Hop til indhold

Dominans eller hvad?


Iben Hermund
 Share

Recommended Posts

Hej :-)

Jeg har en borderterrier på 17 uger der udviser en noget aggressiv og dominerende adfærd over for min søn. Det skal lige nævnes, at min søn har aspreger og et meget monoten stemmelejre. Men situationen er den, at vores hund Dexter slet ikke ænser min søn når han fx kommer ned i stuen om morgenen selvom han ikke har set ham siden dagen før. Hvis jeg blot har været i bad oven på får jeg en kongelig modtagelse når jeg kommer nedenunder hvor Dexter logrer helt vildt og næsten ikke kan være i sin lille krop. Men mest hysterisk er han dog når min mand kommer hjem fra arbejde. Har jeg været ude, at gå tur nærmest overfalder han min mand i et kæmpe glædesrus når vi kommer hjem. Min teori går på at vi er over ham i dominans og han derfor anser os som vigtige og derfor har han et behov for at vise os, at han er glad for os.  Men flere steder på nettet læser jeg, at dominans/hierarki ikke er så vigtig hos hunde. Det virker bare meget langt fra det jeg har lært? Jeg har sagt til min søn, at han skal kigge Dexter i øjnene så tit han kan for at vise ham hvem der bestemmer. Min søn har ikke før kigget Dexter i øjnene da han ikke har brudt sig om det hvilket jeg tror er en af grundene til, at vores hund opfører sig som han gør. Hvad tænker I og hvad bør vi gøre?

På forhånd tak

Mvh

Iben Hermund

Redigeret af Iben Hermund
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke dominans, hunde tænker slet ikke sådan, det er gamle skrøner. Jeg tænker mere at din hund ikke har den samme tilknytning til din søn, eller/og er lidt utryg eller usikker på ham. Hunde aflæser os mennesker, både på vores kropssprog og vores stemme leje, og hvis din søn er monoton i sit stemmeleje og måske også har et lidt utydelig kropssprog så kan det godt forvirre hunden.

De skal ha nogle gode oplevelser sammen, lave nogle tricks eller lege, så hunden lærer ham at kende og bliver tryg ved ham. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal lige nævnes, at min søn forsøger ofte at lege med Dexter. Han er helt pjattet i ham og han deler slet ikke min overbevisning om dominans som jeg kan forstå du Skade heller ikke gør. Den aggressive adfærd som jeg nævnte tidligere, kommer til udtryk når min søn kommer i nærheden af os, hvor Dexter så begynder at bide min søn i buksebenene eller hænderne. Det er selvfølgelig ikke meget hårdt, da han stadig er en hvalp, men hårdere end han gør med os andre. Og han stopper ikke når min søn siger nej hvilket også kan skyldes han monotone stemmeleje. Dexter stopper dog hvis jeg siger nej men kun for et kort øjeblik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at hjælpe når man ikke ser situationen, ofte er det de små detaljer der er afgørende. Men jeg ved med sikkerhed at jeres hund ikke er dominant og lyder heller ikke aggressiv, det er en hvalp der skal vejledes og ha opbygget noget tillid til jeres søn.

Hvis det var mig, og jeg var bekymret,  så ville jeg kontakte en dygtig adfærds rådgiver, der kan se jeres søn og hunden sammen og rådgive jer derud fra.

Håber du lægger dominans teorien på hylden og se på hunden som en hvalp der skal vejledes, specielt med hensyn til samvær med jeres søn.

Håber det lykkes jer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

En hund på den alder udviser ikke dominans - det lyder som om du har læst nogle af de gamle bøger, dem hvor man skal holde hunden i nakken og vise hvem der bestemmer.
Jeg ville starte med at læse nogle af de nyere gode bøger, samt få fat i en god hundetræner der bruger positiv træning og så tror jeg nu nok det hele løser sig.

Det i har lyder til at være en ganske almindelig hundehvalp der måske mangler lidt retningslinjer.
Vi har selv kontakt med folk med asperger og vores hunde reagerer forskelligt på de forskellige og ingen af vores hunde har været ens.
Men ingen af dem vil hinanden noget ondt, men begge parter skal i ny og næ vejledes og trænes, så de spiller den samme melodi.

 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

En hvalp på den alder er hverken dominerende eller aggressiv. Og at foreslå at stirre den i øjnene er absolut en dårlig ide! Det “aggressive” er ganske almindelig hvalpeadfærd, og hunde viser glæde ved de mennesker som foretager sig noget med hunde, som den synes er sjovt.

Det virker på mig, som om det er en misforstået hvalp I har, så som Piv skriver læs nogle bøger med nyere viden om hundeadfærd og hundeopdragelse.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld det knap så pædagogiske svar, men COME NU ON!! 

I har valgt en terrier, en skarp lille spilop med meget specifik karakteristika. Hvordan det så kommer bag på Jer at jeres borderterrier knytter sig til hovedsageligt 1 person i familien forstår jeg ikke. 

Samtidig kræver en hund tydelighed, igen er terrieren her en meget konkret type hvor der findes noget mere samarbejdende racer, og I har en søn med asperger og dertilhørende ‘svær omgang med sociale normer’. Her må I som forældre støtte jeres søn og jeres hvalp, det er ikke det nemmeste venskab I prøver at lave. 

 

Dominans?! Det er en hvalp, en baby! Er du bange for den stjæler fjernbetjeningen? Eller Søndagsavisen først? 

Synes det er helt hen i vejret og viser at I tydeligvis ikke har læst op på det at få hvalp/hund i dagens Danmark. 

 

Good luck!

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Hunde dominere IKKE mennesker. Det er simpelthen en af de største fejl mod hunde i historien og en af de største overgreb mennesker har begået mod hunde gennem tiden. At tro at hunde dominere mennesker og dermed opdrage og omgås hunde ud fra den tankegang. Hunde har i årevis lidt frygtelig under det. Hunde dominere ikke mennesker af den simple og logiske årsag at de ikke kan parre sig med os. De har ingen konkurrence med os, vi er ikke rivaler. Hunde er ikke så dumme at de tror at vi er hunde. Derfor skal du glemmer ALT om dominans. Smid det ord helt ud af dit ordforråd i forbindelse med hundetræning og opdragelse. 

Hvalpe og unghund bider. De bider rigtig hårdt. De har ingen bide hæmning og det skal vi lærer dem og det kan gøre rigtig nas. Min unghund på 11 måneder får stadig flip hvor han bider i hænder og bukser osv. Det har intet med at være aggressiv at gøre. 

Hvalpe kan også knurre. Nogen hunde snakker meget. Nogen knurre hurtig hvis de føler sig utrygge. Andre knurre meget i leg og ophidselse. 

 

Lad være med at opfodre din søn til at kigge din hund i øjnene. Det lyder blot til at din hund er usikker på din søn og at de endnu ikke har så mange oplevelser sammen. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...