Hop til indhold

To Galgo Espanol


KimC
 Share

Recommended Posts

Som jeg har nævnt i en anden tråd, har jeg p.t. to Galgo Espanol boende. De har boet her en uge nu. Det er sådan set meningen at de kun skal være hos mig midlertidigt, men de fungerer så godt sammen med mine hunde at der er tid til at gøre det rigtige. Jeg vil med mellemrum poste nyt m de to hunde her, og interesserede kan henvende sig til mig om spørgsmål vedrørende de to, men det er ikke mig der står for selve formidlingen. Nærmere derom i en privat besked.

 

Galgo Espanol er en letbygget mynderace, de anvendes til jagt og væddeløb i Spanien. Dyrevelfærd er ikke noget der prioriteres højt i Spanien. En Galgo der ikke fungerer til det formål den er anskaffet, kasseres. Det findes der forskellige sadistiske måder at gøre på. De heldige bliver bare sat på gaden.

Galgo Espanol findes i to pelsvarianter, de to her hos mig er den mest almindelige korthårede variant. Man skal være op mærksom på at de på gruned af den meget korte pels, og mynders stort set manglende fedtlag meget nemt fryser. Der følger brugte dækkener og halsbånd med til de to, som er doneret af venlige mennesker.

 

Jeg kan ikke rigtigt hitte ud af at placere billeder i teksten, så i stedet følger her to indlæg med billeder og beskrivelser af hver hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Galmina er en nu treårig tæve, som blev kasseret som hvalp, og klarede sig en tid på gaden indtil hun blev indfanget og kom til et internat. Folkene på internatet kæmpede for at holde liv i den lille hvalp, hun er sansynligvis kommet fra moderen for tidligt.

 

Ved første kontakt kan Galmina godt virke lidt sky og reserveret, men hun er yderst tilpasningsvillig, og her er hun hurtigt blevet acccepteret og vellidt af mine egne hunde. Hun er meget kontaktsøgende over for mennesker når hun først har set sig dem an, og vil meget gerne røres ved. Hun skal nok fortælle hvad hun vil. Efter en dag her, tog hun min hånd i munden og manøvrerede den ind på sin mave, som tegn på at hun ville nusses. Hun vil helst være i berøring med nogen hele tiden hvis hun kan.

Galmina er steriliseret, formodentlig allerede som hvalp. Hun virker derfor lidt kønsløs, men det har ikke voldt problemer mht til relationer til andre hunde.

I selskab med en anden hund, kan hun godt være alene hjemme nogen timer.

 

Her er så nogen billeder af Galmina. Hun er hvid med gaske flotte grå aftegninger, dem må jeg have billeder af en dag, uden dækken.

Der kan godt være nogen af mne egne hunde med på billederne,men dem beholder jeg altså!

B15_0563.jpg

B15_0571.jpg

B15_0582.jpg

B15_0606.jpg

B15_0690.jpg

B15_0792.jpg

B15_0805.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikaros er en 6 årig hanhund der har levet i længere tid som gadehund. Han bleb indfanget og tilbragte nogen tid på en killing station, inden han kom til internatet ACE. Han havde udvilket streotyp adfærd. Han er helt hvid, med få orange aftegninger på bagsiden af ørerne. Spidsen af det ene øre mangler. Kan blev kastreret ved optagelsen efter killing station, men befinder sig ikke helt godt som kastrat blandt mine 3 intakte hanhunde. De mobber ham ikke, men det er som han selv ved at de rmangler noget.

 

Her var han noget usikker til at starte med, men han vil gerne røres ved, og en gang blid massage fik ham til at vende sig og trykke sit ansigt mod mit. Ikaros er noget vagtsom, hvilket sansynligvis dækker over en vis usikkerhed, men han er positiv over for fremmede mennesker. Hankan godt med andre hunde af begge køn, men her holder han sig mest til mine hanhunde, eller for sig selv. Han er nem at have boende, men har nogen vaner som egentlig er til at acceptere. Han vil feks. gerne have lov til at bygge sig en hule, og ligge varmt. Han er meget kuldskær. Han vil gerne ligge hvor han kan hold eøje med hvad der sker, så hvis ikke der ligger et tæppe på det rette sted, tager han selv et med.

Ikaros er måske ikke så smuk, men han har humor, men han skal have ro i sindet for at han kommer til sin ret.

 

Her er billeder af Ikaros, også her forekommer billeder af mine egne hunde, uden at de af den grund skal formidles.

 

Når vejret tillader det vil jeg se at få taget billeder af de to uden de lilla dækkener, så de kan ses i hel figur.

B15_0579.jpg

B15_0583.jpg

B15_0588.jpg

B15_0608.jpg

B15_0629.jpg

B15_0701.jpg

B15_0782.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er de fantastiske :hjerte: jeg drømmer om en galgo engang, mem ulempen ved at hente i udlandet er jo at man ikke kan møde dem først. For mit vedkommende skal den både være kattesikker, hvilket mange ikke er, og det skal undersøges om min store pige kan tåle den specifikke hund, da hun reagerer allergisk overfor nogle hunde. Ak ja.

 

Men det bliver spændende at følge de to skønheder (pudsigt kan jeg huske at have set billeder af ikaros på en galgo side før)

Link til indlæg
Del på andre sites

(pudsigt kan jeg huske at have set billeder af ikaros på en galgo side før)

 

Det skal nok passe, mon ikke det har været her?

 

Ikaros:

http://ace-charity.org/zoek_detail.php?view_id=5808&taal=1

 

Galmina:

http://ace-charity.org/zoek_detail.php?view_id=7079&taal=8

 

Billederne er taget ved optagelsen på internatet i Spanien, men alderen er deres nuværende idet ACE siden automatisk opdaterer dette.

 

Hvordan de to reagerer på katte ved jeg ikke endnu. De har indtil videre ikke vist det meget stærke jagtinstinkt som mynder kan have.

Her indlader man sig så ikke på en "dark horse", idet hundene kan besøges og "opleves" hos mig, men det er en organisation der står for selve formidlingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lilletøsen har da godt nok fået sig indyndet hos tæverne her i huset. Jeg foretrækker jo ellers at sammenligne min Malou med Pia Kjærsgaard, og Maruschka med en af de der massive kvindelige sovjetiske partifunktionærer med stram hårknude i nakken, røgfarvede briller og ellers maskulin fremtoning.

Der kommer nye billeder i weekenden...

Link til indlæg
Del på andre sites

- og nu bliver tråden lidt farligere igen. For at holde de to lidt adskilt, og så man kan se hvem der er hvem, tager vi en postering med en hund ad gangen. Ladies first.

Galmina er meget tillidsfuld og skal helst røres ved hele tiden. Hun kan dog også slappe af som vi ser. Mynder kan godt gå lange ture, men deres behov er faktisk i højere grad kortere spæneture, 5 minutter gør det. jagtlege med en anden hund er lige det rigtige. den anden hund skal dog helst kunne løbe ca 40 km/t eller mere, ellers er det ikke sjovt. Kan vi forestille os Oluf løbe 40 km/t?.. Her mens det er koldt lader jeg dem nøjes med spæneturene, hvor de kan undvære dækkener, de hindrer dem kun i deres udfoldelser. Galmina er vellidt blandt mine hunde, og har indyndet sig hos mine to tæver, der ellers godt kan være lidt stride.

 

Nu til billederne af Galmina.

B15_0819.jpg

B15_0825.jpg

B15_0829.jpg

B15_0885.jpg

B15_0891.jpg

B15_0904.jpg

B15_0912.jpg

B15_0975.jpg

B15_0992.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der Ikaros. Med sine (vurderede) 6 år er spidsen af motionsbehovet aftaget, men han nyder også at strække ud. Som kastrat føler hans ig lidt midreværdig blandt mineintakte hanhunde, men eftesom de ikke på nogen måde lader ham mærke noget, er han ved at vænne sig til det, og han søger primært deres selskab. Han er mere vagtsom end mynder normalt er, og hvis der er lyde i huset han ikke kan identificere giver han lyd fra sig. Han er dog ved at vænne sig til husets spøgelser. Ikaros er også meget kontaktsøgende, og elsker at komme med til "Kattemor", men han kan misgorstå situationer hvor han så reagerer ængstelig. Der skal dog en hel del til før det sker. Når det sker kan han godt vise lidt tænder, men foretrækker et tilbagetog hvor det er muligt. Han har ikke bidt nogen eller noget mens han har været her.

Nu til billeder af Ikaros.

B15_0815.jpg

B15_0873.jpg

B15_0898.jpg

B15_0977.jpg

B15_1018.jpg

B15_0945.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her en pose blandede bolsjer af dem begge to, andre hunde der måtte befinde sig på billederne er ikke til formidling!

Med alle de poter er det vel intet under at græsplænen ser lidt slidt ud.

 

Som jeg tidligere har nævnt står jeg ikke for formidlingen, men de to kan uforpligtende besøges her efter aftale, så man kan opleve dem direkte, og evt se om der er forståelse ift børn, egen hund, kat, hest, eller hvad.

B15_0875.jpg

B15_0878.jpg

B15_0917.jpg

B15_0921.jpg

B15_0930.jpg

B15_0939.jpg

B15_0987.jpg

B15_1001.jpg

B15_1020.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

- og nu bliver tråden lidt farligere igen. For at holde de to lidt adskilt, og så man kan se hvem der er hvem, tager vi en postering med en hund ad gangen. Ladies first.

Galmina er meget tillidsfuld og skal helst røres ved hele tiden. Hun kan dog også slappe af som vi ser. Mynder kan godt gå lange ture, men deres behov er faktisk i højere grad kortere spæneture, 5 minutter gør det. jagtlege med en anden hund er lige det rigtige. den anden hund skal dog helst kunne løbe ca 40 km/t eller mere, ellers er det ikke sjovt. Kan vi forestille os Oluf løbe 40 km/t?.. Her mens det er koldt lader jeg dem nøjes med spæneturene, hvor de kan undvære dækkener, de hindrer dem kun i deres udfoldelser. Galmina er vellidt blandt mine hunde, og har indyndet sig hos mine to tæver, der ellers godt kan være lidt stride.

 

Nu til billederne af Galmina.

 

Åh jeg er helt solgt til de øjne altså. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo umulia. Please. Så kan du poste endnu flere billeder af de dejlige øjne.

Du tager bare dem begge to, så kan de spæne sammen og oluf vil elske at bruge dem som pude:)

 

Oluf vil ikke elske at dele sin moar med nogen :lol: Det passer ham fortrinligt at være enehund.

 

Jeg kan ikke love at han får lov til at blive ved med at være det, men jeg skal lige have overstået jobskifte og måske flytning, før der kommer flere hunde til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Galmina er godt nok en lækkerbidsken - og jeg bryder mig ikke engang om mynders udseende sådan generelt! :genert:

 

Håber de begge finder nogle fantastiske hjem!

 

En gang, før august 2007 brød jeg mig ikke videre om borzoi racen. "Mine" racer var irsk ulvehund og skotsk hjortehund. Bortset fra størrelsen er d emere almindelige hunde af udseende. Borzoiens meget specielle hoved og den ejendommelige kropsfacon var for meget for mig. Men så nødlandede en borzoi der umuligt kunne omplaceres igen hos mig. Nu nusser jeg med det specielle hoved, og børster med glæde dem mærkelige krop. Eller de mærkelige kroppe og hoveder må jeg hellere sige, for der kom flere til siden.

Hvad var det Jens Otto Krag sagde? Man har et standpunkt indtil...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Nu må det være tid til en serie nye billeder.

 

De to har ellers fundet sig godt til rette her, og er blevet fuldgyldige flokmedlemmer. Så her starter vi med en serie billeder af hunde der ligger tæt.

Det er i grunden nogen fantastiske hunde jeg har, der bare sådan acepterer nyankomne.

B15_1246.jpg

B15_1467.jpg

B15_1473.jpg

B15_1476.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er så lidt af Ikaros. Han er noget platfodet på grund af forkert opvækst, og for lange negle. Han er noget ked af at man gør visse ting med ham, men jeg vil snart kunne komme til at klippe negle på ham. Han gider også godt at få poterne masseret.

Snart skal vi også til at lave "graveøvelser" med ham, dvs at vi graver noget ned som han skal grave op igen. Det styrker de svage poter.

Ikaros har ikke været med på bytur endnu. Umiddelbart virker han som en harmonisk hun, men der kan gå panik i ham, hvor han så bare skriger.

Jeg fornemer nok at hans paniktærkel er steget en del p det sidste, men der er ingen grund til at risikere noget. Enhver paniksituation er et tilbageskridt.

B15_1126.jpg

B15_1166.jpg

B15_1088.jpg

B15_1174.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...