Hop til indhold

Hvalp sover alene


Pepsi
 Share

Recommended Posts

Hey :)

Jeg har den dejligste hvalp på nu 12 uger og han er så lærenem og helt igennem skøn og kærlig :)

Jeg er dog lidt forvirret når det kommer til en ting, nemlig når vi skal sove. Min kæreste og jeg bor i en toetagers andelsbolig og har fra start af aftalt at vores kommende hund ikke skal inviteres med op i sengen. For at gøre det nemmest for Folmer (vores hvalp), valgte vi at ligge ham i sin kurv med bamse og hans tæppe i gangen/entreen allerede fra dag ét. Vi havde fået at vide at dette var det bedste at gøre, af flere mennesker da de mente, at det var bedst han lærte det med det samme.

Jeg har så efterfølgende læst en masse artikler om emnet hvor der langt de fleste steder står, at hvalpen gerne skal sove tæt på os, hvertfald den første uge før vi gradvist flytter ham længere væk. Vi har en glat trappe som han hverken kan komme op eller ned af, ydermere har vi valgt ikke at have dør til soveværelset, så vi kan sagtens høre ham og omvendt hvis der skulle være det mindste, som der dog ikke er, der har kun været meget lidt piberi de tre første dage.

Problemet er nu at jeg sidder med lidt dårlig samvittighed, og det gøres bestemt ikke bedre af at han altid stopper op foran indgangen til gangen, når vi skal sove og han derfor skal derud. Det er kun ved at lokke med noget godt mad han gider komme. Han følger os normalt overalt og er allerede utrolig dygtig til indkald, hvorfor det også undrer mig en del at han aldrig gider ud i gangen. Er der andre der oplever dette eller har nogle gode råd? :/ det er første gang både mig og min kæreste har hund, så vi vil selvfølgelig gerne gøre alt så godt som muligt for det lille krapyl :)

Link til indlæg
Del på andre sites

I må jo tale om hvad reglerne skal være for jeres hvalp igen. Den kan sagtens lære (og har jo allerede forstået) at den skal sove i gangen. Og det er en helt forståelig regel, at i ikke ønsker hunden i sengen. Men når I ser at jeres hvalp reagerer modvilligt når han skal ud i sin seng, så kan det jo godt betyde at han faktisk hellere vil være tættere på Jer. Så jeg synes da i skal tage en snak om, om han skal fortsætte med at sove der eller om der er andre muligheder. Det behøver ikke betyde at han må komme i sengen, men hans kurv kunne måske flyttes ind på gulvet i soveværelset eller lige uden for soverværelset? De fleste hunde vil gerne sove sammen med deres familie hvis de får lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det er jo helt og holdent jeres valg, hvis jeres hund ikke skal være i soveværelset - men hunde ér jo flokdyr og vant til at sove med sin flok, og i jeres tilfælde, der udgør I altså flokken for jeres lille hvalp. :-)

 

Jeg synes I skulle snakke om, om ikke det kunne være ok at han bare sover i en kurv i soveværelset - fair nok han ikke må være i sengen, men som minimum i soveværelset, det tror jeg han vil sætte pris på. Yderligere skal I jo også ligge sovetiden til ifht alenetid, når I også skal på arbejde - det bliver rigtig mange timer alene, når han er helt alene. Det kunne være noget lidt andet hvis man havde flere hunde fx, så havde han stadig en flok - men her er han jo helt alene.

 

Min mand ville heller ikke have vores hvalp i sengen, og det accepterede jeg, dog var en kurv ved siden af sengen ok. Men den lille fis syntes stadig det vat dybt uretfærdigt at hun skulle sove dernede alene, og der gik ganske få dage, før min mand helt af sig selv tog hende op, i løbet af en nat - og hun er aldrig kommet ned igen. Nu har vi fire hunde i sengen hver nat - så pas på, hvis I nogensinde inviterer ham op i sengen til lige at putte lidt :mrgreen: men det er SÅ hyggeligt :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Sitto,

 

Selvfølgelig er der ikke alle der ønsker hund i sengen, og forståeligt nok.

 

Men jeg ville også sætte hans kurv ind i soveværelset.... og lade ham sove sammen med Jer. Måske lige "hænge" en arm ud over sengekanten så han kan "mærke" at I er der ;-)

Nogle vælger også at ligge sig på gulvet på en madras med hunden de første par uger.

 

Evt. sætte et børnegitter op så han ikke vælter ned af trappen om natten.

 

De vi fik hund for snart 10 år siden skulle han heller ikke i sengen, nu har vi to labber (ialt 60 kg hund) sovende i sengen hver nat, og ja det er måske ikke optimalt, men hold da op hvor er det hyggeligt.. først er de alene 8-9 timer hver dag - i et bryggers og skulle de så i bryggers igen 8 timer når vi skal i seng, det ville jeg synes er synd, men det er så min personlige mening. Det kræver lidt oftere skift af sengetøj, men det tager jeg med - det er SÅ hyggeligt hvis man spørger mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Sitto - det er væsentligt, at man tænker alenetid ind over, for det kan blive rigtig mange timer, hvis en hvalp/hund skal sove hele natten alene :-D

 

I modsætning til mange andre herinde, så har jeg ikke min hund i sengen. Men han har sin egen seng i soveværelset, og han ligger der hver eneste nat, selvom han har rig mulighed for at gå andre steder hen. Så jeg tror nærværet betyder meget, og især for en lille hvalp, der lige er flyttet ud fra sine vante omgivelser med mor og søskende. Så jeg ville også "om-tænke" aftalen om at han skal sove alene i gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er hjemmestuderende indtil sommer næste år, så han er kun alene i de 7-8 timer om natten og så ellers et par timer i løbet af ugen i forbindelse med alene hjemme træningen :)

Jeg kan forstå at det er meget normalt at hunden sover i soveværelset og jeg kan også sagtens sætte mig ind i at det muligvis har været det bedste at gøre i starten. Vil I mene at det ville være en god ting at tage ham med op i soveværelset i sin kurv nu her 4-5 uger efter hvor han har været vant til at sove i gangen? For måske senere igen at vænne ham til at sove i gangen? Vores trappe er også rimelig glat, så jeg skulle være nødt til at bære ham op og ned - gør I også det? :) og tusind tak for Jeres svar :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det vil være en fin ide at ta' ham op i soveværelset, men hvorfor så tilbage til gangen? Kan han ikke bare blive ved med at sove i sin seng i soveværelset? Du skal stadig huske på det med alenetid - og selvom du er hjemme indtil sommer, så kommer der jo et tidspunkt, hvor han skal være alene om dagen også.

 

Jeg har en meget stor hund, og også soveværelse på 1.sal - og vi har båret ham lige så længe det overhovedet var muligt, når han skulle op og ned. Derefter fik han sele på, og vi sørgede for, at holde ham sådan, at vi ligesom bestemte tempoet, når han gik op og især ned, bl.a. for at undgå at han hopper det sidste stykke på nedturen.

I øvrigt kan man få sådan nogle "måtter" til at sætte på trinene, så de ikke er så glatte - det kan også være godt for de to-benede :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu prøvede vi så at løfte ham op til os i nat - han startede ud med at pive mere end han har gjort før o_O

Men efter et stykke tid hoppede han op i sengen til os og jeg må indrømme at det er for svært at daske ham ned når han ligger så fint x) så vores nye beslutning er så blevet at han skal sove ved os og at han gerne må ligge i sengen også. Hvad et par små hvalpe øjne ikke gør xD

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu prøvede vi så at løfte ham op til os i nat - han startede ud med at pive mere end han har gjort før o_O

Men efter et stykke tid hoppede han op i sengen til os og jeg må indrømme at det er for svært at daske ham ned når han ligger så fint x) så vores nye beslutning er så blevet at han skal sove ved os og at han gerne må ligge i sengen også. Hvad et par små hvalpe øjne ikke gør xD

 

:klap: :klap:

Er sikker på at både I og jeres hvalp kommer til at elske det :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu prøvede vi så at løfte ham op til os i nat - han startede ud med at pive mere end han har gjort før o_O

Men efter et stykke tid hoppede han op i sengen til os og jeg må indrømme at det er for svært at daske ham ned når han ligger så fint x) så vores nye beslutning er så blevet at han skal sove ved os og at han gerne må ligge i sengen også. Hvad et par små hvalpe øjne ikke gør xD

 

:5up: Ja, de kan meget med de øjne...

Det blir nok ikke sidste gang I ændrer holdning til noget vedrørende det at ha' hund - men jeg er sikker på, at hvis I kan leve med ham I sengen, så accepterer han helt sikkert også at I ligger der :blink:

Dejlig afslutning på dét problem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du måske har set i en anden tråd, er der flere udlægninger af hvad man kan regne som alenetid for hvalpen - eller hunden.

 

http://www.hunde-forum.dk/debat/41512-hvad-er-alenetid.html

 

Jeg har ikke hundene i soveværelset og da slet ikke i sengen. Det er der flere grunde til ikke at have. Ofte giver det problemer, hvis der komme småfolk til. Hygiejne, jalousi og uro. Tæver kommer i løbetid og hanhunde har af og til lidt forhudsbetændelse - lækkert i sengen.

 

Set fra hundenes synsvinkel, tror jeg man øger risikoen for allergi. Det varme miljø er godt for bakterier osv. Der er undersøgelser der tyder på at hunde der ligger luftigt og gerne køligt har færre problemer med kløe osv.

 

Derudover er det et problem, at man ikke så godt kan give sin hund en rigtig løbe og motionstur i skov og mark de sidste 2-3 timer før sengetid på våde og snuskede dage. Personligt går jeg en god luftetur med hundene hver aften lige før godnat, hvor de hygger rundt i græs, jord og på våde dage lidt mudder. Bare en god gåtur på våde fortove, kan gøre dem møj beskidte på bryst og mave. Man kan så vaske den, men jeg tænker mange simpelthen undgår lufte ture af den slags på våde dage - synd for hunden.

 

Jeg synes faktisk det er fint at hunden sover i gangen - eller i soveværelset eller endda i sengen, hvis det er det du/i gerne vil have, men det skal ikke være for hundens skyld. På sigt kan den sagtens være bedre tjent med at ligge i gangen eller et andet sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derudover er det et problem, at man ikke så godt kan give sin hund en rigtig løbe og motionstur i skov og mark de sidste 2-3 timer før sengetid på våde og snuskede dage. Personligt går jeg en god luftetur med hundene hver aften lige før godnat, hvor de hygger rundt i græs, jord og på våde dage lidt mudder. Bare en god gåtur på våde fortove, kan gøre dem møj beskidte på bryst og mave. Man kan så vaske den, men jeg tænker mange simpelthen undgår lufte ture af den slags på våde dage - synd for hunden.

Har du nogensinde hørt nogen sige overstående? For det har jeg godt nok aldrig hørt nogen snakke om, som i overhovedet. Og vi undgår absolut heller ikke at vores bliver beskidte op til sengetid - det må de hjertens gerne, så tørrer jeg dem da bare. Og eftersom vi har dør direkte ud til haven fra soveværelset, så kommer de ofte ind med mudderpoter, når de har været i haven på våde dage, hvis de skal ud om natten eller tidlig morgen, de hopper tilmed direkte op i sengen - jeg skifter og vasker altså bare sengetøj derefter. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du nogensinde hørt nogen sige overstående? For det har jeg godt nok aldrig hørt nogen snakke om, som i overhovedet. Og vi undgår absolut heller ikke at vores bliver beskidte op til sengetid - det må de hjertens gerne, så tørrer jeg dem da bare. Og eftersom vi har dør direkte ud til haven fra soveværelset, så kommer de ofte ind med mudderpoter, når de har været i haven på våde dage, hvis de skal ud om natten eller tidlig morgen, de hopper tilmed direkte op i sengen - jeg skifter og vasker altså bare sengetøj derefter. ;-)

 

Det havde jeg nok svært ved at forestille mig, men en Samojede med møj beskidt pels ville da svine noget i sengen og jeg har hørt rigtig mange mennesker sige at de ikke vil have møj beskidte hunde i sengen.

 

men selvfølgelig ingen regler uden undtagelser :-) Og hvis TS er ligeglad er det jo fint. hunden er helt sikker ligeglad

Link til indlæg
Del på andre sites

Det havde jeg nok svært ved at forestille mig, men en Samojede med møj beskidt pels ville da svine noget i sengen og jeg har hørt rigtig mange mennesker sige at de ikke vil have møj beskidte hunde i sengen.

 

men selvfølgelig ingen regler uden undtagelser :-) Og hvis TS er ligeglad er det jo fint. hunden er helt sikker ligeglad

Jo men så lader folk vel helt være med at have hunden i sengen. Jeg har godt nok aldrig hørt om folk der har hund i sengen, og som derved undlader at tage hunden på aftentur i regnvejr....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men så lader folk vel helt være med at have hunden i sengen. Jeg har godt nok aldrig hørt om folk der har hund i sengen, og som derved undlader at tage hunden på aftentur i regnvejr....

 

Ville jo heller ikke tro nogen ligefrem reklamerede med det - især ikke herinde, men man kan jo give den en heldragt på, så skulle problemet være løst :-)

 

Det er blot et aspekt TS må tage stilling til. Også det med løbetiden ville jeg finde problematisk især ved lidt større hunde. Men smag og behag og ikke mindst hygiejne tærskler er jo forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du nogensinde hørt nogen sige overstående? For det har jeg godt nok aldrig hørt nogen snakke om, som i overhovedet. Og vi undgår absolut heller ikke at vores bliver beskidte op til sengetid - det må de hjertens gerne, så tørrer jeg dem da bare. Og eftersom vi har dør direkte ud til haven fra soveværelset, så kommer de ofte ind med mudderpoter, når de har været i haven på våde dage, hvis de skal ud om natten eller tidlig morgen, de hopper tilmed direkte op i sengen - jeg skifter og vasker altså bare sengetøj derefter. ;-)

 

Hvis man har hund får man møg med indenfor! Lidt ligesom med små børn.. Det kan ikke undgås. Havde dog en ven der havde en amerikansk cockerspaniel, en sød hund der hed Bjæf. Bjæf havde et alvorligt problem med sin ejer, ejeren tolererede ikke våde poter, så lille bjæf måtte tørre poter i gangen indtil ejer syntes de var ok. Kunne tage flere timer. Bjæf blev iklædt en nylonstrømpe ned over hans kotelet ører, så de ikke blev snasket til når han spiste... Skulle jo nødigt grise i stuen. Er det måden, at have et ekstra familiemedlem på? Indrømmer blankt, at det er klamt, at blive snasket ind i savl, men har vi ikke selv valgt? Jeg snupper gerne en omgang snask og savl!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man skal ikke være ret skidt forskrækket hvis man holder hund eller hunde. Og et vis mål af snavs må man jo acceptere, men store beskidte, langhårede hunde i sengen er nu noget jeg gladeligt er fri for.

 

Mine hunde bliver beskidte flere gange dagligt på denne tid af året og tæppet på kontoret bærer også sine umiskendelige spor efter beskidte hunde, fedtede kødben og lidt mørke skygger på væggene der hvor hundene ligger. Men i soveværelse og bade værelser kommer de ikke. Til gengæld har de eget bad:

 

runogvaskebalje_zps6352a014.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har hund får man møg med indenfor! Lidt ligesom med små børn.. Det kan ikke undgås. Havde dog en ven der havde en amerikansk cockerspaniel, en sød hund der hed Bjæf. Bjæf havde et alvorligt problem med sin ejer, ejeren tolererede ikke våde poter, så lille bjæf måtte tørre poter i gangen indtil ejer syntes de var ok. Kunne tage flere timer. Bjæf blev iklædt en nylonstrømpe ned over hans kotelet ører, så de ikke blev snasket til når han spiste... Skulle jo nødigt grise i stuen. Er det måden, at have et ekstra familiemedlem på? Indrømmer blankt, at det er klamt, at blive snasket ind i savl, men har vi ikke selv valgt? Jeg snupper gerne en omgang snask og savl!

 

Men vil helst undgå 45 kg rotte i min seng. Har prøvet, det gør ondt i knæene sidst på natten. :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden sengetid er vi ude og tisse i haven, poter blir tørret, når jeg børster tænder hopper hunde i sengen, også putter vi indtil mand går i seng, så hopper Walther som regel ned og der er kun Zeus i sengen ;-)

og ja det hænder der er sand i sengen, der er pletter på lagenet, men så blir det skiftet der efter. Sengen blir iøvrigt støvsuget hver dag. Ja det gir lidt ekstra arbejde men det er så hyggeligt og især når man ikke er hjemme hele dagen så er det bare det bedste synes vi, at have den kontakt med hundene om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden sengetid er vi ude og tisse i haven, poter blir tørret, når jeg børster tænder hopper hunde i sengen, også putter vi indtil mand går i seng, så hopper Walther som regel ned og der er kun Zeus i sengen ;-)

og ja det hænder der er sand i sengen, der er pletter på lagenet, men så blir det skiftet der efter. Sengen blir iøvrigt støvsuget hver dag. Ja det gir lidt ekstra arbejde men det er så hyggeligt og især når man ikke er hjemme hele dagen så er det bare det bedste synes vi, at have den kontakt med hundene om natten.

 

Og hvor er det bare skønt, tror jeg, at være hund som hos jer. Hvor hunden må være hund og en del af flokken!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...