Hop til indhold

Hjælp til gåture


Adele
 Share

Recommended Posts

Halløj!

Jeg har et lille problem.

Jeg er ude at gå med Sherlock hveranden dag (han er uden hver dag) og er ved at være træt af noget. han får altid lov til at løbe lidt frit, for vi går tur et sted hvor der meget sjældent er nogle mennesker, og det er laaaangt fra vejen. Han løber aldrig langt væk fra mig, og holder øje med hvor jeg er. Men hvis der så en sjælden gang kommer andre hunde eller mennesker, glemmer han mig. For det meste når jeg at kalde ham til mig og give ham snor på, inden han ser dem, men ikke altid. Hvis han ser dem løber han bare hen til dem, uden overhovedet at høre på min kalden.

 

Den anden dag løb han efter en cykel, som jeg ikke havde opdaget. Heldigvis løb han kun lige bagved den, og jeg fik kaldt ham til mig efter af have fundet min indre idiot (:roll:) Men det er et problem.

 

Jeg har set at flere herinde har lært deres hund ikke at løbe hen til andre mennesker og hunde, før de har fået lov. Jeg ved at det er noget man skal arbejde på i lang tid, men jeg vil så gerne have påbegyndt det, så jeg tænkte at det kunne jeg jeg måske få lidt hjælp til? Normalt reagerer han på indkald, bare ikke når der er andre mennesker eller hunde.

 

Jeg vil også lige nævne at Sherlock er blevet så dygtig til at gå i snor. Han kan gå pænt lige ved siden af mig, på kommando, i lang tid af gangen. Når han ellers er i snor, plejer jeg at spænde snoren ind til at lade ham gå en meter foran mig. Det klarer han også rigtig fint, næsten uden træk :mrgreen:

 

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig. Tak på forhånd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt snyder jeg groft og brutalt...

 

Jeg har nemlig altid kyllingeguffer i lommen, som er Hektors absolutte favorit.

 

Hver eneste gang jeg indkalder ham - yes, hver eeeeeneste gang - så får han guf. Dette er uanset om han skal i snor, om jeg bare lige vil have ham tilbage indefor synsfeltet hvis han er løbet for langt væk, eller om det er for at han skal komme til mig når der er mennesker eller dyr i nærheden.

 

Hektor vælger 99% af tiden at komme direkte til mig for at få sin bestikkelse. Prøv at vænne Sherlock til det samme. Det kan godt tage et par ture før han opdager at det virkelig betaler sig at komme med det samme, men hvis godbidderne er gode nok så tror jeg også at han vil komme prompte.

 

Det er da et forsøg værd i alle fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt snyder jeg groft og brutalt...

 

Jeg har nemlig altid kyllingeguffer i lommen, som er Hektors absolutte favorit.

 

Hver eneste gang jeg indkalder ham - yes, hver eeeeeneste gang - så får han guf. Dette er uanset om han skal i snor, om jeg bare lige vil have ham tilbage indefor synsfeltet hvis han er løbet for langt væk, eller om det er for at han skal komme til mig når der er mennesker eller dyr i nærheden.

 

Hektor vælger 99% af tiden at komme direkte til mig for at få sin bestikkelse. Prøv at vænne Sherlock til det samme. Det kan godt tage et par ture før han opdager at det virkelig betaler sig at komme med det samme, men hvis godbidderne er gode nok så tror jeg også at han vil komme prompte.

 

Det er da et forsøg værd i alle fald.

 

Altså, han plejer godt nok at få noget ret ofte, når han kommer. Men han glemmer også godbiderne, når der er mennesker og sådan. Tak for hjælpen alligevel, det kan være jeg må være lidt mere gavmild med godbidderne så :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal gå nogle gode ture med ham hver dag og ellers aktivere ham - det ved jeg ikke om du allerede gør? Men jeg kunne forestille mig, at han, hvis han blev aktiveret og kom af med hans energi, ikke ville have den samme trang til at løbe efter cykler og lignende :-)

 

Kender du nogle hunde, han kan lege med? Jeg tænker at hvis han får lov at lege med andre hunde, vil han måske ikke have det behov for at løbe hen til andre hunde? Alle de hyrdehunde jeg kender og har mødt, har ikke haft et kæmpe behov for at hilse på alle og enhver, hvis de engang imellem får lov til at lege med hunde de kender og har fået lov at hilse på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla har en bold i en snor - den får kun lov at komme frem ca een gang om dagen (og ikke hver dag) og det er på vores eftermiddagstur...

 

Der kaster jeg den så 3-5 gange og vi trækker lidt tov om den.... Det er de eneste gange hun får lov til disse lege og det eneste tidspunkt denne bold kommer frem på...

 

hun er fuldstændigt hysterisk pjattet med den bold og den (eller rettere jeg :mrgreen:) siger "naaaaaaiiiii seeeeeee" når den kommer frem...

 

Hvis noget er så spændende at "Karla kom" (hvilket ALTID er lig med godbid, kæl og ros) ikke virker, så virket "naaaaaiiiii seeeeee" HVER gang :blink:

 

Den bold kan lure hende væk fra synet af legende hunde hvis det skal være... Men jeg er ret sikker på, at det er den "sjældenhed" der gør den så spændende...

 

Måske kan du bruge det til noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal gå nogle gode ture med ham hver dag og ellers aktivere ham - det ved jeg ikke om du allerede gør? Men jeg kunne forestille mig, at han, hvis han blev aktiveret og kom af med hans energi, ikke ville have den samme trang til at løbe efter cykler og lignende :-)

 

Kender du nogle hunde, han kan lege med? Jeg tænker at hvis han får lov at lege med andre hunde, vil han måske ikke have det behov for at løbe hen til andre hunde? Alle de hyrdehunde jeg kender og har mødt, har ikke haft et kæmpe behov for at hilse på alle og enhver, hvis de engang imellem får lov til at lege med hunde de kender og har fået lov at hilse på :-)

 

Han er ude hver dag, min bror og jeg skiftes til at gå med ham. Det er ca. en time om dagen, jeg plejer at kaste lidt med bold og lave fodersøg og sådan. Så jeg tror han bliver aktiveret nok.

 

Det er rigtig klogt det du siger, problemet er bare at vi ikke kender så mange mennesker med hunde, og dem der er bor langt væk.

Vi bor heller ikke i nærheden af andre hunde eller parker, eller lign.

Det er alligevel heller ikke helt rigtigt. Der bor faktisk en jagthund, lidt herfra. De to leger meget godt sammen, så måske man kunne lave nogle aftaler med ejerne :)

 

Men problemet med mennesker er der jo stadig :???:

 

Karla har en bold i en snor - den får kun lov at komme frem ca een gang om dagen (og ikke hver dag) og det er på vores eftermiddagstur...

 

Der kaster jeg den så 3-5 gange og vi trækker lidt tov om den.... Det er de eneste gange hun får lov til disse lege og det eneste tidspunkt denne bold kommer frem på...

 

hun er fuldstændigt hysterisk pjattet med den bold og den (eller rettere jeg :mrgreen:) siger "naaaaaaiiiii seeeeeee" når den kommer frem...

 

Hvis noget er så spændende at "Karla kom" (hvilket ALTID er lig med godbid, kæl og ros) ikke virker, så virket "naaaaaiiiii seeeeee" HVER gang :blink:

 

Den bold kan lure hende væk fra synet af legende hunde hvis det skal være... Men jeg er ret sikker på, at det er den "sjældenhed" der gør den så spændende...

 

Måske kan du bruge det til noget?

 

Det kunne godt være! Jo, jeg må finde noget rigtig spændende. Det vil jeg prøve !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er ikke anderledes for dig end for alle os andre: Vi må være opsøgende for at få skabt de rette indlæringssituationer.

Så du MÅ til byen jævnligt og lære den lille at andre mennesker ikke er til for hans fornøjelses skyld.

 

Afsted med sig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke anderledes for dig end for alle os andre: Vi må være opsøgende for at få skabt de rette indlæringssituationer.

Så du MÅ til byen jævnligt og lære den lille at andre mennesker ikke er til for hans fornøjelses skyld.

 

Afsted med sig :-D

 

Det vil jeg gøre, ihvertfald! Så må jeg bare håbe at buschaufføren vil have ham med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine collier går også hen til andre mennesker, hvis de kan se deres snit til det. De er ellers ret lydige, men de vil gerne snakke med folk.

 

Det er selvfølgelig fordi at collier er søde og kønne, folk kan ikke stå for dem. Så collierne mener, at de er så dejlige, at alle gerne vil snakke med dem.:lol:

 

Men du kunne jo gå til lydighedstræning med din collie, så bliver han mere lydig.

Link til indlæg
Del på andre sites

det vil han, hvis det er landbusser:5up: Og så møder i også flere hunde:)

 

At gåtil hudnetræning vil også hjælpe ham til at fokusere på dig mens der er andre omkring ham:-D

 

Jeg ved ikke vilke busser det er, men jeg tror ikke det er landbusser. Den kører ihvertfald ind til Viborg, og jeg har aldrig set andre hunde i den :eek:

 

Jeg gik til hvalpetræning med ham, som lille, og der ville han også utrolig gerne hilse på andre. Det hjalp ikke så meget i længden :lol:

 

 

Mine collier går også hen til andre mennesker, hvis de kan se deres snit til det. De er ellers ret lydige, men de vil gerne snakke med folk.

 

Det er selvfølgelig fordi at collier er søde og kønne, folk kan ikke stå for dem. Så collierne mener, at de er så dejlige, at alle gerne vil snakke med dem.:lol:

 

Men du kunne jo gå til lydighedstræning med din collie, så bliver han mere lydig.

 

Ha, du har nok ret i de med collierne :mrgreen:

 

Jeg kender kund DCh-foreningen at træne i, og dem bryd vi os ikke så meget om. Men hm.

 

Forresten, er der en fornuftig grund, til at du ikke har lagt billeder ind af dine Collier? :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke vilke busser det er, men jeg tror ikke det er landbusser. Den kører ihvertfald ind til Viborg, og jeg har aldrig set andre hunde i den :eek:

 

Jeg gik til hvalpetræning med ham, som lille, og der ville han også utrolig gerne hilse på andre. Det hjalp ikke så meget i længden :lol:

 

 

 

 

Ha, du har nok ret i de med collierne :mrgreen:

 

Jeg kender kund DCh-foreningen at træne i, og dem bryd vi os ikke så meget om. Men hm.

 

Forresten, er der en fornuftig grund, til at du ikke har lagt billeder ind af dine Collier? :cool:

 

det vil jeg ogspå sige... BILLEDER:mrgreen:

 

 

Så længe det ikke er en bybus, må du have hunde med. Hvad rutenummer har den? Hvis du ligefrem bor i nærheden af viborg, så har duvist alle chancer for atfinde nogle hunde. Derer vist ikke mindre end 3 hundeskove deromkring og indtil flere debatører herindefra;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det vil jeg ogspå sige... BILLEDER:mrgreen:

 

 

Så længe det ikke er en bybus, må du have hunde med. Hvad rutenummer har den? Hvis du ligefrem bor i nærheden af viborg, så har duvist alle chancer for atfinde nogle hunde. Derer vist ikke mindre end 3 hundeskove deromkring og indtil flere debatører herindefra;-)

 

Så er det nok ikke en bybus! Den har nummer 712

 

Ja, men jeg kommer ikke så tit i hundeskovene, fordi vi alligevel skal til at starte bilen for at komme derinde. (I know, dovenskab) Og mine forældre gider ikke så tit. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Jeg kender kund DCh-foreningen at træne i, og dem bryd vi os ikke så meget om. Men hm.

 

Forresten, er der en fornuftig grund, til at du ikke har lagt billeder ind af dine Collier? :cool:

 

Nej det er ren dovenskab, men de kan ses her www.vingekatten.dk

 

Du kan finde lydighedskurser her www.collie.dk

 

Her er også en intessant side om collier www.collies.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ren dovenskab, men de kan ses her www.vingekatten.dk

 

Du kan finde lydighedskurser her www.collie.dk

 

Her er også en intessant side om collier www.collies.dk

 

Tak for linksne! Hvor er dine hunde bare smukke! :5up:

 

Men, tror du ikke at det er krav at man har stamtavle, for at kunne være med på de der Colliehold? :???: Eller hvordan

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linksne! Hvor er dine hunde bare smukke! :5up:

 

Tak:lol:

 

Men, tror du ikke at det er krav at man har stamtavle, for at kunne være med på de der Colliehold? :???: Eller hvordan

 

 

 

 

Du kan godt træne lydighed uden at hunden har stamtavle. Jeg kan ikke huske, om det er nødvendigt at være medlem af DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik engang et fantastisk råd af Ninjamor, Thailo strøg nemlig også afsted i det sekund han så en anden hund, da han var yngre.

 

Når man ser en fremmed i horisonten, tager man sin hund i snor og laver en øjenkontaktøvelse, når man kommer lidt tættere på. Er man ikke sikker på at man selv er hurtig nok må man have en lang line på. Når man har fået ok signal fra den fremmede om at hunden må hilse, siger man "hilse" mens hunden har øjenkontakt (dvs. at man skal finde ud af hvor lang afstanden skal være for at man stadig kan holde kontakten) og klikker snoren af. Altså,... øjenkontakt, klik løs (uden at hunden smutter- hold evt i halsbåndet) sig f.eks. hilse og slip hunden. Det vigtige er at ordet hilse kommer mens hunden ser dig i øjnene.

 

Og man slår faktisk to fluer med et smæk i den situation. Hunden vænner sig til at den skal have et ok signal fra ejeren (det virker faktisk bedre hvis man også træner "du skal se mig i øjnene inden du får lov til at hoppe ud af bilen", "...inden du krydser en vej" osv.). Og man får en meget virksom positiv forstærkning på sin øjenkontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik engang et fantastisk råd af Ninjamor, Thailo strøg nemlig også afsted i det sekund han så en anden hund, da han var yngre.

 

Når man ser en fremmed i horisonten, tager man sin hund i snor og laver en øjenkontaktøvelse, når man kommer lidt tættere på. Er man ikke sikker på at man selv er hurtig nok må man have en lang line på. Når man har fået ok signal fra den fremmede om at hunden må hilse, siger man "hilse" mens hunden har øjenkontakt (dvs. at man skal finde ud af hvor lang afstanden skal være for at man stadig kan holde kontakten) og klikker snoren af. Altså,... øjenkontakt, klik løs (uden at hunden smutter- hold evt i halsbåndet) sig f.eks. hilse og slip hunden. Det vigtige er at ordet hilse kommer mens hunden ser dig i øjnene.

 

Og man slår faktisk to fluer med et smæk i den situation. Hunden vænner sig til at den skal have et ok signal fra ejeren (det virker faktisk bedre hvis man også træner "du skal se mig i øjnene inden du får lov til at hoppe ud af bilen", "...inden du krydser en vej" osv.). Og man får en meget virksom positiv forstærkning på sin øjenkontakt.

 

Tusind tak for hjælpen! Sjovt du nævner det, det med at gå over vejen har vi nemlig gså problemer med. Hvis jeg også skal putte det på der, er det så bare at stoppe ham foran vejen, få øjenkontakt med ham, og så give ham lov, og lade ham gå? Eller hvordan :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for hjælpen! Sjovt du nævner det, det med at gå over vejen har vi nemlig gså problemer med. Hvis jeg også skal putte det på der, er det så bare at stoppe ham foran vejen, få øjenkontakt med ham, og så give ham lov, og lade ham gå? Eller hvordan :confused:

 

Sig hans navn, du behøver ikke give godbid, for han får jo en "belønning" når han får lov til at gå over vejen (jeg formoder at han er motiveret for at komme over). MENS I har øjenkontakt, siger du f.eks. kryds og går. Det vigtige er at det er på dit initiativ og at der er øjenkontakt idet du siger dit ord. Håber det var forståeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sig hans navn, du behøver ikke give godbid, for han får jo en "belønning" når han får lov til at gå over vejen (jeg formoder at han er motiveret for at komme over). MENS I har øjenkontakt, siger du f.eks. kryds og går. Det vigtige er at det er på dit initiativ og at der er øjenkontakt idet du siger dit ord. Håber det var forståeligt.

 

Tak, det var forståeligt! Jeg tro jeg vil gå ud og øve det lidt idag. Vi bor lige ud til en vej, den er ganske vidst ikke særligt trafikeret.

 

Det med hunde og mennesker er lidt sværere, vi møder ikke andre mennesker så tit. Tror du også jeg kunne vende ham til at skulle have øjenkontakts-tilladelse, selvom han er i snor? Han trækker en hel del, hvis der er nogen at hilse på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det var forståeligt! Jeg tro jeg vil gå ud og øve det lidt idag. Vi bor lige ud til en vej, den er ganske vidst ikke særligt trafikeret.

 

Det med hunde og mennesker er lidt sværere, vi møder ikke andre mennesker så tit. Tror du også jeg kunne vende ham til at skulle have øjenkontakts-tilladelse, selvom han er i snor? Han trækker en hel del, hvis der er nogen at hilse på.

 

Det tror jeg bestemt. Du skal bare ikke gå helt hen til dem med det samme. Har du ikke nogle venner der vil hjælpe dig med at være figurant?, så kan du hurtigt få fornemmelsen af den afstand din hund kan opholde sig på, uden at tabe koncentrationen. Fremmede mennesker kan være lidt svære at styre. :lol:

 

Hvis du har yderligere spørgsmål kan du bare sende mig en PM, så tager vi den over telefonen. Det er nemmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige været med på en lurer! :blink:

Så jeg vil også gerne sige tak for de gode svar! hehe :-D

 

Har samme problem med Harley, vi bor bare i byen, så der er folk og hunde over det hele - selvom det nu mest er hundene han er interesseret i. Godbidder virker kun når vi er alene og det ligemeget hvad det er. men han fandt engang en bold, som han var helt opslugt af - så måske det er en løsning... hmmm....:hmm:

 

Han er generelt ikke så god til øjenkontakt, så det vil vi øve noget mere! Han er blevet god til "nej-kontakt"-øvelsen her hjemme...

Vi er begyndte at "sitte" hver gang der kommer en anden hund, og så et "værsgo", når han må løbe frem og hilse... men ikke en eneste gang kigger han på mig, sidder bare helt spændt og nedstirrer den anden hund. :???: Men vi må bare igang med at øve os noget mere - også i andre situationer! :-)

 

 

Men også et tak herfra! :-D

 

***Gry***

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...