Hop til indhold

At blive pisset på...


Zaz-zaz
 Share

Recommended Posts

af sin hund. Er det fordi man tilfældigvis står lige dér og hunden så får lyst til at lette ben ? Eller er det fordi hunden udviser dominans overfor den, der står med snoren ?

 

Vi har egentlig altid troet at det var det første, men nu er vi blevet belært om, at det rent faktisk er det andet, der er på spil.

 

Situationen er, at Bassen to gange (med langt mellemrum) har lettet ben op ad herren i huset. Vi var bare os tre, da det skete, så det er ikke noget med at andre hunde var impliceret og stress og jag. Det har begge gange bare været, når vi har stået og hængt...tændt en smøg, gloet på ingenting osv

 

Vi hælder selv stadig til, at det bare var fordi der nu tilfældigvis var noget at lette ben op ad, idet Bassen hverken udviser dominans overfor andre hunde eller overfor menneske-far på nogen optænkelig måde.

 

Hvad siger I ?

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

jeg følger lidt med, jeg har en "uvane" med at gå ned bag i haven og tis når jeg er ude at ryge, sidst vi havde gæster gik den ene med "også en mand" og da han stop og tissede kom cujo og tissede MEGET tæt på ham, måske prøvede han at ramme ham? :hmm:

 

jeg har ikke svar på dit spørgsmål, kun nysgerrighed :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller ikke svaret, men jeg kan lige se Simba fo rmig, der går i sin egen lille verden og så føler han skal tisse, og der er noget at tisse op af, så det gør han. At det så lige er manden i huset........... det gør det altså det lidt mere sjovt :mrgreen:Undskyld :engel:

 

Lige nøjagtig som vi opfatter situationen. Han går i sin egen lille mærkværdige verden og så skal han lige tisse og grin endelig for det gør jeg...men tys, sig det ikke højt ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hlet klart det første:-D

 

Det bedste var engang hvor sheila markerede ovenpå det sted hvor hesten havde tisset på en ridetur.. og jeg mener, han laver en SØ... Så at tro at hendes 3 dråber skulle gøre en forskel er immervæk ret sjovt:lol:

 

Plus at to forskellige arter ikka kan ind gå et dominansforhold, så den er helt udelukket der:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst et eller andet sted at det handler om at hunden vil hjælpe "alpha"'en med at markere territoriet når den tisser oven i der mennesket har tisset.

Noget med at jo flere indvider der er i flokken jo stærkere er den.

 

Om det er korrekt ved jeg ikke - og om det har en betydning hvis hunden også - i sin iver for at hjælpe til - kommer til at ramme det mærkelige menneske der står lige midt i det hele - ved jeg heller ikke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at læse her :-):

http://www.123hjemmeside.dk/fjeldhund/5324709 (rul ned i bunden og læs nederste artikel "Lette ben op af ejeren")

 

Artiklen er skrevet af Hanne Hjelmer Jørgensen, som er biolog med speciale i ulve og hundes adfærd.

 

Der står bl.a.:

"Tamme ulve og hunde som urinmarkerer på mennesker, udviser heller ikke i situationen tegn på, at der er tale om en dominansdemonstration. Det vil sige, der ses hverken stiv gang, stirrende blik, knurren eller rejste børster. Når ulve og hunde urinmarkerer op af mennesker, sker det typisk, når ulven eller hunden er i snor, og når der ikke er et træ eller lignende indenfor rækkevidde. Freddy Worm Christiansens konklusion er, at hunden blot er ivrig efter at urinere og/eller markere og i utålmodighed blot benytter den nærmeste egnede markeringspost, den lige kan komme til."

 

(Freddy Worm Christiansen er en dansk ulveforsker)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at læse her :-):

http://www.123hjemmeside.dk/fjeldhund/5324709 (rul ned i bunden og læs nederste artikel "Lette ben op af ejeren")

 

Artiklen er skrevet af Hanne Hjelmer Jørgensen, som er biolog med speciale i ulve og hundes adfærd.

 

Der står bl.a.:

"Tamme ulve og hunde som urinmarkerer på mennesker, udviser heller ikke i situationen tegn på, at der er tale om en dominansdemonstration. Det vil sige, der ses hverken stiv gang, stirrende blik, knurren eller rejste børster. Når ulve og hunde urinmarkerer op af mennesker, sker det typisk, når ulven eller hunden er i snor, og når der ikke er et træ eller lignende indenfor rækkevidde. Freddy Worm Christiansens konklusion er, at hunden blot er ivrig efter at urinere og/eller markere og i utålmodighed blot benytter den nærmeste egnede markeringspost, den lige kan komme til."

 

(Freddy Worm Christiansen er en dansk ulveforsker)

 

Det er også hvad jeg har læst, og hvad jeg vælger at tro :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at læse her :-):

http://www.123hjemmeside.dk/fjeldhund/5324709 (rul ned i bunden og læs nederste artikel "Lette ben op af ejeren")

 

Artiklen er skrevet af Hanne Hjelmer Jørgensen, som er biolog med speciale i ulve og hundes adfærd.

 

Der står bl.a.:

"Tamme ulve og hunde som urinmarkerer på mennesker, udviser heller ikke i situationen tegn på, at der er tale om en dominansdemonstration. Det vil sige, der ses hverken stiv gang, stirrende blik, knurren eller rejste børster. Når ulve og hunde urinmarkerer op af mennesker, sker det typisk, når ulven eller hunden er i snor, og når der ikke er et træ eller lignende indenfor rækkevidde. Freddy Worm Christiansens konklusion er, at hunden blot er ivrig efter at urinere og/eller markere og i utålmodighed blot benytter den nærmeste egnede markeringspost, den lige kan komme til."

 

(Freddy Worm Christiansen er en dansk ulveforsker)

 

Jamen ok, når det kommer fra den kant, kan det vel ikke diskuteres. Bassen skal tisse og finder bare et eller andet og det har så tilfældigvis lige været menneske-far...den træ-mand :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Jeg tror på at det er en dominerende adfærd der kan være skabt af forskellige stressfaktorer. Altså lidt i stil med at skubbe eller springe op. Det har en særlig "owned" effekt at blive pisset op ad :mrgreen:

 

Min Fuz har lavet nummeret ofte i hans unge dage og også ved andre hunde, men har aldrig oplevet tæver gør det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine forældres hund har nu gjort det et par gange, men jeg tror det har været i mangel af bedre da der ikke lige var andet at pisse op af :mrgreen:

 

 

Min Fuz har lavet nummeret ofte i hans unge dage og også ved andre hunde, men har aldrig oplevet tæver gør det :-)

 

Min hund (tæve) har overpisset en anden hund (Berner), men det var nu mest hans egen skyld idet han tøffede ind under strålen og var Bernerlangsom, så han blev bare stående og vi gik hjem med en hund hvor pisset dryppede ned af hovedet på den :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Grunden til at tæver ikke gør det, er vel at de færreste letter ben op ad noget, og derfor ikke har behovet for at gøre det op ad den nærmeste høje genstand :blink:

 

Inden for min race er der mange tæver der markerer :blink:

 

Ud af de tre jeg har haft, har 2 af dem gjort dette i stor stil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at tæver ikke gør det, er vel at de færreste letter ben op ad noget, og derfor ikke har behovet for at gøre det op ad den nærmeste høje genstand :blink:

 

Du har vist ikke mødt min tæve :mrgreen: Hun slår i bakgear og styrer til feks skilte, og så overvandes der ellers :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har oplevet det 2 gange, den ene hvor Karla (ca 6 mdr på det tidspunkt) løb og legede med en anden lille tæve (Mille på ca 2 år)... så kommer der en lille d/s gårdhund hanhund forbi... ejeren stopper op og snakker med os og spørger om nogen af dem er i løb eller om han må lege med... det må han selvfølgelig gerne....

 

De tre løber og leger, men han er lidt udenfor legen, idet de to tæver kender hinanden rigtigt godt og han er fremmed... så han løber egentlig mest rundt om dem, hen til os mennesker og så tilbage igen...

 

Det skal siges, at i området er der mange fiiiine træer lige omkring hvor de leger :-D men en af hans svipture hen til os mennesker ender også i en markering op af den voksne tæves ejer :mrgreen: heldigvis havde hun regnbukser på og kunne sagtens grine af situationen.... Hanhundens ejer var ved at dø af skam....

 

Den anden var en voksen hanhund der lettede ben op af min hvalp :eek: øv, især for karla der måtte i bad da hun kom hjem :lol: den var dog meget distraheret af en på vej i løb tæve i nærheden, så går ud fra at den simpelthen ikke registrerede at det var en hund han lettede ben op af :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har vist ikke mødt min tæve :mrgreen: Hun slår i bakgear og styrer til feks skilte, og så overvandes der ellers :blink:

 

Jeg ved godt at nogen tæver gør det, og det var også derfor jeg skrev de færreste, men det er vel stadig lidt sværrere at bakke op af en person, mon ikke vedkommende når at flytte sig inden der sker noget :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når ulve og hunde urinmarkerer op af mennesker, sker det typisk, når ulven eller hunden er i snor, og når der ikke er et træ eller lignende indenfor rækkevidde. Freddy Worm Christiansens konklusion er, at hunden blot er ivrig efter at urinere og/eller markere og i utålmodighed blot benytter den nærmeste egnede markeringspost, den lige kan komme til."

 

Det passer lige netop på den ene gang, jeg er blevet tisset på.

Jeg stod og snakkede med en mand, med en Lab i snor. Vi snakkede nok ret længe, og Labben må have kedet sig. Den snusede til en plasticpose jeg havde i hånden, og pludselig lettede den ben op ad posen - ramte heldigvis ikke mig :shock::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at man som person kan lugte så interessant at nogle hunde føler trang til at markere op ad èn. Det oplevede jeg da Ascha havde løbetider. Hun lugtede godt i flere måneder og i de perioder skulle jeg være meget på dupperne, for at undgå at blive strintet på.

 

Det er faktisk også lykkedes min gamle tæve at lette ben op ad en mand. En hanhund havde lige strintet på ham og så gik der lige et øjeblik, så blev han bestrålet af Ascha også. Godt nok havde han selv hund med, men han var ikke glad da han gik. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund (tæve) har overpisset en anden hund (Berner), men det var nu mest hans egen skyld idet han tøffede ind under strålen og var Bernerlangsom, så han blev bare stående og vi gik hjem med en hund hvor pisset dryppede ned af hovedet på den :mrgreen:

Akita pisser ganske ofte Lexi i hovedet, da Lexi stikker næsen ind og vil snuse til hvad det end er Akita markerer over... det er temmelig ulækkert :rolleyes:

 

Akita letter konsekvent bed... Selvom hun ikke har været ude i rigtig mange timer, bliver det helt fra starten kun en masse små markeringer, det skal jo holde til hele turen rundt :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kan da høre, at det ikke er helt unormalt at blive pisset på...heller ikke af sin egen hund. Det må da trods alt være en trøst for den, der nu tilfældigvis står i skudlinien :mrgreen:.

 

Men så kom jeg til at tænke på: Mon det har noget med ungdommens tåbelighed at gøre ? Lillefod skrev at Fuzz havde praktiseret det ganske ofte i hans unge dage og Simba er jo bare en vanvittig unghund nu, så kan det være et eller andet de gør, fordi de lever i deres egen lille indskrænkede, hormonforstyrrede, idiotiske verden ? Altså noget, der går over med tiden, når horisont og overblik melder sig hos den voksne hund ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg kan da høre, at det ikke er helt unormalt at blive pisset på...heller ikke af sin egen hund. Det må da trods alt være en trøst for den, der nu tilfældigvis står i skudlinien :mrgreen:.

 

Men så kom jeg til at tænke på: Mon det har noget med ungdommens tåbelighed at gøre ? Lillefod skrev at Fuzz havde praktiseret det ganske ofte i hans unge dage og Simba er jo bare en vanvittig unghund nu, så kan det være et eller andet de gør, fordi de lever i deres egen lille indskrænkede, hormonforstyrrede, idiotiske verden ? Altså noget, der går over med tiden, når horisont og overblik melder sig hos den voksne hund ?

 

Min tæve letter ben i en alder af 7 år, så der er der vist ikke noget ungdomsfis ind over :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...