Hop til indhold

Tøj samt telt


Recommended Posts

Hejsa, da jeg er nybegynder i forhold til udstilling ville jeg gerne hører om sider hvor i køber jeres udstillingstøj og om i kender nogle, som eventuelt sælger et billigt udstillingstelt?

 

Nu spørger jeg nok dumt, men har aldrig selv udstillet. Er det ikke bare, at tage praktisk tøj på? Og telt? Skal man stille hunden til skue i eget telt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel an på hvilken race du skal udstille, ved visse racer synes der at være en vis standard i tøjet. Nederdel, jakke, jakkesæt og pæne sko

 

Jeg har aldrig kunne følge, at det skulle være nødvendigt at være dressed up, det er vel hunden det kommer an på.

Personligt har jeg aldrig gjort det vilde ud af påklædningen, almindeligt praktisk neutralt tøj, så man ikke tager focus fra hunden, og som man kan bevæge sig i, have guffer i, og som kan tåle lidt snask :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Og telt? Skal man stille hunden til skue i eget telt?

 

Teltet er nu rart hvis man er afsted i en hel dag/weekend, at have sit eget sted at trække sig tilbage til, have sine ting, et par stole osv. men det er da ikke et must.

I regn er det nu også en fantastisk ting :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel an på hvilken race du skal udstille, ved visse racer synes der at være en vis standard i tøjet. Nederdel, jakke, jakkesæt og pæne sko

 

Jeg har aldrig kunne følge, at det skulle være nødvendigt at være dressed up, det er vel hunden det kommer an på.

Personligt har jeg aldrig gjort det vilde ud af påklædningen, almindeligt praktisk neutralt tøj, så man ikke tager focus fra hunden, og som man kan bevæge sig i, have guffer i, og som kan tåle lidt snask :P

 

Teltet er nu rart hvis man er afsted i en hel dag/weekend, at have sit eget sted at trække sig tilbage til, have sine ting, et par stole osv. men det er da ikke et must.

I regn er det nu også en fantastisk ting :P

 

Tænker bare det er hunden der skal udstilles, ikke et fashion show med ejerne i fokus. Og teltet kan vel så bare være en billig camping model... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man går til udstilling bør man tage tøj på som ikke forvirrer farven på ens hund. I et tilfælde hvor man udstiller en hvid hund, er en frisk farve altid smukt.

 

At folk går all in synes jeg er fair nok. De fleste som skal tages billeder af vil jo gerne tage sig pænt ud. Når man starter med udstilling skal man ofte ikke i main ring, og derfor er man ofte ikke forventet at have pænt tøj på. Men når man skal i main ring, tages der billeder, man bliver filmet og man har 20+ dommere plus et ofte ret stort publikum som kigger på en. Jeg tror rigtig mange dresser up, fordi folk kigger :lol:

 

Jeg bruger selv et gråt sæt, som jeg har købt på Ebay. Jeg har fundet rigtig mange fine suits, jeg er ikke så meget til de helt skøre suits, jeg har dog et i pink og et i pastel grøn. Desværre er de begge for store, og aldrig blevet brugt.

 

Mange køber suits i mærket Le Suit.

 

De eneste råd jeg virkelig har er:

 

Det skal være komfortabelt at have på, løbe i, knæle i, hoppe i osv.

 

Lommer er godt, men ellers kan man købe en godbidstaske der enten sidder på et bælte, eller kan sættes fast i en lomme.

 

Sørg for at det passer i størrelsen; Det er virkelig ucharmerende når folk viser røv streg, babser der hopper rundt når de løber osv. (Jeg bruger sportsBH)

 

Gode sko er også et must! Jeg selv bruger et par ballarinaer, som har en god gummi sål, som tager fra når man løber f.eks. på beton og andre hårde underlag. Jeg bryder mig personligt ikke om høje hæle!

 

Husk at dit tøj ikke skal tage opmærksomhed fra din hund. Lange støvler der er neutrale kan også bruges, men der må ikke være ting som dingler osv. Husk at dommere er mennesker; De kan også miste koncentrationen hvis de ser ting der dingler, bryster der hopper, røvstreg osv. Det handler om hunden, og det er der fokus skal være.

 

Tøj med meget spragl, tager også fokus fra din hund, derfor er ensfarvet ofte et bedre valg.

 

Med hensyn til folk som synes det er noget pjat at klæde sig pænt på, fordi ens hund skal til eksamen, så husk at når I skal til bryllup, barnedåb, jeres barns eksamen, eller en fødselsdag, så skal I ikke klæde jer pænt på; Det handler jo ikke om jer, så almindeligt kedeligt hverdags tøj er bare sagen :lol:

 

(Jeg er forresten enig med Anne når det kommer til dem der er 19 år og iklæder sig gammel dame tøj fordi de tror det er sådan man skal. Man skal bare være sig selv!)

 

Med hensyn til telt, tager jeg aldrig til udendørs udstillinger, fordi jeg udstiller i Holland og det altid regner :lol: Jeg magter det ikke! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig med Shii omkring tøjvalget.

 

For dit vedkommende skal tøjet også være praktisk at løbe i, hvis det altså er den korrekte race du har stående på din profil.

 

Hvis du vælger at udstille i nederdel, så tjek hvordan den opfører sig, når du løber - det er set at nederdele kryber opad, når der løbes og tilskuerne har lige pludselig udsigt til hvilke slags strømper du har på (f.eks. om du har selvsiddende på).

 

Jeg foretrækker at have lommer i tøjet til godbidder, da jeg ikke har de bedste erfaringer med udstillingsgodbidstasker (de små fikse nogle, der kan sidde i kanten af nederdelen), når man skal løbe til, hvilket jeg tænker du skal, hvis du har Samojeder og jeg bruger også sportsbh'er, så der er styr på "pigerne" under løb.

 

Skoene skal have en solid sål og vær opmærksom på om skoen er flerfarvet eller sålen har en anden farve end resten af skoen. I dit tilfælde med hvide hunde kan det måske betale sig at undgå hvide dele på skoen.

 

Når jeg udstiller, har jeg som regel enten cowboybukser/cowboynederdel på og så en ensfarvet T-shirt eller skjorte på. Jeg kan også fanges i en sort nederdel fra tid til anden. Mine sko er typisk fra Deichmann - de har mange pæne billige sko med en god sål.

 

Med hensyn til telte så tænk over hvor meget plads du skal have og om du er alene afsted. De store 3x3 meter udstillingstelte fra bla. DKK eller Eukanuba er ikke så nemme til at stille op for en enkelt person. Der er et 2,5x2,5 meter telt mere håndterbart.

Mit telt er 2,5x2,5 meter og af popup-modellen af mærke Visent Turbo og jeg har ingen problemer med at stille det op eller være i det.

 

Prøv at kontakte Eukanuba om de sælger de små modeller af deres telte - de er stort set identisk med Visent Turbo-teltet og er måske en anelse billigere.

 

Ellers skal du være heldig at finde et telt brugt - bare sørg for at det er et pop-up. Du gider ikke stå i regn på en udstillingsplads og kæmpe med at samle stænger samtidig med, at din hund bliver våd.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Shii - Med hensyn til folk som synes det er noget pjat at klæde sig pænt på, fordi ens hund skal til eksamen, så husk at når I skal til bryllup, barnedåb, jeres barns eksamen, eller en fødselsdag, så skal I ikke klæde jer pænt på; Det handler jo ikke om jer, så almindeligt kedeligt hverdags tøj er bare sagen. -

 

Jeg mente nu ikke, at man skulle møde op i udslidt joggingtøj blot, at jeg nok selv ville foretrække tøj der kunne tåle en klat savl og lignende. Jakkesæt osv. er imo overdressed. Godt jeg ikke udstiller. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

@Shii - Med hensyn til folk som synes det er noget pjat at klæde sig pænt på, fordi ens hund skal til eksamen, så husk at når I skal til bryllup, barnedåb, jeres barns eksamen, eller en fødselsdag, så skal I ikke klæde jer pænt på; Det handler jo ikke om jer, så almindeligt kedeligt hverdags tøj er bare sagen. -

 

Jeg mente nu ikke, at man skulle møde op i udslidt joggingtøj blot, at jeg nok selv ville foretrække tøj der kunne tåle en klat savl og lignende. Jakkesæt osv. er imo overdressed. Godt jeg ikke udstiller. :blink:

 

Mit jakkesæt kan sagtens overleve savl :lol: Min mand har altid jeans på, og han har skam rendt i ringen lige efter en hund havde pisset ham op af benet :lol: Man er aldrig fredet uanset hvilket tøj man har på.

 

Jeg render også i ringen med hundehår på tøjet, og en savleplet er også helt normalt, sådan har de fleste det. Heldigvis kan det jo fint renses eller vaskes, og faktisk kan de fleste jakkesæt jo modstå langt mere end hverdagstøj, mit er forholdvis afvisende for væsker f.eks. Jeg bruger gerne it til ca. 4 udstillinger og så vasker jeg det. Det sagt så har jeg kun mit jakkesæt på i starten og slutningen af dagen, resten af tiden render jeg rundt i slidt joggingtøj :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tusind tak for alle jeres svar! Det har virkelig hjulpet. Jeg tænker at jeg vil kigge på et telt da vi skal til et skue udendørs, så nok meget smart i tilfælde af det begynder at regne og så hundene kan få lidt ro fra omgivelserne, som i nævner. :)

 

Vedr. sko så har jeg fundet nogle sorte flade sko, som er yderst behagelige.

 

Jeg vil prøve at skrive til Eukanuba, tak for det råd og har umiddelbart også fundet en suit på ebay i en mint farve. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. telt så findes der en hel masse forskellige slags. Dem jeg ser til agilitystævner er hovedsaglig 3 slags:

 

 

DKK's telt, som jeg personlig ikke er ret vild med. Dels er modellen bøvlet at stille op selv, og så vil jeg ikke ha' andet materiale i stængerne end kulfiber - de knækker ikke i blæsevejr, men bøjer bare af. Fås på DKK's hjemmeside.

 

Shop til dyr sælger et telt af nogenlunde samme model, både i 2,5x2,5 og 3,3. De har stænger i kulfiber. Fås her: http://...........dk/produkter/346-telte/

 

Quechuas popuptelt (altså rigtigt popup, som slår sig selv op) Base seconds. Det har jeg selv, og jeg knuselsker det. Det er noget mindre, men absolut det nemmeste telt jeg nogensinde har haft. Nogle ser en ulempe i at det har en lille kant man skal træde over, men det har aldrig været et problem for mig (eller hundene). En fordel er, at man kan købe både et indertelt/sovekabine og en bund til det. Fås her: http://www.decathlon.dk/quechua-base-seconds-living-area--green-en-s3731-S3731.html

 

Smagen er jo som bagen - delt. Så google løs, og find det du selv synes ser ud til at passe dig bedst!

 

EDIT: af én eller anden grund må man åbenbart ikke linke til shop til dyr..? Men du kan jo bare google det selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun give @korvis ret i at Base Seconds teltet af super godt. Det er ikke godt hvis man har tyve hunde med og skal sidde fem i teltet, men er man en eller to afsted og få hunde er det fint. Jeg vil dog anbefale at man lige sætter sig ind i hvordan det pakkes sammen :blink: For to uger siden var jeg til rallykonkurrence, og måtte forbarme mig over en der ret desperat forsøgte at pakke det sammen. Det r ikke svært, men føles lidt umuligt hvis man ikke ved hvordan man skal gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun give @korvis ret i at Base Seconds teltet af super godt. Det er ikke godt hvis man har tyve hunde med og skal sidde fem i teltet, men er man en eller to afsted og få hunde er det fint. Jeg vil dog anbefale at man lige sætter sig ind i hvordan det pakkes sammen :blink: For to uger siden var jeg til rallykonkurrence, og måtte forbarme mig over en der ret desperat forsøgte at pakke det sammen. Det r ikke svært, men føles lidt umuligt hvis man ikke ved hvordan man skal gøre.

 

Jeps, man skal lige lære det! Men kender man "tissemand-tricket" går det godt! :5up: Man skal nemlig lige bukke det sammen så det ligner en tissemand... :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...