Hop til indhold

Endnu et spørgsmål til Alene hjemme


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen :)! Jeg har endeligt fundet et kuld hvalpe, som jeg skal ned og kigge på på Torsdag, så jeg kan godt bruge H-F's magiske krydsede fingre for de har den helt rette hvalp til mig.

Men men men med hvalp kommer spørgsmålene jo og jeg har jo lært en hund før at være alene hjemme, men det var i en lille 1 værelses uden mulighed for at lukke af udover til badeværelset.

Nu har jeg en stor 2 værelses som har en firkantet gang, hvor der ligesom i hvert "hjørne" er døre ind til de forskellige rum.

Og selve startpunkt er jo det samme, men Jack kunne ikke overskue alt pladsen, så jeg lukkede for stuen og badeværelset.

Jeg har egentligt ikke lyst til at have en hvalp i stuen, når jeg ikke er der og jeg overvejer at lukke til køkkenet os.

Vand og mad skål står i gangen, så der er intet at lave i køkkenet for hunden.

Jeg vil godt åbne op derud til, når hunden er lidt ældre.

Det mine spørgsmål går ud på er:

Tror i det vil give mere ro at han kun har soveværelset med vindue og gangen med hoveddør?

 

Jeg lukker altid til køkken, stue og badeværelse, når jeg går i seng (bryder mig ikke om at kigge ind i mørke rum med vinduer pga. Skygger). Så jeg tænker at hvis jeg gør det samme, når han skal være alene, så ser han måske det som trygt og godt, da natten og det at putte sammen forhåbentligt bliver trygt? Eller vil det gå den modsatte vej og at han tror vi skal sove også bliver forvirret når jeg går? Dog vil der jo være lyst og ikke rullet for, når han skal være alene.

 

Jeg havde fri mulighed for at filme, da Jack var lille, fordi det var så småt, men her vil jeg kun kunne efterlade pc'en i soveværelset, så jeg vil måske ikke kunne høre ham, hvis han er ved hoveddøren, er det super vigtigt og hvad kropssprog skal jeg kigge efter? Jack var helt fint og hurtig til at lære at være alene, men det er jo ikke sikkert her.

 

Jack fik mad i en aktiverings flaske eller da han blev ældre i en sodavands flaske/spredt ud over gulvet og der står køkken døren i "skud linje" når jeg "kastede" maden når jeg gik og der kunne der godt ryge ud i køkkenet, så det skal jeg være opmærksom på, hvis den nye ikke får køkkenet.

Jack fik også tændt radioen i starten, men igen den står i køkkenet, måske det er forvirrede hvis hvalpen kan høre det, men ikke kan komme til det? Eller er de ligeglade, så længe det er lige så stille.

 

Jeg ved godt at det kommer an på den enkelte hvalp, men måske i havde nogle ideer :).

Link til indlæg
Del på andre sites

Med fare for at lyde lidt hård, så tænker jeg at der tit bliver sat alt for hårdt ind på alene hjemmetræningen. Folk stresser hvalpene ved at opstille kunstige scenarier, og alt skal gøres så rigtigt, efter bogen, filmes osv.

 

Men i langt de fleste tilfælde ER der ikke problemer - hvis ellers du tager den tid det tager (og ikke går over den tid hvor hvalpen kan holde sig).

 

Jeg ville bruge min sunde fornuft, og tage tingene stille og roligt. Første gang min den store var alene hjemme, listede jeg mig ud mens hun sov, og var hjemme igen før hun vågnede. Succesen var jo så at hun var så afslappet at hun bare sov.

 

Alt det med at spærre for adgang til dele af lejligheden har jeg det generelt underligt med, men hvis hunden er ok med det, så er der jo ingen ben i det. Blot skal det område hvalpen har når den er alene hjemme, også være et sted hvor den normalt gerne vil opholde sig.

 

Pøj pøj med at besøge kuldet - hvilken race/blanding er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig med dig AnneM. Alene hjemme træning er en del af dagligdagen med en lille hvalp, ihvertfald herhjemme. Eks. Så er man nede ved postkassen eller lige nede med skraldet. Vi gør intet ud af at gå og intet ud af det når vi kommer. Tror at hvis hvalpen bliver overbevist om du kommer igen, skal det nok gå. Men man er jo også træt af hvis det ikke går godt. Det er jo en vigtigt del af hverdagen.

Har sagt til naboer, hvis de hører hun hyler så må de lige sige til. Min hvalp er i gangen og kan kigge ud af hoveddøren, som er en glasdør. Der spiser hun også ofte sin mad og leger med en kong. ( kunne også gøres alene hjemme). Altså et sted der sker gode ting. Hun har begrænset plads pga. Hun ikke skal bide i alt. Og min anden hund er i stuen.

 

Testen inden det blev alvor. Gjorde som jeg normalt ville når jeg går. Får Emma ud i gangen og jeg tager bagdøren. Bailey i stuen. Og jeg sidder i stuen og ser en film. Har vendt en iPad og tændt kameraet, så kan jeg se hende uden hun kan se mig. Og det har virket på alle 3 vovser. Håber jeres alene hjemme træning går godt.

 

Hvad for en vovse skal i have?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, jeg tror også det er rigtigt at det er nok et sted folk sætter for meget ind, men det er jo fordi at man helst vil have at det lykkes. Jeg vil prøve at tage det med ro med ikke at filme osv også bare se på hvalpen.

Det er en blanding af Labrador og Golden retriever og jeg er meget spændt på om min hvalp er der i blandt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, jeg tror også det er rigtigt at det er nok et sted folk sætter for meget ind, men det er jo fordi at man helst vil have at det lykkes. Jeg vil prøve at tage det med ro med ikke at filme osv også bare se på hvalpen.

Det er en blanding af Labrador og Golden retriever og jeg er meget spændt på om min hvalp er der i blandt :)

 

Det er nu en god nok ide at filme, det er slet ikke det, men det med at lave for mange kunstige setups, hvor hvalpen bæren ud i gangen, kameraet gøre klar, den får en tyggepind og man stæser ind og ud af døren 100 gange, tager jakke af og på osv. Jeg mener bare at det kan risikere at have den modsatte effekt.

 

Måske kan vejen frem være at man de første par dage har et ret stille liv inde i lejligheden, hvor hvalpen lærer at slappe af selvom man tilfældigvis henter en kop kaffe i køkkenet eller går på toilettet. Og næste skridt er at den er alene i de 2 minutter det tager at suse ud med skraldet. Og så de 15 minutter det tager at købe ind. Uden at der nødvendigvis skal gøres stort ståhej ud af det.

 

Mine ELSKER når de ved at jeg skal ud af døren, for så får de en dental stick. Men de er lært op med at få noget lækkert, og det fungerer egentlig ret godt. Tilgengæld er deres lækre ting forsvundet i løbet af få minutter, og så går de i seng og sover. Den lille laver af og til ballade (hver fredag, faktisk) når hun er alene, men det er vist mere en kedsomhedsting end noget andet. Jeg tænker at hun måske vokser fra det en dag. De er blevet filmet, og det er altid noget med at hun lægger op til leg med den store, som ikke gider lege særlig meget, og så går den lille i terror-mode.

 

Jeg må erkende at jeg ikke har haft noget fast skema for alene hjemme træning, og det er egentlig gået ret ok med begge. Min veninde, som har kørt fast skema med afskærmet del af huset, har et par hunde der splitter alt ad hvis de er alene inden døre.... Ikke at det nødvendigvis har en sammenhæng, men måske?

 

 

Spændende med hvalpen! Hvornår ved du mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo kunne ikke finde ud af at være alene i hele huset, hun havde det bedst med begrænset plads, da hun var hvalp - men hun skulle kunne se/høre at vi gik, så hun ikke var i tvivl. I vores lejede hus var hun i soveværelset, det lå op af entreen og ud til indkørslen - dvs hun kunne både høre hoveddøren og kunne se at jeg gik i indkørslen, gennem vinduet i soveværelset.

 

Da vi så købte hus, kom vores soveværelse til at ligge i stik modsatte ende end entreen. Vi smed hende i soveværelset som hun var vant til, men hun gav sig til at hyle ret hurtig efter. Det slog mig så den med afstanden mellem soveværelset og entreen, og istedet flyttede jeg hundene ud i vores entre/bryggers sammen med alle deres puder, tæpper, bure mv. Og så var der ingen problemer.

 

Alle fire hunde er kun på begrænset plads, dvs i vores bryggers. Ayo kunne sikkert godt overskue et helt hus nu, men de har ingen problemer med at være i bryggerset, og ved at det betyder sovetid. Og at lade dem gå i hele huset ville også komme i konflikt med vores alarmsystem, så det er ikke nogen god idé.

 

Så selvom bryggerset ikke er et sted de opholder sig når vi er hjemme, så er det altså der de er alene og fuldstændig uden problemer. Jeg tager som sagt de fleste af deres sovesteder derud, og så får de altid et stykke tørret lammelunge når vi skal afsted. Så snart vi bærer tingene derud, så ved de godt vi skal afsted og det kan næsten kun gå for langsomt. Alle fire sætter/ligger sig til rette på puderne mv. De ved godt de skal være alene, og har ingen problemer med det. De sover al tiden væk.

 

Jeg har optaget dem i lang tid, men jeg har afskaffede hurtigt de der kunstige scener der sættes op, som Anne beskriver, med at tage jakke, nøgler mv indtil hunden ikke reagere, og derefter farer ud af døren 100 gange i løbet af dagen. Det havde netop modsatte effekt på Ayo - hun blev stresset. Alene hjemme træningen gik fremad da vi begrænsede pladsen og kun trænede med hende én gang om dagen.

 

Men det er jo så individuelt - lige såvel som at Ayo gav sig til at hyle hvis radioen var tændt da hun var hvalp, men sov derimod hvis den ikke var. Så vi har aldrig lyd på når de er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svære ved alene hjemme træningen er, at ikke to er ens. Man skal derfor være god til at læse sin egen hund undervejs. Er man det, går det som regel godt.

 

Noget, som snyder mange ejere, er, at de tror, at alle hunde, der ødelægger, hyler osv er bange. Der findes mange andre årsager til alene hjemme problemer.

Og behandler man ikke årsagen, får man ikke en varig løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svære ved alene hjemme træningen er, at ikke to er ens. Man skal derfor være god til at læse sin egen hund undervejs. Er man det, går det som regel godt.

 

Noget, som snyder mange ejere, er, at de tror, at alle hunde, der ødelægger, hyler osv er bange. Der findes mange andre årsager til alene hjemme problemer.

Og behandler man ikke årsagen, får man ikke en varig løsning.

Hvilke andre årsager kunne det f.eks. være?
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke andre årsager kunne det f.eks. være?

 

Faktisk er det sjældent de hunde jeg behandler har separationgsangst - de KAN udvikle det, men heldigvis har de færreste det. Jeg har haft nogle, og de var slemme - meget angste - en satte ild til huset alene, en anden havde gnavet alle kanter af i det rum, den gik i alene - alle kanter i rummet - på borde, stole, karme... det var helt helt rundt rum... En anden bed i sig selv, så den blødte og måtte syes.

 

Så det er klart, at det findes, og de har det slemt. Men jeg tænker også, at man kan misforstå det, fordi der er meget fokus på separationsangst.

 

Andre årsager kan være (kan for der er mange flere):

- har ganske simpelthen ikke lært det (disse hunde kan tit heller ikke adskilles fra ejeren i hjemmet, mens ejer er hjemme)

- uvillighed mod at blive forladt (ses ofte ved hunde, der har været vant til at få deres vilje hele tiden fx)

- Fysiske årsager (smerter eller visse sygdomme herunder inkontinens giver uro, fertilitet kan også spille ind - trives hunden ikke fertil kan den stresse voldsom ved løbetider osv og forsøge at komme ud)

- Hunde, der håndterer konflikt/stress dårligt (nogle hunde kører let op og er ikke vant til at blive i tilstanden og lære at håndtere den. Det giver afmagt og mere stress og kan lede til voldsom uro)

- Overdreven afhængighed af ejer - og måske omvendt (nogle ejere er ubevidst glade for hundens afhængighed - Kirsten Malm har skrevet en rigtig god bog om dette emne, hvor hun laver en analyse til en selv som ejer, hvor man hvis man svarer ærligt kan få en overraskelse - jeg mener den hedder Hunden, mennesket og relationen. Hun har også skrevet en om hunde og separationsangst, men jeg husker ikke hvilken af de to "analyse af dig selv som hundeejer er i, men den er virkelig god)

 

Det var bare nogle af de årsager, der også er.

 

Separationsangst er jo en alvorlig tilstand. Jeg synes nogle gange, at ejere - nye især - kan blive helt raketvidenskabelige omkring alene hjemme træningen - måske fordi der er så stor fokus på denne angst. Det er jo fint at træne disse ting, men som mange skriver her, så giver det jo sjældent så alvorlige problemer. Og hvis man kun fokusere på en dør, som årsag, så kan man overse de andre - og mange af de andre årsager er meget lettere at løse end en egentlig angsttilstand.

 

Nogle hunde keder sig simpelthen også bare i deres dagligdag. Eller de laver for meget. Så bliver de også urolige alene, fordi de er kørt op eller savner indhold. Det behøver ikke være sværere at løse end at skrue lidt på nogle knapper i hundens liv. Det var egentlig bare det jeg gerne ville sige. At nogle gange og rigtig tit faktisk, så kan det løses let eller forhindres let, fordi det trods alt ikke altid er en dyb angst, der ligger bag, men måske bare en lille fejlindlæring.

Og har en hund fx smerter, så kan det at de fjernes alene løse det.

 

En sidste årsag som kan nævnes er alderdom. Nogle hunde kan pludselig ikke holde sig mere eller huske så godt. Så kan de begynde at vise uro alene. Men decideret angste behøver de ikke være.

 

Jo mere tydeligt man klarlægger en årsag, jo hurtigere kan man løse det.

 

Og endelig så er der jo også alle de hunde, der ligger og vender angsten indad uden at ødelægge, hyle eller andet. Dem er der ingen der opdager med mindre de filmer dem. Så har man en hund, der råber om hjælp, så skal man bare være glad, for så kan man jo gøre noget, fordi man opdager det.

25 % af alle hunde menes at have problemer med at blive forladt. Ud af disse har måske (et forsigtigt gæt) 4-5 % decideret angst. Heldigvis.

 

Jeg kan varmt anbefale Malms bøger.

 

Min egen Aslan var jo fx heller ikke angst. Han havde bare ikke lært det plus han håndterede det at opleve en konflikt, hvor han ikke kunne få adgang til det han ville her og nu, elendigt. Udover at træne alene hjemme, trænede vi ham derfor også i at lære at opleve modgang og konflikt og håndtere den følelse ved at lægge sig ned og slappe af og acceptere

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu en god nok ide at filme, det er slet ikke det, men det med at lave for mange kunstige setups, hvor hvalpen bæren ud i gangen, kameraet gøre klar, den får en tyggepind og man stæser ind og ud af døren 100 gange, tager jakke af og på osv. Jeg mener bare at det kan risikere at have den modsatte effekt.

 

Måske kan vejen frem være at man de første par dage har et ret stille liv inde i lejligheden, hvor hvalpen lærer at slappe af selvom man tilfældigvis henter en kop kaffe i køkkenet eller går på toilettet. Og næste skridt er at den er alene i de 2 minutter det tager at suse ud med skraldet. Og så de 15 minutter det tager at købe ind. Uden at der nødvendigvis skal gøres stort ståhej ud af det.

 

Mine ELSKER når de ved at jeg skal ud af døren, for så får de en dental stick. Men de er lært op med at få noget lækkert, og det fungerer egentlig ret godt. Tilgengæld er deres lækre ting forsvundet i løbet af få minutter, og så går de i seng og sover. Den lille laver af og til ballade (hver fredag, faktisk) når hun er alene, men det er vist mere en kedsomhedsting end noget andet. Jeg tænker at hun måske vokser fra det en dag. De er blevet filmet, og det er altid noget med at hun lægger op til leg med den store, som ikke gider lege særlig meget, og så går den lille i terror-mode.

 

Jeg må erkende at jeg ikke har haft noget fast skema for alene hjemme træning, og det er egentlig gået ret ok med begge. Min veninde, som har kørt fast skema med afskærmet del af huset, har et par hunde der splitter alt ad hvis de er alene inden døre.... Ikke at det nødvendigvis har en sammenhæng, men måske?

 

 

Spændende med hvalpen! Hvornår ved du mere?

 

Det blev desværre ikke til mere :(. Men men men en fødsel er i gang på et kuld som jeg helt klart tror bliver til noget lige nu! René Labrador :)! Jeg kan slet ikke få armene ned hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...