Hop til indhold

Opdrætter hjemmesider - Hvad kigger i efter?


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Haha, har nu sendt en hel del mod sport og endda også udstillingshunde i stedet for hyrd :blink:

Senest har jeg sendt en mod Gawain og har prikket Trine på skulderen MANGE gange, om hun ikke snart skulle have et kuld mere på Vilya, fordi hun er en type der passer bedre til mange flere end de fleste hyrdehunde gør.

 

 

Så der tager du ret meget fejl :mrgreen:

 

En god hund er jo kun god, hvis den er det rigtige match til ejer og ejers livsstil.

Mine to ville slet, slet ikke trives i dit hjem, det er der ingen tvivl om - I ville drive hinanden til vanvid ret hurtigt :lol:

Ok... Chut ville nok bare lægge sig et sted for sig selv, indtil ungerne var skredet hjem og der var normale tilstande i huset igen - Men Yoda.... Jøsses, du ville hade ham :sjov:

 

 

Generelt er der jo gigantisk variation i racen - Og sørme også indenfor linjerne.

Sport er ikke bare sport og hyrd er ikke bare hyrd - Eller udstilling for den sags skyld.

 

Er ret meget mod generalisering og kigger lidt mere på deciderede linjer og hvad typer der avles i de linjer, når jeg kigger hunde.

 

Kan selv godt lide racen er så forskellig - Klart jeg ved hvad JEG foretrækker, men jeg har lige så lidt patent på den gode bc som nogen som helst andre.

Alt handler jo om at finde den type man kan lide og som passer i ens liv og der synes jeg fandeme det er vigtigt at være ærlig som opdrætter og ikke bare pådutte andre ens egne holdninger og tanker om den gode hund, men se lidt objektivt på det og være ærlig overfor sig selv og evt. hvalpekøber.

Ellers går det sgu' nemt galt - I hvertfald med den type jeg laver.

Ja præcis.

 

Jeg har bare snakket med flere der mener at hyrde-modellen er lige noget for mig. Og det ville det også være i nogen henseender - fx. fordi jeg gerne vil have en hund der har potentiale til at lære at hyrde vores ænder og fordi jeg bor på et nedlagt landbrug med den livsstil til følge.

Men så er der også det andet. August + legekammerater som skal kunne være her sammen med hundene uden at jeg skal være nervøs for om børn eller hunde får trælse oplevelser i et uopmærksomt øjeblik.

Og så er der børnehuset. Som alle også har lært at omgås hunde på super hensigtsmæssig måde. Men de løber, og larmer og leger. Og det skal de gerne blive ved med at kunne.

 

Jeg har et Vilya afkom på træningspladsen. Sådan en kunne jeg godt tænke mig. Var jo også skrevet op til kuldet dengang, men så kom der lige en sygdom i vejen, så det blev desværre ikke.

Havde Marianne Jensen til at bo en weekend sidste år. Hendes udstillingsbamser ku jeg nu også godt. De er altså lækre og velafbalancerede, med solide slukknapper og fin arbejdsiver.

 

Men jeg bliver nysgerrig. Hvordan ville Dinglen reagere tror du?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 103
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja præcis.

 

Jeg har bare snakket med flere der mener at hyrde-modellen er lige noget for mig. Og det ville det også være i nogen henseender - fx. fordi jeg gerne vil have en hund der har potentiale til at lære at hyrde vores ænder og fordi jeg bor på et nedlagt landbrug med den livsstil til følge.

Men så er der også det andet. August + legekammerater som skal kunne være her sammen med hundene uden at jeg skal være nervøs for om børn eller hunde får trælse oplevelser i et uopmærksomt øjeblik.

Og så er der børnehuset. Som alle også har lært at omgås hunde på super hensigtsmæssig måde. Men de løber, og larmer og leger. Og det skal de gerne blive ved med at kunne.

 

Jeg har et Vilya afkom på træningspladsen. Sådan en kunne jeg godt tænke mig. Var jo også skrevet op til kuldet dengang, men så kom der lige en sygdom i vejen, så det blev desværre ikke.

Havde Marianne Jensen til at bo en weekend sidste år. Hendes udstillingsbamser ku jeg nu også godt. De er altså lækre og velafbalancerede, med solide slukknapper og fin arbejdsiver.

 

Men jeg bliver nysgerrig. Hvordan ville Dinglen reagere tror du?

 

Rent træningsmæssigt er det rigtigt at hyrd på mange områder er fede at arbejde med.

Men der er altså også ulemper, hvor selv erfarne hundefolk nogle gange er bedre stillet med en anden type.

 

Tænkte også med det samme at Trines Vilya ville være et godt bud til dig :mrgreen:

Synes generelt Trine og Marianne har godt styr på at lave rigtig fornuftige familiehunde, der har hovedet skruet godt på og ikke lader sig gå på af småting.

De tager ligsom ikke livet så fandens alvorligt, som jeg oplever en del hyrdehunde gør og de har derfor en lidt længere lunte i forhold til alt, fordi de lidt lettere hopper op og falder ned på ting - Hvis det giver nogen mening :lol:

Har mødt et par hunde fra Gawain der er lidt samme type - laid back, uden at være kedelige og ufokuserede i deres arbejde.

 

 

Og ehh.... Yoda ville ELSKE børnene og al aktiviteten, men han er simpelthen FOR social og vil være med i ALT!!

Børn kan få lov til alt og han elsker dem, uanset hvor mange de er og hvad de gør ved ham.

Men han er alt, alt for vims og vil stresse for meget over al den aktivitet han hele tiden ville tro han skulle være med i.

Han kan ikke rigtig sortere i vigtig og ikke vigtig aktivitet og hvad der vedrører ham, så han skal konstant guides til hvornår han skal være med og hvornår han ikke skal.

Derudover er han lettere lydfølsom og ville dø lidt over et barn der skriger, som han synes skal trøstes på hans måde med MEGET kropskontakt og ville være vældig ulykkelig over ikke at få lov at deltage i det :lun:

Sødt, men meget, meget lidt praktisk!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Rent træningsmæssigt er det rigtigt at hyrd på mange områder er fede at arbejde med.

Men der er altså også ulemper, hvor selv erfarne hundefolk nogle gange er bedre stillet med en anden type.

 

Tænkte også med det samme at Trines Vilya ville være et godt bud til dig :mrgreen:

Synes generelt Trine og Marianne har godt styr på at lave rigtig fornuftige familiehunde, der har hovedet skruet godt på og ikke lader sig gå på af småting.

De tager ligsom ikke livet så fandens alvorligt, som jeg oplever en del hyrdehunde gør og de har derfor en lidt længere lunte i forhold til alt, fordi de lidt lettere hopper op og falder ned på ting - Hvis det giver nogen mening :lol:

Har mødt et par hunde fra Gawain der er lidt samme type - laid back, uden at være kedelige og ufokuserede i deres arbejde.

 

 

Og ehh.... Yoda ville ELSKE børnene og al aktiviteten, men han er simpelthen FOR social og vil være med i ALT!!

Børn kan få lov til alt og han elsker dem, uanset hvor mange de er og hvad de gør ved ham.

Men han er alt, alt for vims og vil stresse for meget over al den aktivitet han hele tiden ville tro han skulle være med i.

Han kan ikke rigtig sortere i vigtig og ikke vigtig aktivitet og hvad der vedrører ham, så han skal konstant guides til hvornår han skal være med og hvornår han ikke skal.

Derudover er han lettere lydfølsom og ville dø lidt over et barn der skriger, som han synes skal trøstes på hans måde med MEGET kropskontakt og ville være vældig ulykkelig over ikke at få lov at deltage i det :lun:

Sødt, men meget, meget lidt praktisk!!!

Jeg har også et godt øje til Gawain. Blandt andet. Men ja, der er sgu så meget at forholde sig til. Godt der går længe (mindst 100 år faktisk) inden jeg rent faktisk skal tage rigtig stilling :lol:

 

Meget sjovt. Din beskrivelse af Dingle rammer Asta. Til tåspidserne :lol: Men hun ér også bare en border i forklædning i mange aspekter :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også et godt øje til Gawain. Blandt andet. Men ja, der er sgu så meget at forholde sig til. Godt der går længe (mindst 100 år faktisk) inden jeg rent faktisk skal tage rigtig stilling :lol:

 

Meget sjovt. Din beskrivelse af Dingle rammer Asta. Til tåspidserne :lol: Men hun ér også bare en border i forklædning i mange aspekter :lol:

 

Helt vildt, det er SÅ uoverskueligt i starten - Men lover det bliver nemmere :mrgreen:

 

Men sig til hvis du falder over noget - Elsker, elsker, elsker at nørde sundhed.

Har en deal med to andre opdrættere, de finder de interessante hyrdehunde af den type vi kan lide og så gennemtrawler jeg linjerne for sygdomme.

 

Der går sådan helt Sherlock Holmes i mig og det handler bare om at finde ALT. Bliver total skuffet hvis jeg ikke rigtig kan finde noget :engel:

 

Hihi.... Asta ER en bc. Det er bare dig der er blevet snydt :mrgreen:

Tror faktisk hende og Dinglen minder om hinanden på rigtig mange punkter er mit indtryk - Og tænk dig, to af dem i hjemmet :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt vildt, det er SÅ uoverskueligt i starten - Men lover det bliver nemmere :mrgreen:

 

Men sig til hvis du falder over noget - Elsker, elsker, elsker at nørde sundhed.

Har en deal med to andre opdrættere, de finder de interessante hyrdehunde af den type vi kan lide og så gennemtrawler jeg linjerne for sygdomme.

 

Der går sådan helt Sherlock Holmes i mig og det handler bare om at finde ALT. Bliver total skuffet hvis jeg ikke rigtig kan finde noget :engel:

 

Hihi.... Asta ER en bc. Det er bare dig der er blevet snydt :mrgreen:

Tror faktisk hende og Dinglen minder om hinanden på rigtig mange punkter er mit indtryk - Og tænk dig, to af dem i hjemmet :sjov:

Jeg skal have dig i tankerne når det hele kommer nærmere :mrgreen:

 

Og ja det er hun bare :sjov: Tænker det er den der svensk/dansk sprogbarriere der har gjort udslaget. Faktisk HAR jeg købt en border.

 

2 af dem i samme hjem kommer desværre ikke til at ske. Jeg vil have en tæve som næste hund, og det kommer ikke til at ske så længe jeg har Asta. Been there, done that, gør det ikke igen. Derfor der skal gå 100 år - mindst.

Men hele kræft-diagnosen fik bare den der panik-ting op i mig, og selvom hun er raskmeldt nu, så er risikoen for at det kommer igen jo altså til stede. Og hun bliver jo heller ikke yngre, 8 på fredag. Så jeg har bare brug for at have et par løsninger klar i ærmet kan jeg mærke, ellers ender det med en opløst-i-sorg-panik-ting, og det er der ingen der er tjent med. Udover det der med at jeg gerne vil en masse med hunden træningsmæssigt, så er det her et lidt specielt hjem som kræver en robust hund.

Så den skal være nøje udvalgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal have dig i tankerne når det hele kommer nærmere :mrgreen:

 

Og ja det er hun bare :sjov: Tænker det er den der svensk/dansk sprogbarriere der har gjort udslaget. Faktisk HAR jeg købt en border.

 

2 af dem i samme hjem kommer desværre ikke til at ske. Jeg vil have en tæve som næste hund, og det kommer ikke til at ske så længe jeg har Asta. Been there, done that, gør det ikke igen. Derfor der skal gå 100 år - mindst.

Men hele kræft-diagnosen fik bare den der panik-ting op i mig, og selvom hun er raskmeldt nu, så er risikoen for at det kommer igen jo altså til stede. Og hun bliver jo heller ikke yngre, 8 på fredag. Så jeg har bare brug for at have et par løsninger klar i ærmet kan jeg mærke, ellers ender det med en opløst-i-sorg-panik-ting, og det er der ingen der er tjent med. Udover det der med at jeg gerne vil en masse med hunden træningsmæssigt, så er det her et lidt specielt hjem som kræver en robust hund.

Så den skal være nøje udvalgt.

 

Du er blevet SÅ snydt er du :sjov:

 

Men ja, kan udmærket godt forstå dig - Og helt ærligt, så er det også bare rart at være ude i god tid og have en fornemmelse af hvad man kan lide.

Du er jo også heldig at have Trine så tæt på, så hun skal nok guide dig i retning af noget rigtig fornuftigt :5up:

 

Også selvom der går MINDST!! 100 år!!! Asta er jo ikke bare en snyde-border, men også en der lever for evigt! Basta!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne aldrig drømme om at fravælge en opdrætter pga. vedkommendes hjemmeside. Jeg vil tale med folk,... først da fornemmer jeg at jeg afgøre hvorfor de opdrætter hunde. Jeg skal kunne fornemme at det er noget de brænder for. Dog ville det være rart at kunne se hvor gamle tidligere avlshunde er blevet, og det er der desværre ikke mange der anser for at være relevant at skilte med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Så det er mere em slags folder end et spørgeskema eller? Undskyld jeg spørger så meget men jeg kan ikke rigtig se det for mig og det lyder som en god idé så jeg vil gerne forstå det :-D

 

Jeg sender en mail med en portion spørgsmål til hvalpefamilierne. Dette kan give kommende hvalpekøbere et billede af mit opdræt. Hvalpefamilierne synes også, det er hyggeligt at høre om søskende og halvsøskende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. det med at give nogle penge til hvalpefamilier, der får testet deres hunde:

Dette bruger jeg ikke, men i min købsaftale står, at familierne forpligter sig til at teste for HD, AD og Patella. Nogle skider selvfølgelig på den aftale, men pt. er 32 af mine 40 hvalpe testet, og det er jeg tilfreds med.

Link til indlæg
Del på andre sites

1-2-3-hjemmesider, musik og stavefejl, så er jeg stået HELT af. Okay en enkelt stavefejl går nok, men sådan konsekvent snak om "trykke valpe" eller lignende, går bare ikke.

 

Jeg vil gerne vide hvad opdrætter laver med hundene og hvilke resultater de har opnået, evt se en video af hvordan hunden er til en lydighedsprøve på en ag-bane eller lign. Jeg vil også gerne se deres stamtavler, så jeg selv kan snage rundt i familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

1-2-3-hjemmesider, musik og stavefejl, så er jeg stået HELT af. Okay en enkelt stavefejl går nok, men sådan konsekvent snak om "trykke valpe" eller lignende, går bare ikke.

 

Jeg vil gerne vide hvad opdrætter laver med hundene og hvilke resultater de har opnået, evt se en video af hvordan hunden er til en lydighedsprøve på en ag-bane eller lign. Jeg vil også gerne se deres stamtavler, så jeg selv kan snage rundt i familien.

Jeg må indrømme at jeg slet ikke kan forstå hvorfor 123-hjemmesider får dig til at stå af;) musik og blink gider jeg ikke rigtig, men jeg har selv en 123 side, alternativt er ingen side, jeg kan nemlig ikke finde ud af andet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg slet ikke kan forstå hvorfor 123-hjemmesider får dig til at stå af;) musik og blink gider jeg ikke rigtig, men jeg har selv en 123 side, alternativt er ingen side, jeg kan nemlig ikke finde ud af andet;)

 

Det er måske også lidt hårdt sat op, nogle 1-2-3-sider er ok, men mange af dem er svære at finde rundt i, jeg synes det kan være svært at læse teksten pga den lille størrelse, gallerierne fungerer dårligt og så er der mange musik/GIF/bling-funktioner, som mange efter min mening bruger alt for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvis musik eller video bare starter når jeg er på siden, bliver jeg sjællent længe nok til at se tlf nr

det samme gælder for meget blink og gift (lidt kan være sødt på de sjove sider)

Men stavefejl hænger jeg mig ikke i med mindre de forstyrre min forståelse, der kan være mange grunde til dem, selv om der findes stavekontrol som jo kunne afhjælpe det, men det kræver måske man kopier fra et word dokument og det har jeg mødt folk der ikke kunne som bare skrev direkte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg slet ikke kan forstå hvorfor 123-hjemmesider får dig til at stå af;) musik og blink gider jeg ikke rigtig, men jeg har selv en 123 side, alternativt er ingen side, jeg kan nemlig ikke finde ud af andet;)

 

Deres layout er generelt elendigt og funktionerne ikke så heldige.

 

Men absolut bedre end ingenting.

 

Vil dog alligevel anbefale at tage et kig på weebly hvor man også nemt og gratis kan lave hjemmesider.

Det kræver virkelig ikke meget kendskab, det er mest drag and drop, men med rigtig gode layout mulighededer og gode brugbare funktioner der virker rigtig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg slet ikke kan forstå hvorfor 123-hjemmesider får dig til at stå af;) musik og blink gider jeg ikke rigtig, men jeg har selv en 123 side, alternativt er ingen side, jeg kan nemlig ikke finde ud af andet;)

 

Jeg bruger one.com (http://one.me/enaytoxv referral link, så du kan få det billigere).

 

De har sådan et virkelig let system, hvor man faktisk bare trækker kasserne rundt, og slipper billedet eller teksten hvor man vil have det.

 

Det fungere virkelig let, og er i mine øjne langt nemmere og flottere end 123-hjemmesider (Som jeg også står lidt af på).

 

---

 

Jeg synes generelt at bling bling, og musik er uproffesionelt, men det handler vel også om hvad der er ens målgruppe?

 

Hvis man sælger til hygge og nusseri, så er det jo ikke nødvendigt at have en proffesionel hjemmeside. Hvis man gerne vil ses som en super dygtig handler og proffesionel opdrætter så ville jeg fjerne musik og diverse smilies :lol: (Eller generelt hvis man vil sælge noget, det handler jo bare om hvordan man vil markedsfører sig selv, og sit opdræt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal helt sikkert også gøre, som man har lyst til :-D Og det er jo heller ikke 1-2-3 hjemmesider som sådan - i hvert fald ikke for mit vedkommende. Det er mere måden, de tit er stillet op på, som virker enormt rodet og virkelig besværlig at finde rundt på. For at være helt ærlig, magter jeg ikke at bruge ret meget tid på en hjemmeside som ikke er sat bare lidt overskueligt op :genert:

 

Jeg siger ikke, at man skal være super teknisk og bruge en masse tid på at sætte sig ind i alt muligt, men som en skrev er en opdrætters hjemmeside et slags udstillingsvindue, som skal give kunderne lyst til at undersøge mere om kuldet. Så nytter det efter min mening ikke noget, at man ikke ret nemt kan finde det, man leder efter.

 

En hjemmeside som Kirstens er fin. Nem at finde grundlæggende info på og man bliver ikke blæst bagover af en masse bling-bling og andet tingeltangel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede med at lave en 1-2-3 hjemmeside, dengang de var MEGET primitive. Så fik jeg lige snuset lidt til dette med at lave den slags. Kort efter forsøgte jeg mig med Kompozer, og det lykkedes mig at hitte ud af det. I dag ville jeg gerne bruge en af de andre nemme, men jeg gider simpelthen ikke skulle flytte de flere tusind billeder, film, stamtavler, sundhedsresultater med meget mere, jeg har på hjemmesiden, så jeg holder fast i Kompozer - på trods af det lidt primitive look.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det værste er når man skal jagte kontakt oplysninger! Eller scrolls en hel masse ned efter det., så en fane med kontakt oplysninger er et must.

navn på person, hvem ringer jeg til?

adresse, er det nær ved eller langt væk? Meget gerne med et kort/kørselsvejledning.

og Selvfølglig telefon nr! Og så det altså frustrere med folk der ikke tager den fordi man har hemlig Nr. ... det har jeg da afskrevet nogle opdrætter på! Jeg kan da godt forstå dem, men altså, de har jo en form for foretning, og nogle af os er nød til at have hemlig Nr.

Når ja så en email ret smart, gerne en hvor man kan se email adressen og ikke skal bruge en kontakt formel, som måske poste på siden! Eller endnu være, når de beder en om at kontakte via fb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det værste er når man skal jagte kontakt oplysninger! Eller scrolls en hel masse ned efter det., så en fane med kontakt oplysninger er et must.

navn på person, hvem ringer jeg til?

adresse, er det nær ved eller langt væk? Meget gerne med et kort/kørselsvejledning.

og Selvfølglig telefon nr! Og så det altså frustrere med folk der ikke tager den fordi man har hemlig Nr. ... det har jeg da afskrevet nogle opdrætter på! Jeg kan da godt forstå dem, men altså, de har jo en form for foretning, og nogle af os er nød til at have hemlig Nr.

Når ja så en email ret smart, gerne en hvor man kan se email adressen og ikke skal bruge en kontakt formel, som måske poste på siden! Eller endnu være, når de beder en om at kontakte via fb.

Jeg er helt enig i det jeg har markeret. Jeg synes virkelig, det er underligt, når opdrætteren ikke skriver deres adresse - eller som minimum skriver hvilken by de bor i, hvis de ikke vil oplyse deres adresse på nettet. Man kan selvfølgelig spørge, hvis man kontakter dem, men det er altså bare meget rart at vide på forhånd, så man ved, om det overhovedet er en hvalp man gider rejse efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i det jeg har markeret. Jeg synes virkelig, det er underligt, når opdrætteren ikke skriver deres adresse - eller som minimum skriver hvilken by de bor i, hvis de ikke vil oplyse deres adresse på nettet. Man kan selvfølgelig spørge, hvis man kontakter dem, men det er altså bare meget rart at vide på forhånd, så man ved, om det overhovedet er en hvalp man gider rejse efter.

 

Jeg har føjet by til mine kontaktoplysninger ;-)

 

Det havde jeg slet ikke skænket en tanke, der fødes så få whippetkuld, at jeg ikke har indtryk af, at geografi betyder noget så længe det er indenfor Danmarks grænser, men man ved jo aldrig. Det er jo ikke os alle, der er så tossede og gladelig kører 15-1800 km for at kigge på hund ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...