Hop til indhold

Hvad er det her for nogle folk?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Bare en tanke ifht. opdræt af blandinger....

 

Jeg har jo selv en blanding, som er lavet af en opdrætter, som har lavet mindst 4 kuld med samme kombination. De hunde jeg kender derfra, er alle faldet ualmindelig heldigt ud, både i sind og sundhed. Jeg kender andre af samme blanding, som er faldet særdeles uheldigt ud. Så ud fra det vil jeg tillade mig forsigtigt at konkludere, at"opdrætter" har været rigtig heldig i kombinationen af forældredyr. Og det kan man sige er mit held!

 

Dengang jeg købte hende, gik jeg jo bevidst efter en blanding. Det ville jeg ikke gøre igen, men min verden var anderledes dengang.

 

Med hensyn til den her i tråden omtalt opdrætter, kan det så være at hendes hunde er "sunde", fordi de bare ikke testes? Og uden test finder man jo ikke de arvelige sygdomme. Jeg mener, hvis fx en hund har dårlige hofter eller albuer, dukker det typisk først op i hundens voksenalder. Og her kan det sagtens tilskrives fejlvækst, overbelastning eller andet. Og mange vælger måske at lade blandingshunden aflive, fremfor at bruge 3.-5.000 kr. på undersøgelser og så et klækkeligt beløb på behandlinger efterfølgende.

 

Om damen har fat i den lange ende, er der jo ingen der ved. Men det får det til at stritte på mig, at hun påstår at lave sunde hunde, når hun ikke lægger dokumentation ud for den påståede sundhed! Det er tydeligt at hun taler til de mennesker, som altid siger "jamen, jeg skal jo ikke avle på hunden, så jeg skal ikke bruge en stamtavle, og i øvrigt er blandinger sååååå meget sundere".

 

Kigger man på de ting almindelige folk kan se med det blotte øje, så er der faktisk måske endda noget om snakken inden for visse racer. Det offentlige rum er fuld af forkrøblede schæferhunde, som slæber røven efter sig på skæve frøben. Og i folks hoveder, er det lig med en højt præmieret schæfer med stamtavle. Men det er jo kun en del af sandheden, men desværre ER det en del af sandheden. Og folk der ikke har kendskab til racerelaterede sygdomme, ved jo faktisk ikke bedre. Og det kommer faktisk bag på dem, når det går op for dem at de racerelaterede sygdomme også findes i blandinger.

 

Jeg mødte en dag en dame der kom trækkende med verdens grimmeste engelske bulldog. Den var så deform og skævbenet, at jeg troede den måtte være blandet med et andet dyr. Damen fortalte stolt at den ikke havde stamtavle, for bullere med stamtavle, var jo altid så syge. Da jeg mødte dem et par uger efter, var den rød og skællet over hele kroppen. Hun mente den havde skab (flot at komme i hundeskoven). Et par måender efter mødte jeg hende med en ny hund. Bulleren var aflivet, for den havde så voldsom allergi, at dens hud faldt af i flager. Hun var dybt chokeret over at en buller uden tavle havde allergi, for hun havde jo købt den uden tavle for at få en sund hund:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 263
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

så skal du jo ikke købe hvalp efter den tæve. Tæven fejler ikke nødvendigvis noget og andre foretrækker måske en hund der er reserveret og altså ikke ønsker kontakt med hvem som helst - og at det skulle være en slags borgerpligt at lige hilse er helt ny for mig. Så gør mine hunde ofte ikke deres borgerpligt:hmm:

 

Jeg kan faktisk godt lide en hund som holder sigvtil mig og ikke fiser rundt for at hilse på alle andre. Sådan er Bonnie, mens Maggie er lidt lalleglad og gerne hilser. Det har nu også en tendens til at ændre sig med alderen. Man bliver lidt mere forbeholden.

 

Det var vidst ikke et svar til mit indlæg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne Mangetal, Hvem siger hendes hunde ikke er testede? Opdrætteren er ikke nogen ørn til hjemmesider og stavning, men derfor kan hundene jo godtt være testet for det som dyrlægen og opdrætteren er enige om at det er relevant at teste for.

 

og hvem siger din opdrætter var heldig. Det kunne også være hxn har næse for at sætte 2 gode hunde sammen. Infenfor den verden jeg opererer er der tydeligvis nogen som har denne fornemmelse for hvilke hunde der vil avle godt sammen og også hvilke hunde eller linjer, man ikke blander. Der er bestemt linjer indenfor FT Spaniels jeg ikke ville parre min tæve med uanset at de kan være gode hunde. De passer bare ikke til min tæve.

 

Det var vidst ikke et svar til mit indlæg?

 

jo det var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står: Guffer hjælper jo på mange ting, især Lolle. Der kan vist næppe herske nogen tvivl om at hunden er madglad.Og hvis nogle havde evner til at lokke hunden hen ved første besøg, ville der jo ikke stå: Dog når der er kunder der har købt hvalp som 3 ugers og kommer på besøg hver søndag, kan de godt blive gode vener med hende.

 

 

Også kan man overveje hvordan hun definere at man er venner med hunden.

Når Jackie var ligeglad/reserveret (kom an på mennesket) sad hun et par m fra dem eller i sin seng, så efter et par gange sad hun på deres føder og var ved at tabe halen når de kom. Det sidste kaldte jeg venner.

Og selv om hun var mad glad, så skulle det være meget god mad for hun tog uden acept fra mig.

 

Lyder på mig som om Lolle er selektiv i hvem hun vil omgås hvem somhelst, men det ikke til at vide for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger hendes hunde ikke er testede?

 

Ingen - det er jo det jeg skriver:vedikke:

 

Med hensyn til den her i tråden omtalt opdrætter, kan det så være at hendes hunde er "sunde", fordi de bare ikke testes? Og uden test finder man jo ikke de arvelige sygdomme. Jeg mener, hvis fx en hund har dårlige hofter eller albuer, dukker det typisk først op i hundens voksenalder. Og her kan det sagtens tilskrives fejlvækst, overbelastning eller andet. Og mange vælger måske at lade blandingshunden aflive, fremfor at bruge 3.-5.000 kr. på undersøgelser og så et klækkeligt beløb på behandlinger efterfølgende.

 

Om damen har fat i den lange ende, er der jo ingen der ved. Men det får det til at stritte på mig, at hun påstår at lave sunde hunde, når hun ikke lægger dokumentation ud for den påståede sundhed! Det er tydeligt at hun taler til de mennesker, som altid siger "jamen, jeg skal jo ikke avle på hunden, så jeg skal ikke bruge en stamtavle, og i øvrigt er blandinger sååååå meget sundere".

 

 

Men det ville eddermame være nemt for hende at lægge sundhedsresultater ud.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo lidt an på hvor madglad den er og hvor god jeg er til at lokke og hilse. Men igen så længe den ikke er agressiv, nervøs eller utryg er det egentlig lidt ligemeget, hvis den iøvrigt vil samarbejde og omgås de mennesker den kender.

 

Mon ikke sagen er, at mange hunde der kaldes reserverede faktisk netop er lidt nervøse og det duer jo ikke. Jeg tror at begrebet er blevet lidt misbrugt - og det gør denne opdrætter måske også, til at bare avle alligevel, selvom hunden er lidt nervøs. Det er ikke ok, men vi ved jo ikke om det er sådan det er og så må tvivlen jo komme den tiltalte til gode indtil man ved lidt mere.

 

Jeg synes ikke det er ok at underminere en opdrætters image og seriøsitet på et offentlig forum uden at være temmelig sikker på at der er god grund til det. Og som sagt, synes jeg mange er meget hurtige til at sprede mistænksomhed og halvkvædede negative viser. Det er ikke ok på et seriøst forum. Så er dette forum ringere end useriøse og dårlige opdrættere.

 

Jeg får ikke mange likes, på den konto og det er egentlig lidt bekymrende. Jeg ønsker ikke at være en del af et forum hvor det er ok at sprede løse og negative rygter, formodninger, forestillinger og antagelser.

 

 

Sidste suppe på den pind: Mig bekendt debatterer vi, det er i min bog ikke det samme som at sprede rygter og formodninger

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver det ikke at være,mmen det kan det godt være.Og i denne tråd vurderer jeg at det er det.

Helt oprigtigt, jeg syntes det er lettere komisk det her! Du vurderer at alle andre i denne tråd spreder rygter og formodninger ;) jeg er så af en anden opfattelse, jeg vurderer at størsteparten i denne tråd depaterer ;) der er dog en enkelt eller to der har mere travlt med at kritiserer debatørene ;) faktisk så kraftigt at selve debatten bliver skjult ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er stadig mange DCH afdelinger som har IPO altså bidearbejde.

Det er der nu ikke mange afdelinger der har, men fakta er at bidearbejde ikke er en del af dch's program;) nogle få afdelinger i dch træner IPO som en del af deres træningstilbud ;) og ærlig talt, jeg tror simpelthen ikke på at nogen i dch, selv ikke i Broager ;) vil starte første træningsgang med at sende en ny hund med en ny hundeejer i ærmet på en figurant ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er åbenbart ikke tilladt at være kritisk længere, uden at man får på råbt at man spreder rygter. :damn:

 

jo, hvis man har et rimeligt grundlag og især hvis den man debbatterer er med. Men her er tales jo om en persons seriøsitet omkring opdræt på en måde som ikke bare er krittisk, men nedladende og pågældende opdrætter er her jo ikke.

 

Og det er jo kun rygter. Ikke noget man ved noget om. Det er præcis definitionen på rygter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt oprigtigt, jeg syntes det er lettere komisk det her! Du vurderer at alle andre i denne tråd spreder rygter og formodninger ;) jeg er så af en anden opfattelse, jeg vurderer at størsteparten i denne tråd depaterer ;) der er dog en enkelt eller to der har mere travlt med at kritiserer debatørene ;) faktisk så kraftigt at selve debatten bliver skjult ;)

 

hvis det ikke var fordi den negative omtale går ud over en ikke tilstedeværende person, ville det være komisk, men det gør det jo.

 

Tror de fleste ville føle det var lidt træls at få sit opdræt, kennelnavn elle hobbyvirksomhed gennem denne vridemaskine.

Link til indlæg
Del på andre sites

@AnneMangetal

 

Der er stadig mange DCH afdelinger som har IPO, altså bidearbejde på programmet.

 

Jeg har åbenbart svært ved at forklare mig i dag, men så er det godt at Alfen kan:

 

Det er der nu ikke mange afdelinger der har, men fakta er at bidearbejde ikke er en del af dch's program;) nogle få afdelinger i dch træner IPO som en del af deres træningstilbud ;) og ærlig talt, jeg tror simpelthen ikke på at nogen i dch, selv ikke i Broager ;) vil starte første træningsgang med at sende en ny hund med en ny hundeejer i ærmet på en figurant ;)

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det ikke var fordi den negative omtale går ud over en ikke tilstedeværende person, ville det være komisk, men det gør det jo.

 

Tror de fleste ville føle det var lidt træls at få sit opdræt, kennelnavn elle hobbyvirksomhed gennem denne vridemaskine.

 

Hobby er vi nok ude over med så stort antal hunde, men enig i at det ikke er særlig fedt. Men jeg ser faktisk ingen som "bare" går efter manden, fordi det er blandinger. Men derimod en masse som går efter bolden, fordi blandingerne af opdrætter tillægges en masse, som ikke er dokumenteret.

 

Hvis en opdrætter af cocker/springerblandinger gik ud og sagde at h*n lavede verdens sundeste og mest driftige jagthunde, som ikke havde alle de problemer, som rene springere eller cockere har, ville du så ikke være lidt kritisk? Altså, hvis det bare var ord, ingen beviser?

 

Det er da meget muligt at den opdrætter laver søde, dejlige, sunde familiehunde. Det ved jeg ikke noget om. Og hvis det passer, ville jeg da langt hellere betale 4.500 kr. hos hende for en blanding, end 3.000 for et hul-i-hækken kuld med 7 forskellige racer i. Men igen, det er jo svært, når opdrætter ikke dokumenterer påstandene om sundhed:vedikke

Link til indlæg
Del på andre sites

jo, hvis man har et rimeligt grundlag og især hvis den man debbatterer er med. Men her er tales jo om en persons seriøsitet omkring opdræt på en måde som ikke bare er krittisk, men nedladende og pågældende opdrætter er her jo ikke.

 

Og det er jo kun rygter. Ikke noget man ved noget om. Det er præcis definitionen på rygter.

 

Så må vi se meget forskelligt på hvornår man er nedladende... for udover at par enkelte konstateringer på at det var hvalpefabrik. Så blev debatten i min verden først nedladende da folk begyndte at lange ud efter hinanden herinde. Synes det er hamrende ærgeligt at man åbenbart ikke kan være uenig og stadig prøve at se tingene fra andres synspunkt, eller i det mindste acceptere at de har det.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det ikke var fordi den negative omtale går ud over en ikke tilstedeværende person, ville det være komisk, men det gør det jo.

 

Tror de fleste ville føle det var lidt træls at få sit opdræt, kennelnavn elle hobbyvirksomhed gennem denne vridemaskine.

 

Absolut, det nærmer sig bagvaskelse, tilsigtedet eller ej.

 

Er der overhovedet nogen der har stillet spørgsmål til hende om de ting som bekymre/undre nogle af os?

 

for ja jeg har også ting hvor jeg mangler info om stedet

og ja jeg sige vær opmærksom, men det skal man jo altid om det så er raceren avl i en klub, uden for en klub eller mix, om folk har hjemmeside eller ej ovs.

 

Prøv at vend den om hvordan ville I havde det over at komme i sådan en vridemaskine? Blot fordi I ikke gjorde pris som andre tænkte var bedst, eller ikke offentligt gave alle de informationer folk ville havde m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hobby er vi nok ude over med så stort antal hunde, men enig i at det ikke er særlig fedt. Men jeg ser faktisk ingen som "bare" går efter manden, fordi det er blandinger. Men derimod en masse som går efter bolden, fordi blandingerne af opdrætter tillægges en masse, som ikke er dokumenteret.

 

Hvis en opdrætter af cocker/springerblandinger gik ud og sagde at h*n lavede verdens sundeste og mest driftige jagthunde, som ikke havde alle de problemer, som rene springere eller cockere har, ville du så ikke være lidt kritisk? Altså, hvis det bare var ord, ingen beviser?

 

Det er da meget muligt at den opdrætter laver søde, dejlige, sunde familiehunde. Det ved jeg ikke noget om. Og hvis det passer, ville jeg da langt hellere betale 4.500 kr. hos hende for en blanding, end 3.000 for et hul-i-hækken kuld med 7 forskellige racer i. Men igen, det er jo svært, når opdrætter ikke dokumenterer påstandene om sundhed:vedikke

 

Næ men der har været påstande om at hun da ville poste sundhedscheck hvis de var der, og jo det vil da være smart, men jeg har set flere dkk avler der ikke gør det.... selv når de et krav for racen, også der vil det da være rart at vide hvad testen sagde allerede når du ser hjemmesiden.

 

Men som du siger vi ved ikke om de er der.

 

Vi kommer alle med en masse formodninger, men ved Ingen ting om hendes opdræt, ikke sådan rigtigt.

 

Og ligemeget hvilken opdrætter, hvilken klub eller ikke klub, opdrætter uddannelse eller ej.... så ville jeg være kritisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut, det nærmer sig bagvaskelse, tilsigtedet eller ej.

 

Er der overhovedet nogen der har stillet spørgsmål til hende om de ting som bekymre/undre nogle af os?

 

for ja jeg har også ting hvor jeg mangler info om stedet

og ja jeg sige vær opmærksom, men det skal man jo altid om det så er raceren avl i en klub, uden for en klub eller mix, om folk har hjemmeside eller ej ovs.

 

Prøv at vend den om hvordan ville I havde det over at komme i sådan en vridemaskine? Blot fordi I ikke gjorde pris som andre tænkte var bedst, eller ikke offentligt gave alle de informationer folk ville havde m.m.

Jeg oplever det ikke som en vridemaskine. Det er en debat om en opdrætter, som man tillader sig at være lidt kritisk overfor - det kan vel ikke rigtig kaldes en vridemaskine. Desuden kan jeg ikke huske, at der er nogen, som har påstået noget uden at have belæg for det udover det med hvalpefabrikken. Der har været kritiske spørgsmål, ja, men det er vel også okay?

 

Hvis jeg var opdrætter og mit opdræt var til debat herinde, ville jeg nok i første omgang blive lidt ked af det, men jeg ville nok også overveje om der ikke kunne være noget om snakken og om det ikke kunne være fornuftigt at lægge dokumentation for mine påstande op på hjemmesiden, så kommende hvalpekøbere selv kan se hvordan tingene hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hobby er vi nok ude over med så stort antal hunde, men enig i at det ikke er særlig fedt. Men jeg ser faktisk ingen som "bare" går efter manden, fordi det er blandinger. Men derimod en masse som går efter bolden, fordi blandingerne af opdrætter tillægges en masse, som ikke er dokumenteret.

 

Hvis en opdrætter af cocker/springerblandinger gik ud og sagde at h*n lavede verdens sundeste og mest driftige jagthunde, som ikke havde alle de problemer, som rene springere eller cockere har, ville du så ikke være lidt kritisk? Altså, hvis det bare var ord, ingen beviser?

 

Det er da meget muligt at den opdrætter laver søde, dejlige, sunde familiehunde. Det ved jeg ikke noget om. Og hvis det passer, ville jeg da langt hellere betale 4.500 kr. hos hende for en blanding, end 3.000 for et hul-i-hækken kuld med 7 forskellige racer i. Men igen, det er jo svært, når opdrætter ikke dokumenterer påstandene om sundhed:vedikke

 

det er formentlig hobbyopdræt i skattemæssig betydning. For hvis ikke bliver det let en underskudsforretning, hvis man må lave afskrivning af produktionsmidler, som stalde, biler, bure osv. 3 kuld om året med fx 25 hvalpe er en omsætning, som skal momses, men stadig hobbyvirksomhed tror jeg.

 

Der er en del opdrættere som avler Sprockere og som påstår de er sundere, bedre og mere det ene eller det andet end de rene racer. Det har jeg aldrig kommenteret, for det ved jeg jeg ikke noget om. Jeg har set mange forskellige krydsninger på jagt og nogen er gode til noget og andre er ikke så gode.

 

Jeg tror på at man lettest fastholder bestemte brugsegenskaber ved at lave seriøs udvalgsavl. Gør man det og supplerer med linjeavl, for at stabilisere kvaliteten er stamtavlen jo bare en måde at registrere sin avl på. Det kan man også gøre på blandinger, som Sprockere og det gør man vist også. Ofte bliver netop disse hvalpe dyrere fordi man bliver nødt til at have racerene hunde at avle F1 hybriderne på og det er dem der er ret eftertragtede. Ikke afkom efter F1 hybrider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever det ikke som en vridemaskine. Det er en debat om en opdrætter, som man tillader sig at være lidt kritisk overfor - det kan vel ikke rigtig kaldes en vridemaskine. Desuden kan jeg ikke huske, at der er nogen, som har påstået noget uden at have belæg for det udover det med hvalpefabrikken. Der har været kritiske spørgsmål, ja, men det er vel også okay?

 

Hvis jeg var opdrætter og mit opdræt var til debat herinde, ville jeg nok i første omgang blive lidt ked af det, men jeg ville nok også overveje om der ikke kunne være noget om snakken og om det ikke kunne være fornuftigt at lægge dokumentation for mine påstande op på hjemmesiden, så kommende hvalpekøbere selv kan se hvordan tingene hænger sammen.

 

Meget af debatten har været relativ fornuftig, men jeg oplevede lidt mere end hvalpefabrikken som påståelig.

 

Kritiske spørgsmål absolut ok, og svar fra hende kunne være godt.

Men det får vi næppe når reaktionen på den tilfredse hvalpekøbers kommentar var som de var.

Så måske mere tonen som tiltider kom fra nogle jeg oponere i mod, når alt kommer til alt.

 

Har nogen her skrevet eller ringet til hende med spørgsmålene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Læser det som, at det negative hører til rygterne, mens formodningerne står for sig selv...

 

der er intet galt i at lufte formodninger. Det bliver først bagvaskelse og bagtalelse når det er negative formodninger uden rigtig baggrund. Man generer jo ikke opdrætteren ved at formode at hun har sat sig ind i racernes sygdomme og tager hensyn til dem, men det gør man hvis man formoder, at når det ikke er dokumentation for sundheds tests på hjemmesiden, findes de ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...