Hop til indhold

Hvad krav er tilladt at stille evt køber ?


diablosmor
 Share

Recommended Posts

Jeg undre mig lidt over hvilket krav man kan stille en køber ? :)

har hørt om en hund til 23.000 med avls ret, hvor ved sælger skulle bestemme og godkende hvilket hunde den skulle parres med, når tid var..

 

kan man overhovedet tillade sig at stille disse krav, til en hund man har solgt ? :)

 

eller er jeg bare uvidene omkring dette område eller er det helt forkert ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan som opdrætter stille alle de krav du ønsker. Spørgsmålet er bare om der er nogen der vil godtage et køb under de krav.

 

Jeg har ledt efter en avlshan i lang tid, og skulle jeg have en voksen han, der var godkendt til avl og med de tests som den skulle have, ville den også koste minimum 25.000 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hunden har så været udstationeret eller hvad?

 

Hvis ja, så synes jeg godt sælger kan tillade sig at stille et krav om at være med til at beslutte hvem hunden skal parres med. Hele pointen med en udstationering er vel, at opdrætter gerne vil avle på hunden, men ikke kan beholde den selv og så er det klart, at de gerne vil have indflydelse på hvem hunden bliver parret med.

 

Og ja, som Shii skriver kan man som opdrætter stille de krav man vil. Køber kan jo altid gå et andet sted hen og købe hund, hvis de synes kravene er urimelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan i princippet stille de krav du vil - Men om de så rent faktisk holder hvis der kommer en sag ud af det, er nok mere tvivlsomt.

Det har været oppe og vende i nogle opdrætter grupper og der var vist lidt uenighed om, hvorvidt sådan et sådan krav vil være gyldigt når det kom til stykket.

 

Hvis jeg husker rigtigt, er det OK med en klausul der hedder, at hunden kun må parres med en FCI/ISDS/whatever reg. avlspartner og ellers er der bod på x antal kroner.

 

Men det er nok lidt begrænset hvor mange der vil give den slags penge for en hund og så ikke have fuld ejerskab over den ifht. avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

omtalte hund er en hvalp. og sælges som avlshund. ikke udstationering. men sælger vil have samme rettigheder over valg af hanhund ved evt. avl, som hvis det havde været en udstationering.

vil ikke mene man kan stille de krav, og hvad hvis hunden ikke lever op til de krav og ikke kan avlsgodkendes grundet dårlige røngentresultater, eller ikke kan avlsgodkendes i en klub, grundet fejl på hunden ? :)

 

hvis det havde været en voksenhund, og den havde vist sit værd, var det for mig en anden snak ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Punkt 1. 23.000 for en HVALP?! :shock: Må være en meget fåtallig race til den pris.......

 

Punkt 2. En hvalp solgt med den slags klausuler til den pris.... Tror ikke den holder rent juridisk.

.

Vores nabo gav 18.000 kr for en hvalp uden papirer - sååååååå jo jo alt er muligt. Ingen ved jo om hvalpen bliver købt til den pris

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Vores nabo gav 18.000 kr for en hvalp uden papirer - sååååååå jo jo alt er muligt. Ingen ved jo om hvalpen bliver købt til den pris

 

:scared:

 

Skal godt nok være noget af et unikum for at jeg vil give den slags penge for en hvalp.......

Men er jo også præget af jeg har en race der er mange af og hvor jeg kan få en hund der er startet på får, som jeg ved hvad indeholder til den pris.

Link til indlæg
Del på andre sites

:scared:

 

Skal godt nok være noget af et unikum for at jeg vil give den slags penge for en hvalp.......

Men er jo også præget af jeg har en race der er mange af og hvor jeg kan få en hund der er startet på får, som jeg ved hvad indeholder til den pris.

.

skal jeg sige at den havde mange muskler ;)

Ej jeg ville dæleme heller ikke give den slags penge og jeg skræmmes lidt ved at se hvordan priserne på "min" race stiger. Hvordan kan nogle sælge til 5.000 og andre kræve 12.000kr og alt sammen for noget der kræver en mindre doktorgrad for at gennemskue forskellene.

Link til indlæg
Del på andre sites

omtalte hund er en hvalp. og sælges som avlshund. ikke udstationering. men sælger vil have samme rettigheder over valg af hanhund ved evt. avl, som hvis det havde været en udstationering.

vil ikke mene man kan stille de krav, og hvad hvis hunden ikke lever op til de krav og ikke kan avlsgodkendes grundet dårlige røngentresultater, eller ikke kan avlsgodkendes i en klub, grundet fejl på hunden ? :)

 

hvis det havde været en voksenhund, og den havde vist sit værd, var det for mig en anden snak ..

 

Det er sjældent at opdrættere sælger hvalpe som avlshunde, fordi man juridisk binder sig til at der er en garanti på den hvalp. Det vil sige at kan hunden ikke avlsgodkendes, skal opdrætteren ombytte hunden til en ny, tilbagebetale pris/reducere prisen eller lignende.

 

Man kan sagtens sælge en hund med henblik på avl/udstilling, og dette gør ofte prisen højere fordi der netop er nogle krav som hunden skal opfylde, som den ikke skal opfylde som kæledyr. F.eks. skal hunden have korrekt bid, korrekt gang/bygning, øre sætning osv.

 

Derfor sælger en opdrætter typisk en voksenhund under de kriterier, fordi de kan garantere dem, hvorimod med en hvalp er der større risiko fordi man ikke ved hvordan den ender ud; For opdrætteren er det som regelt ikke et problem, men som ejer står man med f.eks. at skulle beholde en hund der IKKE lever op til avls/udstillings kriterierne, eller acceptere at levere hunden tilbage og få en ny, det har de færreste lyst til.

 

Nu har jeg netop kasseret tre tæver, som faktisk var købt til avl, og startet forfra, og når jeg en dag skal sælge hvalpe, så kan jeg love for at mine hunde bliver solgt med;

 

1. Avlsforbud

2. Avls restriktioner.

 

Hvis ikke køber vil acceptere de betingelser, så må jeg beholde alle hvalpene :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sjældent at opdrættere sælger hvalpe som avlshunde, fordi man juridisk binder sig til at der er en garanti på den hvalp. Det vil sige at kan hunden ikke avlsgodkendes, skal opdrætteren ombytte hunden til en ny, tilbagebetale pris/reducere prisen eller lignende.

 

Man kan sagtens sælge en hund med henblik på avl/udstilling, og dette gør ofte prisen højere fordi der netop er nogle krav som hunden skal opfylde, som den ikke skal opfylde som kæledyr. F.eks. skal hunden have korrekt bid, korrekt gang/bygning, øre sætning osv.

 

Derfor sælger en opdrætter typisk en voksenhund under de kriterier, fordi de kan garantere dem, hvorimod med en hvalp er der større risiko fordi man ikke ved hvordan den ender ud; For opdrætteren er det som regelt ikke et problem, men som ejer står man med f.eks. at skulle beholde en hund der IKKE lever op til avls/udstillings kriterierne, eller acceptere at levere hunden tilbage og få en ny, det har de færreste lyst til.

 

Nu har jeg netop kasseret tre tæver, som faktisk var købt til avl, og startet forfra, og når jeg en dag skal sælge hvalpe, så kan jeg love for at mine hunde bliver solgt med;

 

1. Avlsforbud

2. Avls restriktioner.

 

Hvis ikke køber vil acceptere de betingelser, så må jeg beholde alle hvalpene :lol:

 

det lidt der jeg ude at den garanti er super svær at give på en hund :/

der kan jo ske 1000 ting :)

 

DKK anbefaler også at den slags salg og garantier gives til en voksen hund og ikke hvalp :)

Link til indlæg
Del på andre sites

det lidt der jeg ude at den garanti er super svær at give på en hund :/

der kan jo ske 1000 ting :)

 

DKK anbefaler også at den slags salg og garantier gives til en voksen hund og ikke hvalp :)

Ja, det er jo svært at spå om fremtiden! Så man bør ikke sælge hvalpe med en sådan garanti. Men hvis begge er enige kan man jo sagtens.
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg syntes det vanvittigt for en hund :)

og vildt mange penge for en hund uden papirer.. men jeg jo også nordjyde ;P

 

.

Det er de også :sjov:

Vi har hylet af grin over dem mange gange.

Men folk er jo så forskellige!

Nordjyde, nærig eller ej, man er da blød i bolden når man giver den slags penge for en hund uden papirer. Eller også har man bare r*ven fuld af guld!
Link til indlæg
Del på andre sites

Komplet vanvittige priser og vilkår som udelukkende eksisterer fordi nogen går med til det.

 

Indenfor FT Spaniels kan man købe topopdrættede hvalpe med fantastiske stambøger til 5-10 K. Hvalpe som avles af forældre og aner som alle er markprøvepræmierede og hvor 75% endda er FTCH - hvilket kræver 2 vinderplaceringer i vinderklasse og ikke er noget hel let ting at nå.

 

Jeg forstår ikke prisernes himmelflugt indenfor visse racer. Og skal jeg lige et øjeblik sammenligne to racer som ikke er særlig langt fra hinanden har jeg set topopdrættede FT Springere til 6K og tilsvarende opdræt af Welsh Springer til 12 K. Det er bare meget mærkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Komplet vanvittige priser og vilkår som udelukkende eksisterer fordi nogen går med til det.

 

Indenfor FT Spaniels kan man købe topopdrættede hvalpe med fantastiske stambøger til 5-10 K. Hvalpe som avles af forældre og aner som alle er markprøvepræmierede og hvor 75% endda er FTCH - hvilket kræver 2 vinderplaceringer i vinderklasse og ikke er noget hel let ting at nå.

 

Jeg forstår ikke prisernes himmelflugt indenfor visse racer. Og skal jeg lige et øjeblik sammenligne to racer som ikke er særlig langt fra hinanden har jeg set topopdrættede FT Springere til 6K og tilsvarende opdræt af Welsh Springer til 12 K. Det er bare meget mærkeligt.

.

Jeg er helt enig!

Nu har jeg dog INGEN forstand på hvad det koster at lave et kuld hvalpe , fra start test til hvalp flytter hjemmefra. Men jeg tænker at gravhund, labrador, spaniel og det hele.... det koster vel det samme?

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Jeg er helt enig!

Nu har jeg dog INGEN forstand på hvad det koster at lave et kuld hvalpe , fra start test til hvalp flytter hjemmefra. Men jeg tænker at gravhund, labrador, spaniel og det hele.... det koster vel det samme?

 

Der er især forskel på hvor mange hvalpe der kommer. Fx kommer der typisk færre hvalpe i Cocker kuld end i Springer kuld - og omkostningen til parringen er ofte den samme uanset antal af hvalpe. eller er jeg enig i at omkostningerne og indtjeningen bør være ret ens. Så en mindre prisforskel kan være ok - Cocker koster 8 K mens Springer koster 7 K.

 

Hvis man begynder med risikoen for kejsersnit, andre uforudsete dyrlæge omkostninger, vil jeg sige at man slet ikke skal avle på racen/individerne, hvis det er en reel risiko.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...