Hop til indhold

Min hund er underlig efter sterilisation


sjoveos
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig. Min golden retriever på lige knap 1 år blev steriliseret for et par dage siden. Lige siden har hun opført sig som om hun er falsk drægtig. Ligger for sig selv med alle sine tøjdyr piver og går rundt med dem i munden. Vil ikke spise og skynder sig ind til sine " hvalpe " når vi kommer hjem fra gåtur. Er der nogen som har oplevet det?

Hun virker ikke som om hun har ondt. Hun er bare ikke sig selv.

Mvh

Link til indlæg
Del på andre sites

3måneder siden første blødningsdag... Så ville hun lige have fået hvalpe hvis hun var blevet parret og ikke var blevet steriliseret...

Lidt underligt tidspunkt at sterilisere på..

Men hvis hun ikke var blevet steriliseret, så kunne hun jo også have værret falsk gravid og fået "hvalpe" nu. Det er ikke til at vide..

 

Hun ER lige blevet steriliseret, været indlagt og i narkose. Det er jo også voldsomt for en ung hund..

Du må bare hjælpe hende med at komme over det.

 

Ikke ynke! Giv dig tid til ekstra ture. Gør mere ud af træning end I plejer, på sjove måder. Lav snudeøvelser sammen med hende. Lær hende at apportere ting til dig. Og bære ting for dig..

 

Det værste du kan gøre er at sidde og kikke traurigt på hende og fortryde!

 

---og fjern dog nogle af de "hvalpe". Lad hende beholde den hun plejer at være gladest for. Og gem de andre væk.

 

Hvis hun får mælk i brysterne, så skal du snakke med dyrlægen om at give hende medicin for at stoppe mælkeproduktionen.. Men det har dyrlægen vel allerede sagt..

ved du, hvordan sterilisationen er foretaget? Altså hvor meget, der er fjernet?

 

Tidligere fjernede man jo "det hele", inklusiv livmoder og æggestokke.

jo mindre de fjerner, jo mindre bliver også det pludselige fald i hormonerne...

Og det kan jo både være godt og skidt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Godmorgen

Tak for svar og gode idéer. De fjernede kun æggestokkene. Jeg vil fjerne alle bamserne dog bruger hun dem ikke lige sp meget mere men hun vil meget gerne ligge og sove i sengen. Det for hun lov til. Hun kan apportere og det hele men jeg skal holde hende i ro i 10 dage så det bliver bare ture i snor . Tror også hun savner at koste med bold.

Når jeg læser lidt omkring sterilisation så står der flere steder at ca 3 mdr efter er et godt tidspunkt. Hun havde ingen antydninger til at være falsk drægtig da jeg tog hende til dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.dogsnaturallymagazine.com/three-reasons-to-reconsider-spayneuter/?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=facebook&utm_source=socialnetwork

 

Her står lidt om sterilisation.

Synes man plejer at sige, at man steriliserer efter 1/2 delen af pausen mellem løbetid. Altså for de fleste 4-5 mdr. efter 1 ste blødningsdag.

Er din tæve smertedækket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøjagtig det samme skete for min tæve. Hun var 11 mdr., og blev steriliseret en tirsdag. Om torsdagen "fik hun hvalpe". Det varede heldigvis kun et par dage, så begravede hun dem nede i hækken:klap:

 

I de dage hvor det var værst, tog jeg de mest larmende hvalpe fra hende, altså de bløde pivedyr. Boldene blev jeg også ret træt af, for hun blev virkelig ked af det når de "stak af".

 

Men ellers føjede jeg hende, og lod hende have et par hvalpe hos sig. Hun afleverede dem pænt til mig når hun skulle ud i haven, men manden måtte ikke passe dem:lol:

 

Som sagt tog det kun nogle dage, så det var ikke så slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

AnneMangetal, var det også en kikkertoperation? Eller en gammeldags, hvor det hele bliver fjernet..

 

Jeg tænker på, om det kunne være en bivirkning ved den nye type operation..

 

 

Nej, det var standardoperation. Men jeg kan ikke se anden logik end at det er en "bivirkning" af løbetiden, ikke operationen:vedikke:

 

Kender i øvrigt en del der har fået opereret med kikkert, og ingen problemer der. Dorit bliver opereret (med kikkert) på tirsdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøjagtig det samme skete for min tæve. Hun var 11 mdr., og blev steriliseret en tirsdag. Om torsdagen "fik hun hvalpe". Det varede heldigvis kun et par dage, så begravede hun dem nede i hækken:klap:

 

I de dage hvor det var værst, tog jeg de mest larmende hvalpe fra hende, altså de bløde pivedyr. Boldene blev jeg også ret træt af, for hun blev virkelig ked af det når de "stak af".

 

Men ellers føjede jeg hende, og lod hende have et par hvalpe hos sig. Hun afleverede dem pænt til mig når hun skulle ud i haven, men manden måtte ikke passe dem:lol:

 

Som sagt tog det kun nogle dage, så det var ikke så slemt.

 

Altså hunde :mrgreen: Så begravede hun dem i hækken... jeg kommer sådan til at grine - hvor er det herligt, den måde hunde er på:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hunde :mrgreen: Så begravede hun dem i hækken... jeg kommer sådan til at grine - hvor er det herligt, den måde hunde er på:mrgreen:

 

Tror hun blev træt af dem:klap: Da rottemanden kom et par dage senere, kom han op og spurgte om vi godt vidste at der lå en masse bamser og pivedyr begravet under hækken:mrgreen: Orkede ikke at give ham hele historien!

 

Sgu godt det ikke var levende hvalpe:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror hun blev træt af dem:klap: Da rottemanden kom et par dage senere, kom han op og spurgte om vi godt vidste at der lå en masse bamser og pivedyr begravet under hækken:mrgreen: Orkede ikke at give ham hele historien!

 

Sgu godt det ikke var levende hvalpe:sjov:

 

Jeg kommer sådan til at grine, fordi de er SÅ meget i nuet. Det er derfor hundefolk lever længere - vi griner så meget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

3måneder siden første blødningsdag... Så ville hun lige have fået hvalpe hvis hun var blevet parret og ikke var blevet steriliseret...

Lidt underligt tidspunkt at sterilisere på..

Men hvis hun ikke var blevet steriliseret, så kunne hun jo også have værret falsk gravid og fået "hvalpe" nu. Det er ikke til at vide..

 

Hun ER lige blevet steriliseret, været indlagt og i narkose. Det er jo også voldsomt for en ung hund..

Du må bare hjælpe hende med at komme over det.

 

Ikke ynke! Giv dig tid til ekstra ture. Gør mere ud af træning end I plejer, på sjove måder. Lav snudeøvelser sammen med hende. Lær hende at apportere ting til dig. Og bære ting for dig..

 

Det værste du kan gøre er at sidde og kikke traurigt på hende og fortryde!

 

---og fjern dog nogle af de "hvalpe". Lad hende beholde den hun plejer at være gladest for. Og gem de andre væk.

 

Hvis hun får mælk i brysterne, så skal du snakke med dyrlægen om at give hende medicin for at stoppe mælkeproduktionen.. Men det har dyrlægen vel allerede sagt..

ved du, hvordan sterilisationen er foretaget? Altså hvor meget, der er fjernet?

 

Tidligere fjernede man jo "det hele", inklusiv livmoder og æggestokke.

jo mindre de fjerner, jo mindre bliver også det pludselige fald i hormonerne...

Og det kan jo både være godt og skidt..

 

Kan slet ikke se hvorfor tidspunktet er underligt. Jeg har hørt flere gange at det er normalt at dyrlæger anbefaler at man steriliserer en tæve midt mellem to løbetider, så 3 mdr efter sidste løbetids start lyder altså for mig helt normalt. Min egen, den ældste, blev også steriliseret midt mellem to løbetider.

 

Nøjagtig det samme skete for min tæve. Hun var 11 mdr., og blev steriliseret en tirsdag. Om torsdagen "fik hun hvalpe". Det varede heldigvis kun et par dage, så begravede hun dem nede i hækken:klap:

 

I de dage hvor det var værst, tog jeg de mest larmende hvalpe fra hende, altså de bløde pivedyr. Boldene blev jeg også ret træt af, for hun blev virkelig ked af det når de "stak af".

 

Men ellers føjede jeg hende, og lod hende have et par hvalpe hos sig. Hun afleverede dem pænt til mig når hun skulle ud i haven, men manden måtte ikke passe dem:lol:

 

Som sagt tog det kun nogle dage, så det var ikke så slemt.

 

Åh altså, kom sådan til at grine over bold-hvalpene, der stak af. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror hun blev træt af dem:klap: Da rottemanden kom et par dage senere, kom han op og spurgte om vi godt vidste at der lå en masse bamser og pivedyr begravet under hækken:mrgreen: Orkede ikke at give ham hele historien!

 

Sgu godt det ikke var levende hvalpe:sjov:

 

:lol: Der er så meget ikkehunde-folk ikke forstår

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var et lidt blandet kuld. Kan ikke regne ud hvem der var far:mrgreen:

 

image.jpg

 

Den sort/hvide bold var super belastende! Den stak hele tiden af, og pev bare man rørte ved den. De gule var også lidt belastende, for de trillede hele tiden rundt, og så gik hun helt i gak fordi hun ikke kunne holde styr på dem. Kong Wubba var hendes yndlingshvalp, og den har vi endnu. Slangen var også sød. Den har vi også endnu, dog uden hoved, men det er Dorits værk. Den lyserøde pivedims ligger mig bekendt stadig under hækken:lol:

 

Undskyld de ligger sidelæns.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

I sjældne tilfælde kan sterilisation sætte gang i en falsk drægtighed. Noget med, at det kan sparke til hormonproduktionen, så hunden går direkte fra "normal" til bragende falsk drægtig. Har set et tilfælde med fuld mælk i patterne (hvilket ikke er så praktisk med operationssår). Har hørt om det et par gange og set det selv en enkelt.

Kontakt dyrlægen og få evt. hormonel behandling mod den falske drægtighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skal i gang med behandling som hedder Gallastop og dyrlægen tjekker hende i morgen. Hun kan have haft en 2. Løbetid uden blod som ikke er opdaget og har muligvis været på vej til at blive falsk drægtig. Hun burde ikke kunne blive falsk drægtig efter en operation med mindre hun var det. Men det var hun ikke og dyrlægen har tjekket hende og havde også noteret at hun ikke var falsk drægtig ingen mælk i patterne el lign. Så det er meget underligt. Men håber Gallastop virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skal i gang med behandling som hedder Gallastop og dyrlægen tjekker hende i morgen. Hun kan have haft en 2. Løbetid uden blod som ikke er opdaget og har muligvis været på vej til at blive falsk drægtig. Hun burde ikke kunne blive falsk drægtig efter en operation med mindre hun var det. Men det var hun ikke og dyrlægen har tjekket hende og havde også noteret at hun ikke var falsk drægtig ingen mælk i patterne el lign. Så det er meget underligt. Men håber Gallastop virker.

 

Jeg snakkede også med min dyrlæge dengang, og han sagde at der ikke har tegn på at der var nogen hormonel aktivitet i livmoderen da hun blev opereret (om tirsdagen).

 

Jeg kan se på billedernes datering, at hun "fik hvalpe" den 7. januar, og stadig havde dem d. 12. Ingen mælk, ingenting - ud over at hun jo bare var skide irriterende!

 

Jeg ville nok bare lige se tiden an nogle dage:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...