Hop til indhold

stress adfærd? hvad kan jeg gøre?


NickiA
 Share

Recommended Posts

Aya har siden hvalp altid slikket andre hunde i mundvigen uden nogen stopknap, og hun er meget svær at stoppe igen. Tænker det er en underdanig adfærd, men ved ikke hvordan jeg bedst stopper den. Det er ikke så meget med hunde hun går op og ned af i længere perioder, og det er ikke alle hunde. Ofte når hun gør det begynder hun også og halse så det er uden tvivl sammenkoblet med hendes stress. Lige pt. reagerer jeg ved at hun bliver bedt om at lægge sig hen for sig selv, og være i ro, og det hjælper lidt, men skal være opmærksom på hende hele tiden.

Det er desuden også en tendens der ligger til familien, hun kan slet ikke være i selskab med sin mor eller nogen af opdrætters andre hunde uden at gå helt amok med slikningen, også på de yngre hunde, og ved at hendes mor har lidt af samme adfærd.

 

Lige en film fra i dag, hvor jeg har min venindes to hunde på besøg. Nu ser i en film hvor de ligger ved siden af hinanden, men hun kan også finde på at gå efter dem og søge deres mundvige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan tolkes som en soignerings adfærd - en slags moder følelse som er gået over gevind for Aya.

 

To hunde som ikke kender hinanden så godt kan have denne adfærd med at slikke i mundvigene og det betyder at "jeg vil dig ikke noget - bare være venner"

 

Selve adfærden at slikke om mundvigene er et dæmpet signal - så tænker Aya måske gør det fordi hun vil dæmpe sig selv? Hun virker stresset i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en hund der konstant sutter på alle andre hunde. Fremmede, kendte, unge, gamle, de får alle sammen en tur (dog er tempoet noget højere end det jeg ser hos Aya). :lol: Jeg anser det egentlig ikke for at være et underlegenhedssignal (da det dels er racebestemt men også fordi det rettes mod hvalpe) men mere som Beaglepack også skriver, som et signal der skal understrege at man er venlig.

 

Det lyder i mine ører som at du synes der går lidt stereotyp adfærd i den, men på videoen synes jeg ikke Aya ser stresset ud. Er du sikker på at det er noget du behøver at stoppe?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Videoen er et kort klip. Hvis vi ikke stopper så kan hun ligge sådan i timevis uden stop, indtil øjnene løber og hun halser helt vildt. Det er det jeg tolker som stress.

Det er primært på hunde hun kender godt, men ikke går op og ned af. Hvis jeg havde passet de to hunde havde hun gjort det non stop den første dag, og så var det ligesom overstået, så ville hun kun gøre det når de lå og puttede.

Hun fortsætter også selvom den anden hund tydeligt begynder at fjerne hovedet og søge væk, der skal en egentlig skideballe til fra den anden hund før hun stopper. Det er vel ikke helt sundt?

Det kan godt være jeg overfortolker det, men når hun samtidig har så svært ved at finde ro, så hjælper det ikke at så snart der kommer en hund i nærheden så går hun i ekstrem kyssemode :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hendes adfærd ligner lidt mine svigerforældres tæves. Hun slikker så helst på øjnene. Både på deres egen ældre hanhund, men også vores - og vores hader det! Og hun fatter bare ikke at hun skal fise af... Vi er nødt til at fjerne hende - hun er hamrende ligeglade med de afstandssøgende signaler vores forsøger sig med, og ignorerer fuldstændig også knurren eller visen tænder. Jeg ved heller ikke hvorfor hun gør det, så jeg har ikke noget bud på Ayas adfærd - men mine svigerforældres er dog ret usikker på andre hunde og virker ret hurtig til at smide sig. Så om det er en overdreven måde, at vise hun er venlig - det ved jeg ikke? Omvendt kunne mine svigerforældres nok også meget vel være stresset. Hun bliver ikke aktiveret/trænet...

 

Men ikke desto mindre så stopper vi hende altid, da vores vitterligt synes hun er pisseirriterende. De gider hende ikke - alt det der in-your-face og mangel på "respekt", det har virkelig ødelagt forholdet mellem dem. Ikke så de er sure på hinanden el.lign., de kan sagtens være i rum sammen uden problemer - men efter hun er begyndt på den der adfærd, som voksen, så er det meget tydeligt at vores har taget afstand til hende og ikke gider hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

At slikke, bide, tygge osv frigør en række stoffer i hjernen, der kan virke selvbelønnende og selvberoligende. Det samme gør gøen. Og hvad angår udfald skal man heller ikke undervurdere adrenalin som et fedt kick :)

 

Nu er det et kort klip og hun ser ikke stresset ud. Det du viser her ville jeg ikke stoppe. Der hvor problemet kan være er den anden hund - hun ser noget stiv ud i betrækket og er venlig men jeg synes ikke hun ser ud til at bryde sig om det hvad angår grænser. Hun tager øjenkontakt og er stiv om munden også og skuler til jer for hjælp. Samtidig skriver du, at hun ikke stopknap har selv - så er I nødt til at aflære det. Det er nok en selvbelønnende adfærd, der frigør endorfiner og dermed beroliger hende og derfor udføre hun den så manisk grænsende til stereotyp hvis den ikke bremses, ud fra det du beskriver (ikke ud fra det videoen viser men du har jo føjet mere til som jeg tager udgangspunkt i). Motivationen kan være - jeg kender ikke din hund så vi er ude i gætterier naturligvis - usikkerhed og så selvdoper de nogle gange sig selv for at håndtere situationen.

 

Det kan gribe om sig, blive vanedannende og stereotyp plus skabe problemer i relationen til andre hunde. Jeg ville derfor stoppe det stille og roligt når hun gør det og faktisk stoppe det helt. Det ville jeg gøre ved at aflede eller fysisk tage hende væk og eventuelt føre hendes tanker over på noget mere nutidigt og konkret fx en lille nem øvelse - husk lige den anden hund - den skal måske også lige have en godbid af sin ejer, når du giver Nanna - bare så de ikke kommer op og toppes over mad, hvilket jo ikke er hensigten :)

 

Det er lidt som med hunde, der humper. Dem stopper jeg også helt konsekvent. Jeg har også haft en lidt skør hund selv, der da han kom snappede efter imaginære fluer... om vinteren... inden for... Det stoppede jeg på samme måde. Det der så tit sker, er at hunden ikke stopper men i stedet udføre adfærden et andet sted - i min hunds tilfælde ved at grave grave grave - indtil han lå ned og gravede... på siden... helt udmattet... men benene kørte bare løs.... Stopknappen var ødelagt en gang for alle ved ham. Vi lod ham derfor sjældent grave men det var dog bedre end de usynlige fluer, så vi lod ham gøre det lidt og så stoppede vi det med pauser og godbidssøg undervejs så vi fik han retur i frontale del af hjernen - og det sammen med stressreducerende træning generelt gjorde at det med tiden stoppede

 

Måske du kan bruge dette lidt til Nanna, der jo dog ikke ser ud til at være der hvor vores var. Han kom så også fra et thailandsk kødmarked, så man forstår hundens tendenser....

 

Da vi fik Aslan var han usikker på mennesker fordi han aldrig havde boet alene og mødt mennesker uden en anden hund ved sin side. Det viste sig som en masse slikken på dem, og det stopper vi også stille og roligt. Får han lov at blive ved så ender han med at parre på folk og være helt elektrisk af stress. Og det tager dage at få normalt, så vi gider det ikke. Jeg får derfor altid folk til at fjerne hænderne. Så kan han ikke gøre det og er "tvunget" til at møde mennesker uden denne "sutteklud - da de ikke er farlige har det givet pote og han slikker nu kun ind i mellem når vanen lige griber ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Nellie (den røde hund) var bestemt heller ikke tilfreds, vi lod det også kun være da jeg gerne lige ville have det på film.

Så fortsætter jeg bare med at fjerne hende fra situationen og give hende noget afledning. Det er heldigvis ikke noget hun gør på hunde hun går op og ned af hele tiden, derfor er jeg ikke så bekymret ved at der f.eks. kommer en hund nr. 2 for der ved jeg at denne adfærd nok ikke vil blive et problem.

Nogle gange går hun også i selvsving og bare skal ligge og kysse mig, men det får jeg stoppet.

 

Det er forresten værst med hunde af egen race? har det en bestemt betydning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...