Hop til indhold

Hunden der ikke vil lege.... Hjælp!


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Kan sgu' ikke knække den her nød....

 

Sødeste Chut har jo en anden opvækst end jeg ville have givet hende.

Opdrætter har gjort et stort stykke arbejde med hende, det sidste lille år, efter hun fik hende hjem igen og hun er klar på at møde verden nu.

 

Det går sindssygt godt fremad i træningen.

Fra knap at turde tage godbidder og helst bare ville sidde i et hjørne, så er hun nået dertil at hun skaber sig hvis jeg træner med en af de andre og kan tilbyde alverdens ting :klap: Det er virkelig vildt og hun er EKSTREMT klog - Har aldrig oplevet noget lignende!

 

MEN!!

Hun kan IKKE lege.... Altså, som i har overhovedet ingen interesse i nogen som helst former for legetøj, eller leg overhovedet. Jeg kan løbe lidt rundt og så følger hun mig og hopper rundt sammen med mig og er glad, men det er det nærmeste hun kommer interesse for leg.

Har prøvet alt mellem bolde, pivting, trækketing af alt hvad hjertet kan begære (dem der kender mig, ved mit arsenal af legetøj er gigantisk) og absolut ingen interesse.

 

Har prøvet at sidde og være væææældig interesseret i det jeg nu engang finder af legetøj - Ingen reaktion. Hun synes jeg er vældig spændende, men legetøjet... Nix.

Har prøvet trækkeleg, boldkast osv. med de andre hunde, men så synes hun, at hun skal nakke de andre hunde i stedet :stupid:

 

Har prøvet selv at jagte legetøjet og "køre en stemning op" og kaste og løbe og... og.... og....

 

 

 

INTET vækker den mindste smule interesse.

 

Prøvede at belønne med mad hver gang hun viste interesse for legetøj - Troede det virkede fint, indtil det blev den flooootteste frys med snuden på legetøj :damn:

 

Der er vitterligt ingen leg i hende, det er simpelthen pillet så godt og grundigt ud af hende, at jeg er løbet tør for ideer.

 

 

 

SÅ kære HF, her er en udfordring.... Hvordan får jeg Chut til at lege??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg har hundeførere på mine hold der har hunde der ikke vil lege, så starter vi det op med brug af godbidder. De får besked på at have godbidden i hånden og gør den spændende ved at bevæge hånden.

De har også tit glæde af at have godbidderne i noget. En havde fx et plastikpilleglas(de store til vitaminpiller) og borrede hun i til en snor. Hunden lærte at maden kom der fra og det blev efterhånden til leg fordi hunden forstod at det var den måde godbidderne kom. Jeg ved at både tugynuf og kehu har legetøj lavet til at gemme godbidder i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg har hundeførere på mine hold der har hunde der ikke vil lege, så starter vi det op med brug af godbidder. De får besked på at have godbidden i hånden og gør den spændende ved at bevæge hånden.

De har også tit glæde af at have godbidderne i noget. En havde fx et plastikpilleglas(de store til vitaminpiller) og borrede hun i til en snor. Hunden lærte at maden kom der fra og det blev efterhånden til leg fordi hunden forstod at det var den måde godbidderne kom. Jeg ved at både tugynuf og kehu har legetøj lavet til at gemme godbidder i.

 

Den med godbidderne i hånden er prøvet uden den store succes - Det bliver bare til, at hun begynder at lave tricks, for at få maden :lol: (Egentlig mega imponerende, eftersom hun for 2 uger siden INTET kunne tilbyde)

 

Men hvordan gjorde I, i praksis med pilleglasset, altså HELT i detaljer?

For har prøvet at gemme godbidder i legetøj, men hun viser på intet tidspunkt interesse for det, det bliver igen bare til "Se hvad jeg kan, gi' mig mad".

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har sådan en ruske-halløjsa som man kan putte mad i, var det noget?

 

Jeg tænker at jeg skal have indkøbt lidt forskelligt af den slags, for leg tror jeg, at jeg er nød til at koble sammen med mad.

 

Har du et billede? Sidder og søger på nettet efter interessante ting - Man kan vel altid bruge det som en undskyldning for at shoppe nyt legetøj :engel:

 

 

 

Det slår mig også lige, om nogle af jer har erfaringer med, at Leo, Kong og den slags med mad i - Hvis hundene får interesse i den slags, om det kan overføres til egentlig leg?

Ligesom Camilses forslag?

Men altså, at hunden selv får lov at "lege" med det først, uden indblanding fra mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

ellers vil jeg sige, se om du kan få hende til at lege med dine hænder, skub hende blidt, sid evt ned på gulvet imens.

 

Er prøvet og det bliver til noget dasken med poterne, men det er det - Men det er den fremgangsmåde jeg bruger nu.

Det er trods alt bedre end før :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Åh nej.... Ikke den hjemmeside.... Det er aaaalt for dyrt, for ejer ikke begrænsningens kunst :sjov:

Men tak!

 

jeg kan få Dexter til at blive ret tændt på den måde... dertil hvor det begynder at gøre ondt :lol:

 

Kan sagtens være jeg bare skal fortsætte sådan og så måske arbejde videre med noget legetøj med mad i ved siden af....

Det bliver ren luksus, når vi kommer dertil at det gør ondt :mrgreen:

 

Hun er så pæn og ordentlig, så hun skal lære at være FRÆK og VILD :lol: Total modsat af mine andre :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved Aslan kom legen, da han faldt til :) Håber det lykkes

 

Tænker også det har rigtig meget at sige, at hun skal være helt tilpas i situationen.

 

Opdrætter har fortalt, at hun for første gang legede med en anden hund 2 dage før hun flyttede hjem til os.

Og det var ikke meget før det, at hun synes det var ok at være i sofaen.

 

Hos os ligger hun heldigvis allerede i sofaen og sengen :mrgreen:

 

Men tid skal der helt sikkert til!!

 

 

Og har ikke glemt dig - Vi skal snart have fundet end dag!! Er eeeendelig kommet ud på den anden side af en periode med lige rigeligt med stress!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en Tug-it som man kan komme mad i. Det virker hos de fleste.

 

Men.... Jeg har jo haft rigtig mange omplaceringshunde efterhånden, og nogle af dem finder bare aldrig ud af at bruge legetøj. Greta for eksempel, det siger hende ikke en dyt, uanset hvad man prøver. Hun kan tage et pivedyr til sig, men hun leger ikke med det, men behandler det nærmest som et bytte hun har nedlagt - forsvarer det overfor de andre osv.

Nu går der jo som regel nogle måneder inden de falder helt til, og man kan da håbe det kommer for Chut når hun har besluttet, at nu er hun hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker også det har rigtig meget at sige, at hun skal være helt tilpas i situationen.

 

Opdrætter har fortalt, at hun for første gang legede med en anden hund 2 dage før hun flyttede hjem til os.

Og det var ikke meget før det, at hun synes det var ok at være i sofaen.

 

Hos os ligger hun heldigvis allerede i sofaen og sengen :mrgreen:

 

Men tid skal der helt sikkert til!!

 

 

Og har ikke glemt dig - Vi skal snart have fundet end dag!! Er eeeendelig kommet ud på den anden side af en periode med lige rigeligt med stress!

 

Samme her! Det er helt ok - vi har fået ja til familiesammenføring efter over et års ventetid, så vi er også klar - kunne virkelig bruge noget hjælp til hoppebolden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ret almindeligt for internat hunde og andre, som ikke som hvalp har lært at lege med legetøj.

 

De fleste lærer det efterhånden med god tid, hvis de er typen der normalt ville være interesseret i leg.

 

Du kan jo lige med maden. Kast og rulle med foder. Og du kan putte guf i et penal hus og lære hende at hente den, så du kan få guf ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en Tug-it som man kan komme mad i. Det virker hos de fleste.

 

Men.... Jeg har jo haft rigtig mange omplaceringshunde efterhånden, og nogle af dem finder bare aldrig ud af at bruge legetøj. Greta for eksempel, det siger hende ikke en dyt, uanset hvad man prøver. Hun kan tage et pivedyr til sig, men hun leger ikke med det, men behandler det nærmest som et bytte hun har nedlagt - forsvarer det overfor de andre osv.

Nu går der jo som regel nogle måneder inden de falder helt til, og man kan da håbe det kommer for Chut når hun har besluttet, at nu er hun hjemme.

 

Det er jo ret almindeligt for internat hunde og andre, som ikke som hvalp har lært at lege med legetøj.

 

De fleste lærer det efterhånden med god tid, hvis de er typen der normalt ville være interesseret i leg.

 

Du kan jo lige med maden. Kast og rulle med foder. Og du kan putte guf i et penal hus og lære hende at hente den, så du kan få guf ud.

 

Jeg er sikker på hun nok skal lære det, men det afhænger helt sikkert af hvornår hun føler sig hjemme.

Hun har jo kun været her i 3½ uge.

Så der kan jo godt gå noget tid inden hun er helt faldet til.

 

Er dog ikke i tvivl om det nok skal komme, for hun er en lalleglad pige der bliver frækkere og frækkere for hver dag der går.

Så tror bare hun skal lære at det er helt ok, at være piv-fræk og lidt vild.

 

Tror jeg vil prøve at få indkøbt lidt forskellige ting der kan være mad i og så få arbejdet videre med det.

Der er dog lang vej til at hun vil hente, eller bide i noget som helst - Har set hende have noget i munden én eneste gang. Men så må vi jo starte med noget basis og så bare tage pote-leg som udløser mad.

 

Hun er en rigtig pote-hund - Jøsses hun kan mange ting med hendes poter :mrgreen:

 

Samme her! Det er helt ok - vi har fået ja til familiesammenføring efter over et års ventetid, så vi er også klar - kunne virkelig bruge noget hjælp til hoppebolden :)

 

 

Tillykke :klap: Men kæft det er vildt det skal tage så lang tid :shock:

Vi må lige få aftalt noget, jeg tror faktisk kun jeg har et enkelt kursus og nogle få konkurrencer i kalenderen frem til sommer.... Det er helt vildt!!

 

Men har også konsekvent skåret alt unødvendigt fra og har udskudt LP debut til efter sommerferien - Vil lige koncentrere mig om at træne hund og ikke konkurrere med hund en periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror også at det kommer med tiden, det med hænderne hvor jeg sidder på gulvet og skubber til Zeus der skal ikke mange skub til så henter han det ene stykke legetøj efter det andet også er vi klar til leg :ivrig:

 

Hvis hun lidt madglad så kan et gammel viskestykke måske virke, hvor der er lidt godbidder i nogle knuder og blir kørt hen af gulvet mens du sidder ned ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en hanhund som ikke legede overhovedet !

Efter at have været det meste af Tug E nuff sortiment igennem og havde også prøvet at shape trækkeleg frem med samme resultat - flot frysmarkering. Og alle mulige legeting hvor man kunne lægge guffer ind og kaste - Han gad bare ingenting!

 

Indtil jeg prøve THE CLAM http://tug-e-nuff.co.uk/the-clam.html så fik jeg lige pludselig alle de samme fordele, som når der belønnes med kastet legetøj - faktisk også bedre end når jeg kastede store godbidder.

 

Tricket er at hunden selv åbner clam'en, og får sin mad belønning. Det gjorde en sindsyg forskel for ham, har aldrig set ham så meget oppe at ringe over noget, så nu har jeg fire stk. det løber jo op når de bruges som belønning i fvf...

 

Jeg har også set https://www.cleanrun.com/index.cfm?fuseaction=product.display&product_ID=3098 men har ikke prøvet dem selv - men igen hunden kan selv åbne dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Pels på lang snor, bold? Er der intet der virker?

Altså jeg har prøvet hunde der ikke har lært at lege (spot eksempelvis), men ikke hunde der ikke har lyst til at lege eller slet ikke viser interesse for legetøjet. Jeg tror jeg ville køre på med pels på lang snor og bolde du kan sparke til (eks den bløde, store Kong eller andet). Det er som om, at nogle gange når man har bold man kan sparke til, så tænder det deres hyrdeinstinkt og så kan du måske få legen ind den vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson havde heller ikke lært at lege, da jeg fik ham, og virkede meget uforstående over for konceptet/uinteresseret i det. Med ham har jeg brugt rigtig meget at give godbidderne som en leg. F.eks. kaste en godbid, og når han tager den, løbe i modsat retning med en ny godbid. Jagte godbidden rundt om mig, indtil den blev kastet. Løbe lynhurtigt udenom noget eller gennem en tunnel for at få den kastede godbid. Osv.

 

For ham har det aldrig virket lige så godt med den type legetøj med godbidder indeni, selvom vi har testet en del forskellige slags af. Altså, han ville gerne have godbidderne, men det har ikke tændt noget legeinstinkt i ham. Små pilleæsker, som jeg har kastet, og som han selv har kunnet åbne (ved at bide fat i låget og hive det af) har været det mest interessante af den slags - og så en gammel sok med frikadelle eller andet blødt og velsmagende i. Sådan en har jeg faktisk fået ham til at lege trækkeleg med, fordi han kunne smage frikadellen igennem sokken.

 

På et tidspunkt fandt jeg én bestemt pivebold, som han tændte helt vildt på, og det er stadig det eneste stykke legetøj, der virkelig får ham op at ringe. Men det er kun den type bold, ingen andre pivbolde tænder ham. Og så har jeg klikket ham til at lave trækkeleg med en lille hjemmelavet trækketing med ægte kaninskind, og med tiden (flere år ;-)) kan han nu godt synes, at det er sjovt at trække med den og enkelte andre lignende trækketing (dog kun meget kort tid af gangen, ellers bliver han træt af det).

 

På et tidspunkt fandt vi også sammen på en lille leg derhjemme, som vi legede, når han skulle have aftensmad. Mens jeg stod og hældte mad op, bed han i et pivedyr, og så skulle jeg overdrevent snige mig hen mod ham, mens jeg sagde "moooooor tar' den!" og lade som om jeg prøvede at tage pivedyret. Så løb han med det ind i soveværelset, peb helt vildt med det og kom så ud igen, så vi kunne gentage. Jeg har oplevet et par andre hunde, som har syntes, at det var sjovt, når ejeren jagtede dem, mens de havde legetøj i munden (hvor hunden selvfølgelig vinder), og hvor det kunne gøres til en leg.

 

Ellers tænker jeg lige som Siri, at du måske kan finde noget, der tænder Chuts hyrdeinstinkt. Jeg har ikke selv prøvet de der giga-Kongs, men kender flere bordere, der er vilde med dem. Lemon er helt SYG med pullere, de tænder klart noget hyrd: https://www.hund-und-freizeit.com/hundespielzeug/puller-spielring-schwimmend.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Pels på lang snor, bold? Er der intet der virker?

Altså jeg har prøvet hunde der ikke har lært at lege (spot eksempelvis), men ikke hunde der ikke har lyst til at lege eller slet ikke viser interesse for legetøjet. Jeg tror jeg ville køre på med pels på lang snor og bolde du kan sparke til (eks den bløde, store Kong eller andet). Det er som om, at nogle gange når man har bold man kan sparke til, så tænder det deres hyrdeinstinkt og så kan du måske få legen ind den vej.

 

Nope, intet - Hun vil jo rigtig gerne lege med MIG, men genstande interessere hende ikke.

Det er pillet godt og grundigt ud af hende i første hjem. Opdrætter fortæller at hun var klart den vildste i kuldet med leg og trækkeri da hun var hvalp.

Så det er på en eller anden måde er blevet forbudt et sted undervejs i hendes første leveår - Det er jo langt værre end en hund der bare aldrig har lært det.

 

Mega synd, for hun har en helvedes masse energi og vil jo rigtig gerne lege/tumle med mig - Men jeg er bare ret svær at kaste og belønne strategisk med :lol:

 

Ved en træningsveninde har nogle af de store bolde, så det er et forsøg værd at prøve nogle af dem. :5up:

 

 

Tyson havde heller ikke lært at lege, da jeg fik ham, og virkede meget uforstående over for konceptet/uinteresseret i det. Med ham har jeg brugt rigtig meget at give godbidderne som en leg. F.eks. kaste en godbid, og når han tager den, løbe i modsat retning med en ny godbid. Jagte godbidden rundt om mig, indtil den blev kastet. Løbe lynhurtigt udenom noget eller gennem en tunnel for at få den kastede godbid. Osv.

 

For ham har det aldrig virket lige så godt med den type legetøj med godbidder indeni, selvom vi har testet en del forskellige slags af. Altså, han ville gerne have godbidderne, men det har ikke tændt noget legeinstinkt i ham. Små pilleæsker, som jeg har kastet, og som han selv har kunnet åbne (ved at bide fat i låget og hive det af) har været det mest interessante af den slags - og så en gammel sok med frikadelle eller andet blødt og velsmagende i. Sådan en har jeg faktisk fået ham til at lege trækkeleg med, fordi han kunne smage frikadellen igennem sokken.

 

På et tidspunkt fandt jeg én bestemt pivebold, som han tændte helt vildt på, og det er stadig det eneste stykke legetøj, der virkelig får ham op at ringe. Men det er kun den type bold, ingen andre pivbolde tænder ham. Og så har jeg klikket ham til at lave trækkeleg med en lille hjemmelavet trækketing med ægte kaninskind, og med tiden (flere år ;-)) kan han nu godt synes, at det er sjovt at trække med den og enkelte andre lignende trækketing (dog kun meget kort tid af gangen, ellers bliver han træt af det).

 

På et tidspunkt fandt vi også sammen på en lille leg derhjemme, som vi legede, når han skulle have aftensmad. Mens jeg stod og hældte mad op, bed han i et pivedyr, og så skulle jeg overdrevent snige mig hen mod ham, mens jeg sagde "moooooor tar' den!" og lade som om jeg prøvede at tage pivedyret. Så løb han med det ind i soveværelset, peb helt vildt med det og kom så ud igen, så vi kunne gentage. Jeg har oplevet et par andre hunde, som har syntes, at det var sjovt, når ejeren jagtede dem, mens de havde legetøj i munden (hvor hunden selvfølgelig vinder), og hvor det kunne gøres til en leg.

 

Ellers tænker jeg lige som Siri, at du måske kan finde noget, der tænder Chuts hyrdeinstinkt. Jeg har ikke selv prøvet de der giga-Kongs, men kender flere bordere, der er vilde med dem. Lemon er helt SYG med pullere, de tænder klart noget hyrd: https://www.hund-und-freizeit.com/hundespielzeug/puller-spielring-schwimmend.html

 

Han lyder som Kaia hvad leg angår :lol:

Det er også MAD og så er der lige en enkelt type piv-bold der kan bruges - Ok, hun kan godt lege ruskelege herhjemme, men intet der kan overføres som belønning i træning.

 

Min mand har set Chut tage et enkelt stykke legetøj og ligge med og gå lidt rundt med, som om hun rigtig gerne ville lege, men at der går konflikt i hende - Igen, fordi jeg tror der har været en eller anden slags forbud forbundet med det tidligere. Enten fra de andre hunde, eller fra ejer.

Men måske man kunne være heldig at fande et par situationer, hvor vi kan lege lidt fangeleg - For man først gang i det, er min erfaring i hvertfald at det kan udvides ret hurtigt med de her hunde der egentlig gerne vil, men er ret usikre.

Så det vil jeg da lige prøve at holde øje med :5up:

 

Må lure om der er noget legetøj der kan tænde noget hyrd.... Hmm.... Må have lidt gang i kreativiteten. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eurika! Eller.... Har i hvertfald fået et lille gennembrud.

 

Mixede lidt af rådene og puttede godbidder i en gammel sok - Chut så de kom deri og fik lov at gnave lidt i den.

Jeg hev lidt i den og da hun så daskede efter den med poten, så smed jeg en godbid, så hun mente den måtte komme fra sokken.

 

Det blev udvidet til at hun faktisk jagtede sokken lidt rundt og hev lidt i den.

Så tænker det er det jeg prøver at arbejde videre med - Og så er der bare ikke rigtig noget "slasket" på markedet der kan åbnes og puttes godbidder i.

Alt er sådan lidt "lomme" agtigt... Så sidder der nogle kreative sjæle derude, så ønsker jeg mig noget blødt slasket trække-dims der kan kommes godbidder i :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...