Gæst AntonA Skrevet Januar 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2009 Hejsa folkens. Nu sidder mig og min famillie på 6 dag med vores nye lille West Highland Terrier. - Rigtig sød, dejlig og kærlig hund. Den er lidt over 3 rigtige måneder gammel nu, og har været van til at være sammen med sin mor indtil da vi købte den. Vi har nu det problem, at vi ikke kan få den til at sove ( Hvilket nok er et kendt problem inden for os som ikke har haft hund før ). De første 5 dage sov hunden i sin "kasse" i vores seng ved siden af os, fordi vi ikke rigtigt vidste hvad vi skulle gøre de første par natter. Hunden var rimelig tryg når den sov ved siden af os i sin kasse, og vi kunne derfor næsten sove for den, når den altså ikke skulle knave i dens tingeltangel Igår satte vi den ud i vores køkken for at vi måske kunne komme til at sove lidt bedre, så vi satte tæpper, kurve og dens "kasse" der ud, og lod hus'et døre stå åbent undtaget vores døre indtil værelserne, og lagde os til at sove. Men der gik selvfølgelig ikke længe før at hunden godt vidste at vi var væk, og så begyndte balladen, den hyler og kraser op af dørene, løber rundt uden formål osv, Hvilket er ret kedeligt at høre på, man får jo utroligt meget medlidenhed med hunden, og blir tilsidst nød til at gå op til den. Så jeg satte igår til halv 2 og puttede med den ude i vores køkken, listede væk, og så faldt den til ro - men jeg er van til at komme i seng kl 23 og den slags sovetid er bestemt ikke noget for mig. idag prøver vi så lukke døren, så den udelukkende kan være i brykos'et. Så, hvad skal jeg gøre? Skal jeg knibe ørene sammen og lade den larme? eller skal jeg forsætte med at putte den? Det skal siges at jeg har en radio kørende hele tiden for dens skyld - også om natten. Håber i kan hjælpe Mvh Anton Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 jeg vil sige: tilbage i soveværelset. Og ingen "tingeltangel" i kassen om natten. Om natten sover man... Det er meget meget unaturligt for en hvalp ikke at sove sammen med flokken - i naturen ville isolation betyde døden for en lille hvalp... Hvis han vågner om natten, så en hånd ned i kassen og ae ham lige så stille til han falder til ro igen (med mindre det er fordi han skal ud og tisse selvfølgelig ) Når i kommer ind igen fra tissetur, så er det direkte på hovedet i seng igen... Al opfordring til leg ignoreres... Min fandt lynhurtigt ud af det og går iøvrigt selv op i seng hver aften kl 23 nu :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Enig med Amocca i det hele Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Jeg er enig med Amocca - det er mest naturligt for hunden at sove sammen med jer. Det gør det også nemmere for jer at opdage, hvis han skal ud at tisse i løbet af natten, og dermed bliver han hurtigere renlig :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Januar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2009 Præcis som Amocca siger :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Endnu en der er enig med Amocca :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Imba Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Jep, helt enig med Amocca- kloge pige :5up: Jeg må indrømme at jeg bliver lidt trist når jeg læser, at I vil lukke jeres hvalp ind i i bryggerset Håber inderligt at I vil prøve at arbejde med at gøre hvalpen rolig i soveværelset. Det vil have bedre odds til at give Jer rolige natter hurtigst muligt uden dårlig samvittighed Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 enig med alle Tog et stykke tid at overbevise kæresten om at Cujo skulle blive liggende i soveværelset og sove. At sove alene for en hund er det samme som alenetid når i ikke er hjemme, så jeres hund vil være alene RIGTIG mange timer ved at afskære den fra soveværelset. Måske kunne et kompromis være den sov i gangen udenfor jeres værelser med dørene åbne, hvis i absolut er besluttet på at vænne den f med at sove i soveværelset som i allerede har lært den at gøre. Jeg synes kun hunde burde sove andre steder hvis de selv vælger det eller der er mere end 1 hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst AntonA Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Hej, tak for alle svarene Men hunden kan jo ikke blive ved med at sove oppe i vores seng i buret Den kan jo ikke sove i vores seng for livstid heller. Kan vi sætte buret inde i soveværelset, og selv gå i seng, og derefter bare ignorere hunden når den vil op? den må jo blive træt med tiden, når vi ikke gider lege med den, og gå i seng til sidst? Lige så snart vi er ude af syne for den, reagere den hårdt. - vi fandt også ud af at det ikke gik at lukke den inde i bryggerset, og vi tog den hurtigt ind igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Hej, tak for alle svarene Men hunden kan jo ikke blive ved med at sove oppe i vores seng i buret Den kan jo ikke sove i vores seng for livstid heller. Kan vi sætte buret inde i soveværelset, og selv gå i seng, og derefter bare ignorere hunden når den vil op? den må jo blive træt med tiden, når vi ikke gider lege med den, og gå i seng til sidst? Lige så snart vi er ude af syne for den, reagere den hårdt. - vi fandt også ud af at det ikke gik at lukke den inde i bryggerset, og vi tog den hurtigt ind igen Bur? hvorfor et bur? Ingen skriver op i sengen, vi siger soveværelset, på en madrads+tæppe på gulvet. Hvis i ikke vil have den op i sengen må i sige ned eller bære den ned på plads, men nu har i lært den sover i sengen jo. Det tog 1 uge før vores genbrugshund lærte man ikke sov i seng hos os, men på sin plads i soveværelset. Vi bar ham ned hvis han ikke reagere på "ned" og så sagde vi godnat og gik selv i seng. Husk det er en hvalp, så hvis den vågner om natten kan det være den skal tisse. Mit råd? lån/køb og læs bøger omkring hvalpe, for lyder ikke som om i er klar over hvad i går ind til med en hvalp, dens behov og hvad i bør gøre/lære den. Forresten velkommen til forummet Vi glæder os til at se billeder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Vores Groa sov i et bur ved siden af mandens seng. Hvis hun pev stak han en hånd ned til hende. Hun sov i buret til hun var 4 måneder, så kunne hun holde sig natten over. I kan ikke forvente en lille hvalp kan sove igennem, i har garanteret også haft natteroderi da børnene var små. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Er der nogen grund til at hunden ikke må være i soveværelset? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 16, 2009 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2009 Lige så snart vi er ude af syne for den, reagere den hårdt. Nu ved jeg naturligvis ikke, hvordan det ser ud, med hensyn til hvor lang ferie I har taget, i forbindelse med anskaffelse af hvalp. Men denne sætning faldt mig i øjnene, og får mig til at tænke, at I må i gang med alene-hjemme-træning, så hunden ikke bliver usikker og ulykkelig så snart I er ude af syne. Hvalpen lyder usikker (som hvalpe jo er, i en ny fremmed og stor verden), og vil ikke bare kunne lades være alene fra den ene dag til den anden. Måske I har helt styr på dette, men ville dog nævne det som en lille sidebemærkning. Ellers er jeg enig i tidligere indlæg: hav hunden hos jer (det behøver ikke være i sengen), alt andet tælles som alenetid (oven i det der vil være i forbindelse med en arbejdsdag). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anguster Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 For nu at forvirre en "nybegynder", så er jeg aldeles uening med de fleste af svarene. Har selv 2 westier på 2 og 6 år. Den første uges tid som hvalp i vores familie, sover jeg hos hunden på en gæsteseng ved siden af dens kurv i bryggers/entre og vænner den til at det er der "man" sover. Jeg kan så høre når hunden er "tisse-urolig" og er ude med den flere gange om natten. Efter den 1. uge trækker jeg mig tilbage til soveværelset og hunden glemmer ikke at den fortsat skulle være i bryggers/entré. Jeg er så den næste månedstid oppe én til to gange om natten og lufter hunden, hvorefter den stort set var "natte-tør" og sov igennem uden problemer. Vores hunde har absolut ingenting at gøre i vores soveværelse og da slet ikke oppe i sengene. Det skal dog siges, at deres natte-placering i Bryggers/entré er inden for gensidig hørevidde, så vi kan høre hvis de er urolige eller omvendt... Tillykke med hunden ... og find så en løsning I som familie kan trives med! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 ^Det er da synd at lade så lille en hvalp sove alene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 ^Det er da synd at lade så lille en hvalp sove alene. Så så nu ikke så blødsøden ....men bortset fra det var det så ikke bare lettere at lade dyret sove, hvor det vælter. Det kan vel i den store kontekst være uendelig ligegyldigt om den sover i soveværelset, i entreen eller et eller andet andet sted. Bare dyret lærer at sove natten ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 ^Det er da menneskeliggørelse at overse hundens flokdyrsmentalitet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 ^Det er da menneskeliggørelse at overse hundens flokdyrsmentalitet Nej-nej, det er en menneskeliggørelse at tro, at dyret har brug for at sove på et af mennesket indrettet leje til søvn. Og så er det vist også hipt lige nu, at hævde, at en hund ikke anser sine mennesker som sin flok, så nu ved jeg egentlig ikke om det ikke er sådan, at vi enten må afstå fra det hyggelige ved at have vaps i sengen eller måske lægge os ud i hundekurven, mens vaps ligger i sengen eller alle ligger i kurven ? Spørgsmålet er særdeles kompliceret, så måske man bare skal lade dyret sove, hvor det vil...i sengen, på gulvet, i kurven...så har man da ikke gjort noget forkert Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Jamen jeg går da også ind for, at hunden skal sove, hvor den vil. Men ligefrem at træne den til at sove alene (altså forudsat at den ikke vælger det selv), synes jeg nu stadig er menneskeliggørelse. Jeg er ret overbevist om, at de fleste hunde vil vælge at ligge tæt på deres menneske, og egentlig synes jeg, at man har et problem som hundejer, hvis hunden fravælger ens selskab. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Jamen jeg går da også ind for, at hunden skal sove, hvor den vil. Men ligefrem at træne den til at sove alene (altså forudsat at den ikke vælger det selv), synes jeg nu stadig er menneskeliggørelse. Jeg er ret overbevist om, at de fleste hunde vil vælge at ligge tæt på deres menneske, og egentlig synes jeg, at man har et problem som hundejer, hvis hunden fravælger ens selskab. Altså jeg synes bare at det er spildt krudt på ingenting at begynde at lære hunden at sove et bestemt sted. Bare sådan en ligegyldig petitesse, hvis jeg skal være ærlig. Dog tror jeg du er lidt nød til at skille hunderacer lidt ad pga deres pels. Bassen ville dø (ok overdrevet) af varme, hvis han skulle sove en hel nat op af os. Han er gearet til at være udendørs 7/24 og elsker barfrost og sol. Andre racer er mere frysende i det og vil nyde en nat i fodenden under den varme dyne. De er forskellige, så det de vil og vælger i den her forbindelse, må så bare være, hvad det er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zarina Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Altså jeg synes bare at det er spildt krudt på ingenting at begynde at lære hunden at sove et bestemt sted. Bare sådan en ligegyldig petitesse, hvis jeg skal være ærlig. Kan kun give dig ret. Dog tror jeg du er lidt nød til at skille hunderacer lidt ad pga deres pels. Bassen ville dø (ok overdrevet) af varme, hvis han skulle sove en hel nat op af os. Han er gearet til at være udendørs 7/24 og elsker barfrost og sol. Andre racer er mere frysende i det og vil nyde en nat i fodenden under den varme dyne. De er forskellige, så det de vil og vælger i den her forbindelse, må så bare være, hvad det er. Ja, det kan jeg godt se - jeg kender også en kongepuddel, der får det for varmt i dens ejers seng, så han lægger sig på gulvet ved siden af sengen. Stasia ligger heller ikke under dynen, med mindre det er meget koldt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Februar 14, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2009 Velkommen til Jeg tænker på alene hjemme træning, hvor længe har i fri med den lille? Den lille kan være ved at få et problem med usikkerhed og utryghed, og det skal forebygges nu Hvis han har boet sammen med sin mor indtil nu, i en ret beskyttet tilværelse, så er det en stor omvæltning at flytte ind hos nogle nye mærkelige menneker, en ting er sikker, en hvalp gør aldrig noget for genere mennesker, han gør sikkert alt det bedste han kan for at gøre jer tilfreds, i skal på kærlig vis vise ham hvordan man gør Kan i ikke lade hunden sove i en kasse eller andet ved siden af sengen? Et bur oppe i sengen forstår jeg ikke :hmm: Jeg har cairner og har haft andre racer også, de har alle sovet i min seng om natten, og når de er vågnet er jeg gået ud med dem og har rost behørigt når der er lavet det der skulle (husk aldrig at skælde ud når hvalpen gør noget inde). Derefter ind igen og i seng, man lukker øjnende smasker lidt, sukker dybt og forholder sig i ro uanset hvad, jeg sagde altid "sove, vi skal sove nu", og det virker altid, også senere Når hundene er blevet ældre må de selv om hvor de vil sove, og det fungere upåklageligt! Hunden kravler ikke op af nogen rangstige af at sove i sengen eller af at være i sofaen, den slags er gamle myter Så der er ingen problemer med det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Februar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 Tror AntonA fik nok. Han har ikke været herinde en hel måned. Jeg har tænkt lidt, at vi måske skulle finde ud af at skrive nogle standartsvar på visse spørgsmål. Så kunne nye brugere svare på dem og undgå at hele flokken ytrer deres meninger. Det virker åbenbart overvældende på nogle. Alternativt kunne vi vælge at en enkelt bruger får ansvaret for at svare (f.eks. den første der starter) og at andre så skrev via PB til denne person, hvis de havde tilføjelser. Synes det er ærgerligt at folk skal bruge så meget energi på at skrive gode råd eller spørgsmål til brugere der bare "stikker af" igen. Jeg ved ikke om der er andre, der har bedre løsninger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMette09 Besvaret Februar 15, 2009 Rapporter Share Besvaret Februar 15, 2009 jeg vil sige: tilbage i soveværelset. Og ingen "tingeltangel" i kassen om natten. Om natten sover man... Det er meget meget unaturligt for en hvalp ikke at sove sammen med flokken - i naturen ville isolation betyde døden for en lille hvalp... Hvis han vågner om natten, så en hånd ned i kassen og ae ham lige så stille til han falder til ro igen (med mindre det er fordi han skal ud og tisse selvfølgelig ) Når i kommer ind igen fra tissetur, så er det direkte på hovedet i seng igen... Al opfordring til leg ignoreres... Min fandt lynhurtigt ud af det og går iøvrigt selv op i seng hver aften kl 23 nu :5up: Enig:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts