Hop til indhold

Dømmer du andre udfra valg af hund? Hvorfor/hvorfor ikke?


Gæst Zarina
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg i godt 16 år været så ubehøvlet og uforskammet (jeg undskylder jeg ikke retter ind efter visse personers ønsker om hvor stor min hund må være) at have været ejer af 3 tre fysisk meget stærke hund+en schæfer. I træningsperioden og er i hvalpetiden og i unghundetiden. I hvaletiden er der ikke problemer med at holde hunden. Men når hunden når op i unghunde alderen og hørelsen bliver "selektiv" kunne der blive problemer. Men med lidt om tanke er det muligt at holde selv den strækeste hund, når der opstår en situation stiller man sig over hunden lige bag forbenene holder fast i selen/halsbåndet, når hunden så begynder at trække frem løfter men let i sele/halsbånd indtil hunden mister fodfæste med poterne, i det sekund hunden letter kraften i bagbenene skamroser man helt vildt, når situationen er overstået leger man voldsomt med hunden.. uuuhhhhuuu nnnuuuiiiii du er sååååå dyggggtiiiig jaaaaa... uuuhhhhuuuuuuu:banan::banan::banan::klap::klap::klap::klap:

 

Når hunden når voksen alderen kan man kontolere hunden men en kommando så den ikke trækker i situationerne!!

Sværrer er det såmænd ikke

 

Og det er så sandt som det er sagt. Det behøves jo ikke lige just at udarte sig til en videnskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 433
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det har jeg så endnu ikke mødt nogen her på HF, der er uenige med dig i :-)

Men du svarede ikke på mit spørgsmål - hvordan har man kontrollen over en fysisk overlegen hund, indtil træningen har virket?

Hvis hunden absolut trækker så meget, at man ikke kan holde den, må man jo købe en såkaldt "grime" indtil man har formået at træne den til ikke at trække.
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej kun forbenene

 

Ok tak for svar.

Hvordan kan man så være sikker på at nå at få fat i halsbåndet? Jeg mener, at hvis man har hunden i snor, og den går foran en, tager det jo noget tid at få fat i halsbåndet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak for svar.

Hvordan kan man så være sikker på at nå at få fat i halsbåndet? Jeg mener, at hvis man har hunden i snor, og den går foran en, tager det jo noget tid at få fat i halsbåndet.

I hvalpetiden er det ikke et problem, men der er indlæringen igen...I unghundentiden er det nemt nok..I alletilfælde for mig, jeg er opmærksom på min hund og omgivelserne. Så snart hunden løfter ørene i den det "hov hvad var det" er man allerede ved at tage fat i halsbåndet og stille sig ligebag forbenene..Det er ikke noget voldsomt men stille og roligt løftet er jo ikke voldsomt bare så hunden ikek kan trække frem på alle fire. I det sekund hunden begynder at lette kraften på det ene bagben for at løfter roser man, ignorrer når den sætter kraft på benet igen, roser når den begynder at lette kraften på det andent bagben....osv.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Store og små hunde må det samme. Ejeren af en lille hund har -i og med at hunden fysisk kan holdes - fra udgangspunktet, bedre muligheder for at forhindre sin hund i at gøre de ting den (på lige fod med store hunde) IKKE må. Ejeren af den store hund har et EKSTRA ANSVAR i form af at lære sig og hunden teknikker og metoder, der gør at h*n i praksis har lige så gode muligheder for at holde sin hund som ejeren af den lille hund.

 

Ja, det lyder godtnok rodet, undskyld! :hmm:

 

Ejeren af den lille hund har ansvar for at lære plan a: hold fast i snoren

 

Ejeren af den store hund har ansvar for at lære plan a PLUS en plan b, c, d osv. for de tilfælde hvor hunden er fysisk overlegen.

 

ALLE bør lære både plan a, b, c osv. af hensyn til hunden og en selv, men kun for ejere af store hunde er disse planer 'livsnødvendige' for at kunne færdes sikkert i samfundet.

 

Det mener jeg er noget pjat.

 

EJere af små spvel som store hunde har ét ansvar, som hverken er plan a, b, c, eller å.

Det ansvar hedder træning og indlæring af at gå ordentligt.

 

Jeg vil uden at kny påstå at man kan lære enhver hund at gå ordentligt, uden nogensinde at få brug for fysisk overlegenhed.

Dette "job" bliver udelukkende nemmere, hvis man har kræet fra den er hvalp. Ja man får nærmest både lineføring og fri ved fod forærende, hvis man gør sit "job" rigtigt..... Første gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Store og små hunde må det samme. Ejeren af en lille hund har -i og med at hunden fysisk kan holdes - fra udgangspunktet, bedre muligheder for at forhindre sin hund i at gøre de ting den (på lige fod med store hunde) IKKE må. Ejeren af den store hund har et EKSTRA ANSVAR i form af at lære sig og hunden teknikker og metoder, der gør at h*n i praksis har lige så gode muligheder for at holde sin hund som ejeren af den lille hund.

 

Ja, det lyder godtnok rodet, undskyld! :hmm:

 

Ejeren af den lille hund har ansvar for at lære plan a: hold fast i snoren

 

Ejeren af den store hund har ansvar for at lære plan a PLUS en plan b, c, d osv. for de tilfælde hvor hunden er fysisk overlegen.

 

ALLE bør lære både plan a, b, c osv. af hensyn til hunden og en selv, men kun for ejere af store hunde er disse planer 'livsnødvendige' for at kunne færdes sikkert i samfundet.

 

Hvad er det for nogle planer du taler om ??

 

Jeg har aldrig haft andre planer end at lære hunden ganske almindelig træning, og har aldrig haft problemer med at holde nogle af mine "store" hunde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg tror der er nogle der har misforstået det jeg skrev... de famøse planer b, c og å, består såmænd 'bare' i netop de ting I nævner, f.eks. at lære hunden at gå ordentligt.

 

Forskellen til en lille hund er bare, at med en stor hund er dette TVINGENDE NØDVENDIGT. Andre mennesker/dyr kommer ikke til skade, eller forulempes af, at en cairn terrier okser og maser sig frem på gåture - de bevæger sig stadig i ejerens valgte tempo og retning, men vejer hunden 100 kg, ser det straks noget anderledes ud - derfor har ejeren af denne hund et ansvar for, f.eks., at lære hunden at gå ordentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

^Hvis du kan få fat i den og løfte op i den, har du vel også fysisk kontrol over den.

Som unghund har jeg fysisk kontrol ja. Men ikke når den er fuldvoksen. Men jeg kan kontrolere den med stemmen så den ikke trækker mig på røven eller rykker linen ud af hånden på mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der er nogle der har misforstået det jeg skrev... de famøse planer b, c og å, består såmænd 'bare' i netop de ting I nævner, f.eks. at lære hunden at gå ordentligt.

 

Forskellen til en lille hund er bare, at med en stor hund er dette TVINGENDE NØDVENDIGT. Andre mennesker/dyr kommer ikke til skade, eller forulempes af, at en cairn terrier okser og maser sig frem på gåture - de bevæger sig stadig i ejerens valgte tempo og retning, men vejer hunden 100 kg, ser det straks noget anderledes ud - derfor har ejeren af denne hund et ansvar for, f.eks., at lære hunden at gå ordentligt.

 

Præcis. Det går i det tilfælde kun ud over hund og ejer, hvorimod det i tilfældet med de stærke hunde, meget hurtigt kan gå ud over andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Omvendt er det da også træls når ens hund får en dårlig en på opleveren, selvom den ikke bliver bidt i smadder...det kan give psykiske mén der gør at de f.eks. fremover ikke kan fordrage den type hunde....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Omvendt er det da også træls når ens hund får en dårlig en på opleveren, selvom den ikke bliver bidt i smadder...det kan give psykiske mén der gør at de f.eks. fremover ikke kan fordrage den type hunde....

 

Ja, fuldstændigt enig!!! Derfor BØR alle netop også lære hunden at gå ordentligt, opnå god kontakt under gåture osv. (plan b, c osv.) - jeg ved ikke om man kan kalde det et ansvar? Måske et ansvar overfor sig selv og hunden, men med store hunde er det direkte et ansvar overfor samfundet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, fuldstændigt enig!!! Derfor BØR alle netop også lære hunden at gå ordentligt, opnå god kontakt under gåture osv. (plan b, c osv.) - jeg ved ikke om man kan kalde det et ansvar? Måske et ansvar overfor sig selv og hunden, men med store hunde er det direkte et ansvar overfor samfundet.

ENIG!!!!:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hva Zarina....er du ikke til at lokke til at gå tilbage og besvare indlæg #161 fra Priceman ? Jeg synes egentlig det er ret væsentligt at høre småhundeejere udtale sig om dette...

 

Nej, der er ikke nogen af de spørgsmål, der ikke er besvaret, og jeg gider ikke ud i en debat,

 

der
ender
sådan
her

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Fair nok. Det siger for mig at se alt...

 

Du kan bare gå tilbage og læse. Jeg har udtalt mig om ansvar og har ikke på noget tidspunkt påstået at små hunde har lov at være uartige, hvis det er det, du fisker efter. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan bare gå tilbage og læse. Jeg har udtalt mig om ansvar og har ikke på noget tidspunkt påstået at små hunde har lov at være uartige, hvis det er det, du fisker efter. ;-)

 

Jeg fisker ikke efter en bønne. Jeg mindes, at du engang har sagt at din vovse-pige har gået til lydighedstræning i 4 år og det betyder sandsynligvis, at du tager tingene alvorligt. Jeg er bare nysgerrig efter, hvor I helt præcis mener, at jeres ansvar er mindre end mit f.eks. Det er hele ansvarstingen, der interessere mig i den her diskussion...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fisker ikke efter en bønne. Jeg mindes, at du engang har sagt at din vovse-pige har gået til lydighedstræning i 4 år og det betyder sandsynligvis, at du tager tingene alvorligt. Jeg er bare nysgerrig efter, hvor I helt præcis mener, at jeres ansvar er mindre end mit f.eks. Det er hele ansvarstingen, der interessere mig i den her diskussion...

 

Det har jeg svaret på i indlæg 117, 120 og 129.

Link til indlæg
Del på andre sites

Omvendt er det da også træls når ens hund får en dårlig en på opleveren, selvom den ikke bliver bidt i smadder...det kan give psykiske mén der gør at de f.eks. fremover ikke kan fordrage den type hunde....

Eller for den sags skyld krybe væk, i ren og skær skræk:(

 

Og endnu en gang tak til den idiot der har fået min hund til at være halvbange for franske og engelske bulbogs, samt boston terriers:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...