Hop til indhold

Hvornår er en hund udvokset?


Gæst frudahl
 Share

Recommended Posts

Gæst frudahl

Jeg har lige et par spørgsmål til jer garvede hundejere :-)

 

Hvor gammel er en hund når den har fået sin fulde størrelse?

 

Hvornår ca. kommer en tæve i løbetid første gang?

 

:vinken:

 

Mange hilsner

Helene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Pu-ha - sværre spørgsmål.

 

Både hvornår den er udvokset og hvornår den første løbetid indtræffet afhænger meget af hvad det er for en race der tales om.

 

Men de fleste tæver af større/tungere race kommer i løbetid omkring 8-9 måneders alder - men det kan ske fra 5 måneder og frem.

 

De fleste større/tungere hunde er undvokset omkring 1½-2 år fysisk, så er der også lige den psykiske modning der skal huskes på som kan varer længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pu-ha - sværre spørgsmål.

 

Både hvornår den er udvokset og hvornår den første løbetid indtræffet afhænger meget af hvad det er for en race der tales om.

 

Men de fleste tæver af større/tungere race kommer i løbetid omkring 8-9 måneders alder - men det kan ske fra 5 måneder og frem.

 

De fleste større/tungere hunde er undvokset omkring 1½-2 år fysisk, så er der også lige den psykiske modning der skal huskes på som kan varer længere.

 

Jeg troede at de nåede deres fulde højde når de var omkring et år og der efter bare måske blev kraftigere :confused: og at de ville være psykiske modne omkring 1½-2 år, men det er så først senere, hvornår er det så sådan ca.:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg troede at de nåede deres fulde højde når de var omkring et år og der efter bare måske blev kraftigere :confused: og at de ville være psykiske modne omkring 1½-2 år, men det er så først senere, hvornår er det så sådan ca.:?:

 

Det afhænger meget af den enkelte race. Og det kan da godt være jeg tager fejl men jeg mener nu ikke man kan kalde en hund udvokset før den er "færdig" i både højde og drøjde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst frudahl

Okay, kan godt se, at der ikke rigtig er nogen "facit-liste":-D

 

Det er en beagle jeg har... både hendes far og mor var små, så vi er meget spændte på hvor stor hun bliver... i dag er hun ca 4 1/2 måned.

 

mvh Helene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Okay, kan godt se, at der ikke rigtig er nogen "facit-liste":-D

 

Det er en beagle jeg har... både hendes far og mor var små, så vi er meget spændte på hvor stor hun bliver... i dag er hun ca 4 1/2 måned.

 

mvh Helene

 

Prøv evt. i Beagle-forummet - der er da nogle stykker herinde med beagler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst frudahl
Prøv evt. i Beagle-forummet - der er da nogle stykker herinde med beagler.

 

Tak, så langt har jeg slet ikke bevæget mig i dette forum... var kun nået til "Hvalpe" :-D må vist lige lure lidt....

 

MVH Helene

Link til indlæg
Del på andre sites

Som det er sagt så er det meget forskelligt fra race til race :-)

Hvad min egen race angår, så er den færdig i højden allerede ved 8-10 mdr. alderen, men tilgengæld bruger den flere år på at lægge bredde og benstammer til. Fx. har min unge han som bliver 3 år i morgen, i løbet af det sidste år lagt en del til i bredde og benstammer og han har taget 1½ kg. på siden han var til sundhedstjek i april månde sidste år -UDEN at det vel og mærke er fordi han er blevet tykkere på mavsen :blink:

 

Tæver bliver som regel "færdige" lidt før hannerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte en om hvornår man må gå til agility med sin hund, og det er først når de er 1 år (sagde damen :blink: )

 

Det må da være fordi de der er helt udvokset, ligesom med at gå på trapper og sådan noget.

 

Der må de så småt begynde.. Men ingen spring.. Først når de er 1½-2 år gamle, hvis det er store racer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte en om hvornår man må gå til agility med sin hund, og det er først når de er 1 år (sagde damen :blink: )

 

Det må da være fordi de der er helt udvokset, ligesom med at gå på trapper og sådan noget.

 

Karla (som er en dsg-blanding) er færdig med at vokse i højden nu ser det ud til - og har vel ikke vokset i den sidste halvanden måneds tid... men som en "rigtig" gårdhund, går jeg ud fra, at hun vil "sætte sig" i bredden i løbet af det næste års tid....

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har hørt at når "knæ-knoglen" på forbenet ikke er markeret særlig meget, så vokser hunden ikke mere i højden.

 

Dette er sagt ved en stor hund, og jeg ved ikke om den smame regel gælder ved små hunde.

 

Det passer for så vidt for alle hunde, men skal tages med lidt forbehold. Det betyder kun at i dét led er væksten ophørt. Hunden vil som regel stadig skulle tage mere på i "fylde".

 

Tricket med forbenet virker kun hvis man lader fingeren løbe direkte på forsiden af forbenet. Bare lidt til en af siderne vil man altid kunne mærke leddet.

 

Begrænsningen i agility skyldes at hundens skulderblade ikke har fat i skelettet som hos mennesker, skulderbladende holdes hos hunde på plads af muskler, og de skal være fuldt udvilklede, ellers kan de ikke bære landingen efter et spring.

Jeg har dog haft meget sjovt ud af at lade hvalpe udvile deres stedsans i en labyrint. Der går de jo bare på græsset alligevel, så det sker der ikke noget ved.

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...