Hop til indhold

Hvad er alenetid?


PBC
 Share

Recommended Posts

I mine øjne er det faktisk helt enkelt.

 

Alene tid er når hunden tvinges væk fra flokken.

 

Det kan være med en lukket dør, at den er helt alene i huset, men i bund og grund betyder alenetid for mig at hunden ikke selv kan til eller fravælge at være hos flokken. Så hvis vi har taget valget at hunden ikke skal være sammen med os, f.eks. ved at lukke døren til soveværelset, så ja, er dette alenetid.

 

Hvis man har døren åben, men hunden vælger at sove i stuen synes jeg ikke dette tæller som alenetid.

 

Så ja.. Ganske simpelt; Alenetid er alt den tid hvor hunden på menneskets anmodning er afskrevet fra at være hos sin flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

@PBC nu du mener at hunden ikke er alene, hvis den ved der er andre i huset. Hvad vil du så mene, hvis vi opstiller en situation med en som arbejder hjemme - vedkommende har hjemmekontor, og ønsker ikke hunden derinde - hunden er altså afskåret fra sin ejer med lukket dør, så vedkommende har fred og ro til at arbejde, snakke i telefon osv. osv. Hunden ved dog ejeren er hjemme. Lad os sige ejeren arbejder 6-8 timer, hvor hunden er altså er tvunget til at opholde sig alene i et andet rum, måske lige afbrudt af en frokostpause el.lign. Der er jo nogen hjemme (men ikke som hunden har glæde af) - er det så ok at ejeren tager ud om aftenen og lader hunden være alene x timer?

Link til indlæg
Del på andre sites

@PBC nu du mener at hunden ikke er alene, hvis den ved der er andre i huset. Hvad vil du så mene, hvis vi opstiller en situation med en som arbejder hjemme - vedkommende har hjemmekontor, og ønsker ikke hunden derinde - hunden er altså afskåret fra sin ejer med lukket dør, så vedkommende har fred og ro til at arbejde, snakke i telefon osv. osv. Hunden ved dog ejeren er hjemme. Lad os sige ejeren arbejder 6-8 timer, hvor hunden er altså er tvunget til at opholde sig alene i huset, måske lige afbrudt af en frokostpause el.lign. Der er jo nogen hjemme (men ikke som hunden har glæde af) - er det så ok at ejeren tager ud om aftenen og lader hunden være alene x timer?

 

Godt indlæg, for nu bliver det jo netop nuanceret.

 

Hvis man har hund på den måde du beskriver. Altså tager sig af hunden om morgenen, lader den være i huset, med lukket dør ind til kontoret og man så er sammen med hundene i frokost tiden - og når man henter kaffe osv. lad os bare sige 8 timer - afbrudt af frokost, tissepauser og kaffe hentning. Ja, så mener jeg langt bedre man kan være ude af huset et par timer om aftenen end hvis man ikke havde arbejdet hjemme og været helt ude af huset 8 timer.

 

Jeg tror det er af afgørende betydning for hunden, at den ved hvor den har sin flok. Og at det betyder super meget at den er i huset, sammen med andre flokmedlemmer. Jeg tror den psykiske tilstand er langt mere komfortabel, når man ved hvor flokken er. @Ninjamor siger i en anden tråd at mange hunde gerne ligger i gangen for så har de check på at flokken ikke forlader huset uden de ved det. Det er jeg enig i. Jeg har nok tolket det lidt som at de passer på huset, men den anden vej rundt er nok i virkeligheden mere relevant. :-)

 

Det ville være bedre hvis man havde tremmedør indtil kontoret og bedst hvis hundene kunne være på kontoret, sådan som jeg selv praktiserer det. Men det er bestemt af stor betydning at man er i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt indlæg, for nu bliver det jo netop nuanceret.

 

Hvis man har hund på den måde du beskriver. Altså tager sig af hunden om morgenen, lader den være i huset, med lukket dør ind til kontoret og man så er sammen med hundene i frokost tiden - og når man henter kaffe osv. lad os bare sige 8 timer - afbrudt af frokost, tissepauser og kaffe hentning. Ja, så mener jeg langt bedre man kan være ude af huset et par timer om aftenen end hvis man ikke havde arbejdet hjemme og været helt ude af huset 8 timer.

 

Jeg tror det er af afgørende betydning for hunden, at den ved hvor den har sin flok. Og at det betyder super meget at den er i huset, sammen med andre flokmedlemmer. Jeg tror den psykiske tilstand er langt mere komfortabel, når man ved hvor flokken er. @Ninjamor siger i en anden tråd at mange hunde gerne ligger i gangen for så har de check på at flokken ikke forlader huset uden de ved det. Det er jeg enig i. Jeg har nok tolket det lidt som at de passer på huset, men den anden vej rundt er nok i virkeligheden mere relevant. :-)

 

Det ville være bedre hvis man havde tremmedør indtil kontoret og bedst hvis hundene kunne være på kontoret, sådan som jeg selv praktiserer det. Men det er bestemt af stor betydning at man er i huset.

Selvfølgelig var det bedre at hunden var på kontoret, men så er den jo ikke alene, og så går hele pointen lidt af indlægget :-D

Jeg er - nok ikke overraskende :engel: - ikke enig med dig, i at det er ok at lade hunden være alene et par timer igen om aftenen (altså jo selvfølgelig en sjælden gang imellem - men ikke sådan på ugentlig basis, nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvor ofte du mener det er ok ift. overstående?) - men nu var det også din mening jeg gerne vil høre, så tak for svar :5up:

 

Men jeg er dog enig med dig i, at skal hunden være alene igen om aftenen, så er det klart bedre at ejeren har arbejdet hjemme og har været et par minutter sammen med hunden hist og her i løbet af dagen, end hvis man slet ikke har været hjemme. Men jeg personligt, ville stadig ikke kunne forsvare at forlade hundene igen om aftenen, fordi de har været tvunget til at opholde sig alene, i så mange timer, som en normal arbejdsdag alligevel er.

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine øjne er det faktisk helt enkelt.

 

Alene tid er når hunden tvinges væk fra flokken.

 

Det kan være med en lukket dør, at den er helt alene i huset, men i bund og grund betyder alenetid for mig at hunden ikke selv kan til eller fravælge at være hos flokken. Så hvis vi har taget valget at hunden ikke skal være sammen med os, f.eks. ved at lukke døren til soveværelset, så ja, er dette alenetid.

 

Hvis man har døren åben, men hunden vælger at sove i stuen synes jeg ikke dette tæller som alenetid.

 

Så ja.. Ganske simpelt; Alenetid er alt den tid hvor hunden på menneskets anmodning er afskrevet fra at være hos sin flok.

 

helt enkelt siger du.

 

 

  • Er hunden alene hvis den er i en hvalpegård midt i stuen, mens jeg er i køkkenet
  • Er hunden alene hvis jeg ligger i soveværelset og hunden lige udenfor, fordi den har lært at den ikke må komme i soveværelset
  • Er hunden alene hvis den ligger i sin kurv med ordre om at blive der mens man selv er i samme rum
  • Eller samme situation, hvis man er i et andet rum
  • Er den alene hvis man har den i køkkenet med tremmedør ind til stuen hvor man selv pusler rundt - fx gør rent eller passe hjemmekontor
  • Er den alene hvis man er på hjemmekontor og hunden ligge i gangen udenfor fordi den har lært at den ikke må være på kontoret
  • Er den alene hvis hunden er bundet til sofabordet og man selv er i køkkenet
  • Er den alene hvis den er sammen med en anden hund i hjemmet mens du er ude

 

Jeg synes ikke det er specielt enkelt, undtagen hvis man siger: Hunden er alene når den er bevidst om at den er alene og altså ikke ved hvor vi er. Så længe hunden er bevidst om at vi er lige i nærheden, er den ikke alene. Det er naturligvis ikke det samme som at ligge i ske eller nusse, men det tæller for hunden, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er specielt enkelt, undtagen hvis man siger: Hunden er alene når den er bevidst om at den er alene og altså ikke ved hvor vi er. Så længe hunden er bevidst om at vi er lige i nærheden, er den ikke alene. Det er naturligvis ikke det samme som at ligge i ske eller nusse, men det tæller for hunden, tror jeg.

 

Det er jeg ret enig i. Her hos os fornemmer jeg klart at beaglerne godt ved jeg er ovenpå på badeværelset f.eks. De ved også godt at jeg ikke går selvom jeg går ud med skraldespanden.

 

Der hvor de ved jeg går er når jeg tager min indkøbs taske og kører af sted i bilen for at handle.

 

Nu er mine beagler faktisk aldrig alene - det sker i ny og næ et par timer - men som hoved regel er der altid nogen i huset også selvom sønnen sidder på sit værelse ovenpå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg betragter ikke natten som alene tid. Beaglerne kan gå med i soveværelset - hvilket de som hoved regel ofte gør - når jeg går op for at gå i seng. De ligger som skrevet tidligere i hver deres kurv - den yngste hopper op i sengen - men han forlader også sengen og ligger i sin kurv. Det sker tit at Oscar vælger at gå nedenunder om natten fordi han gerne vil ligge i sit bur eller ovenpå eller en kurv i stuen. Det betragter jeg ikke som om han er alene - det er et valg han selv træffer for han ved jo godt vi er der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg betragter ikke natten som alene tid. Beaglerne kan gå med i soveværelset - hvilket de som hoved regel ofte gør - når jeg går op for at gå i seng. De ligger som skrevet tidligere i hver deres kurv - den yngste hopper op i sengen - men han forlader også sengen og ligger i sin kurv. Det sker tit at Oscar vælger at gå nedenunder om natten fordi han gerne vil ligge i sit bur eller ovenpå eller en kurv i stuen. Det betragter jeg ikke som om han er alene - det er et valg han selv træffer for han ved jo godt vi er der.

 

:-) Der er vist ingen der betragter det som alenetid, hvis der er fri adgang til soveværelset. Spørgsmålet er om det ville være alenetid, hvis du fx satte en tremmedør for ind til soveværelset og så satte kurve mv lige udenfor. Jeg mener ikke det bliver alenetid af den grund - og faktisk heller ikke selv om man lukkede døren. Så længe hundene ved hvor vi er i huset, er de ikke alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er alle enige om at hunde er flokdyr og foretrækker ikke at være alene ret meget.

 

Men jeg synes "alenetidsbegrebet" misbruges til at argumentere for at lade hunden sove i soveværelse og evt. også sengen. Man får det til at lyde som om en hund der sover i en kurv eller et bur udenfor en åben soveværelsesdør er alene. Det er den jo egentlig ikke. Den kan evt både høre, se og lugte at flokken er ganske få meter væk. Den ville hellere være nærmere, men den er ikke alene.

 

Den er sådan set heller ikke alene, hvis den er i et andet rum, men bevidst om at der er andre flokmedlemmer i huset.

 

Den er alene, hvis den er i et rum eller hus, hvor den selv er bevidst om at der ikke er andre flokmedlemmer i nærheden.

 

Hvis det giver nogen bedre samvittighed ved at lade hunden sove i sengen, når den skal være alene i 6-8 timer dagligt er det fint for mig, men jeg tror egentlig det er ret lige meget for mange hunde om de sover i et hus, hvor de ved flokken også er eller om de sover i soveværelset.

 

Man kan også diskutere om alenetid indbefatter tid, hvor menneskene er væk, men der er flere hunde, så egentlig er hundene aldrig helt alene.

 

Hvis nogen kender begrebet gradedage (man siger et stykke vildt skal hænge 21 gradedage, hvilket betyder at det skal hænge fx. 3 dage hvis gennemsnitstemperaturen er 7 grader), kunne man, lidt akademisk" tale om alene timer på samme nuancerede måde.

 

Hvis man skulle tage lovgivning ind i billedet, ville alenetid nok blive defineret som tid hvor hunden er helt alene på matriklen - eller i hvert fald i huset.

 

Hunde der har alene hjemme-problemer får det sjældent nemmere ved at der er andre hunde til stede, så for dem er de nok "helt alene hjemme", tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde der har alene hjemme-problemer får det sjældent nemmere ved at der er andre hunde til stede, så for dem er de nok "helt alene hjemme", tror jeg.

 

Interessant, det ville jeg egentlig ikke have troet. Er det noget der er lavet undersøgelser af?

 

Er der lavet undersøgelser af hvorfor nogen hunde har mega store problemer med at være alene hjemme. jeg har en lomme teori om at det ofte er hunde hvor man starter alene hjemme træningen for sent - altså på et tidspunkt hvor hunden ikke længere har let ved at tilvænne sig nye vilkår på dette område.

Link til indlæg
Del på andre sites

helt enkelt siger du.

 

 

  • Er hunden alene hvis den er i en hvalpegård midt i stuen, mens jeg er i køkkenet
  • Er hunden alene hvis jeg ligger i soveværelset og hunden lige udenfor, fordi den har lært at den ikke må komme i soveværelset
  • Er hunden alene hvis den ligger i sin kurv med ordre om at blive der mens man selv er i samme rum
  • Eller samme situation, hvis man er i et andet rum
  • Er den alene hvis man har den i køkkenet med tremmedør ind til stuen hvor man selv pusler rundt - fx gør rent eller passe hjemmekontor
  • Er den alene hvis man er på hjemmekontor og hunden ligge i gangen udenfor fordi den har lært at den ikke må være på kontoret
  • Er den alene hvis hunden er bundet til sofabordet og man selv er i køkkenet
  • Er den alene hvis den er sammen med en anden hund i hjemmet mens du er ude

 

Jeg synes ikke det er specielt enkelt, undtagen hvis man siger: Hunden er alene når den er bevidst om at den er alene og altså ikke ved hvor vi er. Så længe hunden er bevidst om at vi er lige i nærheden, er den ikke alene. Det er naturligvis ikke det samme som at ligge i ske eller nusse, men det tæller for hunden, tror jeg.

 

Nej det er ikke det jeg siger. Måske du tillægger at når vi beder hunden bliver væk tæller; Men mener når vi fysisk sætter en stopper for at hunden kan komme til os, så er hunden alene.

 

Hvis du beder hunden være i sin kurv imens du går i køkkenet ser jeg det ikke som alene tid; Det er måske opdragelse, men skulle hunden have et alt overskyggende trang til at være hos flokken (f.eks. hvis den pludselig blev forskrækket) vil den kunne rende ud og være hos flokken.

 

Hvis du sætter den i en hvalpegård, og går ind i et andet rum; Ja så synes jeg at dette tæller som alenetid.

 

Så ja, hvis du forhindre hunden i at kunne komme til dig, så er det i mine øjne alenetid for hunden. Hunden er altså i mine øjne; Bevidst om at den ikke kan komme til dig. Og dette er i mine øjne kravet til at hunden er alene.

 

Der er selvfølgelig grader af separation, f.eks. ligesom man med en hvalp kan træne ved at gå på toilettet. Jeg ser jo i princippet ikke at når jeg går to minutter på toilettet at så har mine hunde været alene i to minutter; Men det har de jo i princippet.

 

Man kan sagtens regne en helt masse på hvert lille minut hunden er alene, det synes jeg ikke man behøves; Men hvis man f.eks. har sin hund i baggangen 8 timer om natten, og 8 timer imens man er på arbejde; Ja så er ens hund alene 16 timer i døgnet.

 

Det synes jeg forresten slet ikke gør en til en dårlig hundeejer; Nogen hunde er jo ligeglade/godt trænet og kan sagtens f.eks. finde ud af at sove i de 16 timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant, det ville jeg egentlig ikke have troet. Er det noget der er lavet undersøgelser af?

 

Er der lavet undersøgelser af hvorfor nogen hunde har mega store problemer med at være alene hjemme. jeg har en lomme teori om at det ofte er hunde hvor man starter alene hjemme træningen for sent - altså på et tidspunkt hvor hunden ikke længere har let ved at tilvænne sig nye vilkår på dette område.

 

Det ved jeg ikke om der er.

 

Men jeg har en hund som sagtens kan være alene hjemme når vi efterlader minimum en anden hund med hende, men hvis hun er helt alene er hun slet ikke glad.... Så for hende hjælper det bestemt på separations angst at have en anden hund hos sig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant, det ville jeg egentlig ikke have troet. Er det noget der er lavet undersøgelser af?

 

Er der lavet undersøgelser af hvorfor nogen hunde har mega store problemer med at være alene hjemme. jeg har en lomme teori om at det ofte er hunde hvor man starter alene hjemme træningen for sent - altså på et tidspunkt hvor hunden ikke længere har let ved at tilvænne sig nye vilkår på dette område.

 

Det ved jeg ikke om der er lavet?

 

Min ældste på 11 er ikke glad for at være alene - det skyldes blandt alene hjemme problemer i hans første hjem. Han bliver mega utryg men vi kan sagtens efterlade ham med de to andre eller bare den ene - så er der ingen problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant, det ville jeg egentlig ikke have troet. Er det noget der er lavet undersøgelser af?

 

Er der lavet undersøgelser af hvorfor nogen hunde har mega store problemer med at være alene hjemme. jeg har en lomme teori om at det ofte er hunde hvor man starter alene hjemme træningen for sent - altså på et tidspunkt hvor hunden ikke længere har let ved at tilvænne sig nye vilkår på dette område.

Jeg kender ikke nogen der har haft fokus på det aspekt. Min viden stammer fra egne og kollegers erfaringer; alene hjemme er noget folk ofte skal have hjælp til.

Jeg tror der er mange faktorer i spil, for sen og for dårlig træning er sikkert nogle af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan være mange årsager til alene hjemme problemer - 20 % af alle hunde mener man har det. Ofte oplever de også ubehaget hvis det er en enkel person i husstanden, som det omhandler og denne går. Så kan de hyle og jamre og løbe rundt og forsøge at komme ud, selvom der er en anden person til stede

 

Men det er heldigvis ikke altid separationsangst der er årsagen. Stress, over- og understimulering, miljøskifte, lydfobi, utryghed generelt, dårlig opvækst, manglende indlæring af alene hjemme, sygdom, smerter, medicin, nyt hjem, nye rutiner hos ejer, chok mens alene, alderdom... u name it... Derfor er det vigtigt at årsagen udredes, da man ellers kan spilde en masse tid

 

Jeg anser ikke et børnegitter eller lignede som hunden kan se igennem for isolering og da jeg lærer dem at slappe af og elske at være der, så har jeg aldrig oplevet det som at hundene ikke syntes om det heller. De fleste ligger og følger med. Det kan være jeg fodre kattene eller laver mad eller der er håndværkere. Og med tiden kan jeg droppe døren og så ligger hunden på en art usynlig grænse af sig selv. Jeg skelner mellem hvordan hunden opfatter situationen. Der er jo også hunde, der hellere vil være fri for menneskers selskab, fordi de har så dårlige erfaringer med mennesker. Det handler for mig om simpel læring og træning.

 

Aslan er alene i otte til ni timer fem dage i ugen. Herefter er han sammen med mig - efter eget valg. Det er ikke altid han er i samme rum og han bestemmer fuldstændig selv, hvor han er resten af tiden herhjemme. Han elsker at være i haven også, og jeg oplever ikke, at han har et afsavn men at han netop 100 % ved, at jeg er hjemme indenfor. Vi sover tit i samme rum. Det er hans eget valg. Han klistrer bestemt ikke. Han virker total afslappet omkring dagligdagen herhjemme, for det har han lært

 

Og når jeg skriver, at han er alene de 8 timer, så er han reelt ikke alene, for han har fire indekatte. Jeg er selv overrasket over hvor stor en rolle de spiller på hans trivsel alene. Jeg er 100 % sikker på, at den rette hund nummer to ville være et hit for Aslan en gang

Link til indlæg
Del på andre sites

prøv fx at se Miklosis forsøg her med 1)en hund med separationsangst 2) en hund der ikke er utryg ved at blive forladt

 

 

Hundens opfattelse af situationen afgør det derfor altid for mig

 

Denne undersøgelse fx https://www.avma.org/News/Journals/Collections/Documents/javma_219_4_460.pdf

 

Dogs from a home with a single adult

human were approximately 2.5 times as likely to have

separation anxiety as dogs from multiple owner

homes, and sexually intact dogs were a third as likely

to have separation anxiety as neutered dogs. Several

factors associated with hyperattachment to the

owner were significantly associated with separation

anxiety. Spoiling activities, sex of the dog, and the

presence of other pets in the home were not associated

with separation anxiety.

 

Results do not support the theory that early separation from the

dam leads to future development of separation anxiety.

Hyperattachment to the owner was significantly

associated with separation anxiety; extreme following

of the owner, departure cue anxiety, and excessive

greeting may help clinicians distinguish between

canine separation anxiety and other separation-related

problems. (J Am Vet Med Assoc 2001;219:

460–466)

 

Det er også min erfaring - kan hunden ikke adskilles mens ejer er hjemme så er det derfor det første man lærer dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af dem, som sagtens kan finde på at påstå, at alenetid om natten bør lægges til den samlede alenetid. Men i de fleste tilfælde handler det jo faktisk ikke om at hunden bliver adskilt fra flokken af et børnegitter. I rigtig mange tilfælde bliver døren til soveværelset lukket. Og det sker allerede den første nat, fordi "hvalpen skal jo lære det." Det er synd, synes jeg, at flytte hvalpen til et helt nyt, fremmed sted væk fra søskende og mor og så adskille den fra de personer, som skulle være en tryg, fast base.

Hvis man vælger at hunden ikke må være i soveværelset og sætter et gitter op, vil jeg mene det er bedre end det andet scenarie, for her kan man trods alt stadig tale med hunden og den kan høre en - og man kan høre den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af dem, som sagtens kan finde på at påstå, at alenetid om natten bør lægges til den samlede alenetid. Men i de fleste tilfælde handler det jo faktisk ikke om at hunden bliver adskilt fra flokken af et børnegitter. I rigtig mange tilfælde bliver døren til soveværelset lukket. Og det sker allerede den første nat, fordi "hvalpen skal jo lære det." Det er synd, synes jeg, at flytte hvalpen til et helt nyt, fremmed sted væk fra søskende og mor og så adskille den fra de personer, som skulle være en tryg, fast base.

Hvis man vælger at hunden ikke må være i soveværelset og sætter et gitter op, vil jeg mene det er bedre end det andet scenarie, for her kan man trods alt stadig tale med hunden og den kan høre en - og man kan høre den.

 

Helt enig - at adskille som en "kold tyrker" er bestemt ikke måden at lære hunden at opfatte det at være alene som noget rart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...