Hop til indhold

har brug for lidt hjælp til vores 8½ uger gamle hvalp!


Gubbi
 Share

Recommended Posts

Når en hvalp har fri adgang til mad, kan du ikke time hvornår han skal tisse - nemlig når han har spist. Når han er 8 uger, er han ikke "vant" til at have fri adgang til mad:-)

 

En anden ting er at I nemt kommer til at døje med en fed hund, hvis han får lov at småspise og I bare fylder på når skålen er tom. Eller det modsatte, at I får en hund uden ædelyst.

 

Og det med at skide kan også blive et problem i længden. Typisk kommer maden ud 12 timer efter den er kommet ind. Og hvis han kan gå og spise hele dagen, bliver det svært for ham at få en rutine.

 

I dagtimerne skal han ud mindst en gang i timen når han er vågen. Ihvertfald de næste par uger. Og så har du fået fif om at bruge en morgenkåbe eller andet om natten. Når han skal, så skal han. Nu! Ikke om et halvt minut, men nu.

 

Mht. det "røde felt". Hvad troede I at I fik i en hvalp? Sådan nogle er altså meget nuttede, men de ER energiske. Og som Pivpiv nævner, er det ikke noget de nødvendigvis vokser fra lige med det første. Det er bare fis, ballade og livsglæde:lol:

 

Jeg har en tre årige der stadig kommer i det felt engang imellem :lol: Det er bare så skønt at se når hun eksplodere af glæde, fordi hun ikke kan være i sin lille krop :lol: Det er dog ikke helt på samme måde selvfølgelig.

 

Men ja, jeg vil tro de fleste hunde har den ulvetime til de er modnet.... Og derefter sker den kun når de brænder sammen engang imellem :lol: (Vores sker typisk hvis vi har været på ferie, og ikke set hende et par dage, og vi kommer hjem og laver noget ekstra med hende, om aftenen er hun helt tosset fordi hun har oplevet for meget i den lille krop)

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak for alle jeres søde kommentar alle sammen :) jaaa han er super dejlig! og vi er også smask forelsket i ham!! :D

 

men bare lige for en god ordens skyld vil jeg lige fortælle at vi har læst nettet tyndt og vi godt er klar over at han skal ha lov og lege og kan være vild osv :-) og det er ikke sådan at vi har forventninger om at han skulle være renlig fra start, slet ikke :) det undre os bare at han var det de første 2 dage, hvor han også var mere rolig, men at det går galt når han køre sig helt op. også går vi med ham hver 30-45 minut når han er vågen! også når han har drukket, sovet eller leget :) så vi kan ha ham ude og tisse, også kan han sagtens vente, hvis han er rolig eller bare leger.. eller os tisser han inde, 2 mins efter vi har tisset ude, hvis han er kørt op, så tisser han imens han leger, så der er ingen mulig måde vi kan se det på, han går ikke rundt og snuser, eller gør tegn til det, før det er for sent :) det er jo derfor jeg spør om hjælp, fordi han viser mig nogle ting som jeg ikke har læst om! ;-) så det med at sidde og pege fingre, og få det til at lyde som om vi ikke har sat os ind i tingene, og at det hele er vores egen skyld, det ser jeg nu ingen grund til ;)

 

vi har ikke noget i mod at han leger og fiser rundt, det er ikke det jeg mener med "det røde felt" men det er når han kommer endnu længere ud end det! altså når han har så meget hjertebanken at man er bange for det er for meget, og han løber så hurtigt at han ikke kan stoppe igen og løber ind i dørkamen eller andet, og han rusker sit legetøj så voldsomt at han nærmest ikke kan stå på benene, og alt det her fortsætter i timer! :-) det er der jeg mener at det er lidt for meget. idag har været ret slemt, og har læst mig frem til at en hvalp skal sove mellem 16 og 20 timer i døgnet? han har sovet MAX 2½ time sammenlagt siden kl 9 - 9.30 i morges, fordi han har været kørt op, og ikke kan finde ro og falde ordenligt i søvn. men måske jeg bare har læst for meget på nettet :P og skal gå mere efter ham, og hvad han vil og hvad han gør, også bare lade ham ;)

 

Shii, tak for tippet med "tvangs nusning" det er lige det jeg søger! ideer/hjælp til at prøve og få ham til at slappe lidt af ind i mellem :D så det skal helt klart prøves ;-) tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak for alle jeres søde kommentar alle sammen :) jaaa han er super dejlig! og vi er også smask forelsket i ham!! :D

 

men bare lige for en god ordens skyld vil jeg lige fortælle at vi har læst nettet tyndt og vi godt er klar over at han skal ha lov og lege og kan være vild osv :-) og det er ikke sådan at vi har forventninger om at han skulle være renlig fra start, slet ikke :) det undre os bare at han var det de første 2 dage, hvor han også var mere rolig, men at det går galt når han køre sig helt op. også går vi med ham hver 30-45 minut når han er vågen! også når han har drukket, sovet eller leget :) så vi kan ha ham ude og tisse, også kan han sagtens vente, hvis han er rolig eller bare leger.. eller os tisser han inde, 2 mins efter vi har tisset ude, hvis han er kørt op, så tisser han imens han leger, så der er ingen mulig måde vi kan se det på, han går ikke rundt og snuser, eller gør tegn til det, før det er for sent :) det er jo derfor jeg spør om hjælp, fordi han viser mig nogle ting som jeg ikke har læst om! ;-) så det med at sidde og pege fingre, og få det til at lyde som om vi ikke har sat os ind i tingene, og at det hele er vores egen skyld, det ser jeg nu ingen grund til ;)

 

vi har ikke noget i mod at han leger og fiser rundt, det er ikke det jeg mener med "det røde felt" men det er når han kommer endnu længere ud end det! altså når han har så meget hjertebanken at man er bange for det er for meget, og han løber så hurtigt at han ikke kan stoppe igen og løber ind i dørkamen eller andet, og han rusker sit legetøj så voldsomt at han nærmest ikke kan stå på benene, og alt det her fortsætter i timer! :-) det er der jeg mener at det er lidt for meget. idag har været ret slemt, og har læst mig frem til at en hvalp skal sove mellem 16 og 20 timer i døgnet? han har sovet MAX 2½ time sammenlagt siden kl 9 - 9.30 i morges, fordi han har været kørt op, og ikke kan finde ro og falde ordenligt i søvn. men måske jeg bare har læst for meget på nettet :P og skal gå mere efter ham, og hvad han vil og hvad han gør, også bare lade ham ;)

 

Shii, tak for tippet med "tvangs nusning" det er lige det jeg søger! ideer/hjælp til at prøve og få ham til at slappe lidt af ind i mellem :D så det skal helt klart prøves ;-) tak!

 

Hey! Der er ingen der peger fingre... Tværtimod! Det er super du spørger og folk herinde er mere end villige til, at rådgive.---------

At han var roligere de første dage kan skyldes, at han nu er ved, at føle sig hjemme og tør lidt mere. Tålmodighed med den lille, det hele skal nok falde på plads... Ulvetimen må I leve med læænge! Min på 20 måneder får også lige et hvalpeflip i ny og næ... Til sidst kan man bare grine af det... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også for meget det du beskriver. En hvalp skal sove meget mere.

 

I er nok i bedste mening kommet til at aktivere og lege for meget med ham i starten. Så nu føler han at der skal ske noget så snart I er vågne.

 

Jeg vil foreslå faste putte tider. Måske i hans bur ved siden af jer. Når du kan se ham er træt, eller helt over kørt, så derind med en tygge pind og så er i rolige. Ser tv, læser eller noget i den stil. Nogle hunde kan ignorerer i ro andre masseres. Prøv det over nogle dage og se om han ikke hurtigere og hurtigere finder ud af at nu skal man sove.

 

 

Det er helt normalt at de skal tisse mere hvis de stresser og det gør han jo når han farer rundt som du beskriver.

De mærker ikke på forskud at de skal tisse så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min Zeus går mod de 4 år og han kan godt få et "hvalpeflip" om aftenen ;-)

 

Derudover så synes jeg I skal styre hans mad lidt mere, altså sådan at han måske spiser 3 gange om dagen, her i hvalpetiden og så sæt det ned til 2 gange dagligt.

 

Nu er mine nogle madører og kan ikke have mad stående men personligt ville jeg være lidt i tvivl hvor meget foder de ville spise hvis man bare fylder skålen op når den er tom ;-)

 

Derudover er "tvangs putning" meget godt - det brugte jeg selv til Zeus - især lørdag og søndag, så er det bare putte tid om eftermiddagen eller over middag eller hvad man lige synes.

Link til indlæg
Del på andre sites

1000 tak for alle jeres søde kommentar alle sammen :) jaaa han er super dejlig! og vi er også smask forelsket i ham!! :D

 

men bare lige for en god ordens skyld vil jeg lige fortælle at vi har læst nettet tyndt og vi godt er klar over at han skal ha lov og lege og kan være vild osv :-) og det er ikke sådan at vi har forventninger om at han skulle være renlig fra start, slet ikke :) det undre os bare at han var det de første 2 dage, hvor han også var mere rolig, men at det går galt når han køre sig helt op. også går vi med ham hver 30-45 minut når han er vågen! også når han har drukket, sovet eller leget :) så vi kan ha ham ude og tisse, også kan han sagtens vente, hvis han er rolig eller bare leger.. eller os tisser han inde, 2 mins efter vi har tisset ude, hvis han er kørt op, så tisser han imens han leger, så der er ingen mulig måde vi kan se det på, han går ikke rundt og snuser, eller gør tegn til det, før det er for sent :) det er jo derfor jeg spør om hjælp, fordi han viser mig nogle ting som jeg ikke har læst om! ;-) så det med at sidde og pege fingre, og få det til at lyde som om vi ikke har sat os ind i tingene, og at det hele er vores egen skyld, det ser jeg nu ingen grund til ;)

 

vi har ikke noget i mod at han leger og fiser rundt, det er ikke det jeg mener med "det røde felt" men det er når han kommer endnu længere ud end det! altså når han har så meget hjertebanken at man er bange for det er for meget, og han løber så hurtigt at han ikke kan stoppe igen og løber ind i dørkamen eller andet, og han rusker sit legetøj så voldsomt at han nærmest ikke kan stå på benene, og alt det her fortsætter i timer! :-) det er der jeg mener at det er lidt for meget. idag har været ret slemt, og har læst mig frem til at en hvalp skal sove mellem 16 og 20 timer i døgnet? han har sovet MAX 2½ time sammenlagt siden kl 9 - 9.30 i morges, fordi han har været kørt op, og ikke kan finde ro og falde ordenligt i søvn. men måske jeg bare har læst for meget på nettet :P og skal gå mere efter ham, og hvad han vil og hvad han gør, også bare lade ham ;)

 

Shii, tak for tippet med "tvangs nusning" det er lige det jeg søger! ideer/hjælp til at prøve og få ham til at slappe lidt af ind i mellem :D så det skal helt klart prøves ;-) tak!

 

Der er ikke nogen som peger fingre af dig ;-)

 

Nu er jeg typen som elsker de aktive hunde og det er altid dem jeg vælger, så den beskrivelse med at rende så hurtig at man ikke kan stoppe igen og render ind i dørkarme mm virker særdeles bekendt på mig.

 

Det du har læst med at hvalpe sover 16-20 timer er et gennemsnit. Nogle sover virkelig så længe og andre gør ikke. Mine hvalpe har generel sovet meget mindre.

Normal så sover en hvalp ca 4 timer og leger i en halv time. Mine har altid gjort det omvendt.

Min nuværende hund er 3 år, og hun tager stadig disse fræserture hver eneste dag, og jeg håber at hun vil blive ved med det resten af sit liv. Jeg elsker det, men sådan er vi jo forskellige alle sammen.

 

At din hvalp var renlig de første to dage skyldes at han ikke har følt sig helt tryg. Når han skal ud og gøre sig ren, så skal det hellere ikke foregå ved at gå tur med ham.

Hvis han levede ude i naturen, så ville han aldrig nogensinde turde tisse eller lave væk fra hulen, for der kunne jo komme en bjørn eller andet rovdyr forbi som kunne lugte ham og slå ham ihjel.

Altså gå ud med ham til det samme sted hver gang og vent til han har lavet. Der skal roses MENS han tisser, ikke når han er færdig, for så tror han at han får ros fordi han stopper med at tisse og han begynder måske på ikke at ville tisse mens du er til stede.

 

Jeg er imod tvang, både over for mennesker og dyr, og tager stor afstand også mod "tvangs nusning"

Ved at tvangsnusse kan du måske få en roligere hund, men det kan også give bagslag sådan at du får en hund som vil hade at blive rørt ved.

Prøv at forestille dig, at der kom en som tvang dig til at nusse selv om du ikke havde lyst. Det vil ikke være en god følelse for dig hvilket det hellere ikke vil være for hunden. Den kan komme til at miste tilliden til dig.

Jeg ville hellere give et lækkert kødben eller andet han kan ligge og gnave på når han skal falde til ro. Samtidig så er sådan et kødben også godt for både tænder, tandkød og analkirtler.

 

Ved du hvordan hans kuldsøskende har det ? Er de lige så aktive som din hvalp ?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

....og tager stor afstand også mod "tvangs nusning"

Ved at tvangsnusse kan du måske få en roligere hund, men det kan også give bagslag sådan at du får en hund som vil hade at blive rørt ved.

Prøv at forestille dig, at der kom en som tvang dig til at nusse selv om du ikke havde lyst. Det vil ikke være en god følelse for dig hvilket det hellere ikke vil være for hunden. Den kan komme til at miste tilliden til dig.

Jeg ville hellere give et lækkert kødben eller andet han kan ligge og gnave på når han skal falde til ro. Samtidig så er sådan et kødben også godt for både tænder, tandkød og analkirtler.

 

 

Jeg er bare så enig i modstanden mod tvangsnusning. At begrænse en hvalp i vild og opkørende adfærd ved at tage den i line er en sag, men at tvinge den til samtidig at blive nusset er i mine øjne at gå et skridt for langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg er bare så enig i modstanden mod tvangsnusning. At begrænse en hvalp i vild og opkørende adfærd ved at tage den i line er en sag, men at tvinge den til samtidig at blive nusset er i mine øjne at gå et skridt for langt.

Her blev Zeus ikke nusset men tvangs puttet, vi lå sammen ude i bryggers han i sin kasse jeg på gulvet, aede ham lidt og han faldt hen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her blev Zeus ikke nusset men tvangs puttet, vi lå sammen ude i bryggers han i sin kasse jeg på gulvet, aede ham lidt og han faldt hen ;-)

 

Trådstarter takker for rådet om tvangsnusning :-D

Jeg bruger selv at begrænse en overtræt hvalp, som ikke selv kan falde til ro, den skal have hjælp, men jeg vil ikke pådutte den også at skulle nusses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Trådstarter takker for rådet om tvangsnusning :-D

Jeg bruger selv at begrænse en overtræt hvalp, som ikke selv kan falde til ro, den skal have hjælp, men jeg vil ikke pådutte den også at skulle nusses.

 

Jeg har jo to meget forskellige hunde. Med Bella har det altid virket at kommandere hende i ro og så ae hende på maven. Resultatet var, at hun 12 uger gammel til hvalpetræning, kunne beordres i ro og så næsten falde i søvn af at blive nusset på maven. Hun er fantastisk til ro!!

 

Dorit derimod..... Jeg prøvede faktisk at tvangsnusse hende, og det resulterede i et anfald af tasmansk djævel. Så med hende blev det benhård begrænsning - kort snor og ALT var uden for rækkevidde. De første par gange skreg og skabte hun sig som en sindssyg, men hun fangede hurtigt ideen.

 

Det afhænger nok af hunden hvad der virker. En som Bella var blevet SÅ ked af det, hvis jeg satte hende i kort snor og ikke nussede.

Link til indlæg
Del på andre sites

I får det jo til at lyde som om jeg ville mishandle ham. :-) Jeg kunne aldrig drømme om at holde ham fast og nusse ham hvis ikke han vil. Men at sætte mig med transportkassen mellem benene. Også nusse ham inde i kassen og få ham til at falde til ro. Kan jeg ikke se noget forkert i. Begynder han at pive og ikke vil nusses eller ikke vil være i kassen så skal han selvfølgelig ikke tvinges. Men ved at sætte mig foran udgangen og nusse ham, hvis det kan hjælpe ser jeg intet forkert i det . han har været meget mere rolig i dag og har også sovet en del mere end han ellers har gjort. :-P Så har ikke haft brug for at prøve det af. Men kattene har også været meget ude. Tror det er dem som stresser ham. For det er for det meste når han ser dem. Eller de kommer hoppende ned og han vågner til deres larmen, at han så fare sådan op! :-D

Redigeret af Gubbi
Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvordan hans kuldsøskende har det ? Er de lige så aktive som din hvalp ?
nej de er vist ikke helt lige så aktive. Der er ihvertfald ingen af dem som giver udtryk for det 😃 den ene er kommet til et hjem med en voksen mops i forvejen og de går godt i spæn og leger fint sammen. Så det har nok noget og sige.

 

Den anden er i et hjem uden andre dyr. Og er allerede med mor på job, som arbejder på en Bar hvor han bare ligger på en pude i hjørnet og sover. Det ville vores Batman ikke kunne. Hvis der var mennesker der ville snakke ville han fare rundt og hoppe op hvor han kunne få lov. 😂 men jeg tror vi er kommer ret meget frem til, de sidste par dage, at kattene stresser ham en del. Så vi har prøvet at skille dem lidt ad i dag og det er gået lidt bedre. Altså ladet ham ligge i soveværelset og sove så kattene ikke vækker ham når de hopper op og ned i stuen. Og ladet dem blive inde når vi går tur. For det forstyrre ham også meget uden for når de render efter os. Også har de været meget ude i dag så han har haft alene tid til leg her inde. Så har vi kunne lege uden at komme i det røde felt. For ellers normalt kommer kattene jo og vil lege med, også bliver han jo vild. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger selv at begrænse en overtræt hvalp, som ikke selv kan falde til ro, den skal have hjælp.

begrænse, hvordan :-D? Med kort snor eller hvordan gør du det? Vi har snakket om at få købt et afgrænsning bur eller hva sådan et hedder. Altså et gitter/bur som er et par kvadratmeter stort så han er begrænset til det område af stuen/lejligheden. "Problemet" er bare at vi i forvejen ikke har den største stue. Så det ville blive midt på gulvet nærmest, så vi heller ikke selv kan komme frem og tilbage i stuen 😂

Men det er måske et forsøg værd .

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså gå ud med ham til det samme sted hver gang og vent til han har lavet. Der skal roses MENS han tisser, ikke når han er færdig, for så tror han at han får ros fordi han stopper med at tisse og han begynder måske på ikke at ville tisse mens du er til stede.

 

Jeg har læst og hørt at man altid skal vente til lige når han er færdig, fordi man ellers risikere at afbryde ham i sin gøren? :-) ja det er altså ikke nemt at vide hvad der er rigtig eller forkert. Eller "bedst" for der står ofte vidt forskellige og stik modsatte ting rundt omkring på nettet :-D men mon ikke vi lær det hele med tiden :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst og hørt at man altid skal vente til lige når han er færdig, fordi man ellers risikere at afbryde ham i sin gøren? :-) ja det er altså ikke nemt at vide hvad der er rigtig eller forkert. Eller "bedst" for der står ofte vidt forskellige og stik modsatte ting rundt omkring på nettet :-D men mon ikke vi lær det hele med tiden :-P

 

Selvfølgelig gør I det, det har alle andre jo gjort :blink:

Faktisk tror jeg personligt ikke, at det har den store betydning om det er lige imens eller bagefter.... Det gælder lige så meget om, at hvalpen får "smag for" at det skal foregå udenfor. Såhhh bare klø på, det skal nok komme :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

begrænse, hvordan :-D? Med kort snor eller hvordan gør du det? Vi har snakket om at få købt et afgrænsning bur eller hva sådan et hedder. Altså et gitter/bur som er et par kvadratmeter stort så han er begrænset til det område af stuen/lejligheden. "Problemet" er bare at vi i forvejen ikke har den største stue. Så det ville blive midt på gulvet nærmest, så vi heller ikke selv kan komme frem og tilbage i stuen 

Men det er måske et forsøg værd .

 

Først og fremmest ser jeg på situationen/aktiviteterne op til min hvalp bliver overopkørt og ændrer på disse, så jeg forhindrer eller mindsker hvalpens overopkørthed fremover.

Som jeg ser det, er den såkaldte ulvetime summen af hele dagens oplevelser og aktiviteter, som påvirker hvalpen og skal bearbejdes. Har disse oplevelser været for mange eller for stærke, bliver de "bearbejdet" gennem vilde aktiviteter meget forenklet set.

Jeg husker ikke at have observeret ulvetime hos de få hvalpekuld jeg har haft... ligesom de to kuldsøskende på 10 uger jeg havde i pleje i sommer heller ikke praktiserede dette.

 

Indtil man kender sin hvalps grænser, kan det næsten ikke undgås, at hvalpen bliver overopkørt efter den har fået nyt hjem og nye mennesker.

Når dette sker, ser jeg først om en rolig aktivitet, som tyggeben, godbidssøg eller lignende kan gøre hvalpen så rolig, at den faktisk kan mærke trætheden. Med nogle hvalpe fungerer det med andre ikke

Når det ikke virker, sætter jeg sele og line på hvalpen og sørger for ro omkring os og så holder jeg den bare ved mig. Vil hvalpen kæles, bliver den det. Vil den ikke berøres holder jeg den bare i kort line og giver evt. lidt hårde godbidder på gulvet, hvor hvalpen er. At tygge beroliger og jeg har ikke oplevet at denne model ikke har fungeret.

En vigtig del af konceptet er, at man selv er rolig og fremstår som en autoritet med tjek på det hele.

 

I min verden skal en hvalp have hjælp, hvis den ikke selv kan finde ro indenfor 10 - 15 minutter efter den viser overopkørthed, for fortsætter aktiviteten derudover, kører hvalpen bare endnu mere op og det bliver sværere og sværere at få den til at slappe af.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejlig lille hvalp! <3

Her er hvad jeg gjorde da mine drenge var små og ikke selv kunne administrere deres energi, og ikke rigtig kunne falde til ro af sig selv.

Så plejede jeg at tage deres stofbur ind i stuen, åbne toppen af det, lukke indgangen, og sætte ham derind med en af hans yndlings stofbamser at tygge i/rase ud i, så stod buret ved siden af sofaen, ofte med min hånd nede hos ham indtil han var helt rolig og bare tyggede på sit legetøj eller var faldet i søvn. Så kunne jeg åbne buret igen, det tog som regel 5-10 minuter, og skete når han var blevet lidt for overstimuleret.

Fordelen var så at han lærte at det var HELT VILDT HYGGELIGT at være i sit stofbur :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...