Hop til indhold

Bider for hårdt.


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Når Dumle leger med Kali (lille toller hvalp på 11uger) er han simpelthen så tålmodig, ja for tålmodig. Kali bider ham i læber og øre, men hun bider så hårdt at Dumle piver (hvilket hun ignorerer) og så sætter hun sig fast så Dumle slæber hende afsted i øret. Vi går ind og siger fra for Dumle, men hun hører ikke længere efter. Et nej er ikke nok længere, at "pive" højt for Dumle virker heller ikke. I dag prøvede vi ganske kort at lade dem klare det selv, men straks hang Kali i Dumle's øre mens Dumle løb rundt for at komme væk fra hende. Jeg gik hen og fik Dumle til at stå stille mens jeg prøvede at få hende til at give slip og Dumle pev. Jeg endte med at tage fat i hendes hvalpefedt over ryggen, hun bed stadig fast og først da jeg virkelig tog ved hende slap hun :cry: Dumle er begyndt at gå eller løbe væk fra hende så snart hun nærmer sig hans læber/øre. Hvordan får vi hende til at forstå at det ikke er iorden hun bider Dumle så hårdt? og at hun skal slippe igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle er søød:oops:

 

Og kali er bare en terrorist med syle som våben:lol:

 

Jeg tvivler på at I kan gå ind og lære kali at det ikke er i orden, det skal Dumle eller en anden hund gøre..

Men I skal passe på Dumle, som i allerede gør.

 

lad ham have et sted han altid kan flygte hen til. Begræns kalis mulighed for at komme til ham. Det skal ikke være sådan at Dumle bare skal isoleres fra jer fordi møghvalpen er i nærheden;-) Måske Dumle kan få lov at være i sofa eller seng, hvor kali ikke kan komme op.

 

Det får sheila lov til når derer en terror hvalp i nærheden. Og kan hun ikke det, så sætter jeg mig foran hende og holder vild dyret på afstand.

 

jeg har flere gange prøvet hvor effektivt det kan væreat have sele og snor på hvalpen inde, evt bare sådan en tynd line der kan sløbe efter den. Så kan man gribe ind og "styre"den uden om at kunne bide i øre eller hvadden nu lige har gang i, uden at skabe konflikt.

Hvis i går ind og siger alt for meget nej, så kan Dumle tro det er til ham, så bare fisk hvalpen af, ros dumle og såfo kali til at tænke på noget andet.

 

Lær hende evt at lege med legetøj sammen med ham, måske hun kunne få smag for at løbe rundt med noget, som dumle skal forsøge at fange?

 

Ellers bliver hun jo snart de der famøse 5 mdr og hvalpelicensen er forbi, så kan det jo være at Dumle siger stop;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle er søød:oops:

 

Og kali er bare en terrorist med syle som våben:lol:

Alt for sød:( I den grad syler :???:

 

Jeg tvivler på at I kan gå ind og lære kali at det ikke er i orden, det skal Dumle eller en anden hund gøre..

Men I skal passe på Dumle, som i allerede gør.

Ja, vi har godt snakket om at vi skal have hende ud til hunde der ikke finder sig i det, men det har hun også været mange gange før og de siger jo fra, så der gør hun det ikke.

lad ham have et sted han altid kan flygte hen til. Begræns kalis mulighed for at komme til ham. Det skal ikke være sådan at Dumle bare skal isoleres fra jer fordi møghvalpen er i nærheden;-) Måske Dumle kan få lov at være i sofa eller seng, hvor kali ikke kan komme op.

Umuligt, den lille teorist kan komme overalt :shock:

 

Det får sheila lov til når derer en terror hvalp i nærheden. Og kan hun ikke det, så sætter jeg mig foran hende og holder vild dyret på afstand.

Det gjorde jeg også i sidste uge. Den lille plet af et sår er endelig begyndt at hele ordentligt. Nok er en hvalpehjørnetand tynd, men den er nu sylespids og kan nå temmelig langt ind i en håndryg :???:

 

jeg har flere gange prøvet hvor effektivt det kan væreat have sele og snor på hvalpen inde, evt bare sådan en tynd line der kan sløbe efter den. Så kan man gribe ind og "styre"den uden om at kunne bide i øre eller hvadden nu lige har gang i, uden at skabe konflikt.

Hvis i går ind og siger alt for meget nej, så kan Dumle tro det er til ham, så bare fisk hvalpen af, ros dumle og såfo kali til at tænke på noget andet.

Vi gav hende også sele og snor på inde noget af tiden i dag, men så har hun også det mest forfærdelige "toller skrig". Det lyder simpelthen som en pattegris der får skåret halen af hver gang hun ikke får sin vilje :skraek:

 

Ja, det er jeg nemmelig også nervøs for... at Dumle opfatter det som nej til ham. Det virkede lidt sådan på ham nogle gange i dag :(

 

Lær hende evt at lege med legetøj sammen med ham, måske hun kunne få smag for at løbe rundt med noget, som dumle skal forsøge at fange?

Det syntes det også er en sjov leg, men når hun så ikke kan få fat i legetøjet tager hun bare fat i øret og river til og rusker.

 

Ellers bliver hun jo snart de der famøse 5 mdr og hvalpelicensen er forbi, så kan det jo være at Dumle siger stop;-)

Det håber jeg virkelig *suk hvalpe* :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kali er 11 uger???

 

Hvis du tager den med ud til en hund der rent faktisk siger fra på andre måder end at rejse sig og gå sin vej, så ville jeg som ejer af en sådan hund overveje en aflivning.

 

Det er en hvalp, og for på baggrund heraf en uendelig lang line at løbe på.

 

Slap af og glæd dig over at Dumle faktisk har en helt normal (og særdeles ønskelig) adfærd over for den lille ballademager, og husk så på at det vil ændre sig på et tidspunkt.

Ingen hvalp får et evigt "fri-kort", og som regel begynder de at få "tæv" sådan omkring halvårsalderen og fremad.

 

Hvis du mener det bliver for meget for dumle, så sørg for at dumle har et sted at gå hen, hvor hvalpen ikke kan følge med, elelr sæt dig slet og ret imellem

 

jeg læste engang, at hvis dyret bider - så bid igen ;-) Det gjorde jeg med min kat, og det virkede. Det var ikke hårdt, men lige så han kunne mærke det, og gav slip på mig.

 

Han holdt hurtigt op med at bide, for han syntes heller ik det var vildt skægt :lol:

 

Fint nok. Bare man ikke råder folk til at gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kali er 11 uger???

 

Hvis du tager den med ud til en hund der rent faktisk siger fra på andre måder end at rejse sig og gå sin vej, så ville jeg som ejer af en sådan hund overveje en aflivning.

Det er to voksne tæver der ellers er særdeles tålmodige. De fandt sig også i meget fra Dumle i den alder, men et vov når det gør ondt og et piv ikke bliver forstået det mener jeg altså er helt iorden. Hvalpe skal vel lære ikke at bide hul på andre hunde. :???:

 

Det er en hvalp, og for på baggrund heraf en uendelig lang line at løbe på.

 

Slap af og glæd dig over at Dumle faktisk har en helt normal (og særdeles ønskelig) adfærd over for den lille ballademager, og husk så på at det vil ændre sig på et tidspunkt.

Ingen hvalp får et evigt "fri-kort", og som regel begynder de at få "tæv" sådan omkring halvårsalderen og fremad.

 

Hvis du mener det bliver for meget for dumle, så sørg for at dumle har et sted at gå hen, hvor hvalpen ikke kan følge med, elelr sæt dig slet og ret imellem

Puh jeg syntes der er lang tid til hun er et halvt år så :???: Vi flytter ind ved dem til april og jeg vil jo helst ikke have en skamferet hund :lol:

Et fristed er svært at lave når den bette er med overalt, så skal vi gå i et andet rum, jeg syntes bare hun burde respekterer det når Dumle piver og lære ikke at bide hul på andre.

 

Vi går såmænd også imellem, tager dem begge i sele og snor ind imellem, men de skulle jo gerne lærer at kunne sammen. Når Kali lige har lagt sig giver Dumle sig til at pive efter hende og omvendt. De holder jo trods alt af hinanden og er søde sammen når ikke lige Kali går efter ørene :lol:

 

Fint nok. Bare man ikke råder folk til at gøre det.
Har jeg nu heller ikke tænkt mig at følge... Kunne lige forestille mig hvordan mit ansigt ville se ud bagefter :shock: og jeg ville da hoste pels op en uge efter :lol:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente, at når Dumle først får nok, så skal han nok sige fra. Også tvivler jeg på at Kali blir ved.

Han siger jo fra ved at pive. Han river hende rundt hvor hun hænger ved ørene og han forsøger at komme væk fra hende mens han piver. Han kan bare ikke få sig selv til at sige ordentligt fra.

 

Men han har alligevel været ved at lege "mit, dit" med hende. Han ligger sig med et stykke legetøj, laver playbow og vuffer legesygt mod hende. Så kommer hun hen for at tage det og hun får et vuf (ala gå væk, jeg ligger med det, det er mit nu). Det lader han hende gøre en 2 gange og så går han et stykke væk, kigger tilbage på hende og lader hende tage legetøjet.

Det er egentligt temmelig sjovt at observerer, for nøjagtig det samme lærte Stella ham da han var hvalp :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Har I prøvet med afledning. Enten et stykke legetøj eller guffer evt. en tyggepind.

 

Muligvis ser den lille hvalp det som en leg, at Dumle trækker rundt med hende. Det er jo nogle sjove store øre, den kære Dumle har, og bider man sig fast, så går han tillige med rundt med én, det er da lykken og "legen" kan fortsætte i det uendelige. :-)

 

Hvis hun kun er 11uger er hun heller ikke så sprogsikker så det gør noget, men det skal nok komme. Hun burde dog stoppe, når Dumle piver eller siger fra, men er hvalpen lidt oppe at ringe over alt det sjove, der sker, så lægger hun måske slet ikke mærke til disse signaler.

 

Vi kender det fra voksne hunde også. Hvis de virkelig er optaget af noget eller stresser, så bliver alle andre lyde sorteret fra, og de hører det måske nok, men tager ikke større notis af, hvad der reelt sker. Ja man kan komme ud for at, man føler, at man står og taler til en "stokdøv" hund. :blink:

 

Prøv evt. med noget afledning, og ros hende mens hun er rolig ved Dumle. Giv dem evt. nogle søg de kan hygge sig sammen med, så hun lære at man kan faktisk godt hygge sig uden, at skulle hænge i ørene på Dumle drengen. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

tja jeg har altid gjort det at jeg har fjernet hvalpen, stille og roligt afmonteret den hvis den havde bidt sig fast og sat den bag børnegitter, dvs den kunne se os og følge os men ikke nå, når der var ro på blev der åbnet igen.

Straks ved for vild leg blev den fjernet igen, ingen nej ingen skæld ud, bare stille og roligt afmonter og sæt bag gitter.

Jeg siger heller intet når jeg lukker den ind igen, åbner bare for den og lader som ingen ting.

De fleste hvalpe lærer hurtigt at bliver man for vild så stopper legen, og samtidig får du givet din gamle hund ro:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er to voksne tæver der ellers er særdeles tålmodige. De fandt sig også i meget fra Dumle i den alder, men et vov når det gør ondt og et piv ikke bliver forstået det mener jeg altså er helt iorden. Hvalpe skal vel lære ikke at bide hul på andre hunde. :???:

 

Jeg giver dig ret. Leroy er også ret hård ved Vinnie, men han slipper når hun hyler. Selvfølgelig er han nogle uger ældre, men alligevel...

Han kan også godt finde på at tage fat i Vinnies nakke eller skulder og ruske. Så siger jeg altså nej til ham, også selv om hun ikke når at hyle. Det bør ikke være nødvendigt at lege ruskeleg med hinandens skind :shock:

 

Det kan godt være jeg får høvl nu, men jeg har altså ingen gode erfaringer med Tollere - de ser nuttede ud, men er utrolig aggressive. Det kan muligvis være noget racemæssigt, der spiller ind.

 

Det, der gerne skulle "fise ind" hos hvalpen, er at når man er for voldsom, så stopper legen.

Hvis de normale signaler ikke bliver respekteret, så synes jeg det er ok at vi mennesker griber ind. Jeg ville nok løfte hvalpen op og sætte den ned i et andet rum, eller i hvert fald længst væk fra "offeret".

Der behøver ikke at være lukkede døre eller skæld-ud - bare et roligt men utvetydigt signal om at her er det altså time-out.

 

Det kan godt være hun spurter tilbage til Dumle med det samme, men det er også i orden, bare der sker det samme næste gang hun går for vidt. Så skulle det gerne trænge ind i løbet af et par dage :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det ville være en god ide at prøve at aflede med noget legetøj, måske noget de kan lege træk-lege med?

Her i huset finder Tinka altid på en leg de kan lege sammen, uden at nogen bliver bidt for hårdt i eller bliver alt for frustreret, så måske kan en afledning opfordre til den slags leg?

 

Herr flick kører på forlænget hvalpelicens eller også den der hedder "lille forkælede dreng" licens, for Tinka siger sjældendt fra overfor ham, til gengæld finder hun altid noget legetøj/et ben til ham hvis han er for utidig :blink::engel:

 

 

Da vi passede Alba fandt Herr Flick ud af at der ikke var noget bedre end at hapse den stakkels hentehårsprinsesse i ørerne, cockers spanielens ører er bare for lækre synes han... Ikke at han bed hårdt, tror bare godt han kunne fornemmelsen af et Cocker-øre i munden :mrgreen::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I prøvet med afledning. Enten et stykke legetøj eller guffer evt. en tyggepind.

 

Muligvis ser den lille hvalp det som en leg, at Dumle trækker rundt med hende. Det er jo nogle sjove store øre, den kære Dumle har, og bider man sig fast, så går han tillige med rundt med én, det er da lykken og "legen" kan fortsætte i det uendelige. :-)

 

Hvis hun kun er 11uger er hun heller ikke så sprogsikker så det gør noget, men det skal nok komme. Hun burde dog stoppe, når Dumle piver eller siger fra, men er hvalpen lidt oppe at ringe over alt det sjove, der sker, så lægger hun måske slet ikke mærke til disse signaler.

 

Vi kender det fra voksne hunde også. Hvis de virkelig er optaget af noget eller stresser, så bliver alle andre lyde sorteret fra, og de hører det måske nok, men tager ikke større notis af, hvad der reelt sker. Ja man kan komme ud for at, man føler, at man står og taler til en "stokdøv" hund. :blink:

 

Prøv evt. med noget afledning, og ros hende mens hun er rolig ved Dumle. Giv dem evt. nogle søg de kan hygge sig sammen med, så hun lære at man kan faktisk godt hygge sig uden, at skulle hænge i ørene på Dumle drengen. :mrgreen:

 

Søg har de fået masser af sammen. Så koncentrere de sig begge om det til Dumles øre kommer for tæt på.

 

Jeg tror det bliver svært at aflede når der overhovedet ingen kontakt er når hun først har bidt sig fast, men vi har faktisk ikke engang prøvet det endnu, så tror da vi skal prøve med noget pivedyr e.l.

 

Jeg tror godt du kan have ret i det er begrænset hvor meget hun hører når det er :lol: og ja jeg tror også hun ser det som leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

tja jeg har altid gjort det at jeg har fjernet hvalpen, stille og roligt afmonteret den hvis den havde bidt sig fast og sat den bag børnegitter, dvs den kunne se os og følge os men ikke nå, når der var ro på blev der åbnet igen.

Straks ved for vild leg blev den fjernet igen, ingen nej ingen skæld ud, bare stille og roligt afmonter og sæt bag gitter.

Jeg siger heller intet når jeg lukker den ind igen, åbner bare for den og lader som ingen ting.

De fleste hvalpe lærer hurtigt at bliver man for vild så stopper legen, og samtidig får du givet din gamle hund ro:5up:

 

Det kunne være en idé, men hvad gør vi så med hendes "toller-skrig" så snart hun kommer lidt væk fra Dumle. Skal vi bare ignorere det eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det ville være en god ide at prøve at aflede med noget legetøj, måske noget de kan lege træk-lege med?

Her i huset finder Tinka altid på en leg de kan lege sammen, uden at nogen bliver bidt for hårdt i eller bliver alt for frustreret, så måske kan en afledning opfordre til den slags leg?

Jeg kom faktisk til at tænke på efter det T-Martinsen skrev at det først er begyndt efter de har leget trækkeleg sammen. Jeg tror simpelthen hun har fundet ud af at det var super sjovt og så mener hun nu Dumle's øre er en del af legen :???:

 

Herr flick kører på forlænget hvalpelicens eller også den der hedder "lille forkælede dreng" licens, for Tinka siger sjældendt fra overfor ham, til gengæld finder hun altid noget legetøj/et ben til ham hvis han er for utidig :blink::engel:

 

 

Da vi passede Alba fandt Herr Flick ud af at der ikke var noget bedre end at hapse den stakkels hentehårsprinsesse i ørerne, cockers spanielens ører er bare for lækre synes han... Ikke at han bed hårdt, tror bare godt han kunne fornemmelsen af et Cocker-øre i munden :mrgreen::blink:

Haha :lol: Ja de er vældig populære de øre. Dumle's andre venner går også ofte efter ørene, men de slipper jo igen og så er det ok :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være en idé, men hvad gør vi så med hendes "toller-skrig" så snart hun kommer lidt væk fra Dumle. Skal vi bare ignorere det eller?

 

 

ja jeg ville bare ignorere, evnt sørge for at der altid lå et ekstra godt gnave ben på den anden side af gitteret så den havde lidt at slappe af med, du er der jo og hvalpen er ikke alene, så den føler sig ikke forladt,(den skal kunne se dig) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg ville bare ignorere, evnt sørge for at der altid lå et ekstra godt gnave ben på den anden side af gitteret så den havde lidt at slappe af med, du er der jo og hvalpen er ikke alene, så den føler sig ikke forladt,(den skal kunne se dig) :-D

 

Hun kan skam også se os, hun skriger bare så snart hun ikke får sin vilje :shock::lol:

 

Men ja, gnaveben eller søg er nok en god ting til at få hende til at falde til ro :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Søg har de fået masser af sammen. Så koncentrere de sig begge om det til Dumles øre kommer for tæt på.

 

Jeg tror det bliver svært at aflede når der overhovedet ingen kontakt er når hun først har bidt sig fast, men vi har faktisk ikke engang prøvet det endnu, så tror da vi skal prøve med noget pivedyr e.l.

 

Jeg tror godt du kan have ret i det er begrænset hvor meget hun hører når det er :lol: og ja jeg tror også hun ser det som leg.

Hvad hvis I kaster godbiderne i nakken på hende, vil hun så heller ikke reagere? Jeg tænker bare, at hvis ikke hun vil høre, må hun føle. :blink:

 

Ej men forstå mig ret, hvis hun er lukket af for lyde, så ville et par guffer i nakken, måske få hende til at standse op, og se hvad pokker det dog var, der kom dér. I det samme hun slipper Dumles øre, roser I og hun får en godbid fra hånden.

De godbider I kaster i nakken på hende, må hun ikke se komme fra jer, for så kan hun se det som en belønning, at hun hænger fast i øret, hvilket ikke er så smart, og så er der heller ikke så meget overraskelse i det, når hun ser, hvor det kommer fra.

 

Det kan også være, at det hjælper med pivedyret, som du selv er inde på, men pas på med at blive ved med at pive med den, hvis hun slipper, for det kan for nogen hunde godt stresse dem endnu mere op.

Jeg kender selv en toller, som kan gå helt i selvsving ved pivedyr, om det ligger til racen ved jeg dog ikke. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hvis I kaster godbiderne i nakken på hende, vil hun så heller ikke reagere? Jeg tænker bare, at hvis ikke hun vil høre, må hun føle. :blink:

 

Ej men forstå mig ret, hvis hun er lukket af for lyde, så ville et par guffer i nakken, måske få hende til at standse op, og se hvad pokker det dog var, der kom dér. I det samme hun slipper Dumles øre, roser I og hun får en godbid fra hånden.

De godbider I kaster i nakken på hende, må hun ikke se komme fra jer, for så kan hun se det som en belønning, at hun hænger fast i øret, hvilket ikke er så smart, og så er der heller ikke så meget overraskelse i det, når hun ser, hvor det kommer fra.

 

Det kan også være, at det hjælper med pivedyret, som du selv er inde på, men pas på med at blive ved med at pive med den, hvis hun slipper, for det kan for nogen hunde godt stresse dem endnu mere op.

Jeg kender selv en toller, som kan gå helt i selvsving ved pivedyr, om det ligger til racen ved jeg dog ikke. :mrgreen:

 

Jo måske det kunne hjælpe, men hun har jo sin vapsede hvalpepels nu så jeg er ikke engang sikker på hun ville mærke godbidderne :lol: Jeg tror mest det er Dumle der ville ligge mærke til dem :lol:

 

Det skal vi huske :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...