalpe, jeg har fået netop i den alder.

Jeg ville i dit sted lade den sove nær dig til total renlighed opnås. Jeg ville på en afføringsprøve få tjecket for evt indvoldsorm. Har haft problemet med hvalpe, der har haft massiv ormeinvation og tillige lidt tynd mave, at ormekure skal gentages flere gange. Orm kan hurtigt give urolig mave. Og så få den fortsat checket for urinvejsinfektion og struvitudfældninger .

Det er meget belastende for dens opfattelse af renlighed, hvis den stadig har noget galt. Håber da, at den udvikling kan bringe den ind på et godt mønster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også hvalp på 10 uger. Hun sover i en hvalpegård lige ved soveværelset. Hun vil helst ikke af med noget derinde så hun giver lyd fra sig. Vi er nede på en gang om natten. Ca 5-7 timer siden hun faldt i søvn. Da vi også har en ældre hund sover hun der, da de stadig ikke er for meget sammen. Men også for ro til den anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...