Hop til indhold

Er din hund kastreret eller steriliseret?


Gæst sundquist
 Share

Recommended Posts

Gæst sundquist

Hejsa.

 

Jeg hedder Louise og er i gang med at afslutte min uddannelse til dyreadfærdsterapeut. I den forbindelse skal jeg skrive et afgangsprojekt hvor jeg har valgt at skrive om kastrerede og steriliserede hunde og deres ændringer i adfæden.

Jeg har derfor udarbejdet et spørgeskema der henvender sig til hundeejere med neutraliserede hunde(neutraliseret er en fællesbetegnelse for kastreret og steriliseret), for at indsamle troværdigt data. Jeg vil være meget taknemmelig hvis du vil bruge et par minutter på at besvare spørgeskemaet. Det er delt i to, hvoraf det første link henviser til del 1 og andet link til del 2. Du skal besvare både del 1 og 2 og det skal gøres samtidig, ellers kan jeg ikke holde styr på besvarelserne :)

 

På forhånd mange tak for din hjælp. Uden den ville jeg ikke kunne lave dette studie.

 

Del 1:

http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=2E6ZQVj3Ol9dH0yRFTMd4A_3d_3d

Del 2:

http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=bndxbi2iN4BfaXC_2fAf2oMw_3d_3d

 

Mange hilsner Louise

 

Ps. Du er velkommen til at kontakte mig for yderlig information!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123

Så har jeg svaret. Jeg håber du kan bruge det til noget. Men vil lige tilføje, at den største grund til, at vi fik Sofus kastreret, var for at undgå, at han skulle få nogle dårlige vaner, så som at løbe efter tæver osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hejsa.

 

Jeg hedder Louise og er i gang med at afslutte min uddannelse til dyreadfærdsterapeut. I den forbindelse skal jeg skrive et afgangsprojekt hvor jeg har valgt at skrive om kastrerede og steriliserede hunde og deres ændringer i adfæden.

Jeg har derfor udarbejdet et spørgeskema der henvender sig til hundeejere med neutraliserede hunde(neutraliseret er en fællesbetegnelse for kastreret og steriliseret), for at indsamle troværdigt data. Jeg vil være meget taknemmelig hvis du vil bruge et par minutter på at besvare spørgeskemaet. Det er delt i to, hvoraf det første link henviser til del 1 og andet link til del 2. Du skal besvare både del 1 og 2 og det skal gøres samtidig, ellers kan jeg ikke holde styr på besvarelserne :)

 

På forhånd mange tak for din hjælp. Uden den ville jeg ikke kunne lave dette studie.

 

Del 1:

http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=2E6ZQVj3Ol9dH0yRFTMd4A_3d_3d

 

Del 2:

http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=bndxbi2iN4BfaXC_2fAf2oMw_3d_3d

 

Mange hilsner Louise

 

Ps. Du er velkommen til at kontakte mig for yderlig information!

 

Undskyld Louise, men jeg kan ikke rigtigt se, at du ud fra disse spørgsmål kan konkludere noget omkring ændringer af adfærd grundet neutralisering?

 

Der er spørgsmål om f.eks. hunden er overaktiv - men ikke hvad dette indebærer.

 

Spørgsmål om aktivitet efter neutralisering giver intet reelt billede uden dyberegående og enslydende spørgsmål på "før og efter".

 

Du har en ukendt faktorstørrelse med i resultatbilledet, nemlig træning/adfærdsterapi. Det er vanskeligt for ikke at sige umuligt at vurdere hvad der hjalp: Terapien eller neutraliseringen.

Eller hvad der evt ikke hjalp idet terapien kan være grebet ufornuftigt an.

 

Derfor ville jeg synes du skulle omformulere dine spørgsmål OG gå dybere ned, så i stedet for at spørge overordnet så spørg direkte til f.eks. hvilken type aktivitet før og efter samt til hvad adfærdsterapien ellers har bragt af ændringer for hunden, f.eks. kan øget viden hos ejeren vende hele hundens verden på hovedet og give den et helt andet liv.

Og så er man tilbage til hovedspørgsmålet: HVAD forårsagede eventuelle adfærdsændringer hos hunden: Ændringer i verdagen eller neutralisering - eller måske en blanding af begge dele?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg svaret. Der var dog et par af svarene, hvor ingen af svarmulighederne passede på vores situation, så derfor er det muligvis lidt misvisende.

 

Desuden manglede jeg også nogle spørgsmål om adfærdsmæssige ændringer udover lige den adfærd, der gjorde, at man valgte neutralisering. Jeg svarede f.eks. at Tyson blev kastreret pga. stress over løbske tæver. Og kastrationen virkede i forhold til den adfærd. Til gengæld er han blevet meget mere usikker, hvilket jo er en meget uhensigtsmæssig adfærdsændring. Det var der desværre ikke mulighed for at tilkendegive i spørgeskemaet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sofus123
Nu har jeg svaret. Der var dog et par af svarene, hvor ingen af svarmulighederne passede på vores situation, så derfor er det muligvis lidt misvisende.

 

Desuden manglede jeg også nogle spørgsmål om adfærdsmæssige ændringer udover lige den adfærd, der gjorde, at man valgte neutralisering. Jeg svarede f.eks. at Tyson blev kastreret pga. stress over løbske tæver. Og kastrationen virkede i forhold til den adfærd. Til gengæld er han blevet meget mere usikker, hvilket jo er en meget uhensigtsmæssig adfærdsændring. Det var der desværre ikke mulighed for at tilkendegive i spørgeskemaet.

 

Det er præcis det der også skete med min Sofus. Han er nu ligeglad med tæver, men er tilgengæld blevet meget usikker, når vi møder andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Louise

 

Jeg har svaret selvom min neutraliserede hund blev aflivet i oktober sidste år, 8 år gammel. Jeg synes din undersøgelse er spændende, men mangler mange svar muligheder... du er meget velkommen til at kontakte mig, så du kan få et fuldgyldigt svar. Min hund blev kastreret af medicinske grunde, men det havde voldsom indflydelse på hans adfærdsproblemer - desværre i negativ retning :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg også svaret.. men der er desværre ikke meget guld at komme efter for Herr Flick er bare Herr Flick :mrgreen:

jeg vil dog lige sige at jeg fik ham kastret for at forebygge evt stress da jeg bor i lejlighed og synes det ville være synd hvis han skulle sidde og sukke over lækre hundelamsebamser nede på gaden når jeg ikke er hjemme :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...