Hop til indhold

Urolig om natten


EMA
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Vi har fået en skøn hvalp for lidt over en uge siden, en islandsk fårehund. Han er smaddersød, men jeg døjer lidt med at få ham til ro om natten. Han kommer fra et kuld på otte, og han har været vant til fest og glade dage, også om natten (tævens første kuld og stueopdræt).

Da vi renlighedstræner ham, vil jeg gerne have styr på, hvor han er henne om natten. Men de råd, jeg indtil videre har fundet, matcher bare ikke helt vores situation. Jeg ligger selvfølgelig ved siden af ham, og det giver ham helt sikkert ro. Jeg havde ham i en papkasse de første dage, men den ville han bare ud af. Derfor har jeg skiftet til et transportbur med åben front, hvor jeg så ligger og "spærrer" udgangen. Det er sådan et af plastik med gitterlåge i fronten. Men han sover uroligt, prøver at skifte stilling og hyperventilerer. Jeg tænker, at han kan have det for varmt, eller han er utryg derinde og stresser, selvom jeg ligger lige ved siden af.

Bøvlet opstår for alvor, når jeg har været ude at tisse med ham ved totiden. Her vil han i den grad ikke sove længere. Han forsøger at komme ud af kassen, og jeg sætter ham ind igen. "En rolig hånd på ham", som mange skriver, kan jeg ikke få til at fungere, for han bider bare i mine hænder og arme. 

Jeg har læst næsten alle tråde om emnet, og jeg er klar over, at der er modstandere og fortalere af nattebur. Men jeg er helt rundtosset af manglende søvn og de mange mulige ting, jeg kan forsøge at regulere på her. Det skal siges, at hvis jeg lukker gitteret i fronten, lægger han sig faktisk, men han trækker vejret meget hurtigt. Jeg vil jo ikke stresse ham ...

Hvordan lærer jeg ham, at der skal være ro om natten? Hvordan kommer jeg det legebideri om natten til livs?

Løsningsforslag? Nogen, der har prøvet noget i samme stil?

Mvh Eva

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Et forslag kunne være at skifte til et lidt størere bur i gitter, det vil give mere luft til hvalpen og den vil få mulighed for at flytte lidt rundt;) 

jeg sætter altid buret lige ved siden af. Min seng, så kan jeg sove som jeg plejer og kan berolige hvalpen.

jeg er ikke tilhænger af at sætte vækkeur m.m, jeg går ud med hvalpen i snor hvis den ikke lader sig berolige, jeg gaber, taler sagte og holder igen hvis hvalpen vil styrte rundt.

når jeg kommer ind igen puttes hvalpen tilbage i buret og jeg beroliger hvis den piver, men lader den ellers være og gør som om jeg sover, trækker været i dybe suk m.m.

lad den bare tumle lidt rundt i buret, men giv den ikke opmærksomhed m.m den bliver desideret ked af det;) den skal vide du er der, men at der er ro, vi sover om natten ;) 

Link til indlæg
Del på andre sites

Brug et bur lavet af gitter - så din hund kan se hvad der foregår på alle sider. Buret skal du indrette med tæpper som den rigtig kan rode rundt med og gemme sig. Giv ham også en pude eller et blødt tøjdyr han kan rode lidt med.  Stil buret ved siden af din seng - så han kan se/høre og lugte dig. Når han skal ud om natten - står du op og tager ham ud af buret og bringer ham ned og ordne sine sager. Når han har gjort det - bringer du ham tilbage til buret og ligger dig til at sove igen. Lågen skal være lukket. I starten vil han måske være lidt urolig - men det vil passere - så snart han har forstået at han ingen kontakt får - da I jo skal sove. Når han er blevet mere stabil om natten - kan du lade buret stå åben - så han kan gå til og fra. Vil du ikke anvende bur til den tid kan du vælge en kurv hvor han skal sove om natten.

Alle mine beaglehvalpe er trænet på denne måde. Da de var omkring 4-5 måneder kom de ud og ligge i en kurv i soveværelset. Buret er dog stadig i brug - de har et hver - som står i stuen - her hviler de og får deres mad. De opsøger selv deres respektive bure når de har behov for det. Lågen står altid åben og de går frit til og fra som det passer dem.

Redigeret af Beaglepack
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig brugt bur til mine hvalpe/hunde!

Jeg har en dejlig hundeseng, som står lige ved siden af min seng, her blir hvalpen puttet når vi går i seng, og jeg kan stikke en hånd ned for at berolige, hvis det blir nødvendigt. Jeg har et børnegitter for døren, som står åben ud til resten af huset - det sikrer at hvalpen blir i soveværelset, så jeg har styr på hvad den laver. Jeg er meget OBS på om den går rundt for at finde et andet sted at ligge, eller om det er fordi den skal ud. Og den kommer altså kun ud hvis det virkelig er nødvendigt, den skal jo også trænes i at vi nattetisser ikke, vi sover når vi er i soveværelset. Det gælder om at signalere ro, og så ikke give for meget opmærksomhed tror jeg.

Selvfølgelig er der stor forskel på hvalpe, men metoden har virket for mig. Faktisk synes jeg mine hvalpe altid har lært rimelig hurtigt at lægge sig til at sove om natten, og de er hurtigt kommet ud over at skulle ud om natten.

Jeg håber at du får løst dit natteproblem - der er ikke noget værre end manglende nattesøvn :gab:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

Tak for jeres svar!

Hofferne: Jeg ville rigtig gerne køre din model, men udfordringen for mig er, at min hånd for ham at se inviterer til leg (selvom han ikke får lov at bide i hænder under leg). Jeg tror, det ligger i, at han har været vant til tumlelege med sine søskende hver nat, indtil vi hentede ham. Derfor fungerer min hånd ikke beroligende for ham om natten.

Men han har faktisk sovet fint i nat i buret - med lågen lukket. Han peb lige et par gange, både da vi skulle i seng, og da han kom ind igen efter at have tisset om natten. Men han lagde sig hurtigt ned og faldt i søvn.

Så tak for jeres hjælp! :)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Alle mine hvalpe har sovet i bur om natten.  Hvis det er nødvendigt at gå ud og tisse, så er det i snor og mørke og uden kontakt.  og så direkte i seng igen.  Om natten sover vi. vi laver ikke noget som helst andet.

 

Når de er renlige og ikke længere overvejer at stå op og lave ballade, så er de velkomne til at sove hvor det passer dem.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...