Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

@Trixie83

Jeg er helt enig i at man skal undgå fejlindlæring, men det gælder jo ikke kun nye hunde.

Hvis man ikke er konsekvent med felter og starter til stævner kan man hurtigt stå med et problem også ved en gammel hund. Det ser man også nogle gange ved slalom.

Jeg tror der er nogle hunde der aldrig bliver 100% mentalt klar til konkurrencer, efter min mening altså. :mrgreen:

Jeg har snakket med nogle ejere af sådanne hunde.

Den ene sagde at hun håbede stævnestressen ville fortage sig med tiden. Og at hun havde meget få krav til hunden når de løb. Hunden viste jo ikke at det var forkert og den elsker at løbe agility ( på sin helt egen måde :shock::blink:)

En anden forsøgte stævner i flere år, men måtte opgive for det blev bare aldrig bedre. Han træner stadig engang imellem for hunden elsker jo agility.

Hunde og mennesker er jo forskellige.

Nogle løber agility med en race der måske ikke er den mest oplagte agilityhund. ( jeg mener så at man skal sætte hundens sundhed øverst. Nogle racer er bare ikke skabt til agility. )

Andre kan måske ikke helt tøjle en toptunet hyrdehund på agilitybanen.

Det giver da udfordringer men derfor skal de da stadig bare starte alt det de vil.

Agility skulle gerne handle om at have det sjovt med sin hund uanset niveau og ambitioner.

 

Jeg hæfter mig lidt ved at Silvia Trkman og Susan Garrett anbefaler at man starter hunden tidligt i konkurrencer men nedsætter kravene.

Og har den holdning at agility er for alle. ( hvis de altså kan tåle at løbe agility)

Jeg blev selv lokket med til mit første agilitystævne meget tidligt. Jeg havde trænet agility i få måneder. Det var så DGI begynder uden slalom og vippe. ;-) Og det Var da så sjovt! Så var jeg bidt af agility og opsat på at lære det rigtigt.

 

Jeg kan se at dem der kommer ud og starte stævner de fortsætter med agilityen. Dem der ikke gør, falder ofte fra. ( eller bliver aldrig bedre)

Derfor tror jeg at det er super at anbefale folk at starte stævner også selvom der er lidt fejl og mangler.

Vi skal jo lære hele livet. Og der er næppe mange der bliver verdensstjerne med deres første agilityhund.

 

Mana gjorde det jo super flot. Og er da 100% klar. Desuden er du jo en skide dygtig handler.

 

Jeg skal også starte på Vilhelmsborg :mrgreen: Det bliver da sjovt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Calle har været ude og træne slalom for første gang siden vi var i Fakse... Fokus var på indgange med vinkel. Har fået nogle råd om at tingene helst skal være så nemt så han ikke fejler og det har givet bonus for ham. Han fik et enkelt hysterisk anfald undervejs, men var ellers så sød:hjerte:

 

[video=youtube_share;E7Hn4lgKOps]

Link til indlæg
Del på andre sites

@Trixie83

Jeg er helt enig i at man skal undgå fejlindlæring, men det gælder jo ikke kun nye hunde.

Hvis man ikke er konsekvent med felter og starter til stævner kan man hurtigt stå med et problem også ved en gammel hund. Det ser man også nogle gange ved slalom.

Jeg tror der er nogle hunde der aldrig bliver 100% mentalt klar til konkurrencer, efter min mening altså. :mrgreen:

Jeg har snakket med nogle ejere af sådanne hunde.

Den ene sagde at hun håbede stævnestressen ville fortage sig med tiden. Og at hun havde meget få krav til hunden når de løb. Hunden viste jo ikke at det var forkert og den elsker at løbe agility ( på sin helt egen måde :shock::blink:)

En anden forsøgte stævner i flere år, men måtte opgive for det blev bare aldrig bedre. Han træner stadig engang imellem for hunden elsker jo agility.

Hunde og mennesker er jo forskellige.

Nogle løber agility med en race der måske ikke er den mest oplagte agilityhund. ( jeg mener så at man skal sætte hundens sundhed øverst. Nogle racer er bare ikke skabt til agility. )

Andre kan måske ikke helt tøjle en toptunet hyrdehund på agilitybanen.

Det giver da udfordringer men derfor skal de da stadig bare starte alt det de vil.

Agility skulle gerne handle om at have det sjovt med sin hund uanset niveau og ambitioner.

 

Jeg hæfter mig lidt ved at Silvia Trkman og Susan Garrett anbefaler at man starter hunden tidligt i konkurrencer men nedsætter kravene.

Og har den holdning at agility er for alle. ( hvis de altså kan tåle at løbe agility)

Jeg blev selv lokket med til mit første agilitystævne meget tidligt. Jeg havde trænet agility i få måneder. Det var så DGI begynder uden slalom og vippe. ;-) Og det Var da så sjovt! Så var jeg bidt af agility og opsat på at lære det rigtigt.

 

Jeg kan se at dem der kommer ud og starte stævner de fortsætter med agilityen. Dem der ikke gør, falder ofte fra. ( eller bliver aldrig bedre)

Derfor tror jeg at det er super at anbefale folk at starte stævner også selvom der er lidt fejl og mangler.

Vi skal jo lære hele livet. Og der er næppe mange der bliver verdensstjerne med deres første agilityhund.

 

Mana gjorde det jo super flot. Og er da 100% klar. Desuden er du jo en skide dygtig handler.

 

Jeg skal også starte på Vilhelmsborg :mrgreen: Det bliver da sjovt!

 

Jamen vi er så helt enige om at agility skal være sjovt, for både hund og fører. Det er nok de færreste der er uenige i det - forhåbenligt!

 

Og selvfølgelig sker der også fejlindlæring med ældre hunde, men synes man ofte ser det skyldes måden hunden i sin tid er startet op på! Altså fx starter, hunden lærer det er okay at tyvstarte, man træner løser problemet, men det kommer muligvis snigende igen. Selvfølgelig gælder det ikke altid - men når man snakker med folk er der ofte en rød tråd!

 

Nu skrev jeg jo i mit indlæg, at det kræver en del af os som førere mentalt også at starte vores hunde - specielt de unge. Og det mener jeg faktisk også er en virkelig vigtig faktor!

 

Jeg er godt klar over du måske læser mine indlæg som at jeg mener at agility måske ikke er for alle, og at hundene skal være meget veltrænede før de starter. Men det er ikke helt min pointe. Jeg har forsøgt at beskrive hvad som er vigtigt for mig og mine hunde. Det er jeg godt opmærksom på ikke nødvendigvis er gældende for alle. Derfor jeg også forsøge med lidt mere generele "retningslinier" Jeg er jo selv træner i DcH og opfordrer alle mine hundeførere og også andres :mrgreen: til at komme ud og starte stævner. Det er jo super sjovt og lærerigt, for både hund og fører! Men der er altså også nogle ekvipager hvor jeg har opfodreret til enten at ligge stævner på hylden en måned eller to, eller udskyde starten tilsvarende. Dette kunne fx have været en fører som lader sig selv påvirke meget at fejl begået til stævner. Sådanne opfodrer jeg til at have meget få fokus punkter og masser af glæde og energi på banen - og at de KUN skal rette fx slalom (hvis det er fokus) evt missede spring, spring fra forkert side osv er ligegyldige.

 

Jeg vil gerne igen slå et slag for vores egen mentale tilstand til stævner og at vi virkelig er opmærksomme på hvordan vi påvirker vores hunde i både negativ og positiv retning! Kan man være virkelige positiv og overskuds fyldt, og få rost hunden for de rigtige ting - ignoreret de forkerte, jamen så start da endelig. Igen synes jeg dog man bør være et sted i sin træning hvor hunden har en rimelig chance for at gennemføre det man byder den. Gennemføre, ikke nødvendigvis fejlfrit eller uden at blive disket, slet slet ikke. Argh - synes det er svært at få kommunikeret ned på skrift hvad jeg forsøger at sige :oops:

 

Jeg vil bare gerne at vi er rimelige over for vores hunde! Og det synes jeg bare desværre ikke altid er tilfældet. Slut and over herfra :blink:

 

Og så tak for rosen til mig og Mana :genert: Vi glæder os maaajet til Vilhelmsborg gør vi! Specielt glæder jeg mig til at starte min lille super prinsesse stjerne Luna :lun: Hun er bare verdens aller bedste hundepige :hjerte: Uanset hvad andre siger! BUM! :mrgreen:

 

___________________

 

Sidst,slet ikke andre som vil dele deres overvejelser over hvornår deres hunde er klar til stævner? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Terkel og jeg har været til træning i aften, det er bare så sjaaaaaaw!!! :lun: Vi træner sammen med Terkels søster og bror, og det fungerer bare så godt. Hundene elsker hinanden, og vi ejere hygger os rigtig meget sammen. Det at hundene er så glade for hinanden gør også at de er den sværeste forstyrrelse i træningen ever! Så det er jo god træning!

 

Jeg har jo ikke fået trænet vildt meget siden sidst, eftersom jeg fik den skide influenza. Men en "lille" pause har åbenbart ikke gjort så meget alligevel, for Terkel kunne godt huske de ting vi nåede at træne før. Men den lille prut havde vist glemt at man skulle bli' siddende i sin startposition indtil man får frikommando, så det skal vi vist vedligeholde lidt! :lol:

 

Terkel er ikke vildt glad for tunnellen. Til forskel fra sin "storesøster" Iso, tunneltossen!!! Og jeg får ikke rigtig trænet det herhjemme før jeg får indhegnet agilityhaven. Men da vi var færdige med træningen i aften fik de lov til at løbe løse og lege i hallen - og så løber de andre to direkte ind i en tunnel, hvor de ligger og leger! Og så blev Terkel jo nødt til at løbe med... :lol: Så lidt tunneltræning fik han alligevel i aften! :5up:

 

I dag stod træningen ellers på et par springteknikøvelser, og repetition af vores øvelse på ét spring. Og så fik vi en ny øvelse, som vi dog ikke fik prøvet, men bare vist. Lige pludselig griber det om sig, repertoiret vokser hurtigt! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg trænede lidt i morges sammen med to veninder. Jeg har muligvis trænet ståfelter lidt for meget med Scoop, for da vi forsøgte at løbe nogle sekvenser hvor A-brættet var med løb han konsekvent halvvejs op og vendte om og stillede sig i 2o2o. :lol:

 

 

Tror nu ikke det bliver et problem på længere sigt, han er ivrig nok til hurtigt at fatte at han skal over før ståfelt bliver belønnet. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Wille var så dygtig idag :lun: ikke så meget til selve træningen, det klarede hun skam ganske fint også, men til at blive sat af / dækket af, når jeg skulle sætte spring op og ned. Til ikke at ville løbe efter makkerens legetøj, når det blev kastet. Og til generelt bare at forholde sig roligt, når hun ikke var på, både med og uden snor. God vilddyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har virkelig en udfordring i at få den lille djævel til at blive i sin start... Hva ville I gøre? Et tæppe som jeg mener at Amocca brugte?

 

Med Karla brugte jeg et tæppe som targetmåtte, da jeg skulle komme hendes tyvstarter til livs. Hun reagerer rigtigt godt på at have et job, og hendes job var at blive på tæppet indtil det rigtige ord (værsgo) kom.

 

en gammel video. Her er tæppet ikke længere i brug. Hvor jeg tester at hun lytter efter det rigtige ord.

 

bemærk at jeg ikke havde sat kriterier for hvad hun måtte på tæppet. Bare hun blev på det. Så hun rejser sig tit i sin start. Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg nok kræve at hun sad!

 

[video=youtube_share;DMypCih5Swk]

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har Terkel SÅ svært ved... Han kan ikke helt forstå hvorfor han ikke må rende hen til sine søskende - og alle dejlige mennesker!! - til træning... :lol: Så det forstår jeg godt du er glad for! :5up:

 

Jeg har aldrig haft så social en hund som hende her! Det skal jeg godt nok huske til næste spaniel. Der skal gøres et kæmpe arbejde ud af, at man IKKE skal sige hej til alt og alle, mens de er hvalpe. Der er ikke nogen naturlig reservation der sætter ind med modningen, som hos gårdbanditterne!

 

Plus de ser så søde ud, også som voksne, at folk bogstaveligt talt falder i svime og kalder på dem med babystemmer når vi går forbi :roll:

 

det er ikke et problem når hun arbejder, men ligeså snart hun ikke er på, så kan hun da liiiiige hilse på gud og hvermand, havd end de har to eller fire ben. Så det er dejligt, at hun begynder at kunne holde sig i skindet!

Link til indlæg
Del på andre sites

:megaked: Jeg har ødelagt Manas fine slalom. Jeg skulle have smæk altså!

 

Har trænet ind og udgange med hende og det er gået fint synes jeg. Hun smed sidste træning sidste port på højre side nogle gange men vi fik det fikset. Troede jeg. Idag vil hun ikke tage en selvstændig slalom på højre side og jeg må ikke løbe fra hende. KUN blive helt tæt på hende og så sætter hun stadig farten ned. Nogle gange stopper hun helt op. Lort og en helt masse andre grimme ord.

Link til indlæg
Del på andre sites

:megaked: Jeg har ødelagt Manas fine slalom. Jeg skulle have smæk altså!

 

Har trænet ind og udgange med hende og det er gået fint synes jeg. Hun smed sidste træning sidste port på højre side nogle gange men vi fik det fikset. Troede jeg. Idag vil hun ikke tage en selvstændig slalom på højre side og jeg må ikke løbe fra hende. KUN blive helt tæt på hende og så sætter hun stadig farten ned. Nogle gange stopper hun helt op. Lort og en helt masse andre grimme ord.

 

Mon ikke den kommer igen?

 

igår til træning påstod Wilma at jeg aldrig nogensinde havde været på venstre side af hende når vi trænede slalom, så det kunne hun på ingen måder finde ud af. Det er absolut ikke sandt, så jeg satser på, at det bare lige var en prik på hjernen igår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har virkelig en udfordring i at få den lille djævel til at blive i sin start... Hva ville I gøre? Et tæppe som jeg mener at Amocca brugte?

 

Jeg ville aldrig bruge et tæppe. I stedet ville jeg arbejde målrettet med selvkontrol. Begge mine synes det er nogle af de fedeste lege. Jeg ville arbejde med selve positionen(og for mine hunde ville jeg også arbejde med andre øvelser der kræver selvkontrol, fx apport og lydighedsfremadsendelse) og sikre at den blev rigtig god solid. Og så ville jeg sætte min releasekommando på tidligt og ikke acceptere at hunden flyttede sig før den rigtige kommando kom. Skulle det sk ville jeg starte øvelsen forfra. Selv hvis hunden forlader positionen for at komme tilbage i den igen, fordi den kom i tanker om at det måtte den ikke, der er ikke brug for gråzoner.

 

Når jeg så får hunden på spring igen, så ville jeg arbejde på at den får en forståelse af at den reelt ikke ved hvad jeg vil have den til. Lene wøliche gav et godt råd, nemlig at gå ud, stille sig som skulle man til at release og så give kommandoen for med det samme at kaste en bold bagud, så hunden oplevede at den aldrig helt kunne forudsige noget på baggrund af at jeg går ud på den anden side af et spring.

 

Til sidst ville jeg arbejde på at hunden for forståelse for at der kun er en rigtig kommando, nemlig mit que. Mine må kun løbe på deres que.

 

og sp handler det vel i bund og grund om at være tro mod de kriterier man har opsat. Og så være konsekvent evig og altid. Jeg har en klubkammerat hvis hund der ikke er meget tænding i, men som alligevel tyvstarter gang på gang til konkurrencer. Den har aldrig oplevet i konkurrencesituationer at blive sat tilbage i start. Det sker altid derhjemme, men så bliver den bare forvirret, for hvad er det egentlig han ønsker af den. Og jeg tror på at med de hunde der har meget tænding, så er det ekstra vigtigt at det er klokkeklart hvad vi ønsker af dem og at der ikke er råfodret.

Link til indlæg
Del på andre sites

:megaked: Jeg har ødelagt Manas fine slalom. Jeg skulle have smæk altså!

 

Har trænet ind og udgange med hende og det er gået fint synes jeg. Hun smed sidste træning sidste port på højre side nogle gange men vi fik det fikset. Troede jeg. Idag vil hun ikke tage en selvstændig slalom på højre side og jeg må ikke løbe fra hende. KUN blive helt tæt på hende og så sætter hun stadig farten ned. Nogle gange stopper hun helt op. Lort og en helt masse andre grimme ord.

Tror som Amocca, at den kommer igen! :5up: De glemmer jo ikke bare en slalom som de har kunnet! Mon ikke hun bare "tester noget nyt og anderledes", det synes jeg alle mine har gjort på et tidspunkt, og når det så ikke rigtig gi'r den store uddeling så vender de tilbage igen.

 

Jeg ville aldrig bruge et tæppe. I stedet ville jeg arbejde målrettet med selvkontrol. Begge mine synes det er nogle af de fedeste lege. Jeg ville arbejde med selve positionen(og for mine hunde ville jeg også arbejde med andre øvelser der kræver selvkontrol, fx apport og lydighedsfremadsendelse) og sikre at den blev rigtig god solid. Og så ville jeg sætte min releasekommando på tidligt og ikke acceptere at hunden flyttede sig før den rigtige kommando kom. Skulle det sk ville jeg starte øvelsen forfra. Selv hvis hunden forlader positionen for at komme tilbage i den igen, fordi den kom i tanker om at det måtte den ikke, der er ikke brug for gråzoner.

 

Når jeg så får hunden på spring igen, så ville jeg arbejde på at den får en forståelse af at den reelt ikke ved hvad jeg vil have den til. Lene wøliche gav et godt råd, nemlig at gå ud, stille sig som skulle man til at release og så give kommandoen for med det samme at kaste en bold bagud, så hunden oplevede at den aldrig helt kunne forudsige noget på baggrund af at jeg går ud på den anden side af et spring.

 

Til sidst ville jeg arbejde på at hunden for forståelse for at der kun er en rigtig kommando, nemlig mit que. Mine må kun løbe på deres que.

 

og sp handler det vel i bund og grund om at være tro mod de kriterier man har opsat. Og så være konsekvent evig og altid. Jeg har en klubkammerat hvis hund der ikke er meget tænding i, men som alligevel tyvstarter gang på gang til konkurrencer. Den har aldrig oplevet i konkurrencesituationer at blive sat tilbage i start. Det sker altid derhjemme, men så bliver den bare forvirret, for hvad er det egentlig han ønsker af den. Og jeg tror på at med de hunde der har meget tænding, så er det ekstra vigtigt at det er klokkeklart hvad vi ønsker af dem og at der ikke er råfodret.

Hæææh..??? Autocorrect? Gråzoner? :sjov:

 

Er enig med dig - vær tro mod kriterierne, altid konsekvens, og ingen gråzoner! Tæppe eller ej, jeg ville nok ikke bruge det, men vil da heller ikke sige at det er en skidt idé. Nogle hunde kan måske være hjulpet af det i starten, andre ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror som Amocca, at den kommer igen! :5up: De glemmer jo ikke bare en slalom som de har kunnet! Mon ikke hun bare "tester noget nyt og anderledes", det synes jeg alle mine har gjort på et tidspunkt, og når det så ikke rigtig gi'r den store uddeling så vender de tilbage igen.

 

 

Hæææh..??? Autocorrect? Gråzoner? :sjov:

 

Er enig med dig - vær tro mod kriterierne, altid konsekvens, og ingen gråzoner! Tæppe eller ej, jeg ville nok ikke bruge det, men vil da heller ikke sige at det er en skidt idé. Nogle hunde kan måske være hjulpet af det i starten, andre ikke.

Den der iPad altså....

 

 

*********************

 

Er jeg den eneste der ikke kan lade være med :banan: over at det er så længe lyst... Nu har jeg i to dage kunne tage ud og træne med hundene en god halvanden time efter at være kommet hjem kl. 17... Det giver så meget mere lyst til at arbejde med hundene...

 

I går kørte vi i klubben for at træne lidt agility. Lidt på forhindringer med dem begge og så lidt slalom med ham Calle...

 

Han rykker virkelig, og det er så fedt at se hvordan han virkelig søger den rigtige indgang. Vi følger vores slagplan og det giver bonus lige nu. Næste step bliver at køre mere sikkerhed når jeg er på hans venstre side. Det har vi ikke arbejdet så meget med.

 

De var fede at træne med begge to

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet agility!!! Med Iso!!! Endelig er jeg tilpas rask og frisk at jeg orker, og det var bare FEDT!!! Det var første gang med træningsfællesskabet, udendørs. Vi var ikke ret mange, 6 hunde tror jeg. Ingen havde forberedt bane, så vi fandt én fra den mappe med banetegninger der ligger der, en AGåben af HP, fra et eller andet stævne. Fin bane for os at starte med, ikke ret svær men med et par tricky steder. Bl.a. to steder hvor Iso snildt kunne ha' taget en tunnel hun ikke skulle ha' - men det gjorde hun søreme ikke! :5up: Den ene gang var hun på vej, men jeg kunne sgu kalde hende af!!! :banan: Hun var rigtig sød og dygtig, hendes slalom og felter sidder jo bare i skabet, og efter nogle forsøg fandt jeg også den handlingsløsning der gav ok små buer. Og der røg ikke mere end et par pinde i alt. Super træningsgang! :5up: Og så var det jo smadderhyggeligt at møde alle træningskammierne igen... :lun: Glæder mig virkelig meget til at komme i gang igen! Men for filan, hvor er jeg i dårlig form... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige pludselig på kursus i weekenden. :shock:

 

Jeg havde ikke engang overvejet at melde til da det er hammer dyrt, men nu kom der et afbud så jeg kommer med til halv pris.

 

Det skulle være to rigtig dygtige instruktører. Så må vi se om de kan nogle fif til at få Leah til at give den max gas også til stævne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige pludselig på kursus i weekenden. :shock:

 

Jeg havde ikke engang overvejet at melde til da det er hammer dyrt, men nu kom der et afbud så jeg kommer med til halv pris.

 

Det skulle være to rigtig dygtige instruktører. Så må vi se om de kan nogle fif til at få Leah til at give den max gas også til stævne.

 

Fedt!!! Kursus er bare det bedste - jeg æææælsker kursus!!! :mrgreen: Håber du får rigtig meget ud af det, og glem ikke at opdatere herinde! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen: skal nok! Har løbet hos ham en enkelt gang før, og han er bare så fuld af positiv energi, spot on med at "se" hund og handler og så elsker han bare hunde, og alt skal være sjov og ballade når vi leger agility med dem (men man skal gøre det ordentligt lol). Elsker den attitude, fra en som gør det rigtig godt. Det er heldigvis sådan de fleste af de "store" er nu om dage, men det varmer alligevel mit hjerte :lun:
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...