Hop til indhold

Valg af race


MarieF
 Share

Recommended Posts

Min lille familie skal have ny hund.

 

Vi vil gerne have den hjem i starten af juni, da jeg formentlig kommer til at gå hjemme i nogle måneder der.

Vi har dog mulighed for at få en omplacering hjem før, så må vi bare indrette os efter det.

 

Vi er åbne overfor mange racer. Min mand vil gerne have en blanding, men er ikke noget stålfast krav.

 

Vores krav er derimod:

 

Max 12kg

God familiehund (vi har en dreng på 2)

Ikke for meget jagtindstinkt (skal være god til indkald og ikke have det store behov for eventyr for langt fra familien)

 

Vi har kigget på Cavalier king charles (min mand er vokset op med cavalier og det var hans forældre gamle cavalier, der gav os lyst til at få vores egen hund i sin tid) og Japansk spids.

 

Jeg er dog ret forelsket i Dansk Spids og andre hunde i den størrelse, men min mand synes det bliver for stort :roll:

 

Vores gamle hund var blanding mellem langhåret gravhund og pekingeser.

 

Har I forslag?

Gerne deciderede forslag på hvalpekuld, der kan være klar til at rejse hjemmefra til sommer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm jeg ved ikke hvad der passer bedst til jer

men hvordan har i det med dværgschnauzeren? Ved ikke hvor i bor men der et par kuld i dk lige nu, selvom de måske kunne være afsat alle sammen.

 

Hvad med at låne en hunderacebog, og se på temperament, størrelse og pels pleje.

det kommer jo også an på hvad i kan give den.

tænk også om i er mest til en han eller hun, eller om det er lige meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm schnauzere har umiddelbart aldrig været så meget mig, men kan prøve at læse lidt om racen .

 

Hvad vi kan tilbyde:

Vi bor i hus med mindre have. Lige ved Jelshøj, så med masser af dejlig natur omkring og kan tilbyde mange gode gåture.

Jeg arbejder ikke så meget (fleksjobber), så hunden behøver ikke være alene så længe af gangen.

Jeg tror godt jeg kunne tænke mig at gå til noget agility. Det ville jeg gerne med vores gamle, som dog havde for dårlige hofter til det.

Min mand synes spor er sjovt, men tror ikke det er noget han kommer til at gøre særlig meget i.

 

Vi har snakket køn og er kommet frem til, at det ikke gør så meget - vi har på godt og ondt prøvet en tæve før, men har også mod på en han .

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kan du se om en opdrætter er nær jer

 

http://www.dvkweb.dk/avl-og-opdraet/opdraetterlisten/

 

 

Håber link virker

 

 

 

Selv kan jeg godt lide de er små, uden at virker små.

havde heler aldrig troet jeg skulle have schnauzer (eller andet ruhåret) men så læste jeg om dem og mødte nogle... og blev forelsket i deres kærlige glade væsen.

 

 

Bortset fra at jeg ikke har barn, og ikke har egen have (men dele have) så lyder vores krav og hvilke tilbud vi kan give hunden nogenlunde ens. Jeg orkede så heler ikke kæmpe pelspleje, så en del klippe hunde røg, men trimning et par gange om året er ok kombineret med ugentlig pleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

I kunne kikke på DKKs test.

 

http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/list

 

den giver mulighed for hurtigt at spotte racer i den rigtige størrelse og det rette energiniveau.

 

Og når I har listen over de racer, så kan I klikke på billederne og lære mere om de interessante racer.

 

...og så er der hvalpelister for hver race, hvis der allerede er hvalpe der venter på at blive gamle nok til at flytte hjemmefra..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en Shetland Sheepdog, der har du både agillity og spor.

 

Om hunden er børneglad, det kommer jo helt an på, om man præger dem til at kunne lide dem :-P

 

Jeg synes sheltien er mega sød og charmerende, men er bange for, at energiniveauet er for højt. Er det ikke næsten som en border collie?

Link til indlæg
Del på andre sites

I kunne kikke på DKKs test.

 

http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/list

 

den giver mulighed for hurtigt at spotte racer i den rigtige størrelse og det rette energiniveau.

 

Og når I har listen over de racer, så kan I klikke på billederne og lære mere om de interessante racer.

 

...og så er der hvalpelister for hver race, hvis der allerede er hvalpe der venter på at blive gamle nok til at flytte hjemmefra..

 

Jeg har prøvet testen, men synes det er svært, for hvad er kriterierne for lavt, mellem eller højt energiniveau - altså hvornår har en hund lavt energiniveau og hvornår har den mellem og hvornår er det højt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers kunne en puddel måske være et godt bud. I får typisk et godt, omgængeligt, familievenligt sind + en hund der gerne vil træne og kan blive super skrap til agility. Og så burde det være til at finde en hvalp til sommer, det er jo ikke en helt lille race.

 

Har hørt rigtig godt om puddelens sind, men min mand er desværre ikke så meget til dem - eller andre af de hunde, som har allergivenlig pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du link til den? Kender slet ikke den race :genert:

 

Kendte heller ikke racen før min hunds opdrætter præsenterede mig for hendes podengoer.

De er heldigvis ikke en moderace (endnu), selvom de er perfekte familie hunde for en almindelig aktiv familie.

 

Og kan simpelthen ikke få lov til at lægge link ind fra tlf.

Men han ligger under omplacering her på forummet

Link til indlæg
Del på andre sites

Kendte heller ikke racen før min hunds opdrætter præsenterede mig for hendes podengoer.

De er heldigvis ikke en moderace (endnu), selvom de er perfekte familie hunde for en almindelig aktiv familie.

 

Og kan simpelthen ikke få lov til at lægge link ind fra tlf.

Men han ligger under omplacering her på forummet

 

Hmm kan slet ikke finde den. I omplaceringsforummet?

Måske er jeg for træt :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm kan slet ikke finde den. I omplaceringsforummet?

Måske er jeg for træt :stupid:

 

Haha, hvis du klikker på forum for oven og så i oversigten så er der en der hedder omplaceringshunde.

Derunder ligger tråden med navnet "podengo han på 5 år" eller sådan noget - ellers smider jeg lige et link lidt senere når jeg kommer på pc'en

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet testen, men synes det er svært, for hvad er kriterierne for lavt, mellem eller højt energiniveau - altså hvornår har en hund lavt energiniveau og hvornår har den mellem og hvornår er det højt.

 

Det også svært

men den test og andre kan give intressant ideer om hvilke hunde man passer med

 

Måske skulle du og din mand begge skrive en udførlig lidt over ønsker, bagefter krydschecke, og så hver vælg 5 racer i har det godt med... ved hjælp af de forskellige test og bøger

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker enten japansk spids eller sheltie ville være et godt bud. Eller måske en standart engelsk cocker spaniel. Tænker der vel er flere af udstillings modellerne som ikke har særlig meget jagt i sig.

Cavalier king charles spaniel er også et fornuftigt bud, på en hund der ikke har for meget jagt i sig eller kræver for meget. Men stadig elsker at blive arbejdet med. I skal dog være meget ops på sundhed og sind når i vælger opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet testen, men synes det er svært, for hvad er kriterierne for lavt, mellem eller højt energiniveau - altså hvornår har en hund lavt energiniveau og hvornår har den mellem og hvornår er det højt.

 

Der er jo stor forskel indenfor den enkelte race også, så det giver ikke rigtig mening at lave mere specifikke inddelinger..

 

Man kan altså også søge på race på den DKK-test.. :-D

 

Podengoen:

 

http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/race?raceId=0942

 

jeg synes at det er en fordel med en ensartet og neutral beskrivelse af de forskellige racer, så man ikke står med en række beskrivelser af folks egne hunde, uanset om "folk" er medlemmer af hundeforum eller opdrættere af en race. Eller begge dele..

Alle kan bare bedst lide deres egen race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo stor forskel indenfor den enkelte race også, så det giver ikke rigtig mening at lave mere specifikke inddelinger..

 

Man kan altså også søge på race på den DKK-test.. :-D

 

Podengoen:

 

http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/race?raceId=0942

 

jeg synes at det er en fordel med en ensartet og neutral beskrivelse af de forskellige racer, så man ikke står med en række beskrivelser af folks egne hunde, uanset om "folk" er medlemmer af hundeforum eller opdrættere af en race. Eller begge dele..

Alle kan bare bedst lide deres egen race.

 

Enig - har kigget meget på deres forskellige beskrivelser + dem fra Gipote. Synes begge sider er gode .

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...