Hop til indhold

udstilling


Cindoe
 Share

Recommended Posts

Nu lægger du jo en masse i det jeg har skrevet. Jeg påstår ikke at det er "ingenting", og jeg ved godt at det kræver en masse træning. Men derfra og så til at hunden synes det er fedt at være på udstilling, er der langt.

 

Når jeg er på udstilling, oplever jeg hunde der bruger langt størstedelen af dagen i et bur. De er i ringen 5 minutter ad gangen 2-3 gange. Resten af tiden er de i bur eller på trimmebordet.

 

Der er larm, kaos, tis på gulvet og et tons mennesker alle steder.

 

Og så er det at jeg stiller spørgsmålstegn ved om hundene nyder det, på samme måde som de nyder at arbejde med fx AG eller rally.

 

Det kommer nok an på hvem man er. Vi sidder f.eks. i løbet af dagen og snakker sammen. Her har vi altid hundene ved os f.eks. bliver de nusset i skødet, eller tumler rundt i vores egen lille midterring. Vores løber ikke væk, og er derfor altid fri i vores lille lejr. Jeg er helt sikker på at der findes folk der bare har deres hunde i bur hele dagen. Men når jeg er f.eks. til agility ser jeg lige så ofte hunde der står i et bur til de skal på, hunde der står og stresser og gør og slet ikke har det godt fordi de er så opkørt (Dog glade) for at skulle lave agility. Er det sundt for dem? Næppe!

 

Og der er også larm og kaos til en indendørs agility show... Sidste udstilling sad jeg ved siden af agility banen, og my god hvor havde jeg lyst til at gå over og kvæle de border collies som stod i deres bure og bare gøede, og var forfærdelig hunde...

 

 

Al respekt for dem der udstiller hunde, er sikker på det er noget af et arbejde, og fantastisk at se hvor stille hundene kan stå og hvor flotte de står og løber i ringen.

 

Men skal jeg personligt svare på Annes spørgsmål om hundene nyder det, på samme måde som de nyder at arbejde med AG, Rally eller jagt for den sags skyld, så er svaret nej, jeg tror meget hellere de vil løbe AG/Rally eller apportere.

Det er jo det de er avlet til altså at arbejde.

 

Det er så min personlige mening ;-)

 

Det tror jeg du har ret i for nogle racer. Men mine hunde ville på ingen måde foretrække at gå på jagt f.eks. Og så skal man jo huske at det ene ikke udelukker det andet. De fleste udstillings hunde bruges jo også til agility, hyrdning, jagt osv. Selve udstillingen er for mit vedkommende måske i gennemsnit en dag om måneden. Alle andre dage er mine hunde jo bare hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Shii, det jeg egentlig sætter spørgsmålstegn ved, er at TS skriver at hun gerne vil gå på udstilling, men hvis hunden ikke kan lide det, vil de finde noget andet. Og så er det jo netop jeg tænker, at med mindre man gå op i udstilling med liv og sjæl, bør man nok finde noget andet og mere udfordrende at bruge sin lab til. Og det ene udelukker jo netop ikke det andet.

 

Jeg tror ærlig talt at en lab vil kede sig bravt hvis den kun skal udstilles. Hvis der samtidig trænes relevant træning, altså mod brugs- og jagtprøver, så fair nok. Men en lab kræver altså andet og mere end at trave i en ring.

 

Og man tager næppe en lap op på skødet når man sidder og snakker:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii, det jeg egentlig sætter spørgsmålstegn ved, er at TS skriver at hun gerne vil gå på udstilling, men hvis hunden ikke kan lide det, vil de finde noget andet. Og så er det jo netop jeg tænker, at med mindre man gå op i udstilling med liv og sjæl, bør man nok finde noget andet og mere udfordrende at bruge sin lab til. Og det ene udelukker jo netop ikke det andet.

 

Jeg tror ærlig talt at en lab vil kede sig bravt hvis den kun skal udstilles. Hvis der samtidig trænes relevant træning, altså mod brugs- og jagtprøver, så fair nok. Men en lab kræver altså andet og mere end at trave i en ring.

 

Og man tager næppe en lap op på skødet når man sidder og snakker:blink:

 

Enig. Uanset hvor krævende udstilling er vil en Labrador (i hvert fald hvis der er arbejdslinjer i den) først leve fuldt og helt hvis den får lov at bruge sine rige evner til at arbejde med næsen og finde noget og bringe det hjem - om muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Freddy 14.jpgJeg tror, at enhver hund , der elsker naturen er skide ligeglad med at skulle udstilles. De vil jo ud at boltre sig i det grønne.De fleste f.eks. spaniels vil da hellere ud at møje sig til og opleve noget mere spændende. Med tager bare sådan en dag med. Man gør det jo for at kunne vurdere deres evt. exteriørfortrin i forhold til racen..

Ingen af de spaniels jeg har ejet, ville i mine øjne hellere på udstilling end på f.eks. sportræningskursus. Eller hvilket som helst andet, der foregik udendørs.

Set i det lys er udstilling jo ingen hundesport, selvom det egentlig er det .For de hunde, der virkelig nyder sådan en dag med deres ejer, er jo også en glad hund.

Bare ikke alle hunde er tilfreds med sådanne udfoldelser. Freddy har så aldrig lært, at skulle være ren en hel dag. Men han overlever trods alt..

Udstilling 2013 Roskilde.jpg

P1010057.jpg

Freddys badekar.jpg

Freddy ca 7-8 mdr efter regnvandsbassin 2010.jpg

freddy højthår 1.jpg

juli 2011 075.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstillingsfolket mener at der ligger et stort, engageret arbejde i at udstille sin hund...

Og hundesportsfolket mener at det eneste rigtige er at BRUGE hunden til arbejde eller sport..

 

Hvordan kan det mon være, at der ikke er gensidig respekt for det store arbejde den anden fløj lægger i deres hunde?

Man mister jo ikke noget selv ved at anerkende andres meget store arbejde? Ens eget arbejde bliver vel ikke ringere af den grund?

 

Jeg siger bare, at hvis man har lyst til at arbejde med lydighed, jagt eller agility, så skal man da gøre DET og lade sin begejstring gå videre til sin hund.

 

Og hvis man har lyst til at udstille, avl eller ej, så er det da det man skal formidle til sin hund..

At nedgøre andres interesser og sætte sig selv på en piedestal er ikke videre tiltalende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstillingsfolket mener at der ligger et stort, engageret arbejde i at udstille sin hund...

Og hundesportsfolket mener at det eneste rigtige er at BRUGE hunden til arbejde eller sport..

 

Hvordan kan det mon være, at der ikke er gensidig respekt for det store arbejde den anden fløj lægger i deres hunde?

Man mister jo ikke noget selv ved at anerkende andres meget store arbejde? Ens eget arbejde bliver vel ikke ringere af den grund?

 

Jeg siger bare, at hvis man har lyst til at arbejde med lydighed, jagt eller agility, så skal man da gøre DET og lade sin begejstring gå videre til sin hund.

 

Og hvis man har lyst til at udstille, avl eller ej, så er det da det man skal formidle til sin hund..

At nedgøre andres interesser og sætte sig selv på en piedestal er ikke videre tiltalende.

 

Så kan jeg høre at du er udstillingsmenneske, og lægger samme stil som Shii, den der lidt tøsefornærmede "I synes vi er dumme og har ikke respekt for det vi laver".

 

Jo, jeg HAR respekt for folk der udstiller, og som jeg har skrevet tidligere, ved jeg at der er en masse arbejde i det. Men derfra og så til at sige at det kan sammenlignes med rally eller AG, er det altså langt.

 

Men har man noget andet og mere end en selskabshund, mener jeg faktisk at den vil trives mere og bedre med noget udfordrende arbejde ifht. udstilling. Udstilling er fint at køre med som en bonus, men jeg kan ikke se hvordan en hund med bare skyggen af brugsegenskaber, kan være glad, tilfreds og udfordret alene ved ringtræning.

 

Ulla skriver det nok meget godt: hendes hunde nyder en dag med tæt kontakt med hende, men de elsker at snuse, gå i krat, blæse gennem mudder og lave alt det spaniels elsker.

 

Som eksempel bor der en dame her i området som har en udstillingsgolden. Hun korser sig over at mine hunde får lov at bade, gå i skoven når der er mudret, grave i sandkasserne, jage mus i krat osv. Hendes hund skal jo helst være ren og lækker hele tiden, og hun bruger enormt meget tid på at groome, klippe og studse hunden. En dag spurgte hun mig om råd til at få hunden til at gå mere friskt frem (i ringen). Jeg spurgte så om der ikke var en situation hvor hunden er helt begejstret og hopper af glæde (for at bruge den sindstilstand til at koble på en forkommando). Svaret var nej! Tænk at have en hund der ALDRIG er begejstret:shock: Som aldrig er ved at kravle ud af pelsen over at den skal noget den elsker. Jeg forstår det ikke! Tilgengæld gør den sig godt på udstillinger.... Personligt synes jeg ikke det er en hund, men en lille præmiebamse, der kun er til for at hive præmier hjem til ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udstillingsfolket mener at der ligger et stort, engageret arbejde i at udstille sin hund...

Og hundesportsfolket mener at det eneste rigtige er at BRUGE hunden til arbejde eller sport..

 

Hvordan kan det mon være, at der ikke er gensidig respekt for det store arbejde den anden fløj lægger i deres hunde?

Man mister jo ikke noget selv ved at anerkende andres meget store arbejde? Ens eget arbejde bliver vel ikke ringere af den grund?

 

Jeg siger bare, at hvis man har lyst til at arbejde med lydighed, jagt eller agility, så skal man da gøre DET og lade sin begejstring gå videre til sin hund.

 

Og hvis man har lyst til at udstille, avl eller ej, så er det da det man skal formidle til sin hund..

At nedgøre andres interesser og sætte sig selv på en piedestal er ikke videre tiltalende.

 

jo, men vi skal vel også være ærlige og ikke bare tale hinanden efter munden?

 

Jeg mener ikke det er at nedgøre hinanden - eller hinandens hobby/passion, hvis man siger at men mener det, alt andet lige, er mere krævende at føre en hund frem til topplaceringer på Agility, Rally eller andre lignende prøver end at føre den til tops udstillingsmæssigt, forudsat at hundene har det der nu skal til.

 

Om det er rigtigt ved jeg ikke. Det er vel egentlig dual purpose champions ejere/førere, der kan give et objektivt bud på dette - og så igen - nogen har lettere ved det ene, mens andre har lettere ved det andet. Jeg har gået nok på udstilling med Riesenszhnauzere og trænet brugshundetræning nok med dem og andre, til at nære respekt for begge dele, men jeg bruger 5-10 gange mere tid på at træne en Spaniel op til blot en åben klasse markprøve, end jeg brugte på at føre mine hunde frem til flere ganske pæne udstillingsresultater. Og det var jo endda en ret krævende race med trimning osv.

 

Og igen, helt ærligt, ingen af mine hunde har nydt udstilling halvt så meget, som markarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan jeg høre at du er udstillingsmenneske, og lægger samme stil som Shii, den der lidt tøsefornærmede "I synes vi er dumme og har ikke respekt for det vi laver".

 

Jo, jeg HAR respekt for folk der udstiller, og som jeg har skrevet tidligere, ved jeg at der er en masse arbejde i det. Men derfra og så til at sige at det kan sammenlignes med rally eller AG, er det altså langt.

 

Men har man noget andet og mere end en selskabshund, mener jeg faktisk at den vil trives mere og bedre med noget udfordrende arbejde ifht. udstilling. Udstilling er fint at køre med som en bonus, men jeg kan ikke se hvordan en hund med bare skyggen af brugsegenskaber, kan være glad, tilfreds og udfordret alene ved ringtræning.

 

Ulla skriver det nok meget godt: hendes hunde nyder en dag med tæt kontakt med hende, men de elsker at snuse, gå i krat, blæse gennem mudder og lave alt det spaniels elsker.

 

Som eksempel bor der en dame her i området som har en udstillingsgolden. Hun korser sig over at mine hunde får lov at bade, gå i skoven når der er mudret, grave i sandkasserne, jage mus i krat osv. Hendes hund skal jo helst være ren og lækker hele tiden, og hun bruger enormt meget tid på at groome, klippe og studse hunden. En dag spurgte hun mig om råd til at få hunden til at gå mere friskt frem (i ringen). Jeg spurgte så om der ikke var en situation hvor hunden er helt begejstret og hopper af glæde (for at bruge den sindstilstand til at koble på en forkommando). Svaret var nej! Tænk at have en hund der ALDRIG er begejstret:shock: Som aldrig er ved at kravle ud af pelsen over at den skal noget den elsker. Jeg forstår det ikke! Tilgengæld gør den sig godt på udstillinger.... Personligt synes jeg ikke det er en hund, men en lille præmiebamse, der kun er til for at hive præmier hjem til ejeren.

 

Jase, Mangetal... du tager fejl... Silke tog retrieverbrugsprøven da hun var 10 måneder. DKK LP 1. pr. klasse 1 da hun var 1,5 år, klasse 2 da hun var 2,5 år og klasse 3 da hun var 3,5 år.

Da hun begyndte at få gigt trænede vi på eliteniveau.. Men ikke mere til prøver..

 

Udstilling? Jo, vi gik også på udstillinger dengang. Og det var også sjovt. Men det var ikke der hendes --eller mine--muligheder og evner lå. Vi gjorde det af respekt for opdrætter. De, der avler har jo altså brug for at få deres afkom eksteriørbedømt også. Jeg ville da have elsket hvis hun havde fået fine førstepræmier i eksteriør også. Men det fik hun ikke. Dommeren brød sig ikke så meget om hendes smukke dybrøde farve, som jeg gjorde..

Men adskillige publikummer var da begejstrede over hendes smukke udseende. Og det betød mere for os end hvad en dommer sagde..

 

Hvis man vil have en hund, der kun er til jagt, så kan man jo bare vælge en blanding, der ser lovende ud med hensyn til evner? Hvis man ønsker sig en jagtgolden, så ønsker man vel stadigvæk en hund, der af udseende ligner en golden. Men som har andre evner også. Ellers kan man lige så godt vælge en anden retriever? Eller en af naboens blandingshvalpe, hvor man kender forældrenes jagtevner?

 

Jeg er IKKE "udstillingsmenneske". Men jeg har den allerstørste respekt for det kæmpestore arbejde seriøse opdrættere gør for at styrke og forbedre deres avl og race.. Nogle mennesker lægger størst vægt på hundens arbejdsevner, andre lægger mest vægt på udseendet... Helt ærligt, så tror jeg at de fleste hundeejere lægger vægt på begge dele. Altså både hundens specielle evner. Og dens udseende.. Jeg gør selv i hvert fald.

Og de fleste hundeejere lægger vægt på, at der ER opdrættere, der gider avle hvalpe af de forskellige racer... Så vi har et valg, når vi skal have ny hvalp.

 

Hvis ikke der blev lavet det kæmpe arbejde af opdrætterne, så VILLE der ingen racer være. Og vi ville kun have "naboens hvalpe" at vælge imellem..

 

Jeg synes bare ikke, at det er "finere" at vægte jagtevner frem for udseende.. Det er jo kun "finere" for dem der går på jagt... Og det er vist de færreste, der gør det. Og jeg ser masser af hunde, der elsker at være rigtig fine, og som slet ikke har lysten til at forlade stierne, når de går tur på engen.. Og som afskyer at få våde poter. Og både hund og ejer nyder, når andre hundeejere roser den fine hund..

 

Hunde mærker da, at ejerne er stolte af dem... Om ejer er stolt fordi en vigtig udstilling er gået godt, eller fordi en jagt er gået godt, det har faktisk mindre betydning. Hunde kender det, de er vokset op med. Er det jagt, så er DET besættelsen.. Er det andre ting, så er det de ting, der begejstrer hund og ejer..

 

Det er snobberi at tro, at lige netop det, man selv vægter mest, er det vigtigste og eneste betydningsfulde i verden for alle andre også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii, det jeg egentlig sætter spørgsmålstegn ved, er at TS skriver at hun gerne vil gå på udstilling, men hvis hunden ikke kan lide det, vil de finde noget andet. Og så er det jo netop jeg tænker, at med mindre man gå op i udstilling med liv og sjæl, bør man nok finde noget andet og mere udfordrende at bruge sin lab til. Og det ene udelukker jo netop ikke det andet.

 

Jeg tror ærlig talt at en lab vil kede sig bravt hvis den kun skal udstilles. Hvis der samtidig trænes relevant træning, altså mod brugs- og jagtprøver, så fair nok. Men en lab kræver altså andet og mere end at trave i en ring.

 

Og man tager næppe en lap op på skødet når man sidder og snakker:blink:

 

Men det er bare ikke det du gav udtryk for. Jeg er HELT enig, som jeg har skrevet før, så er jeg 100% sikker på at der er nogle racer som bare kræver andet f.eks. at blive brugt til hyrdning, agility eller lignende. Disse hunde har ofte behov for disse ting, sådan helt generelt. F.eks. ville de fleste huskies sagtens kunne kapere at være udstillingshunde; Men ikke på bekostning af ikke at få lov at løbe og trække.

 

Men det betyder bare ikke, som du skriver direkte, at der ikke er nogen iver ved hundene. Og det er jeg dybt uenig i. Min udstillingshund har iver og et kæmpe drive. Uden det ville hun aldrig komme i nærheden af at vinde! Det står direkte i deres standard at de skal være fulde af energi, at de skal være opmærksomme og de skal gå stolte og beslutsomt. De bliver ofte belønnet for f.eks. at hoppe op af ejeren af glæde og du vil stort set altid se når en flok løver er på vej ud af ringen at de hopper rundt af glæde.

 

Og igen; Jeg har dyb respekt for folk som dyrke rally, agility eller andet. Men at DU siger "Kræver mere end at trave i en ring" er virkelig latterligt ignorant af dig, sorry to say, men har du nogensinde trænet og haft en hund som skulle udstilles som primært mål og ikke bare som en lille "det kunne være meget sjovt" ? For det er virkelig bare SÅ meget mere end at trave i en ring.

 

Jeg kan jo også sagtens sige at agility bare at at drøne rundt på en bane og få ens hund til at hoppe over og igennem diverse ting. Men hvis man vil være god til det så er det jo bare meget mere end "bare lige". Og jeg har altså trænet agility med mange hunde, så jeg ved altså godt hvad det kræver. Og jeg bruger langt flere trænings timer på udstilling, end jeg nogensinde har gjort på agility.

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitte, men der er jo netop ingen der nedgør udstillere? Tværtimod! Men man kan altså stadig ikke sætte lighedstegn mellem det samarbejde der kræves i en ring og det der kræves i fx LP. Og en hund der gør det ene godt, kan ikke nødvendigvis gøre sig godt det andet sted.

 

Dybest set forstår jeg ikke hvorfor det er nødvendigt at pege fingre og blive mopsede:vedikke:

 

Men jeg holder nu fast i at en hund med brugsegenskaber skal have lov at udfolde sig mere end i en udstillingsring.

 

Shii, hvor ser du at jeg giver "udtryk for noget andet"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jase, Mangetal... du tager fejl... Silke tog retrieverbrugsprøven da hun var 10 måneder. DKK LP 1. pr. klasse 1 da hun var 1,5 år, klasse 2 da hun var 2,5 år og klasse 3 da hun var 3,5 år.

Da hun begyndte at få gigt trænede vi på eliteniveau.. Men ikke mere til prøver..

 

Udstilling? Jo, vi gik også på udstillinger dengang. Og det var også sjovt. Men det var ikke der hendes --eller mine--muligheder og evner lå. Vi gjorde det af respekt for opdrætter. De, der avler har jo altså brug for at få deres afkom eksteriørbedømt også. Jeg ville da have elsket hvis hun havde fået fine førstepræmier i eksteriør også. Men det fik hun ikke. Dommeren brød sig ikke så meget om hendes smukke dybrøde farve, som jeg gjorde..

Men adskillige publikummer var da begejstrede over hendes smukke udseende. Og det betød mere for os end hvad en dommer sagde..

 

Hvis man vil have en hund, der kun er til jagt, så kan man jo bare vælge en blanding, der ser lovende ud med hensyn til evner? Hvis man ønsker sig en jagtgolden, så ønsker man vel stadigvæk en hund, der af udseende ligner en golden. Men som har andre evner også. Ellers kan man lige så godt vælge en anden retriever? Eller en af naboens blandingshvalpe, hvor man kender forældrenes jagtevner?

 

Jeg er IKKE "udstillingsmenneske". Men jeg har den allerstørste respekt for det kæmpestore arbejde seriøse opdrættere gør for at styrke og forbedre deres avl og race.. Nogle mennesker lægger størst vægt på hundens arbejdsevner, andre lægger mest vægt på udseendet... Helt ærligt, så tror jeg at de fleste hundeejere lægger vægt på begge dele. Altså både hundens specielle evner. Og dens udseende.. Jeg gør selv i hvert fald.

Og de fleste hundeejere lægger vægt på, at der ER opdrættere, der gider avle hvalpe af de forskellige racer... Så vi har et valg, når vi skal have ny hvalp.

 

Hvis ikke der blev lavet det kæmpe arbejde af opdrætterne, så VILLE der ingen racer være. Og vi ville kun have "naboens hvalpe" at vælge imellem..

 

Jeg synes bare ikke, at det er "finere" at vægte jagtevner frem for udseende.. Det er jo kun "finere" for dem der går på jagt... Og det er vist de færreste, der gør det. Og jeg ser masser af hunde, der elsker at være rigtig fine, og som slet ikke har lysten til at forlade stierne, når de går tur på engen.. Og som afskyer at få våde poter. Og både hund og ejer nyder, når andre hundeejere roser den fine hund..

 

Hunde mærker da, at ejerne er stolte af dem... Om ejer er stolt fordi en vigtig udstilling er gået godt, eller fordi en jagt er gået godt, det har faktisk mindre betydning. Hunde kender det, de er vokset op med. Er det jagt, så er DET besættelsen.. Er det andre ting, så er det de ting, der begejstrer hund og ejer..

 

Det er snobberi at tro, at lige netop det, man selv vægter mest, er det vigtigste og eneste betydningsfulde i verden for alle andre også.

Jeg er enig med dig langt hen af vejen, men må erklære mig uenig i, at det vigtigste for hunden er hvad ejeren synes er sjovt og det ejeren bliver begejstret over. Hundens egenskaber fornægter sig efter min mening ikke bare fordi man ikke bruger hunden til dens oprindelige formål.

 

Nu har jeg jo ligesom dig en jagthunderace og vi laver ting sammen, som ikke nødvendigvis er i stil med hans oprindelige brug (f.eks. at træne tricks) og han synes også det er sjovt - han gør det i hvert fald med glæde - men det er en helt anden iver han viser, når vi f.eks. er på vej ned mod søen, hvor han kan få lov til at bade og apportere pinde. Han trækker mig hele vejen derned og er ved at hive mig med i søen, hvis jeg ikke får snoren af hurtigt nok. Så ivrig er han altså aldrig efter at lave tricks :blink:

 

Så jeg oplever, at han sagtens ville kunne undvære tricks, hvis han fik lov til at være "jagthund" og gøre det han er skabt til.

 

På samme måde tror jeg det er med udstillinger. Han ville sikkert synes det var sjovt nok, fordi det var noget vi samarbejdede om, men hvis han fik valget mellem at hoppe i en sø eller løbe rundt i en udstillingsring, så valgte han helt klart søen.

 

Derfor synes jeg ikke man må glemme andre af hundens behov. Udstilling kan være sjovt og hyggeligt, men mange hunde har også brug for andet aktivering end det. I tidenes morgen blev hunde jo ikke skabt til at gå på udstilling, men til et andet formål og det forsvinder jo ikke bare fordi man ikke bruger det og det synes jeg man skal tage højde for.

Udstilling kan fylde rigtig meget og tage rigtig meget tid, men jeg synes umiddelbart det er mest rigtigt overfor de fleste hunde at huske på at de altså også har andre behov, der skal dækkes.

 

Og det er ikke fordi jeg har noget imod udstillinger :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvis man vil have en hund, der kun er til jagt, så kan man jo bare vælge en blanding, der ser lovende ud med hensyn til evner? Hvis man ønsker sig en jagtgolden, så ønsker man vel stadigvæk en hund, der af udseende ligner en golden. Men som har andre evner også. Ellers kan man lige så godt vælge en anden retriever? Eller en af naboens blandingshvalpe, hvor man kender forældrenes jagtevner?

 

 

så fik du da skåret ud i pap, at du ikke har meget forstand på jagthunde:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitte, men der er jo netop ingen der nedgør udstillere? Tværtimod! Men man kan altså stadig ikke sætte lighedstegn mellem det samarbejde der kræves i en ring og det der kræves i fx LP. Og en hund der gør det ene godt, kan ikke nødvendigvis gøre sig godt det andet sted.

 

Dybest set forstår jeg ikke hvorfor det er nødvendigt at pege fingre og blive mopsede:vedikke:

 

Men jeg holder nu fast i at en hund med brugsegenskaber skal have lov at udfolde sig mere end i en udstillingsring.

 

Shii, hvor ser du at jeg giver "udtryk for noget andet"?

 

Du har jo ikke fra starten f.eks. sagt at du kun talte om brugshunde, men blot nævnt hunde generelt. Jeg pointerede jo netop at Dorte havde ret I at visse typer hunde nok hellere vil f.eks. gå til jagt end til ringtræning. Og først herefter ændrede du dine udsagn til at handle mere om brugshunde end sådan generelt. Mine hunde er røv ligeglade om de træner jagt eller ringtræning. De elsker bare at have kontakten og at vi laver noget sammen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har jo ikke fra starten f.eks. sagt at du kun talte om brugshunde, men blot nævnt hunde generelt. Jeg pointerede jo netop at Dorte havde ret I at visse typer hunde nok hellere vil f.eks. gå til jagt end til ringtræning. Og først herefter ændrede du dine udsagn til at handle mere om brugshunde end sådan generelt. Mine hunde er røv ligeglade om de træner jagt eller ringtræning. De elsker bare at have kontakten og at vi laver noget sammen!

 

Jeg snakker ikke om brugshunde:vedikke: Jeg starter med at spørge om der er hunde der faktisk elsker at gå på udstilling, og skriver at jeg ikke ser samme iver hos en udstillingshund, som ved en hund der arbejder. Du skriver så at udstilling kan sammenlignes med AG og rally, bortset fra at en udstillingshund skal kunne arbejde med forstyrrelser. Og jeg er så ikke enig i at udstilling tilnærmelsesvis på nogen måde kræver samme arbejde af hund og fører.

 

At det ender med at handle om en lab, og ikke dine løver, er vel logisk. TS har en lab, ikke en løve, og tråden handler vel om hendes hund:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Annemangetal, kan se, debatten er blevet lang, men kort sagt: JA! Der er hunde, der STORelsker det. Det er langt fra alle, men jo, de findes - og jo, det ER ligesom alt andet hundearbejde! Om det er LP, hvor de skal ligge i en røvsyg dæk i 1-2 minutter med ejer flere meter væk, eller en udstilling, hvor de skal stå sammen med ejer, bliver berørt af en dommer (som af og til også nusser lidt), der er altså ikke rigtig nogen forskel. At få hunden til at elske dækøvelsen er egentlig nok sværere end at få den til at elske udstilling (i hvert fald under identiske forstyrrelser, men vil nu nok sige i det hele taget). At mange så desværre ikke formår kunsten at træne hunden til at elske udstilling er en anden sag, men de findes, dem med ejere, der virkelig har arbejdet for at lære hunden at elske det. Så er det til gengæld pludselig også fedt at se dem i ringen ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakker ikke om brugshunde:vedikke: Jeg starter med at spørge om der er hunde der faktisk elsker at gå på udstilling, og skriver at jeg ikke ser samme iver hos en udstillingshund, som ved en hund der arbejder. Du skriver så at udstilling kan sammenlignes med AG og rally, bortset fra at en udstillingshund skal kunne arbejde med forstyrrelser. Og jeg er så ikke enig i at udstilling tilnærmelsesvis på nogen måde kræver samme arbejde af hund og fører.

 

At det ender med at handle om en lab, og ikke dine løver, er vel logisk. TS har en lab, ikke en løve, og tråden handler vel om hendes hund:vedikke:

 

Men så handler det jo om den individuelle hund, det er dig der kaster spørgsmålet ind om NOGEN hunde elsker udstilling?

 

Og det siger jeg at ja, det er der NOGEn hunde som gør. Der er nogen hvor iver og drive er så stor en del af deres standard at hvis det ikke er tilstede kan hunden aldrig komme i nærheden af en god kritik (Rika fik aldrig bedre end good og very good, før vi fik hende til at elske at være i ringen... Nu får hun excellent!)

 

Og jeg kan kun sige: Dine udtalelser viser tydeligt at du ikke har kendskab til udstilling, og det er jo helt okay! Det skal bare ikke skræmme folk fra det, for det du siger er ikke sandt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så handler det jo om den individuelle hund, det er dig der kaster spørgsmålet ind om NOGEN hunde elsker udstilling?

 

Og det siger jeg at ja, det er der NOGEn hunde som gør. Der er nogen hvor iver og drive er så stor en del af deres standard at hvis det ikke er tilstede kan hunden aldrig komme i nærheden af en god kritik (Rika fik aldrig bedre end good og very good, før vi fik hende til at elske at være i ringen... Nu får hun excellent!)

 

Og jeg kan kun sige: Dine udtalelser viser tydeligt at du ikke har kendskab til udstilling, og det er jo helt okay! Det skal bare ikke skræmme folk fra det, for det du siger er ikke sandt.

 

Hvad er det helt præcist der ikke er sandt?

 

Ja, jeg har en lab. Og lige nu er det svært at se hvad hun synes er fedt. Altså udover at bide i alt!

 

:klap: Det er vist en spidskompetence for alle hvalpe:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan et sidespørgsmål - er der nogen hunde der synes det er fedt at komme på udstilling? Altså, jeg oplever hunde der kaperer det, og som virker glade og trygge, men der er jo ingen iver fra hundene, som man ser det ved egentligt hundearbejde:hmm:

 

Ikke sandt. Der findes mange hunde der elsker det og viser iver

 

Med al respekt for udstillingsfolket, så kan man altså ikke sammenligne udstilling med hundearbejde. Hunden skal kunne løbe, præsentere sig selv flot, stå stille og blive gramset på.

 

Ikke sandt. De skal kunne meget mere.

 

I ALT hundearbejde skal en hund kunne arbejde uden at blive forstyrret! Som fx ved DcH's DM, hvor rally åbenbart lå lige op af IPO-banen. Skud og råb er ikke en del af en rallyhunds program, men i princippet skal den abstrahere fra det så snart den er på banen. Så ingen dyb tallerken dér.

 

Og igen, med al respekt for udstillere, hunden skal kunne bevæge sig i gang og trav, stå stille med korrekt halvføring og blive rørt ved.

 

En rallyhund skal gå en ukendt bane med 15-20 forskellige øvelser, nogle væk fra føreren, hvor præcision og tid er afgørende. En AG-hund arbejder kun væk fra føreren, og er samtidig i et tempo hvor hverken du eller jeg kan følge med. Så at sammenligne 2 gangarter (i kendt rækkefølge), stå og grams med rally eller AG, er imo en smule fornærmende over for dem der dyrker sporten.

Igen som overstående, ikke sandt en hund skal kunne meget mere på en udstilling.

 

Nu lægger du jo en masse i det jeg har skrevet. Jeg påstår ikke at det er "ingenting", og jeg ved godt at det kræver en masse træning. Men derfra og så til at hunden synes det er fedt at være på udstilling, er der langt.

 

Når jeg er på udstilling, oplever jeg hunde der bruger langt størstedelen af dagen i et bur. De er i ringen 5 minutter ad gangen 2-3 gange. Resten af tiden er de i bur eller på trimmebordet.

 

Der er larm, kaos, tis på gulvet og et tons mennesker alle steder.

 

Og så er det at jeg stiller spørgsmålstegn ved om hundene nyder det, på samme måde som de nyder at arbejde med fx AG eller rally.

 

Fordi du omgåes den slags mennesker betyder det ikke at alle er sådan. Jeg kender langt flere der elsker at være sammen med deres hund hele dagen, f.eks. tage dem med når de vil ud og kigge på andre hunde osv. Man vil jo helst ikke efterlade sin hund, så ofte tager man dem med.

 

Så kan jeg høre at du er udstillingsmenneske, og lægger samme stil som Shii, den der lidt tøsefornærmede "I synes vi er dumme og har ikke respekt for det vi laver".

 

Jo, jeg HAR respekt for folk der udstiller, og som jeg har skrevet tidligere, ved jeg at der er en masse arbejde i det. Men derfra og så til at sige at det kan sammenlignes med rally eller AG, er det altså langt.

 

Men har man noget andet og mere end en selskabshund, mener jeg faktisk at den vil trives mere og bedre med noget udfordrende arbejde ifht. udstilling. Udstilling er fint at køre med som en bonus, men jeg kan ikke se hvordan en hund med bare skyggen af brugsegenskaber, kan være glad, tilfreds og udfordret alene ved ringtræning.

 

Ulla skriver det nok meget godt: hendes hunde nyder en dag med tæt kontakt med hende, men de elsker at snuse, gå i krat, blæse gennem mudder og lave alt det spaniels elsker.

 

Som eksempel bor der en dame her i området som har en udstillingsgolden. Hun korser sig over at mine hunde får lov at bade, gå i skoven når der er mudret, grave i sandkasserne, jage mus i krat osv. Hendes hund skal jo helst være ren og lækker hele tiden, og hun bruger enormt meget tid på at groome, klippe og studse hunden. En dag spurgte hun mig om råd til at få hunden til at gå mere friskt frem (i ringen). Jeg spurgte så om der ikke var en situation hvor hunden er helt begejstret og hopper af glæde (for at bruge den sindstilstand til at koble på en forkommando). Svaret var nej! Tænk at have en hund der ALDRIG er begejstret:shock: Som aldrig er ved at kravle ud af pelsen over at den skal noget den elsker. Jeg forstår det ikke! Tilgengæld gør den sig godt på udstillinger.... Personligt synes jeg ikke det er en hund, men en lille præmiebamse, der kun er til for at hive præmier hjem til ejeren.

 

Mine hunde render i skoven, får filtret pelse, og de går helt i spagat over f.eks. pivedyr, og spegepølse. Når vi træner hopper de løs som bolde.

 

Fordi en person, eller en gruppe af personer opfører sig som man gjorde for 20 år siden, skal vi så ikke være enige i at det ikke er sådan i dag for alle? F.eks. kunne jeg sagtens have forskruet tanker om hvordan normal lydighed bliver trænet i dag, fordi jeg ved hvordan det blev gjort for 20 år siden, og der ER folk som stadig træner sådan. Men det er bare generelt ikke sådan mere.

 

Jeg mødte en i weekenden som havde en Malteser. Den havde den længste pels ever, og den får pelsen rullet op. Dens pels er KRID hvid, og manden virkede til at være fornuftig. Jeg tænkte den hund sikkert sad i bur dagen lang. Jeg kommenterede det for manden at det da måtte være et helvede hvortil han kiggede på mig og sagde "JA, men det er en hund, og hun skal i skoven, hun skal bade i mudder, og prøv at se, hun har faktisk mistet en tot pels her... Men ved du hvad? hun er en HUND".

Så bare fordi hunden får sin pels rullet op, betyder det ikke at den ikke får lov at løbe rundt i en skov, og bare fordi man godt kan lide at have en ren hund betyder det ikke at den ikke får lov.

 

Bare fordi en dame har en lille fedling der ikke bliver begejstret for noget betyder det ikke at alle udstillingshunde er sådan. Der er nok en opdrætter der har fejlet; En golden bør faktisk have masser af energi i ringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første citat: jeg stiller et spørgsmål - det lille "?" kunne være et hint! Og så fortæller jeg hvad JEG oplever. At du kan dømme det falsk, er alligevel temmelig imponerende:lol:

 

Resten: fortæl mig hvad den skal kunne ud over gå, trav, præsentere sig flot, blive gramset på og arbejde med forstyrrelser. I stedet for at sige at jeg er fuld af løgn, så kom med noget konkret! Det er dig der insisterer på at det er mindst lige så nemt at gå rally eller AG - så fortæl mig hvad det er der gør jeres sport svær.

 

Og hunden jeg snakker om er ikke en fedling- når nu vi skal snakke sandt og falsk. Hunden vinder rigeligt på udstilling. Den har nemlig lært at præsentere sig flot, men den har bare ingen iver.

 

Prøv at lade være med at være fornærmet, og se det som at jeg oprigtigt spørger (uden at jeg postulerer noget du mener er løgn).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første citat: jeg stiller et spørgsmål - det lille "?" kunne være et hint! Og så fortæller jeg hvad JEG oplever. At du kan dømme det falsk, er alligevel temmelig imponerende:lol:

 

Resten: fortæl mig hvad den skal kunne ud over gå, trav, præsentere sig flot, blive gramset på og arbejde med forstyrrelser. I stedet for at sige at jeg er fuld af løgn, så kom med noget konkret! Det er dig der insisterer på at det er mindst lige så nemt at gå rally eller AG - så fortæl mig hvad det er der gør jeres sport svær.

 

Og hunden jeg snakker om er ikke en fedling- når nu vi skal snakke sandt og falsk. Hunden vinder rigeligt på udstilling. Den har nemlig lært at præsentere sig flot, men den har bare ingen iver.

 

Prøv at lade være med at være fornærmet, og se det som at jeg oprigtigt spørger (uden at jeg postulerer noget du mener er løgn).

 

Jeg har forklaret det. F.eks. skal hunden kunne rende i et korrekt tempo (Ikke bare i trav, men i det rigtige tempo), du skal træne hunden til at strække sine ben, hvis den ikke gør det naturligt, du skal træne hunden til at kunne løbe, uden at kigge på dig, den skal helst løbe lidt foran dig, og stole 100% på at du ikke træder på den (Og du skal stole 100%på at hunden ikke render ind foran dig, for du skal heller ikke kigge på hunden), hunden skal kunnde stiller sig med korrekt placeret poter, og hvis du er dygtig skal hunden på signal kunne flytte en pote en halv cm frem eller tilbage (Og det skal trænes på alle fire poter). Den skal kunne acceptere at en dommer/fremmede gramser på den. Den skal kunne stoppe på signal, starte på signal, den skal kunne stå på signal. Dernæst skal du individuelt træne hunden efter dens fejl f.eks. træne hunden til at sænke bagkroppen, løfte hovedet i en bestemt stilling, eller lignende. Det er selvfølgelig meget af det ting som man som ny slet ikke behøves for at starte. Men hvis du vil blive BIS 1 verdens vinder, så kommer du næppe ind med en utrænet hund, der aldrig har brugt noget tid på træning.

 

Meget af den træning man bruger kan sagtens sammenkobles med andet træning, det er jo netop det som er fantastisk. F.eks. træner vi udelukkende "fri ved fod" som man ville alt andet fri ved fod. Vi starter med at det bare er at gå, så sætter vi mere og mere fart på. Men for mig som er vant til lydighed er det ekstremt svært at træne at de ikke må kigge på mig (Det ødelægger hele hundens holdning, fordi den automatisk vil lave et drej i hele kroppen, som gør gangen ser ujævn ud).

 

Og jo jeg ER fornærmet når du taler så nedladende om noget andre mennesker bruger årevis til at blive god til. Det kan godt ske du synes det er latterligt, men så stå ved at det er DIN holdning. Jeg kan sagtens se at det er et spørgsmål du stiller og dertil siger jeg blot: Det er ikke sandt. Der er masser af hunde som ELSKER udstillinger, og som er super meget drive. Jeg er helt enig i at der er nogle, ofte indenfor bestemt linier hvor der mangler drive (F.eks. oplever jeg ofte at tyske Lowchens mangler drive i mine øjne). Men det betyder bare ikke at hunde ikke kan elske det og finde det fantastisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare mest forundret over, at det er nødvendigt for jagtfolket at påstå at det eneste rigtige er at bruge sin hund til jagt...

Jeg tror aldrig jeg har hørt udstillingsfolk på samme måde hævde at en hund, der aldrig bliver udstillet, er en forsømt racehund ... Det kunne de jo med lige så stor ret sige..

 

Det er som om udstillingsfolket har et mere realistisk forhold til, hvordan hunde lever og hvordan hundeverdenen er.

 

 

Hunde kan have et glimrende og tilfredsstillende liv, uanset om de dyrker udstilling, lydighed, jagt, har vagttjeneste eller laver indviklede tricks sammen med deres ejer... Eller nogle af de mange andre muligheder, der er for at have et godt og indholdsrigt hundeliv.

 

Det eneste, der er trist for en hund, er hvis ejer fortryder anskaffelsen, fordi det viste sig at være mere krævende end man havde forestillet sig.. En hund med en skuffet ejer med konstant dårlig samvittighed, DET er søgeligt. Uanset race.

 

Ikke en jagthund uden jagt... Eller en racehund, de aldrig kommer på udstilling.

Der er gudskelov andre muligheder for at give sin hund et fuldt og vidunderligt hundeliv end at leve efter den slags stereotyper. Uanset om den oprindelig er avlet til jagt eller til udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...