Hop til indhold

Træning, frustration og alt for høje krav til sig selv


PiaJ
 Share

Recommended Posts

Ja jeg er jo igang med træning med Diesel aka djævlebarnet han er født B-hund i DCH programmet og målet er helt klart det.

 

Men men men jeg synes det går for langsomt, jeg synes intet vi kan og allermest synes jeg at jeg er verdens dårligste hundefører.

 

Lige nu har vi et kæmpe problem med "æresrunder" det gælder alt felt, apport og hvis jeg vil lege som belønning, han løber med alt som i alt. Det giver så nogle kæmpe konflikter fordi jeg er vildt dårlig til at håndtere at jeg da for pokker ikke kan få ham til at komme ( jeg må jo være total dum ) Hjemme kan jeg nemt lege med ham smide ting han henter og kommer med det, jeg har på et tidspunkt også kunnet det ok fint med 2 bolde ude på træningspladsen, det er så også gået lidt i stykker lige nu.

 

Men altså jeg kan jo ikke rigtig komme vidre med noget som helst uden at han vil aflevere, eller det vil han jo godt men han skal bare løbe med det først i laaaaang tid.

 

Nå men vi står bare total i stampe og jeg er ved at opgive og tænker nok de fleste dage at jeg er åndsvag fordi jeg faktisk troede jeg kunne lave en god hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er det Diesel er nu?

Ikke meget over et år hvis jeg husker rigtigt?

 

Hvis du har lyst, er du velkommen til at komme og træne med mig en dag og få en snak om det der med krav til sig selv, omverdenens forventninger osv.

Det er noget af det jeg personligt har arbejdet sindssygt meget med og det er virkelig interessant og hvordan vi tackler de her ting kommer MEGET tydeligt til udtryk i vores træning.

 

 

Men sådan lidt overordnet set.

 

1. Du har en unghund! Ting tager tid og i har ikke noget som helst i skal nå, som i ikke kan nå.

Du har mange, mange år til at nå lige så langt som du har lyst til, så du har ikke travlt overhovedet.

Så slap bare af og nyd de ting der fungere og glæd dig over du har en hund der meget tydeligt fortæller, at han har fluer i hovedet :lun:

 

 

2. Hvis æresrunderne er noget der ødelægger meget for dig, kan en lang line hjælpe en periode, så alt ikke går op i frustration over det.

Så kan du arbejde med ting der er lidt nemmere for ham, indtil fluerne går i dvale.

 

 

3. Det er ALDRIG en skam at tage et par skridt tilbage og arbejde der hvor man har succes og så arbejde videre derfra igen.

ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG!!!!

Tværtimod, så er det lige præcis det de bedste trænere jeg kender gør. Når hunden har fluer i hovedet, jamen så går man nogle skridt tilbage og arbejder med det stadie hvor der er succes.

Om det så er næsten tilbage til hvalpe indlæring, det betyder intet.

Kun at man sørger for GOD træning!

Man skal nok komme videre, men hunde er nogle gange.... Bare hunde.... Og de kan få lidt fluer i hovedet og glemme ting de ellers kan.

Det er helt ok, det er intet andet end info til os om, at hundene ikke lige kan kapere det i øjeblikket og så må vi jo bare hjælpe dem med at få opbygget det igen.

 

Kan det være frustrerende? Jatak!

Men tror alle oplever det i et eller andet omfang og kan vi se på det som info fra hunden til os og lige glemme hvad andre tænker (og huske hvor vi har lagt tålmodigheden), jamen så er det jo ikke andet end mulighed for at øve os i at træne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er det Diesel er nu?

Ikke meget over et år hvis jeg husker rigtigt?

 

Han blev 1 år sidst i september

 

Hvis du har lyst, er du velkommen til at komme og træne med mig en dag og få en snak om det der med krav til sig selv, omverdenens forventninger osv.

Det er noget af det jeg personligt har arbejdet sindssygt meget med og det er virkelig interessant og hvordan vi tackler de her ting kommer MEGET tydeligt til udtryk i vores træning.

 

Netop omverdenens forventninger har jeg store problemer med lige for tiden :genert:

 

 

Men sådan lidt overordnet set.

 

1. Du har en unghund! Ting tager tid og i har ikke noget som helst i skal nå, som i ikke kan nå.

Du har mange, mange år til at nå lige så langt som du har lyst til, så du har ikke travlt overhovedet.

Så slap bare af og nyd de ting der fungere og glæd dig over du har en hund der meget tydeligt fortæller, at han har fluer i hovedet :lun:

 

Ja og det er jo præcis det jeg selv siger til mine hundefører, men ja det gælder ikke for mig for jeg skal jo i gang og må da for pokker kunne lave en god hund.

 

 

2. Hvis æresrunderne er noget der ødelægger meget for dig, kan en lang line hjælpe en periode, så alt ikke går op i frustration over det.

Så kan du arbejde med ting der er lidt nemmere for ham, indtil fluerne går i dvale.

 

Tro mig han er i snor, men det dræber mig bare så meget med den pisse snor for vi rykker os jo ikke, kommer ingen veje, han løber jo bare æres runde i stram snor istedet.

 

 

3. Det er ALDRIG en skam at tage et par skridt tilbage og arbejde der hvor man har succes og så arbejde videre derfra igen.

ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG!!!!

Tværtimod, så er det lige præcis det de bedste trænere jeg kender gør. Når hunden har fluer i hovedet, jamen så går man nogle skridt tilbage og arbejder med det stadie hvor der er succes.

Om det så er næsten tilbage til hvalpe indlæring, det betyder intet.

Kun at man sørger for GOD træning!

Man skal nok komme videre, men hunde er nogle gange.... Bare hunde.... Og de kan få lidt fluer i hovedet og glemme ting de ellers kan.

Det er helt ok, det er intet andet end info til os om, at hundene ikke lige kan kapere det i øjeblikket og så må vi jo bare hjælpe dem med at få opbygget det igen.

 

Går nu bare mest tilbage for tiden, og faktisk synes jeg ikke han har såååå mange fluer, er mere bare at jeg simpelthen ikke kan knække koden til at stoppe hans forbandede æresrunde løb. Rigtig mange andre ting går egentlig fint frem ad om end meget langsomt, men jeg kan jo ikke komme vidre så længe han ikke kan trænes i felt, apport og fremadsendelse når jeg ikke kan slippe ham.

 

Kan det være frustrerende? Jatak!

Men tror alle oplever det i et eller andet omfang og kan vi se på det som info fra hunden til os og lige glemme hvad andre tænker (og huske hvor vi har lagt tålmodigheden), jamen så er det jo ikke andet end mulighed for at øve os i at træne ;-)

 

Indimellem har jeg mest lyst til bare at lave ham til sofahund, og indse at jeg ikke kan træne hund og da slet ikke lave en konkurrence hund :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da som en god idé at få nye øjne på ens træning :)

vi har en hund på holdet som er 4 år, han kan stadig finde på at tage æresrunder med sit legetøj, men hunden var udtaget til DM, til trods for den også til en konkurrence også tog sig en æresrunde lige midt i fvf! Hundefører kunne have gravet sig ned!

 

Angående afleveringer så vil jeg tage det moment ud og forstærke helt vandvittig, så det er meget federe at aflevere til dig, så kunne I jo lege tagfat bagefter, så hunden får forståelsen, aflevere udløser æresrunde og tag fat :)

 

når han vil lege selv med legetøjet vil jeg give en kort snor på, således at I leger sammen inde hos jer med legetøjet, så kan han ikke løbe rundt ude og lege :)

 

og hvad så med lidt billeder af bassen? Han må være vokset vildt siden jeg har set ham sidst!

Link til indlæg
Del på andre sites

Han blev 1 år sidst i september

 

Ok, så husker jeg rigtigt.

 

Netop omverdenens forventninger har jeg store problemer med lige for tiden :genert:

 

Og dem kan du ikke bruge til en skid!! Intet, nada, nul og nix!

 

 

 

Ja og det er jo præcis det jeg selv siger til mine hundefører, men ja det gælder ikke for mig for jeg skal jo i gang og må da for pokker kunne lave en god hund.

 

Ehhh.... Hvorfor? Og du HAR jo allerede en god hund!

Hvorfor skal din hund og dig selv være anderledes end alle andre?

Har en hund der har flere DM på bagen i to dicipliner og da han var 1 år kunne han..... Sådan ca. ingenting :mrgreen: Såååeee..... Ro på!

 

Og selvfølgelig kan du lave en god hund, det har du jo allerede han skal bare bruge tid og din fornemmeste opgave som en dygtig træner er at acceptere det og give ham den tid han har brug for!

 

Tro mig han er i snor, men det dræber mig bare så meget med den pisse snor for vi rykker os jo ikke, kommer ingen veje, han løber jo bare æres runde i stram snor istedet.

 

 

Og hvorfor skal i rykke nu?

Det han har brug for nu, er at lære at styre sine impulser og så er det da bare det du arbejder med.

Det er der vel intet galt i og er det ikke skide god og mega vigtig træning?

Så absolut! Endnu mere vigtig end specifikke lydighedsøvelser, de skal sgu' nok komme!

 

Husk de små gode ting - Hver gang du skriver og tænker sådan som du gør nu, så forstærker du det og så bliver det pludselig en selvopfyldende profeti.

Det har du ingen gavn af.

Øv dig i at holde fast på HVER ENESTE gode ting til træning.

Om det så bare er, at han kunne sitte 1 sekund, kigge dig i øjnene - Whatever! Det er DET du skal huske, de små gode ting. For når du husker dem og lagre DE ting, så fungere vores hjerner sådan, at vi oftere og oftere gør det der lykkes = træningen går bedre og bedre og man får mere og mere succes.

 

Hver eneste gang du fokusere på det dårlige, jo oftere vil du gøre præcis det der fik det til at gå dårligt og det vil blive værre og værre.

 

Det er sådan vi er indrettet og fungere - Fuldstændig ligesom hundene.

 

Så øv dig i, KUN at se alle de små bitte gode ting! ALT der er godt husker du! ALT andet - GLEM det.

Jeg mener det ganske alvorligt!

 

Går nu bare mest tilbage for tiden, og faktisk synes jeg ikke han har såååå mange fluer, er mere bare at jeg simpelthen ikke kan knække koden til at stoppe hans forbandede æresrunde løb. Rigtig mange andre ting går egentlig fint frem ad om end meget langsomt, men jeg kan jo ikke komme vidre så længe han ikke kan trænes i felt, apport og fremadsendelse når jeg ikke kan slippe ham.

 

 

Så holder vi lige fast i dem! Ikke?!!!

 

Og så glemmer du lige de andre øvelser et øjeblik og træner det du har succes med.

Derefter tager du mig på ordet og så træner vi sammen og lægger en plan for hans æresrunder!

 

Indimellem har jeg mest lyst til bare at lave ham til sofahund, og indse at jeg ikke kan træne hund og da slet ikke lave en konkurrence hund :cry:

 

Og det der - Vi vender lige retur til ovenstående!

Du vælger SELV succeskriterierne og sæt dem nu så i får succes, med de fluer der er at arbejde med i øjeblikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pia, jeg har kun ét råd: tag imod MM's tilbud om en snak! Hun kan altså noget med at skrue på hundeføreren, og hånden på hjertet, så er det der det hele starter.

 

MM gav mig en peptalk en dag til en konkurrence. Vi havde bommet nogle foregående øvelser, og skulle ind til hade-fvf. Så fik jeg en kærlig opsang. Jeg gik fra konkurrencen med ret dårlige point, men var skide stolt!! Fordi andre ting lykkedes og fokus blev flyttet fra det negative til det positive. Det er svært at forklare, men det virker altså:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Føler med dig. Jeg tænker, at du skal tage imod MMs tilbud eller evt tage en enetime hos en dygtig træner et eller andte sted og få fokus på et bestemt punkt.

 

Jeg træner overhovedet ikke det samme som dig, men jeg kender godt til frustrationen med at stå med en unghund hvor man bare ikke kan knække koden - Wilma og jeg kæmper også med impulskontrollen! Jeg har valgt at tage en kursus i "back to basics"! Så lige nu går vi på kursus i at komme ud af buret i god ro og orden på p-pladsen, sit og bliv mens fører går få meter væk og taler med en anden og lignende ting, som egentlig burde være "alt for nemt" for os på nuværende tidspunkt.

Men næsten alle vores andre problemer bunder i den impulskontrol, så det kan ikke trænes for meget! Plus vi jo her oplever at der rent faktisk er nogle ting vi KAN :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

@Miss_M kan skisme godt være vi skulle mødes en dag til noget træning, kunne være du havde en ide til at komme vidre som jeg og de andre jeg normalt træner med ikke ser.

 

Og ja jeg er slet ikke i tvivl om at det er mig som ødelægger en del lige nu fordi jeg pludselig ikke kan lade andres meninger og kommentar ligge. Er vist min egen fjende nr 1 og jeg bliver så sur på mig selv, når jeg træner og bliver tosset over det ikke dur. ahmen for pokker jeg har jo alle muligheder nu med en unghund som elsker at træne og gerne vil belønnes med leg, og jeg ved hvad målet er det burde jo være så lige til, men hvor er det dog dræbende når alle har en mening om en og hunden og især end træning.

 

Og her @Ninkamus

 

12038785_10204994315761943_6051961476973075337_o.jpg

 

1 års fødselsdag 29/9 :hjerte:

 

11794624_10204586052195609_1765877091908495685_o.jpg

 

11728831_10204586052115607_3155352600653879876_o.jpg

 

I juni var vi til foto shoot med Andy Biggar

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en skøn hund :lun:

 

Din indstilling smitter meget til alt i ens kropssprog - jeg har selv overtaget noget af en mundfuld af en bette hund, og det havde jeg gjort op før jeg tog ham ind. Men jeg kender følelsen af "andre" og deres holdninger. Mit råd er derfor at smide det langt væk og fokusere på nuet med din hund for kun du kender dens historie, vej og kunnen og når du flytter fokus på alle de ting, hunden kan og det, som den har opnået vil du skifte indstilling til mere positiv.

 

Med min hund er fakta, at han er min læremester - til min næste hund. Jeg plejer at joke med, at vi går efter ældste rallyhund nogensinde :) Med humor kan man gøre mange ting sjovere. Og når vi har det sjovt, så smitter det til hunden. Indstillingen er nok 80 %. Lidt ligesom at gå til en mundtlig eksamen - resultatet her er 90 % sælge sig selv, 10 % stof...

 

Jeg synes det er virkelig flot, at du laver en tråd om noget, der for mange er tabu at tale om. Kun ved at tage den slags frem og se på det kan man få det væk. Kæmpe respekt herfra

Link til indlæg
Del på andre sites

@Miss_M kan skisme godt være vi skulle mødes en dag til noget træning, kunne være du havde en ide til at komme vidre som jeg og de andre jeg normalt træner med ikke ser.

 

Og ja jeg er slet ikke i tvivl om at det er mig som ødelægger en del lige nu fordi jeg pludselig ikke kan lade andres meninger og kommentar ligge. Er vist min egen fjende nr 1 og jeg bliver så sur på mig selv, når jeg træner og bliver tosset over det ikke dur. ahmen for pokker jeg har jo alle muligheder nu med en unghund som elsker at træne og gerne vil belønnes med leg, og jeg ved hvad målet er det burde jo være så lige til, men hvor er det dog dræbende når alle har en mening om en og hunden og især end træning.

 

Og her @Ninkamus

 

 

Så fin han er :lun:

 

Og ja, det synes jeg vi skal!

Jeg kan ikke trylle, men nogle gange er nye øjne på tingene bare guld værd - Havde selv en til at hjælpe mig med at få startet nogle nye øvelser op og små bitte ting gjorde en kæmpe forskel.

Ofte er det ikke ret meget der skal ændres.

Og nogle gange, så er det bare rart at få læsset af til nogen man ikke skal stå til ansvar overfor bagefter og det skal du jo overhovedet ikke med mig ;-)

 

Men ja.... Vi skal pille lidt i det der med hvad andre mener.

For det har jo intet med dig eller Diesel at gøre, hvad de mener og tænker, det er kun deres opfattelse af verden og det er ikke engang sikkert vi tolker egentlig er rigtigt. Man kan derfor ikke bruge det til noget og at spekulere i det er på ingen måde konstruktivt.

Tværtimod.

Hvad andre tænker og mener er deres problem, ikke dit - Medmindre du gør det til dit problem og det er et problem du kun kan løse ved at arbejde med dig selv.

For du kan ikke gøre noget ved andres tanker, kun dine egne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Føler med dig. Jeg tænker, at du skal tage imod MMs tilbud eller evt tage en enetime hos en dygtig træner et eller andte sted og få fokus på et bestemt punkt.

 

Jeg træner overhovedet ikke det samme som dig, men jeg kender godt til frustrationen med at stå med en unghund hvor man bare ikke kan knække koden - Wilma og jeg kæmper også med impulskontrollen! Jeg har valgt at tage en kursus i "back to basics"! Så lige nu går vi på kursus i at komme ud af buret i god ro og orden på p-pladsen, sit og bliv mens fører går få meter væk og taler med en anden og lignende ting, som egentlig burde være "alt for nemt" for os på nuværende tidspunkt.

Men næsten alle vores andre problemer bunder i den impulskontrol, så det kan ikke trænes for meget! Plus vi jo her oplever at der rent faktisk er nogle ting vi KAN :lol:

 

Er du opmærksom på at når du har givet stop/sit kommando, skal du forvente den bliver efterkommet - og ikke holde øje med hunden. Hvis du kigger på den, vil den jo vente en ny ordre og stresse, hvis du ikke kigger på den, forstår den at den ikke er på nu.

 

Hvis man ikke kan undlade at kigge, kan man evt prøve at finde et sted hvor der er en stor rude eller lignende som spejler - terrasse parti - eller lignende, så kan man kigge væk fra hunden og alligevel se den - og stille og roligt korrigere, hvis den skulle gå.

 

Undskyld til TS for OT, et kort øjeblik

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du opmærksom på at når du har givet stop/sit kommando, skal du forvente den bliver efterkommet - og ikke holde øje med hunden. Hvis du kigger på den, vil den jo vente en ny ordre og stresse, hvis du ikke kigger på den, forstår den at den ikke er på nu.

 

Hvis man ikke kan undlade at kigge, kan man evt prøve at finde et sted hvor der er en stor rude eller lignende som spejler - terrasse parti - eller lignende, så kan man kigge væk fra hunden og alligevel se den - og stille og roligt korrigere, hvis den skulle gå.

 

Undskyld til TS for OT, et kort øjeblik

 

Lige sit og bliv har vi faktisk styr på, det var blot for at illustrere overfor TS at vi virkelig var gået 'back to basics', men tak for råd. Sit og bliv siddende mens jeg går er ganske fin, vores impulskontrolproblemer består mere i ikke at knalde på apporten, eller at respektere når det IKKE er hendes cue der bliver sagt, men en anden hund der skal hente. Der kniber det voldsomt. Altså når der er fristelser på. Og det er sådan set ligemeget hvor ringe den fristelse er, det er udløbet hun tænder på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fin han er :lun:

 

Og ja, det synes jeg vi skal!

Jeg kan ikke trylle, men nogle gange er nye øjne på tingene bare guld værd - Havde selv en til at hjælpe mig med at få startet nogle nye øvelser op og små bitte ting gjorde en kæmpe forskel.

Ofte er det ikke ret meget der skal ændres.

Og nogle gange, så er det bare rart at få læsset af til nogen man ikke skal stå til ansvar overfor bagefter og det skal du jo overhovedet ikke med mig ;-)

 

Men ja.... Vi skal pille lidt i det der med hvad andre mener.

For det har jo intet med dig eller Diesel at gøre, hvad de mener og tænker, det er kun deres opfattelse af verden og det er ikke engang sikkert vi tolker egentlig er rigtigt. Man kan derfor ikke bruge det til noget og at spekulere i det er på ingen måde konstruktivt.

Tværtimod.

Hvad andre tænker og mener er deres problem, ikke dit - Medmindre du gør det til dit problem og det er et problem du kun kan løse ved at arbejde med dig selv.

For du kan ikke gøre noget ved andres tanker, kun dine egne :mrgreen:

 

Det må vi finde ud af at gøre en dag, ville være super godt :lun:

 

Og ja han er blevet rigtig fin "mors lille gnom" :mrgreen: som jeg kommer til at kalde ham nogen gange, han er nemlig slet ikke så stor som Zacko var, og han er bare en slyngel hund som skal være glad for sit meget chramerende fjæs nogle gange ( det hjælper en del på tilgivelse )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved helt præcist hvordan du har det... Jeg står med jordens mest fantastiske unghund, han har så meget potentiale, og jeg føler bare slet ikke jeg får udnytte det ordentligt. Han er halvandet år gammel, og vi har ikke rigtig styr på noget som helst.

Det har været noget af en kamel at sluge, for min tæve var klar til at gå ud til sin første lydighedskonkurrence før hun var et år og har ikke set sig tilbage siden da. Hun er så fokuseret og vil gøre alt for mig, og er samtidigt mors pige og meget lidt social hvad angår andre hunde. Hun har en enkelt gang været på en smuttur(det gjorde hun så også til den store guldmedalje).

Og så har man den her rod man havde alverdens ambitioner med, men som man ikke kan få til at arbejde når der er andre hunde, som ikke kan holde fokus og bare kammer her over, hvis der er den mindste lille ændring i hverdagen.

 

Alle bliver ved med at sige, han skal bare have tid. Men man kan ikke helt lade være med at tænke over hvornår har han fået nok tid? Nogle gange tænker man, okay, nu er han ved at være der og så ligepludselig ryger man ned i det dybeste sorte hul igen og det er svært ikke at blive frustreret.

 

Og hånden på hjertet, jeg tror at det er det absolut sværeste at tage sig tiden og vente på at de er helt klar. Især hvis hunden slet ikke er som det man troede den ville være. Det er det lidt for mig, for med alt det jeg ved han kan, så burde han kunne tage hele verden med storm. Men der er lige en hjerne der skal kunne følge med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Camilse, glem alt om konkurrencer, det er jo ikke det, det handler om, i sidste ende? Dexter var to et halvt før han kom ud, og jeg synes ikke vi var "langsomme" på nogen måde. Vi tog os bare god tid med at få alt på plads inden, og lade ham blive voksen mentalt. Synes det er synd at der er så meget fokus på at skulle blive klar til konkurrencer, som om det er målet i sig selv.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Camilse, glem alt om konkurrencer, det er jo ikke det, det handler om, i sidste ende? Dexter var to et halvt før han kom ud, og jeg synes ikke vi var "langsomme" på nogen måde. Vi tog os bare god tid med at få alt på plads inden, og lade ham blive voksen mentalt. Synes det er synd at der er så meget fokus på at skulle blive klar til konkurrencer, som om det er målet i sig selv.

 

Godt sagt. Hvorfor så travlt? En hund under to år er slet ikke voksen! De fleste hunde er ikke mentalt voksne før de er 3 år. Hvorfor haste sådan. I har så mange år til konkurrencer

 

Mit råd til jer der ikke kan vente erkun at sætte mål langt ude i fremtiden. som i at engang vil vi gerne vil dm. Ikke i år eller næste år. Engang i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved helt præcist hvordan du har det... Jeg står med jordens mest fantastiske unghund, han har så meget potentiale, og jeg føler bare slet ikke jeg får udnytte det ordentligt. Han er halvandet år gammel, og vi har ikke rigtig styr på noget som helst.

Det har været noget af en kamel at sluge, for min tæve var klar til at gå ud til sin første lydighedskonkurrence før hun var et år og har ikke set sig tilbage siden da. Hun er så fokuseret og vil gøre alt for mig, og er samtidigt mors pige og meget lidt social hvad angår andre hunde. Hun har en enkelt gang været på en smuttur(det gjorde hun så også til den store guldmedalje).

Og så har man den her rod man havde alverdens ambitioner med, men som man ikke kan få til at arbejde når der er andre hunde, som ikke kan holde fokus og bare kammer her over, hvis der er den mindste lille ændring i hverdagen.

 

Alle bliver ved med at sige, han skal bare have tid. Men man kan ikke helt lade være med at tænke over hvornår har han fået nok tid? Nogle gange tænker man, okay, nu er han ved at være der og så ligepludselig ryger man ned i det dybeste sorte hul igen og det er svært ikke at blive frustreret.

 

Og hånden på hjertet, jeg tror at det er det absolut sværeste at tage sig tiden og vente på at de er helt klar. Især hvis hunden slet ikke er som det man troede den ville være. Det er det lidt for mig, for med alt det jeg ved han kan, så burde han kunne tage hele verden med storm. Men der er lige en hjerne der skal kunne følge med.

 

Jeg kan sagtens forstå, at du føler sådan - men ja, der er jo bare forskel på, hvor hurtigt hunde modnes og er klar til forskellige ting (ligesom der er forskel på, hvor hurtigt børn modnes - det ved du jo som lærer også alt om ;-)). Selv i samme kuld er der forskel på, hvor hurtigt hvalpene modnes, og hvordan de tackler forskellige udfordringer på forskellige tidspunkter.

 

Lemon er jo strøget igennem Freestyle 1 og 2, men jeg synes ikke, at hun er moden nok til at starte klasse 3 endnu, hvor kravene til både varighed og sværhedsgrad er betragteligt højere. Så til næste år kommer jeg til "kun" at gå op med hende i For sjov, indtil jeg synes, at hun er parat til en officiel klasse 3.

 

Det er jo unge hunde, og de har mange år foran sig i konkurrenceringen. Så der er intet, der haster. Men jeg kan som sagt sagtens forstå, at du sammenligner med Cassi. Tror dog også, at der er noget om, at drenge tit er længere tid om at modnes - også blandt hunde. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens forstå, at du føler sådan - men ja, der er jo bare forskel på, hvor hurtigt hunde modnes og er klar til forskellige ting (ligesom der er forskel på, hvor hurtigt børn modnes - det ved du jo som lærer også alt om ;-)). Selv i samme kuld er der forskel på, hvor hurtigt hvalpene modnes, og hvordan de tackler forskellige udfordringer på forskellige tidspunkter.

 

Lemon er jo strøget igennem Freestyle 1 og 2, men jeg synes ikke, at hun er moden nok til at starte klasse 3 endnu, hvor kravene til både varighed og sværhedsgrad er betragteligt højere. Så til næste år kommer jeg til "kun" at gå op med hende i For sjov, indtil jeg synes, at hun er parat til en officiel klasse 3.

 

Det er jo unge hunde, og de har mange år foran sig i konkurrenceringen. Så der er intet, der haster. Men jeg kan som sagt sagtens forstå, at du sammenligner med Cassi. Tror dog også, at der er noget om, at drenge tit er længere tid om at modnes - også blandt hunde. ;-)

 

Jeg bliver også bare ved med at sige til mig selv, at når han en dag er helt klar, så har jeg en hund der kan når så meget mere end Cassi, for der er et helt andet drive i han.

 

Så skal han med til Sorø, så bliver det nok "bare" for sjov, og så kan vi jo hygge lidt med færdighedsprøverne til næste år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke lige noget i nærheden, hvor jeg ville kunne træne med tre hunde. Jeg overvejer dog eneundervisning med ham den lille. Cassi har jeg jo flyttet væk, når det drejer sig om agilityen.

det var egetnlig en kommentar til PiaJ, men den passer jo nok også på dig. Når det kommer til træning er jeg kompromisløs, jeg vil faktisk hellere undvære, endd at skulle omgåes irriterende personer der ødelægger det sjove for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...