Hop til indhold

Agilitykonkurrencer 2016


Amocca
 Share

Recommended Posts

Fin fin løb med Dexter :klap:

den slalom var da heller ikke nem, de kan jo ikke se den før de er igennem hjulet og nærmest står midt i den.

tak, ja der er jo nærmest ingen minimumsafstande herovre, så det med at lande alt for tæt på en slalom er desværre noget vi rigtig ofte ser til konkurrencer! :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger vel af hvad ens prioriteter er?

Hvis du deltager for at vinde, så er det da en dårlig ide.

Men hvis du vil tilvende hunden stævnemiljøet og koncentration på banen så er det da fint.

faktisk anbefaler Silvia trkman og Susan Garett at man tager ud og starter hunden tidligt. Bare man ikke presser den og bare man acceptere de fejl og disk der følger.

Man sætter jo nogle kriterier og delmål og lykkes de så er det da en succes.

 

Man vinder jo ingenting i agility sporten, det handler vel blot om at have det sjovt med sin hund.

At få et godt samarbejde op og køre :mrgreen: er jo så fedt når det lykkes.

 

 

Fin fin løb med Dexter :klap:

den slalom var da heller ikke nem, de kan jo ikke se den før de er igennem hjulet og nærmest står midt i den.

Nu skrev jeg ikke noget om at vinde og spurgte især ind til hvad man mener hunden får ud af "situationen".

 

Men din holdning/indstilling er så fx at hunden skal vende sig til at være på banen så tidligt så muligt for mentalt at blive klar til opgaven (konkurrence)?

 

Hvis du sætter det op mod et ønske om høj succesrate af fx slalom til stævner (nu så jeg fx Calle slå sig i en af videoerne og ikke rigtigt vise forståelse for forhindringen i et samlet forløb) - hvad er så din holdning? Hvad er vigtigst?

 

Jeg er 100 % med på at folk er forskellige i deres tilgang til tingene, og jeg spørger ind til det, fordi at jeg er nysgerrig. Måske lige i dette tilfælde ville jeg nok gribe det lidt anderledes an - eller i hvertfald have nogle andre kriterier (og det er ikke fordi at jeg vil vinde!).

 

PS Taz er i gang med indlæring af slalom, så han ville også gøre det samme som Calle pt er jeg sikker på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger vel af hvad ens prioriteter er?

Hvis du deltager for at vinde, så er det da en dårlig ide.

Men hvis du vil tilvende hunden stævnemiljøet og koncentration på banen så er det da fint.

faktisk anbefaler Silvia trkman og Susan Garett at man tager ud og starter hunden tidligt. Bare man ikke presser den og bare man acceptere de fejl og disk der følger.

Man sætter jo nogle kriterier og delmål og lykkes de så er det da en succes.

 

Man vinder jo ingenting i agility sporten, det handler vel blot om at have det sjovt med sin hund.

At få et godt samarbejde op og køre :mrgreen: er jo så fedt når det lykkes.

 

 

Fin fin løb med Dexter :klap:

den slalom var da heller ikke nem, de kan jo ikke se den før de er igennem hjulet og nærmest står midt i den.

Lige en ekstra tanke/kommentar... Hvis du har en hund som kører højt - som Taz fx gør - ville det så ikke være bedst og mest lærende for hunden at den har sin foundation i orden og du kan styre den rundt på banen i stedet for at køre op over at det ganske enkelt bliver for svært for den? Ville det ikke bidrage til øget stress og i stedet for tilføre/indlære noget negativt til selve "stævneoplevelsen"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en ekstra tanke/kommentar... Hvis du har en hund som kører højt - som Taz fx gør - ville det så ikke være bedst og mest lærende for hunden at den har sin foundation i orden og du kan styre den rundt på banen i stedet for at køre op over at det ganske enkelt bliver for svært for den? Ville det ikke bidrage til øget stress og i stedet for tilføre/indlære noget negativt til selve "stævneoplevelsen"?

Her mener jeg nok, ligesom dig, at det vigtigste er at de lærer "deres job", så de ved hvad de er der for, og hvad der bliver forlangt af dem. Stævnesituationen er stressende nok, uden at de også er usikre på forhindringerne i sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev jeg ikke noget om at vinde og spurgte især ind til hvad man mener hunden får ud af "situationen".

 

Men din holdning/indstilling er så fx at hunden skal vende sig til at være på banen så tidligt så muligt for mentalt at blive klar til opgaven (konkurrence)?

 

Hvis du sætter det op mod et ønske om høj succesrate af fx slalom til stævner (nu så jeg fx Calle slå sig i en af videoerne og ikke rigtigt vise forståelse for forhindringen i et samlet forløb) - hvad er så din holdning? Hvad er vigtigst?

 

Jeg er 100 % med på at folk er forskellige i deres tilgang til tingene, og jeg spørger ind til det, fordi at jeg er nysgerrig. Måske lige i dette tilfælde ville jeg nok gribe det lidt anderledes an - eller i hvertfald have nogle andre kriterier (og det er ikke fordi at jeg vil vinde!).

 

PS Taz er i gang med indlæring af slalom, så han ville også gøre det samme som Calle pt er jeg sikker på.

 

nu har jeg jo selv en højtkørende hund.

Og jeg valgte at starte ham tidligt, for at se hvordan han ville reagere på stævnemiljøet. Noget som man aldrig kan opnå i træning.

Han smuttede ud af slalom alle 3 løb til første stævne, noget han aldrig gjorde til træning. Han tyvstartede næsten en gang, noget han heller aldrig gjorde til træning.

Hverken hunden eller jeg tog fra stævnet skuffet eller negativ. Men med en masse viden om hvad vi skulle træne videre på.

Næste stævne var samtlige slalom fine og han blev pænt i starterne, fordi jeg fik lagt fokus på forstyrrelser i disse momenter.

 

Jeg kan ikke se Calle fik nogen negativ oplevelse af den stævnedag. Han havde da en fest på banen og nød at være på. Dejlig glad hund. :5up: Ja der mangler en del før han vinder mesterskaber i agilityringen, men altid godt at have noget at træne videre på.

Efter hvad jeg læser så startede Calle kun fordi Cassi skulle starte. Og fordi Camilla ville se hvordan han reagerede på banen. Han har jo haft lidt problemer med at holde fokus når der var andre hunde.

Jeg tror bestemt ikke at kriteriet var at gennemføre slalom.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu har jeg jo selv en højtkørende hund.

Og jeg valgte at starte ham tidligt, for at se hvordan han ville reagere på stævnemiljøet. Noget som man aldrig kan opnå i træning.

Han smuttede ud af slalom alle 3 løb til første stævne, noget han aldrig gjorde til træning. Han tyvstartede næsten en gang, noget han heller aldrig gjorde til træning.

Hverken hunden eller jeg tog fra stævnet skuffet eller negativ. Men med en masse viden om hvad vi skulle træne videre på.

Næste stævne var samtlige slalom fine og han blev pænt i starterne, fordi jeg fik lagt fokus på forstyrrelser i disse momenter.

 

Jeg kan ikke se Calle fik nogen negativ oplevelse af den stævnedag. Han havde da en fest på banen og nød at være på. Dejlig glad hund. :5up: Ja der mangler en del før han vinder mesterskaber i agilityringen, men altid godt at have noget at træne videre på.

Efter hvad jeg læser så startede Calle kun fordi Cassi skulle starte. Og fordi Camilla ville se hvordan han reagerede på banen. Han har jo haft lidt problemer med at holde fokus når der var andre hunde.

Jeg tror bestemt ikke at kriteriet var at gennemføre slalom.

Ok, tak for forklaring! Egentlig meget rart at høre hvad andre gør/tænker/synes.

 

Jeg benægter ikke at Calle havde en fest, men som sagt så tror jeg vi alle har forskellige briller på, og jeg bed bare især mærke i et par lidt halvfarlige situationer for ham, fordi han havde en fest, men igen så er det nok mig som er hys. Jeg ville personligt være lidt bekymret for alle de gange ens hund fik succes med at tage en forhindring forkert eller springe over, fx balancen, men igen så lægger jeg nok for meget i det.

 

Men meget interessant at høre andres holdninger mht hvornår hunden er klar til stævnestart! Taz ender jo nok med at være i senior før det sker hehe for må nok indrømme at jeg er lidt et kontrolfreak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anyways... Hopper over i træningstråden med mit spg... Så kan jeg lave et indlæg som spørger ind til folks holdninger / planer, så det ikke kan opfattes som det er myntet på en bestemt person.

 

Det synes jeg er en god plan! synes altid det er spændende med andres syn på de ting man selv går med.

 

Jeg har jo lige startet Mana i hendes første stævne - og jeg var da urolig for om hun var klar! Meget endda - ville ikke give hende en dårlig oplevelse. Selvom det gik godt, så er jeg stadig lidt i tvivl om hvorvidt hun var klar til AG-klasserne. Springklasserne var jo bestemt ikke noget problem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo lige startet Mana i hendes første stævne - og jeg var da urolig for om hun var klar! Meget endda - ville ikke give hende en dårlig oplevelse. Selvom det gik godt, så er jeg stadig lidt i tvivl om hvorvidt hun var klar til AG-klasserne. Springklasserne var jo bestemt ikke noget problem :-D

 

Det fik mig til at tænke på - SP klasserne er jo på papiret nemmere end AG klasserne. Men af en eller anden grund, så har Leah gjort det meget bedre, hurtigere, i AG end i SP. Hun har fået sine titler på meget færre forsøg i AG end i SP. Og det er ikke fordi hun river spring - min teori er nok, at der er mere at tænke over i AG og så bliver hun ikke så nemt distraheret af omgivelserne da hun koncentrerer sig mere om opgaven.

 

Hvad er jeres erfaringer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fik mig til at tænke på - SP klasserne er jo på papiret nemmere end AG klasserne. Men af en eller anden grund, så har Leah gjort det meget bedre, hurtigere, i AG end i SP. Hun har fået sine titler på meget færre forsøg i AG end i SP. Og det er ikke fordi hun river spring - min teori er nok, at der er mere at tænke over i AG og så bliver hun ikke så nemt distraheret af omgivelserne da hun koncentrerer sig mere om opgaven.

 

Hvad er jeres erfaringer?

 

At springklasserne er de hurtigste, men nu har mine også stopfelter i AG.

Mine hunde er vilde med feltforhindringer så ingen problemer der.

Men hunde der har problemer med felter eller er utryg ved F eks vippen der vil AG jo ofte være en del svære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fik mig til at tænke på - SP klasserne er jo på papiret nemmere end AG klasserne. Men af en eller anden grund, så har Leah gjort det meget bedre, hurtigere, i AG end i SP. Hun har fået sine titler på meget færre forsøg i AG end i SP. Og det er ikke fordi hun river spring - min teori er nok, at der er mere at tænke over i AG og så bliver hun ikke så nemt distraheret af omgivelserne da hun koncentrerer sig mere om opgaven.

 

Hvad er jeres erfaringer?

Sværhedsgraden i en sp bane er som regel lidt højere end en ag bane er min erfaring. Og ja, uden feltforhindringer (hvis man har stopfelter), så kommer springende lige det hurtigere ;) i DKK har jeg ofte oplevet i kl1 og 2 at springhøjden er i max i sp klassen og ikke i ag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fik mig til at tænke på - SP klasserne er jo på papiret nemmere end AG klasserne. Men af en eller anden grund, så har Leah gjort det meget bedre, hurtigere, i AG end i SP. Hun har fået sine titler på meget færre forsøg i AG end i SP. Og det er ikke fordi hun river spring - min teori er nok, at der er mere at tænke over i AG og så bliver hun ikke så nemt distraheret af omgivelserne da hun koncentrerer sig mere om opgaven.

 

Hvad er jeres erfaringer?

 

Synes din teori om Leah lyder rigtig :-D

 

Jeg synes dog, at agility banerne ofte er mere lige ud af landevejen, og dermed nemmere at komme fejlfrit igennem, forudsat man har styr på felter. I springbanerne går det ofte hurtigere og det er meget nemmere liiiige at nappe et ekstra spring med på vejen :mrgreen: Når det så er sagt er jeg klart fan af springbaner, eeelsker at løbe klasse 3 spring! Fede udfordringer :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herovre er der ikke noget der hedde min/max højde. Hunden springer det den er målt til, der er ingen variation overhovedet.

 

Men ja, I har sikkert ret i at der er flere muligheder for at lave fejl i springklasserne, det giver god mening.

Med max og min højde mener jeg fx 30 cm i ag klassen og 35 i sp klassen for de små hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med max og min højde mener jeg fx 30 cm i ag klassen og 35 i sp klassen for de små hunde :)

 

Ja, jeg forstår det godt. Reglerne er åbenbart anderledes her. Leah springer 60 cm og hun kommer aldrig til at springe højere eller lavere, medmindre jeg nedklasser hende til "preferred".

 

Springhøjden er altid den samme i både SP og AG.

Link til indlæg
Del på andre sites

Juhuu!!! Så er der kommet mail fra Fionia!!! Og jeg er med! :banan: Er der andre der skal med?

 

Og nu kom der så en mail hvor der står at den mail var sendt ud til nogle, af en fejl... :roll: Og nu kan jeg da også se at der står 2013 på den... :lol: Så der må ventes lidt endnu - i weekenden skulle de sende den rigtige mail ud. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...