Hop til indhold

avlsrestriktioner dkk


Anettesb
 Share

Recommended Posts

Nogen der kan gennemskue dette for mig?

 

Hvad gælder hos dværgschnauzeren?

kan læse mig til at udstillings kravet er droppet (for nogle racer), men hvad så?

 

Bare lige hvad jeg skal være OBS på når jeg køber min nye hund.

 

Har fundet det på dkk tror jeg... men det blev jeg ikke klogere af

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan godt få stambog på dværgschnauzeren uden at udstille (fordi DKK har fjernet udstillingskravet), men man kan ikke få plus-stambogen. Denne fordrer, at man følger specialklubbens avlsrestriktioner, som altså har udstilling med jævnfør nedenstående.

 

"1. Begge forældredyr skal være udstillet med mindst Very Good på en FCI-anerkendt udstilling.

 

 

2. Dispensation kan ansøges til Dværgschnauzerklubbens bestyrelse. En eventuel godkendt dispensation fra Dværgschnauzerklubbens bestyrelse skal vedlægges sammen med anmodning om stambogsføring af hvalpene.

 

Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads."

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan godt få stambog på dværgschnauzeren uden at udstille (fordi DKK har fjernet udstillingskravet), men man kan ikke få plus-stambogen. Denne fordrer, at man følger specialklubbens avlsrestriktioner, som altså har udstilling med jævnfør nedenstående.

 

"1. Begge forældredyr skal være udstillet med mindst Very Good på en FCI-anerkendt udstilling.

 

 

2. Dispensation kan ansøges til Dværgschnauzerklubbens bestyrelse. En eventuel godkendt dispensation fra Dværgschnauzerklubbens bestyrelse skal vedlægges sammen med anmodning om stambogsføring af hvalpene.

 

Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads."

 

Hvad er forskellen på en plus stambog og en almindelig stambog... altså udover kravene er forskellige for at få en?. Er der flere muligheder for en hund med plus stambog eller hvad skal den gøre godt for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er forskellen på en plus stambog og en almindelig stambog... altså udover kravene er forskellige for at få en?. Er der flere muligheder for en hund med plus stambog eller hvad skal den gøre godt for?

Det skulle gerne få "forbrugerne" dvs hvalpekøbere til at vågne op og indse at vil du have kvalitet så koster det;) dvs prisen for en plus stambogsført hund vil oftest være lidt højere og specielt købere med nogen erfaring vil gå efter de hvalpe med plus stambøger ;) med andre orde, plus stambog giver hvalpekøbere en unik og enkelt mulighed for at vælge opdrætteri som gider gøre det ekstra for at forbedre racen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er forskellen på en plus stambog og en almindelig stambog... altså udover kravene er forskellige for at få en?. Er der flere muligheder for en hund med plus stambog eller hvad skal den gøre godt for?

 

 

 

Forskellen er, at specialklubberne har fået mulighed for at få nogle avlsanbefalinger, de finder væsentlige for deres race, med. Det er ikke avlsrestriktioner, som jeg skrev i mit første indlæg.

Plus-stambogen fortæller en del om specialklubbernes ønske om sunde og racetypiske hunde - og om opdrætternes. Hos en del racer er der desværre ingen anbefalinger overhovedet - fx engelsk og fransk bulldog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skulle gerne få "forbrugerne" dvs hvalpekøbere til at vågne op og indse at vil du have kvalitet så koster det;) dvs prisen for en plus stambogsført hund vil oftest være lidt højere og specielt købere med nogen erfaring vil gå efter de hvalpe med plus stambøger ;) med andre orde, plus stambog giver hvalpekøbere en unik og enkelt mulighed for at vælge opdrætteri som gider gøre det ekstra for at forbedre racen;)

Gælder det alle racer? Har aldrig hørt det om det før ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen er, at specialklubberne har fået mulighed for at få nogle avlsanbefalinger, de finder væsentlige for deres race, med. Det er ikke avlsrestriktioner, som jeg skrev i mit første indlæg.

Plus-stambogen fortæller en del om specialklubbernes ønske om sunde og racetypiske hunde - og om opdrætternes. Hos en del racer er der desværre ingen anbefalinger overhovedet - fx engelsk og fransk bulldog.

 

Kan man så kun få stambog hvis man opdrætter i specialklubben? Mange i "min" race er (med god grund) raget uklar med specialklubben, men følger fortsat specialklubbens anbefalinger, og lidt til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man så kun få stambog hvis man opdrætter i specialklubben? Mange i "min" race er (med god grund) raget uklar med specialklubben, men følger fortsat specialklubbens anbefalinger, og lidt til.

 

Det også hvad der forvirre mig, men tror det noget med plusstambog.... også så det lige hvad det har af betydning.... 😕

 

Syntes faktisk det fint nok med at man kan få stambog uden udstilling, hvis bare hunden er godkendt... men hvordan forgår det så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man så kun få stambog hvis man opdrætter i specialklubben? Mange i "min" race er (med god grund) raget uklar med specialklubben, men følger fortsat specialklubbens anbefalinger, og lidt til.

 

Nej nej. Man kan bare kun få plus-stambogen, hvis man følger de avlsanbefalinger, specialklubben har fået accepteret af DKK. Disse står på DKK's hjemmeside (klik på "For opdrættere", "avlsrestriktioner og sundhedskrav", "Find de enkelte racers avlsrestriktioner og avlsanbefalinger her."

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej. Man kan bare kun få plus-stambogen, hvis man følger de avlsanbefalinger, specialklubben har fået accepteret af DKK. Disse står på DKK's hjemmeside (klik på "For opdrættere", "avlsrestriktioner og sundhedskrav", "Find de enkelte racers avlsrestriktioner og avlsanbefalinger her."

 

Hvordan kan man se hvilke krav der er basis og hvilke der er plus?

og hvilken forskel gør det om man har den ene eller den anden stambog fra dkk?

Link til indlæg
Del på andre sites

"Basis stambøger gives til afkom hvor begge forældre opfylder racens avlsrestriktioner. Det kan f.eks. være krav om kendt status for HD (hofteledsdysplasi) eller undersøgelse for arvelige øjensygdomme.

 

Basis Plus stambøger gives til afkom efter forældre der, udover avlsrestriktionerne, også opfylder racens avlsanbefalinger. Avlsanbefalinger kan f.eks. omfatte yderligere sundhedskrav, vurdering af hundens eksteriør og mentalitet eller præmiering på relevante brugsprøver.

En Basis Plus stambog bærer påskriften: "Denne hund er avlet efter [specialklubbens navn] og DKK's avlsanbefalinger"

 

Når du klikker ind på de enkelte racer på DKK's side, står der "Avlsrestriktioner" Hos en del racer er eneste avlsrestriktion følgende:

"Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads."

 

Mere er altså ikke nødvendigt for, at fx eurasierhvalpe kan få en stambog hos DKK.

 

Under avlsrestriktionerne står "Avlsanbefalinger". Dette er specialklubbens anbefalinger, og disse skal følges for at hvalpene får en basis plus stambog.

 

 

For at få en plus-stambog på fx eurasieren skal følgende opfyldes:

 

For at få påtegningen ”Denne hund er avlet efter Eurasier Klub Danmarks og DKK’s avlsanbefalinger” på stambogen skal følgende være opfyldt:

 

1. Begge forældre skal før parring have HD status A, B eller C registreret i DKK. Hvis den ene af forældrene har HD status C, skal gennemsnittet af forældres HD indeks på parringstidspunktet være mindst 100.

 

2. Begge forældre skal før parring have AD status 0 eller 1 registreret i DKK. AD status 1 må kun parres med en AD status 0.

 

3. Begge forældredyr skal før parring være præmieret på en FCI/DKK anerkendt udstilling med mindst Very Good.

Indført for stambogsføringer fra 1. januar 2014

 

4. Begge forældredyr skal før parring være undersøgt for Patella Luksation (PL) og have en status 0 eller 1 registreret i DKK. PL status 1 må kun parres med PL status 0. Ved parring med en udenlandsk hanhund uden PL status kan afkommet få stambog med påtegning, såfremt den danske tæve har PL status 0.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

"og hvilken forskel gør det om man har den ene eller den anden stambog fra dkk?"

 

Forskellen ligger i opdrætterens grundighed. Hvis vi nu tager eurasieren, har det betydning, at opdrætteren har fået lavet de anbefalede sundhedsundersøgelser på forældredyrene, så hvalpekøberen kan tjekke, at der er brugt sunde og raske hunde. Anbefaling af udstilling sikrer, at forældredyrene opfylder racestandarden.

 

Hvis specialklubben ikke har nogle anbefalinger, er det fuldstændig ligegyldigt om det er den ene eller den anden stambog. Jeg ved i øvrigt ikke, om man overhovedet kan få en plus-stambog, hvis der ikke er avlsanbefalinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

"og hvilken forskel gør det om man har den ene eller den anden stambog fra dkk?"Forskellen ligger i opdrætterens grundighed. Hvis vi nu tager eurasieren, har det betydning, at opdrætteren har fået lavet de anbefalede sundhedsundersøgelser på forældredyrene, så hvalpekøberen kan tjekke, at der er brugt sunde og raske hunde. Anbefaling af udstilling sikrer, at forældredyrene opfylder racestandarden. Hvis specialklubben ikke har nogle anbefalinger, er det fuldstændig ligegyldigt om det er den ene eller den anden stambog. Jeg ved i øvrigt ikke, om man overhovedet kan få en plus-stambog, hvis der ikke er avlsanbefalinger.
Det mener jeg faktisk godt at man kan, men vil ikke lægge hovedet på blokken for det.Mener at for at få en plus stambog så skal opdrætteren have bestået opdrætteruddannelsen.
Link til indlæg
Del på andre sites

"og hvilken forskel gør det om man har den ene eller den anden stambog fra dkk?"

 

Forskellen ligger i opdrætterens grundighed. Hvis vi nu tager eurasieren, har det betydning, at opdrætteren har fået lavet de anbefalede sundhedsundersøgelser på forældredyrene, så hvalpekøberen kan tjekke, at der er brugt sunde og raske hunde. Anbefaling af udstilling sikrer, at forældredyrene opfylder racestandarden.

 

Hvis specialklubben ikke har nogle anbefalinger, er det fuldstændig ligegyldigt om det er den ene eller den anden stambog. Jeg ved i øvrigt ikke, om man overhovedet kan få en plus-stambog, hvis der ikke er avlsanbefalinger.

 

Det var det her indlæg jeg ville svare på.

Det mener jeg faktisk godt at man kan, men vil ikke lægge hovedet på blokken for det.Mener at for at få en plus stambog så skal opdrætteren have bestået opdrætteruddannelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...