Hop til indhold

Hunderacer med robust psyke


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Ja nervefast er et godt ord - og ja det er supersvært at komme helt nærmere, men der er dog nogle racer indtil nu, som vi er enige om herinde kan jeg se. Jeg går også stadig og summer over det. Aussie er jeg enig i - de hunde jeg har mødt har været meget nervefaste og stabile - men det der forvirrer jo nok også at de formes alle sammen af der hvor de bor. Ih det er svært :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke man kan sætte det så firkantet op, for et individ kan føle sig sikker under ret stort pres i nogle situationer og usikker selvom presset ikke er stort i andre. Desuden tror jeg at man bliver narret lidt af om en hund har hurtige eller langsomme bevægelser, for en cocker der går i panik, ser unægtelig lidt mere panisk ud end f.eks. en bullmastiff.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det er meget svært at svare på, både pga hvad man nu definerer som robust og især fordi man jo sagtens kan være robust med nogle ting og usikker med andre, men jeg vover alligevel at komme med et bud, på min egne racer. :-D

 

Jeg har kendt både mange schæfere, der virkelig var robuste og nok lige så mange, der bestemt ikke var. Så det er svært at udtale sig om det generelt set for hele racen synes jeg. Men racen skal jo også være netop nervefast (står i standarden) og samtidig let at føre (står også i standarden). Den der kombination af sejhed og blødhed kan godt volde nogle problemer.

 

De fleste samojeder jeg har kendt er hvad jeg vil kalde robuste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg tænker om en race er robust i sindet, så tænker jeg f.eks. at hunden kommer ud for en oplevelse f.eks. et overfald, og hvor meget/lidt der skal til for at hunden er ude af balance.

 

Jeg har oplevet hunde der er blevet overfaldet og bidt, men ikke egentlig har taget skade mentalt af det. De har været lidt utrygge men simpel træning har fået trygheden tilbage. Så er der hunde/racer som aldrig ville komme sig over sådan en oplevelse.

 

Det kan også være f.eks. en hund der oplever en kæmpe forskrækkelse, og hvordan denne forskrækkelse sætter sig i nogle hunde, og det tager lang tid at træne væk, andre hunde kigger efter lyden og så går livet videre.

 

Jeg har altid set labrador og rottweiler som forholdsvis robuste hunde i temperament

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg tænker om en race er robust i sindet, så tænker jeg f.eks. at hunden kommer ud for en oplevelse f.eks. et overfald, og hvor meget/lidt der skal til for at hunden er ude af balance.

 

Jeg har oplevet hunde der er blevet overfaldet og bidt, men ikke egentlig har taget skade mentalt af det. De har været lidt utrygge men simpel træning har fået trygheden tilbage. Så er der hunde/racer som aldrig ville komme sig over sådan en oplevelse.

 

Det kan også være f.eks. en hund der oplever en kæmpe forskrækkelse, og hvordan denne forskrækkelse sætter sig i nogle hunde, og det tager lang tid at træne væk, andre hunde kigger efter lyden og så går livet videre.

 

Jeg har altid set labrador og rottweiler som forholdsvis robuste hunde i temperament

 

Af de hunde jeg har haft, Dobermann, Schæfer, Amstaff, og Rottweiler, er min oplevelse i hvert fald, at rotten har været den nemmeste allround model. Robust-nervefast, lydig. Dog er selvstændigheden nogen gange lidt af en prøvelse. :roll: Schæferen er klart nemmere, at opdrage, men meget mindre nervefast. Amstafen er nem, men ligesom rotten meget selvstændig. AMS. er jo en terrier.. :blink: Igen det svinger jo fra hund til hund og i den forb. også ejer til ejer. Dobermannen har jeg lidt svært ved, at kategorisere, det var min første hund og jeg var måske bare heldig med tøsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes min egen, som åbenbart er en udstillingsmodel, er ret robust og cool omkring mange ting. Han tackler mange situationer virkelig fornuftigt. F.eks. situationer, hvor han bliver usikker på noget, som er anderledes og som han ikke helt kan se hvad er eller i situationer, hvor andre hunde gør så hidsigt, at de lyder som om de kunne æde ham lige om lidt.

Det virker ikke som om noget af det rører ham synderligt. Hundene går han bare i en stor bue udenom og ting, som han bliver usikker på går han hen og tjekker ud.

 

Men også bare generelt, hvor han sagtens kan blive forskrækket over noget uden at generalisere det over på noget andet. F.eks. bliver han ikke bange for hundekurven, selvom der vælter et stativ ned over ham, mens han sidder i den. Og ja, det har han prøvet :stupid:

 

Og det er egentligt også sådan nogle egenskaber jeg gerne ser i min kommende lab, så jeg håber det er kendetegnende for racen!

 

Udover (forhåbentligt) labrador er det mit indtryk, at de vogtende racer, molosserne og terrierne som udgangspunkt er ret robuste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også labrador er en robust og nervefast hund. Også noget af det der gør den så fantastisk som bla servicehund.

 

Hønsehundene, specielt ruhåret synes jeg også virker som en virkelig nervefast hund.

 

Mange støvere nok også. Og schnauzer og airdale. Ikke de små terriere synes jeg så ikke altid.

 

Tysk jagt terrier virker også nærmest urokkelig og umulig at skræmme.

 

Og newfoundlander.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også labrador er en robust og nervefast hund. Også noget af det der gør den så fantastisk som bla servicehund.

 

Hønsehundene, specielt ruhåret synes jeg også virker som en virkelig nervefast hund.

 

Mange støvere nok også. Og schnauzer og airdale. Ikke de små terriere synes jeg så ikke altid.

 

Tysk jagt terrier virker også nærmest urokkelig og umulig at skræmme.

 

Og newfoundlander.

 

jeg kender to danske hønsehunde (halvsøstre) og der skal meget til at bringe dem ud af balance

 

loui er vist nok en Formel 1 og robust i mange situationer (små hunde der farer gøende mod hende f.ex) - i andre (løst liggeunderlag i skoven) kan hun reagere meget nervøst ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opfatter "Robust" som en kombination af evnen til at at komme sig over forskrækkelser og evnen til at fungere godt under stadigt pres.

 

At en hund reagerer kraftigt på en påvirkning, kan jo i yderste konsekvens, være det der redder den fra at blive dræbt, så det er måske ikke så tosset, at reagere hurtigt, og først bagefter checke op på, hvad der egentlig sker? Hvis den så reagerer fornuftigt, også over for et vedvarende pres, er den vel det man forstår ved "robust"?

 

Jeg opfatter min egen hund som robust, ud fra den definition, og jeg tror det er ret typisk for racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opfatter "Robust" som en kombination af evnen til at at komme sig over forskrækkelser og evnen til at fungere godt under stadigt pres.

 

At en hund reagerer kraftigt på en påvirkning, kan jo i yderste konsekvens, være det der redder den fra at blive dræbt, så det er måske ikke så tosset, at reagere hurtigt, og først bagefter checke op på, hvad der egentlig sker? Hvis den så reagerer fornuftigt, også over for et vedvarende pres, er den vel det man forstår ved "robust"?

 

Jeg opfatter min egen hund som robust, ud fra den definition, og jeg tror det er ret typisk for racen.

 

Det er netop også det der er min tanke. Det er ikke nødvendigvis at en robust hund aldrig bliver forskrækket eller bange for noget; Men en robust hund formår at komme sig over en forskrækkelse hurtigt og nemt.

 

Nogen hunde har en lidt mere skrøbelig psyke, og jeg tror det kræver mere når først det har sat sig i hunden. Der synes jeg generelt at labrador f.eks. er en hund der er god til ligesom at "komme videre", hvor jeg bare synes f.ek.s schæferhunde har en tendens til at bærer nag/være usikker, i længere tid, hvis de først har haft en virkelig negativ oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...