Hop til indhold

Overvejelser vedr. ny hund.


Bernhardiner
 Share

Recommended Posts

Du har helt ret i at Pernille afgjort starter med at spørge hvad du kan gøre for hunden og for hende. Hun er ambitiøs og sælger helst til folk som vil bruge hundene på jagt og føre dem på prøver. Især prøver tror jeg. Om det mest skyldes at Pernille mener det er livet for hendes Labradorer eller det mest er for at se sit opdræt derude, ved jeg ikke.

 

Men eller er det jo muligt at købe hunde hos andre som har købt hos Pernille og som laver et kuld. Også Kennel Batmoor, Kennel Beechbrook, Kennel Rosefield og Timberline laver fine hunde, her udstilles helt sikkert ikke, men kan man lide hundene er det jo fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil også sige at jeg, som skrevet tidligere, at jeg er dybt imponeret over hende, ud fra hvad jeg læser på hendes hjemmeside. Men tror ikke hun vil sælge til sådan en kedelig en som mig

 

den ejer jeg kender går ikke på jagt, til prøver eller noget i den stil og du kan jo altid spørge - det koster gratis ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du kan opfylde de fleste hundes behov, men du skal selvfølgelig ville det :-) Er sikker på, at enhver hund vil få det godt hos dig! Stener i øvrigt lidt over, at du nævner cavalier, for det er da en hund med uendeligt lidt røv i, men den har selvfølgelig mange andre gode kvaliteter.

 

Og så vil jeg lige byde ind med, at der er en pyreneer-hanhund her i kvarteret. En fantastisk god hund! Han var allerede som unghund mega fornuftig, utroligt mild og rolig. Min hund har altid været meget glad for ham. Jeg er vild med, når han læner sig op af en for at blive kælet! Har desværre hørt, at han er blevet omplaceret grundet ejers sygdom. Hun er en ældre dame, og hun har vist haft en 4-5-6 tidligere og nævnte selv, at han var den temperamentsmæssigt bedste, at flere af de andre havde været egetkønsaggressive.

 

Søster Lagkage. Kosmos er en af mine hvalpe, og ja, han er en rigtig dejlig hund. Mange kender ham på grund af hun boede så centralt med ham, men desværre har du også ret i, at ejeren blev så syg, at hun ikke længere kunne have ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Lene N:

Tusind tusind tak for at du har taget dig tid til at beskrive din dejlige race. For min skyld behøvede du så sandelig ikke at begrænse dig. Alt hvad du skriver bekræfter mig bare i det jeg tænkte, da jeg oplevede en for første gang for ca 10 år siden. Det er virkelig en race, der ville passe uendelig godt til mig, med kvaliteter jeg sætter stor pris på. Dog vil jeg sige at jeg havde indtryk af at de var skarpere end du beskriver dem. Men det er jo bare rigtig positivt, at der er blevet taget hånd om det. I mine øjne er det allervigtigste i vogter racerne, at de har sindet der kan bære vogtergenet. Altså nervefastheden, indre ro, selvsikkerhed og evnen til at kunne skelne mellem de forskellige evt trusler. Men også i forholdet til ejeren, som jo så har til opgave at vise den at "det har jeg styr på". En for stor selvstændighed krydret med manglende nerve, kan give det modsatte resultat, og så har vi problemerne.

 

Du gør det jo ikke ligefrem nemmere for mig her :-)

 

Er der noget i unghundeperioden, hvor de kan være svære end andre racer at håndtere? Nogen kan have ekstra svære spøgelses-alder-perioder, andre kan måske have tendens til at være lidt små-skrøbelige i sindet osv osv.

 

Er der en forskel i forbindelse med tæve vs. hanhund? (ud over størrelsen selvfølgelig) Og hvis man steriliserer en tæve, ville de så betyde pelsproblemer, som man hører så meget om i andre pelsracer?

 

Men en ting er sikkert, hvis jeg vælger at undersøge racen mere til bunds, så er Danmark jo ikke det største land i verdenen, og så kan du godt have kaffen klar på kanden.

 

Ja, de kan godt have spøgelsesperioder, vel lidt som andre hunde. Og ja, nogen kan være mere forsigtige end andre, det er ikke ønskværdigt og ikke normalt, men det sker. Jeg har en usikker hund i øjeblikket. Hun kommer selvfølgelig ikke i avl, men er faktisk en pragtfuld hund på trods af det, glad, livlig og super sjov at træne, men hun skal se nye mennesker an.

 

Hanhunde kan have egetkønsaggressioner, igen en tildens, der er meget dæmpet i forhold til tidligere, men jeg ville ikke forvente, at en pyrhan ud over hvalpealderen fungerede med at komme løs i hundeskov med alle mulige andre hunde. Mit indtryk er at på det punkt er tæverne nemmere. Nu snakker jeg selvf. generelt for der er individuelle forskelle. Ja, du skal forvente pels ændringer, hvis du får den steriliseret. Hvor svær den bliver afhænger lidt af typen af pels før sterilisationen, for der er en del forskel på både mængden af pels og kvaliteten. Som fertil bør det ikke være en hund med en krævende pels, men nogle linjer har mere og blødere pels end andre og det betyder selvf. mere pelsarbejde.

 

Du skal være velkommen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Søster Lagkage. Kosmos er en af mine hvalpe, og ja, han er en rigtig dejlig hund. Mange kender ham på grund af hun boede så centralt med ham, men desværre har du også ret i, at ejeren blev så syg, at hun ikke længere kunne have ham.

 

Nej, hvor sjovt! Vi mødtes i perioder næsten dagligt, da de jo var meget ude, og vi altid kom i de samme parker og områder. De var jo et lidt sjovt par, sådan en ældre dame og en kæmpe hund, men de virkede dejligt i balance sammen, eller sådan. Superduper lækker hanhund på alle måder :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

 

@Therese , hvor er han fra?

Aner det ikke, tidligere ejer fik ikke en stamtavle med, da han købte ham, så hvis der overhovedet er en på ham, har jeg af gode grunde heller ikke kunne få den. Men folk siger altid, at brune labradorer kun optræder i udstillingslinjer, så det må han jo være :-D Det var egentligt også mest for at synliggøre, at det ikke er alle udstillingslabradorer, som er helt umulige både at træne og leve med. Selvfølgelig findes de, men ligesom med alle andre racer handler det nok om at se sig for og finde den type, som man godt kan lide.
Link til indlæg
Del på andre sites

Aner det ikke, tidligere ejer fik ikke en stamtavle med, da han købte ham, så hvis der overhovedet er en på ham, har jeg af gode grunde heller ikke kunne få den. Men folk siger altid, at brune labradorer kun optræder i udstillingslinjer, så det må han jo være :-D Det var egentligt også mest for at synliggøre, at det ikke er alle udstillingslabradorer, som er helt umulige både at træne og leve med. Selvfølgelig findes de, men ligesom med alle andre racer handler det nok om at se sig for og finde den type, som man godt kan lide.

 

Jamen helt enig. Men det gør det dælme dytme også svært for nytilkomne at finde hoved og hale i det hele :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen helt enig. Men det gør det dælme dytme også svært for nytilkomne at finde hoved og hale i det hele :-)

Meget :-D Der er ligeså forskellige meninger som der er folk, så mit bedste råd må være at tage ud og møde nogle hunde - det er nok den letteste måde at finde ud af hvilke typer man kan lide. Selvom det er også er temmelig tidskrævende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget :-D Der er ligeså forskellige meninger som der er folk, så mit bedste råd må være at tage ud og møde nogle hunde - det er nok den letteste måde at finde ud af hvilke typer man kan lide. Selvom det er også er temmelig tidskrævende.

 

Ja, det tænker jeg også er en god ide. Og tid har jeg heldigvis masser af :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen helt enig. Men det gør det dælme dytme også svært for nytilkomne at finde hoved og hale i det hele :-)

 

Eller også gør det det nemmere. For så kan du jo tage kontakt til nogle opdrættere eller besøge stævner og udstillinger og så forhøre dig om de hunde du kan lide. Lad os sige at du bare er helt pjattet med piv piv labrador s. Jamen så er det enkleste da at tage kontakt til den opdrætter hun har fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

 

Ejjjj, er det rigtigt, jamen så ved jeg hvad jeg skal både lørdag og især søndag (dét bliver en oplevelse). Tusind tak for lige at fortælle det. Det vil jeg glæde mig til.

Jeg er lidt interesseret i at høre dig lidt mere om det løbebehov de har. Jeg bor et område med utrolig meget vildt, og hvis jeg skal prøve at tage worst case og forestille mig, at jeg ikke kan lære hunden et stabilt indkald, hvad så?? Min have er mindre en din, så selvom de er adrætte, så vil jeg jo sige at det slet ikke kan opfylde løbebehovet nok. Der en indhegning heroppe på 9000 kvm man kan leje, men der kan jeg jo ikke køre op hver dag. Og om vinteren har jeg en idiotisk angst for at køre når der er glat. En 25 meter lang line på åbne områder? Er der noget alternativ? Lure coursing kunne jeg jo kigge nærmere på.

Og hvad med når de er hvalpe/unghunde, jeg har læst at der kan de være noget af en udfordring. På hvilken måde?

Er der noget om at de kan være nervøst anlagt?

 

 

 

Det er under alle omstændiheder en oplevelse at se mynderne i deres rette element til lure coursing :-)

 

Der kommer omkring 60 whippets til udstillingen lørdag, så der er rig mulighed for at få nusset med en hund eller to og få en snak med ejerne.

Jeg kommer lørdag og har en tæve (Cala) tilmeldt i mellemklassen, hendes mor må blive hjemme, da hun er drægtig og skal føde om et par uger.

 

De unge hunde har brug for at strække ud næsten dagligt, men bare 5-10 minutter er nok. For de voksne hunde er et par gange om ugen nok. Jeg har mine ti at løbe løs dagligt, men det er ikke hver gang de slippes, at Ghini min ældste tæve tager den store spurt.

 

De unge whipper er meget mere aktive end de voksne og jeg tror det er her det går galt for nogle. Har man kun mødt voksne "fornuftige" hunde er det noget af en forskrækkelse at opleve aktivitetsniveauet hos unghundene.

Udfordringerne er at nogle af de unge hunde er meget bidende, kan have tendens til at "hærge"/undersøge alt med tænderne og så er de bare så ekstremt adrættte og hurtige i forhold til andre hvalpe.

 

Min erfaring siger, at man kan forebygge meget ved at sørge for rigeligt med legetøj og ting, der må flænses (papkasser, klude mv) og så sørge for at borde mv. er ryddet for spændende ting i en periode. De to jeg har nu har kun ødelagt kuglepenne og en enkelt sko, de stjæler heller ikke mad fra bordene, som racen ellers også kan være slem til, men de har heller ikke haft muligheden ;-)

 

Der er heldigvis langt mellem nervøse whipper, at racen har fået det ry, tror jeg hænger sammen med tidligere tiders mere hårdhændede opdragelsesmetoder. Det er en blød hund, men absolut ikke nervøs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er under alle omstændiheder en oplevelse at se mynderne i deres rette element til lure coursing :-)

 

Der kommer omkring 60 whippets til udstillingen lørdag, så der er rig mulighed for at få nusset med en hund eller to og få en snak med ejerne.

Jeg kommer lørdag og har en tæve (Cala) tilmeldt i mellemklassen, hendes mor må blive hjemme, da hun er drægtig og skal føde om et par uger.

 

De unge hunde har brug for at strække ud næsten dagligt, men bare 5-10 minutter er nok. For de voksne hunde er et par gange om ugen nok. Jeg har mine ti at løbe løs dagligt, men det er ikke hver gang de slippes, at Ghini min ældste tæve tager den store spurt.

 

De unge whipper er meget mere aktive end de voksne og jeg tror det er her det går galt for nogle. Har man kun mødt voksne "fornuftige" hunde er det noget af en forskrækkelse at opleve aktivitetsniveauet hos unghundene.

Udfordringerne er at nogle af de unge hunde er meget bidende, kan have tendens til at "hærge"/undersøge alt med tænderne og så er de bare så ekstremt adrættte og hurtige i forhold til andre hvalpe.

 

Min erfaring siger, at man kan forebygge meget ved at sørge for rigeligt med legetøj og ting, der må flænses (papkasser, klude mv) og så sørge for at borde mv. er ryddet for spændende ting i en periode. De to jeg har nu har kun ødelagt kuglepenne og en enkelt sko, de stjæler heller ikke mad fra bordene, som racen ellers også kan være slem til, men de har heller ikke haft muligheden ;-)

 

Der er heldigvis langt mellem nervøse whipper, at racen har fået det ry, tror jeg hænger sammen med tidligere tiders mere hårdhændede opdragelsesmetoder. Det er en blød hund, men absolut ikke nervøs.

 

Jamen jeg står klar på pladsen kl. 9.30 i morgen kan du tro :-) Jeg har en grøn trøje/sweater på og mørkt hår i hestehale, hvis du lige spotter mig. Jeg er ikke så god til bare at vade hen til folk, især på en udstilling for jeg er bange for at forstyrre :-)

 

Og tak for dine svar på mine spørgsmål, som desværre bare fører til 20 andre, men det er jo nok meget normalt :-) Så er det jo godt jeg får mulighed for at være omkring folk med racen i morgen. Det er lidt sjovt, for med de fleste andre racer, vil jeg langt hellere ud at møde de voksne, men lige med Whippet, er jeg mest spændt på unghundene.

Endnu engang tak for du tog dig tid til at svare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg står klar på pladsen kl. 9.30 i morgen kan du tro :-) Jeg har en grøn trøje/sweater på og mørkt hår i hestehale, hvis du lige spotter mig. Jeg er ikke så god til bare at vade hen til folk, især på en udstilling for jeg er bange for at forstyrre :-)

 

Og tak for dine svar på mine spørgsmål, som desværre bare fører til 20 andre, men det er jo nok meget normalt :-) Så er det jo godt jeg får mulighed for at være omkring folk med racen i morgen. Det er lidt sjovt, for med de fleste andre racer, vil jeg langt hellere ud at møde de voksne, men lige med Whippet, er jeg mest spændt på unghundene.

Endnu engang tak for du tog dig tid til at svare.

.

 

Ellers ringer du bare når du er der 28 57 26 47 eller spørger efter Thor, det er min søn på 16 og stort set alle ved hvem han er, da han er den eneste unge knægt, der handler hund.

 

Han ser sådan her ud, men er nok i sorte bukser og jakke i morgen, det er Cala han sidder med. Myndefolk er generelt venlige og hjælpsomme, så spørg du bare.

 

Cala er 20 måneder og en ung krudtugle, men absolut på den gode måde.

 

11717581_694904627308667_418097335195912872_o.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

.

 

Ellers ringer du bare når du er der 28 57 26 47 eller spørger efter Thor, det er min søn på 16 og stort set alle ved hvem han er, da han er den eneste unge knægt, der handler hund.

 

Han ser sådan her ud, men er nok i sorte bukser og jakke i morgen, det er Cala han sidder med. Myndefolk er generelt venlige og hjælpsomme, så spørg du bare.

 

Cala er 20 måneder og en ung krudtugle, men absolut på den gode måde.

 

11717581_694904627308667_418097335195912872_o.jpg

 

Hun er da gudesmuk. Glæder mig kan du tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg da godt nok sparket benene væk under mig i dag. Har nydt nogle dejlige timer i selskab med Kirsten H, hendes familie og så den smukke og elegante Whippet Cala. Plus alle de andre der var på udstillingen. Jeg var forberedt på at blive skuffet og at racen ikke ville leve op til forventningerne, at jeg ville forblive lukket. Men jeg skal da lige love for, at de var endnu bedre end jeg havde forestillet mig. Jeg er helt blæst væk. De er jo fantastiske!!!

 

Jeg var ikke særlig positiv over at skulle tage skridtet, med at tage ud og se på andre hunde, men når udstillingen nu var i baghaven næsten, så ville det jo være tosset ikke at gøre det. Hvor var det godt, at jeg tog det skridt. Det har sgu tændt noget i mig, som jeg troede jeg ikke kunne få igen.

 

Nu glæder jeg mig til at komme hjem til Kirsten og møde hendes anden whippet, og se dem hjemme i vante omgivelser.

 

Tusind tusind tak for din venlighed Kirsten, og for din tålmodighed overfor alle mine spørgsmål. Jeg håber ikke jeg optog for meget af din tid. Sikke en god dag jeg har haft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg da godt nok sparket benene væk under mig i dag. Har nydt nogle dejlige timer i selskab med Kirsten H, hendes familie og så den smukke og elegante Whippet Cala. Plus alle de andre der var på udstillingen. Jeg var forberedt på at blive skuffet og at racen ikke ville leve op til forventningerne, at jeg ville forblive lukket. Men jeg skal da lige love for, at de var endnu bedre end jeg havde forestillet mig. Jeg er helt blæst væk. De er jo fantastiske!!!

 

Jeg var ikke særlig positiv over at skulle tage skridtet, med at tage ud og se på andre hunde, men når udstillingen nu var i baghaven næsten, så ville det jo være tosset ikke at gøre det. Hvor var det godt, at jeg tog det skridt. Det har sgu tændt noget i mig, som jeg troede jeg ikke kunne få igen.

 

Nu glæder jeg mig til at komme hjem til Kirsten og møde hendes anden whippet, og se dem hjemme i vante omgivelser.

 

Tusind tusind tak for din venlighed Kirsten, og for din tålmodighed overfor alle mine spørgsmål. Jeg håber ikke jeg optog for meget af din tid. Sikke en god dag jeg har haft.

 

Selv tak :-) Det var super hyggeligt og nej du tog absolut ikke for megen tid. Det er jo også en af fordelene ved at have handler til hundene (min søn) at jeg altid har god tid til at snakke med interesserede :-)

 

Jeg håber du får en super oplevelse med lure coursingen i morgen og så glæder jeg mig til besøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Har du så valgt race nu?

 

Altså, nu skal jeg ned og prøve at opleve et kuld whippet hvalpe her om noget tid, for at prøve at få et indblik i dem i den alder også :-) For som hvalpe og unghunde er de jo noget af en håndfuld og ret anderledes end de voksne, så det skal jeg så sandelig have med i tankerne. Men indtil videre har dem jeg har mødt slået benene væk under mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...