Hop til indhold

Hjælp med Hvalpekøb


Carsten B
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen

 

Kæresten og jeg har igennem længere tid kigget på en dansk spidshund.

 

Vi står nu i en skør situation hvor vi har to valg og jeg håber at i har lidt hjælp med hvad jeg skal vælge her.

 

Jeg har fået tilbudt en hvalp fra et nyt kuld til 7000,- dette er dog uden stamtavle eller yderligere, sælgeren siger at der er stambog på forældrene og at man sagtens selv kan lave en stambog på sin danske spids uden problemer.

 

Derudover så har jeg lige snakket med en kennel som er med i DKK og som har fået en hvalp på et halvt år retur da den ikke havde det godt hvor den kom fra, de vil meget gerne beholde den lidt så de kan se dens sociale egenskaber an og hvad der ellers måtte være, denne hund er med stamtavle, hvalpeforsikring og er som sagt igennem DKK. De tager det meget seriøst og et lød til at hvalpen har det godt. Prisen er ikke fastsat her, men kan høre at det bliver omkring det samme på de 7000,- hvis ikke billigere.

 

Hvad ville i gøre her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Pengene er heller ikke problemet for mig, det er mere at prisen er så tæt op af hinanden når den ene er med stamtavle og den anden ikke er, det undrede mig bare.

 

Det sidste dækker over vaccinationer, chipning og ormekur.

 

Begrundelsen for at der ikke er stamtavle med til hvalpene er at det åbenbart er nemt at få lavet på denne race, hvad der så reelt er nemt og ikke er ved jeg ikke da jeg ikke selv har erfaringen med det. Han siger selv at hans egen var uden stamtavle og at det ikke kostede ham mange penge at få det lavet til den.

 

Vi søger selvfølgelig en sund hund og har ikke planer om at avle eller hundeudstillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen

 

Kæresten og jeg har igennem længere tid kigget på en dansk spidshund.

 

Vi står nu i en skør situation hvor vi har to valg og jeg håber at i har lidt hjælp med hvad jeg skal vælge her.

 

Jeg har fået tilbudt en hvalp fra et nyt kuld til 7000,- dette er dog uden stamtavle eller yderligere, sælgeren siger at der er stambog på forældrene og at man sagtens selv kan lave en stambog på sin danske spids uden problemer.

 

Derudover så har jeg lige snakket med en kennel som er med i DKK og som har fået en hvalp på et halvt år retur da den ikke havde det godt hvor den kom fra, de vil meget gerne beholde den lidt så de kan se dens sociale egenskaber an og hvad der ellers måtte være, denne hund er med stamtavle, hvalpeforsikring og er som sagt igennem DKK. De tager det meget seriøst og et lød til at hvalpen har det godt. Prisen er ikke fastsat her, men kan høre at det bliver omkring det samme på de 7000,- hvis ikke billigere.

 

Hvad ville i gøre her?

Når der er stamtavle på forældrene, burde der også være det på hvalpene. Når folk siger, at forældrene har stamtavle, men ikke får det lavet på hvalpene, bliver jeg altid lidt skeptisk, for der må være en grund til, at man ikke får det gjort. Så jeg ville klart spørge yderligere ind til den manglende stamtavle på hvalpene. Ved du hvilken kennel klub forældrene skulle være registreret i?

 

Når det så er sagt, så ville jeg aldrig give 7000 kroner for en hvalp uden stamtavle - heller ikke selvom opdrætter påstår, at jeg bare selv kan lave den. Slet ikke, når en hvalp med tavle koster det samme.

 

Men I skal jo også overveje om I har lyst til at få en lidt ældre hvalp, som ikke har haft det godt, som kan have nogle ting med i bagagen. Alt afhængig af hvad "ikke har haft det godt" dækker over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pengene er heller ikke problemet for mig, det er mere at prisen er så tæt op af hinanden når den ene er med stamtavle og den anden ikke er, det undrede mig bare.

 

Det sidste dækker over vaccinationer, chipning og ormekur.

 

Begrundelsen for at der ikke er stamtavle med til hvalpene er at det åbenbart er nemt at få lavet på denne race, hvad der så reelt er nemt og ikke er ved jeg ikke da jeg ikke selv har erfaringen med det. Han siger selv at hans egen var uden stamtavle og at det ikke kostede ham mange penge at få det lavet til den.

 

Vi søger selvfølgelig en sund hund og har ikke planer om at avle eller hundeudstillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har aftalt med ejer af den ældre hvalp at vi ser til den et par gange for at se den ordentligt og så den kan møde os :) på denne måde så kan vi også få lært den lidt at kende og se om den har noget med i bagagen.

 

Angående hvalpene uden stamtavle så skulle forældrene ikke være med i nogen Kennelklub. Jeg har lige prøvet at sende et link til hans annonce på gul og gratis, men det vil hjemmesien ikke tillade da jeg ikke har lavet nok indlæg, men hvis man søger dansk spids på gul og gratis så kommer de som de første.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig suspekt at de har stamtalve på forældrene, men ikke får det på hvalpene.

 

ISÆR indenfor dansk spids, som er en race under rekonstruktion, hvor enhver seriøs opdrætter af racen vil sørge for at have det i orden.

 

Det er bestemt heller ikke sikkert du via mønstring kan få tavle på hvalpen. Tværtimod!!

 

Ej, helt ærligt - ville holde mig langt væk fra den opdrætter, som jeg absolut ikke tror på har rent mel i posen.

Ellers håber jeg Lenschow kommer forbi, hun kender vost en del til racen, da hun selv har en udstationeret avlshan.

 

Men vil til enhver tid vælge en opdrætter der har styr på sagerne og hvor stambog osv er på plads, og da især når prisforskellen er stort set ikke eksisterende.

Så er der jo ikke rigtig nogle argumenter for at vælge den der er lidt suspekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har aftalt med ejer af den ældre hvalp at vi ser til den et par gange for at se den ordentligt og så den kan møde os :) på denne måde så kan vi også få lært den lidt at kende og se om den har noget med i bagagen.

 

Angående hvalpene uden stamtavle så skulle forældrene ikke være med i nogen Kennelklub. Jeg har lige prøvet at sende et link til hans annonce på gul og gratis, men det vil hjemmesien ikke tillade da jeg ikke har lavet nok indlæg, men hvis man søger dansk spids på gul og gratis så kommer de som de første.

Det er altid en god ide at møde hvalpen - evt. også forældrene, hvis de har begge to. Så får man et godt billede af hvad man kan forvente sig af hvalpen, når den bliver voksen.

 

Angående stamtavle, så kan forældrene ikke have en, medmindre de er registrerede i en kennel klub. Så det lyder ret mærkeligt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også lidt den konklusion jeg er nået frem til, men det er rart at høre andres meninger. Vi har kigget på en dansk spids i noget tid nu og det hele passede lige sammen da jeg holder fri December og Januar hvor jeg kunne give hvalpen alt opmærksomhed og træning der var brug for for at få en god sund hund ud af det og det er gået op for os at det er en hund som ikke er nem at finde. Der vil være noget hundemesse i Herning d. 31 og her har vi mulighed for at se den ældre hvalp og lure hvordan den har det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dansk spids er en gammel dansk race, der har været næsten uddød.

Racen er stadig under rekonstruktion..

 

Så hvalpe, der ikke har stambog kan heller ikke få stambog senere. Begge forældre skal være avlsgodkendt, og det er ikke engang nok med godkendelse på en udstilling. De skal godkendes på en mønstring. Og enhver parring skal også forhåndsgodkendes..

 

Så det er lige præcis det, man kan risikere, når man køber en hvalp, hvor forældrene har stambog, men hvalpene ikke er stambogsført.

Forældrene er ikke blevet godkendt til avl. Årsagen kan være, at hundene ikke er racetypiske. Så ved du reelt ikke, hvordan hvalpen kommer til at se ud som voksen.. Værre er det hvis avlshundene har sundhedsproblemer.

 

 

http://u12rkr1.nixweb03.dandomain.dk/racestandard/avlsrestriktioner/

Link til indlæg
Del på andre sites

Link til guloggratis..

 

http://www.guloggratis.dk/dyr/hunde/hunde/dansk-spids/annonce/29603722-4-dansk-spids-hvalpe-saelges

 

undrer mig, at der ikke er billeder af det tidligere kuld... Man kan jo ikke se meget om hvordan de små nuttede pølser kommer til at se ud en dag..

 

Men hvalpe skal være chippede inden de forlader opdrætter, ifølge loven..

Og jeg ville ikke vove at købe en uvaccineret hvalp..

 

Hold dig endelig til den anden opdrætter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Han fortæller at han har været, men er det ikke mere pga. noget ikke betalt kontigent, han har planer om at melde sig ind igen. :(

 

Men hvorvidt han som person har betalt kontingent eller ej, til en given kennel klub, har intet med hvalpenes mulighed for at få stamtavle at gøre... Mit råd vil være at holde dig langt væk, fra denne suspekte type!

 

Det betyder ikke at I skal tage den lidt ældre hvalp, fra den anden opdrætter, det er altid noget man skal overveje med en lidt ældre hvalp/hund, især hvis den ikke har haft det godt i starten af livet, det kan være en lidt tung bagage I så får med i købet. Så i værste fald, så må I ud og finde en tredje opdrætter, uanset hvad, ville jeg i hvert fald holde mig langt væk fra ham uden stamtavlerne, det lyder seriøst suspekt! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Køb den med stambog - ellers risikere I at få en samojedeblanding i stedet for den hund, som I brændende ønsker jer. Der er desværre opdræt, som har meldt sig ud fordi man blev uenige om brugen af andre racer med DKKs Avlsråd, som godkender alle parringer i specialklubben. Det er et meget svært puslespil, som man ikke bør lege med selv men lade de kloge om at stykke sammen. Årsagen til, at de, der anvender samojede, gør det, er, som jeg har fået det fortalt, at de mener, at der er fertilitetsproblemer i de rene linjer af Dansk Spids - til dette kan jeg fortælle, at Aslan er ud af et kuld på otte hvalpe. Det er derfor ikke korrekt, at der er fertilitetsproblemer - I kan med fordel kontakte Marianne eller Tina fra http://www.danskspids.dk/

 

De kan råde jer.

 

Disse er de andre - http://samojedespids.dk/

 

Hunde herfra kommer ofte med en "stamtavle fra Foreningen for den Gamle Danske Spids", som jeg har forstået det, men prøv at spørge i Specialklubben under DKK.....

 

Jeg synes det lyder som en meget seriøs kennel, der vil se deres hvalp an, før de sender den videre ud. Enkelte hunde kan være lidt hurtige i deres reaktioner, hvis de er blevet usikre på livet i et tidligere hjem, hvor de ikke har levet/været behandlet optimalt, og det er sikkert det, som de vil teste ved hunden før de sender den ud. Det lyder dog som om, at hunden kommer med en super ballast og så er jeg sikker på, at dette er det bedste valg.

 

Alle hunde skal mønstres før avl, og der er strenge krav omkring godkendelser af tavleløse hunde. Få godkendes. Så jeg forudser, at en tavleløs måske iblandet samojede eller japansk spids kan give jer en masse bøvl. jeg ville gå den sikre vej og vælge hunden med stamtavle fra start - i denne races tilfælde med DKK- stamtavle. Der er også oftest testet for HD og Patella.

 

Skal I vælge en version uden stamtavle, mener jeg ikke at I skal betale 7000 kroner. Som minimum skal de så tage samme pris som en blandingshund - men desværre sker det ikke.

 

Der går derfor en del rundt med en dansk spids - men disse hunde har meget lidt med DKK-hundene at gøre. Jeg kan oplyse, at årsagen til, at man ikke vil have samojede ind med vilje når man kan undgå det, er, at den danske spids fandtes i DK omkring 100 år før samojede og japansk spids kom til landet. Der er ikke nødvendigvis noget galt med en, hvor de er blandet ind, men en stamtavle kan blive meget svær at få da hunden anses for en blandingshund.

 

Det forvirrer lidt, at der nogle gange tages hunde ind via DKK hvor der er andre racer i. Men det sker via meget strenge mønstringer og er ikke en let proces.

 

Så vidt jeg kan se, så er Aslans ejer ikke tilmeldt specialklubben mere. Men derfor ville hans hvalpe stadig få en DKK-stambog - hvis moren har en. Jeg synes derfor det virker for usikkert til at jeg ville betale så meget. Så som minimum ville jeg kræve afslag i prisen - og så skal I vide, at I ikke helt kan vide, hvilken hund I får. Måske er den mere samojede eller japansk spids end dansk spids - og de racer er meget forskellige i sind. Jeg ville tage det sikre valg med DKK-stambog og er I i tvivl vende det med specialklubben

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre - hold jer væk fra den opdrætter der siger at I bare kan få stamtavle senere. Som MissMenelli skriver det, er racen under genopbygning, og et hurtigt kig på specialklubbens side viser det Birgitta skriver: ingen stamtavle på hvalpe hvis ikke parringen er forhåndsgodkendt. Og der skal mønstring til for at få stamtavle på en voksen hund, hvilket jeg mener er noget specialklubben/DKK arrangere hvis de mener der er brug for det? Altså ikke noget man bare selv kan "bestille tid til"? :vedikke:

 

Til gengæld synes jeg det er en rigtig positiv ting at den anden opdrætter gerne vil beholde den hvalp de har fået tilbage, for at se den an før de med god samvittighed sender den videre til en ny familie.

 

At prisforskellen ikke er større, fortolker jeg som at den ene opdrætter simpelthen er lidt fræk - går den så går den - hvor den anden opdrætter ved at en omplacering (omend ung) af en race fra X-registeret ikke skal koste mere end som så...

Link til indlæg
Del på andre sites

PS - det er Så dumt, når hundefolk deler sig i to lejre og der er to klubber - en i DKK-regi. En i.. ja jeg ved faktisk ikke hvad regi... Når man skal genskabe noget, så burde det ske et sted fra. Det er min personlige mening. Det er klart at købere forvirres.

 

De hunde fra det andet sted kan jo være fine hunde. Og de kan have fat i noget, men det er lidt det samme med, at der er to-tre steder at registrere ens kat i DK... Det giver rod rod rod....

 

Nå så fik jeg lige luft :) Jeg ved ikke noget om avl, men jeg tror på, at for mange kokke fordærver maden -uanset hvem der så har ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige talt med foreningen for den gamle danske spids og de fortæller at man sagtens kan tage hunden med til en "mønstring" hvor de vil godkende hunden hvis den opfylder deres kriterier og det kostede ikke alverden, ville man avle på en hund så skulle den stadig godkendes stamtavle eller ej, de fortæller også at personen som sælger hvalpene er en fin avler som jeg trygt kan købe hvalpe hos og også til den pris.

 

Så tror måske at hvalpene er gode nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige talt med foreningen for den gamle danske spids og de fortæller at man sagtens kan tage hunden med til en "mønstring" hvor de vil godkende hunden hvis den opfylder deres kriterier og det kostede ikke alverden, ville man avle på en hund så skulle den stadig godkendes stamtavle eller ej, de fortæller også at personen som sælger hvalpene er en fin avler som jeg trygt kan købe hvalpe hos og også til den pris.

 

Så tror måske at hvalpene er gode nok.

 

 

Det er jo klart, at foreningen med folkene som er brudt ud, bakker hinanden op. Jeg vil stadig anbefale dig at kontakte DKK special klubben

 

Men du bestemmer naturligvis selv :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at kommentere på dem uden tavle, og uden at vide noget om den anden opdrætter, så vil jeg blot sige at det at opdrætter vil have hvalpen tilbage, og vil have tid til at se hvordan den psygisk har det efter sådan et ophold fortæller mig at det er den helt rette opdrætter at gå i dialog med.

Måske de kan henvise til andre dygtige opdrættere, måske den de har ikke er noget for jer, måske den er, måske de kender til andre gode kuld. Det lyder ikke som et dumt sted at starte :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige talt med foreningen for den gamle danske spids og de fortæller at man sagtens kan tage hunden med til en "mønstring" hvor de vil godkende hunden hvis den opfylder deres kriterier og det kostede ikke alverden, ville man avle på en hund så skulle den stadig godkendes stamtavle eller ej, de fortæller også at personen som sælger hvalpene er en fin avler som jeg trygt kan købe hvalpe hos og også til den pris.

 

Så tror måske at hvalpene er gode nok.

 

Carsten...

Det er jo dem, du lige er blevet advaret imod... "Foreningen for den gamle danske spids"

De har ikke noget at gøre med Dansk Kennelklub.

 

Den tilsvarende forening i Dansk Kennelklub hedder "Selskabet for dansk spids" som er en specialklub under Dansk Kennelklub.

 

Her kan du se listen over de specialklubber, der er medlem af Dansk Kennelklub. "Foreningen for den gamle danske spids" er IKKE medlem..

 

http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2769

Link til indlæg
Del på andre sites

Enhver privat forening kan vel kalde deres hunderace, hvad de lyster, hvis racen ikke er FCI godkendt eller under national opbygning.. Når kravene så ofte bliver besværlige for folk, vælger de at gå ud af avlsarbejdet og starte selv. Forestiller mig, at det er sket her.

Man godkender vel som med dansk/svensk gårdhund visse hunde og ser hvad afkommet bliver til. Er de afvigende, så måske nul mere avl på disse hunde. Ved opbygning /gendannelse af en race ,kræves jo en vis gennemslagskraft af forældredyrenes type og adfærd/ temperament i avl..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...