Hop til indhold

Meget småtspisende


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hej, min hund, som er en 2 årige bladning af en engelsk setter og en border collie og en cocker spaniel på 15 kg, er ekstrem småspisende, jeg har haft ham i 3 uger, men tidligere ejer, siger at han altid har spist meget lidt og været tynd i perioder. Hun har prøvet at barfe ham, men det gad han slet ikke rører. Jeg fik noget barf kød med, da jeg overtog ham, men han rørte det slet ikke. Jeg fik også noget tørfoder med, som jeg ikke synes at kende mærket på, har aldrig set det før eller hørt om det, det ene er med kylling og ris, det andet noget kornfrit fra essiensiel tror jeg det hedder, men fakta er at det gider han hellere ikke.

 

Den første uge, spiste han stort set intet, men det var sikkert alle de nye indtryk. Nu er han begyndt at vise intresse for mad, har fået foderprøver fra dyrlægen på royal canin og vet pro, som gled ok ned. Har også hills rester fra min tidligere hund, det gider han ikke æde.

 

Har forsøgt at komme leverpostej, ris, kyllingstykker og torskerogn i , men han kan sagtens lade det ligge og være helt uinteresseret. Godbider under leg, og øvelser på tur, er han hellere ikke interesseret i, kun nogen gange, men ofte spytter han det ud eller lader det ligge.

 

Han havde lige 3 dage hvor han næsten intet spiste og han kastede en del galde op. Jeg har fået ham undersøgt hos dyrlægen og forklaret problemet, men han tog det ikke seriøst, men mente at det var normalt.

 

 

 

Jeg acceptere selvfølgelig at han er småtspisende og ikke så madglad, det ved jeg at nogen hunde kan være.

 

Jeg ser dog også fremgang, han viser generelt mere interesse for mad, feks når jeg laver mad i køkkenet, ligesom han fast spiser sin mad om natten nu. Han spiser aldrig sin morgenmad, sjælden aftensmad, men lader altid skålen stå fremme til natten, og så spiser han der, for den er da tom om morgen.

 

 

Umiddelbart ser det ud til at det er royal canin der vinder, som er det han har størst interesse i. Kender i eventuelt noget andet foder, som kræsne / småtspisende hunde kan lide ??

 

 

jeg har en pose royal canin til små racer under 10 kg, kan jeg på længere sigt foder med det ?? eller skal man bruge den til mellem hund til hans vægt ??

 

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville få taget en blodprøve og få tjekket organernes status (lever, nyre, bugspytkirtel mm.), infektionstal og parasitter. Og en blodprøve for flåtbårne sygdomme. I alt bliver det en udskrivning på 3.500-4.000 kr. Hvis du starter med den almindelige blodprøve, koster det omkring 1.200-1.500 kr. Den for flåtbårne er slem, da prøverne skal tjekkes i Tyskland.

 

Er prøverne ok, ville jeg bare føje hunden og give RC. De laver et foder med masser af kalorier i, mener det hedder 4800. Det ville jeg nok give. Der er også en del fedt i, og fedt smager jo dejligt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ikke er helt tilfreds med dyrlægens behandling af jer kan du altid tage til en anden og bede dem tjekke ham grundigt igennem. Det lyder nemlig som om han godt kunne være lidt småsyg. Jeg har også haft en småtspisende hund, der godt kunne springe et par måltider over, men han spiste altid, hvis der blev puttet lidt ekstra fyld på - og det tænker jeg, at de fleste hunde gør. Så når han nærmest slet ikke vil spise, ville jeg få ham tjekket ordentligt igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej tak for svar. Dyrlægen sagde han var i fin stand. Tidligere ejer har haft ham i 1,5 år og siger at han altid har været sådan, lige da jeg fik ham var han på vægten hos dyrlægen, der sagde vægten 16 kg lige ud, i går var jeg dernede igen, der sagde vægten 15,2, men dyrlægen sagde det var normalt, i forbindelse med flytning. Nu skal han derned og vejes igen om en måned. jeg prøver at kigge efter det der i anbefaler fra royal canin. samt giver ham lidt mere tid og ser om ikke det ændre sig med tiden, når han falder mere til.

Redigeret af Gæst
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville under ingen omstændigheder bruge pemmkan må jeg indrømme, en småt spisende hund skal ikke have appetitten spoleret af rent fedt ;)

køb et godt foder til aktive hunde og tilbyd det 2-3 gange dagligt, fjern det efter en halv time;) eller giv evnt dåsemad af en god kvalitet fx lukullus eller lign. lad ikke foderet stå og lad være med at tilføre ekstra fedt, hunden skal ikke fedes, den skal spise god og næringsrig mad ;) tag det helt rolig, det er meget almindeligt at unghunde er småt spisende, det kommer oftest igen af sig selv;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville under ingen omstændigheder bruge pemmkan må jeg indrømme, en småt spisende hund skal ikke have appetitten spoleret af rent fedt ;)

køb et godt foder til aktive hunde og tilbyd det 2-3 gange dagligt, fjern det efter en halv time;) eller giv evnt dåsemad af en god kvalitet fx lukullus eller lign. lad ikke foderet stå og lad være med at tilføre ekstra fedt, hunden skal ikke fedes, den skal spise god og næringsrig mad ;) tag det helt rolig, det er meget almindeligt at unghunde er småt spisende, det kommer oftest igen af sig selv;)

 

mht at hælde olie på maden ville jeg kun putte det på der anbefales som dagsdosis - ikke ekstra

Link til indlæg
Del på andre sites

tak :)

 

 

Nej jeg har slet ikke tænkt på olie, ville da prøve at købe sådan en lakse olie og kommer over. Jo han spiser hele sin portion om natten. Jeg ved faktisk ikke om han kun er vant til at få mad en gang i døgnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kan han ikke have for meget mad af gangen?

 

Her hos os får mine hunde mad 4 gange pr dag - men så i mindre portioner. Her spises overvejene våd foder og det har i hver fald været godt for min yngste som har haft rigtig svært ved at holde vægten oppe. Jeg har ikke givet hverken fedt eller andet fedene - men blot givet ham/dem gode nærings rige våd foder typer og lidt tørt ind i mellem. Nu holder han en fin vægt på 14,5 kg hvor han før lå omkring og under 13 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle, fik købt en sæk royal canin, derma til mellemhunde. Derma skulle være god til tør og kløende hud og det har han lidt af. Foderet bliver ædt med god appetit og var et hit fra første dag, så nu spiser han mellem en til to potioner i døgnet 😃 dejligt og han er begyndt at synes godt om lidt guffere i træningen, nogen gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...