Hop til indhold

Unghund, løbetid og hvalpe...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ja, vi havde desværre en øv oplevelse i parken her i eftermiddag... Karla er i slutningen af sin løbetid og lidt "skarp" i det overfor hanhundene, hun gider dem ikke mere, så vi prøver at undgå dem...

 

Vi havde så løbet og leget på den store plæne, hende og jeg, da der kommer en anden hundeejer forbi med sin norwich-terrier hvalp Baloo. Balou er lige knap 5 måneder gammel og meget fremme i skoene...

 

Karla har hilst på ham før og har ingen interesse i ham - hun gider ikke rigtigt hvalpe og ignorerer dem som oftest...

 

Damen spurgte om det var ok hun slap ham løs, jeg sagde, at det var fint, men at Karla nok ikke gad lege med ham, plus hun ville nok sige fra hvis han begyndte at snuse hende bagi... Det var ok...

 

Og det gjorde han selvfølgelig og hun skældte ham vitterligt hæder og ære fra, inden jeg fik hende stoppet :neutral: Hun bed ham ikke, men havde ham nede og ligge og fortælle ham en ting eller 2 ...

 

Er det normalt? Har aldrig set hende reagere så skarpt på en hvalp (eller andre hunde i det hele taget faktisk)... burde han ikke have "frit lejde" med den alder han har? Jeg synes ikke han var specielt provokerende. Hun havde sagt fra overfor 2 hanhunde på vej op til plænen, men kun sådan et skarpt "kom væk derfra" og ikke andet...

 

Var han bare dråben der fik bægeret til at flyde over? Eller kan hun bare ikke lide hvalpe? Eller er det de sidste resterende modstridende følelser fra løbetiden der spøger?

 

øv altså, min søde lille pige... gider ikke hun skal blive en lille mokke.... :evil:

 

ps. til dem der ikke ved det, skal det nævnes, at Karla er 9 måneder gammel og i sin første løbetid

Redigeret af Amocca
glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu vi er ved spørgsmålene vedr. løbetid, så tænker jeg, at hun er blevet lidt tyndere i løbet af løbetiden... jeg har hørt fra andre tæveejere, at det er meget normalt at de går fra foderet - men nu har Karla jo aldrig være PÅ foderet :roll: og spiser kun det foder hun få serveret som godbidder på gåtur eller fodersøg (og kun hvis det er et lille fodersøg... hun gider ikke et helt måltid, så stopper hun bare når hun har søgt i ca 5 minutter... *suk*)

 

Jeg har forsøgt mig med ekstra store portioner hjemmelavet, men som altid spiser hun kun liiiige nok til at overleve på... Hun plejer dog at holde vægten.. Hun har kun tabt sig ca 300g, men det er nok til at jeg synes jeg kan se det på hende...

 

Hvordan "feder" jeg hende op igen? når kræet nu ikke vil spise :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

øv... slet ingen der har noget klogt at sige om noget af dette? :(

 

Har først set tråden nu, men lidt har jeg da at sige til lidt af det. Om det er klogt må du selv bedømme :blink:

 

Hunden er 9 måneder?

Og vil ikke spise, og slet ikke i løbetiden?

Og har "sagt fra" overfor en 5 måneders hvalp, midt i hundens løbetid?

 

Når hunden er fuldt udvokset, så få fjernet motoren på hende. Medmindre du vil have hvalpe på hende?

 

Men en afvisning som den du beskriver, er temmelig normal overfor en ubehøvlet teenie. Jeg har godt nok ikke hørt om det udført af SÅ ung en hund, men udover dét læser jeg ikke umiddelbart noget jeg undrer mig over.

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har først set tråden nu, men lidt har jeg da at sige til lidt af det. Om det er klogt må du selv bedømme :blink:

 

Hunden er 9 måneder?

Og vil ikke spise, og slet ikke i løbetiden?

Og har "sagt fra" overfor en 5 måneders hvalp, midt i hundens løbetid?

 

Når hunden er fuldt udvokset, så få fjernet motoren på hende. Medmindre du vil have hvalpe på hende?

 

Men en afvisning som den du beskriver, er temmelig normal overfor en ubehøvlet teenie. Jeg har godt nok ikke hørt om det udført af SÅ ung en hund, men udover dét læser jeg ikke umiddelbart noget jeg undrer mig over.

 

:mrgreen:

 

Det du sagde var såmænd klogt nok ;-) og havde fået samme svar fra Irene Jarnved i "Hunden" om at afvisningen af hvalpe var helt normal - men den med foderet - vil det hjælpe hende til at spise, at hun bliver steriliseret :confused: Hun har jo aldrig været interesseret i mad, og jeg synes såmænd ikke hun har spist mindre i løbetiden, hun har bare tabt sig lidt alligevel....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du sagde var såmænd klogt nok ;-) og havde fået samme svar fra Irene Jarnved i "Hunden" om at afvisningen af hvalpe var helt normal - men den med foderet - vil det hjælpe hende til at spise, at hun bliver steriliseret :confused: Hun har jo aldrig været interesseret i mad, og jeg synes såmænd ikke hun har spist mindre i løbetiden, hun har bare tabt sig lidt alligevel....

 

Om et vil hjælpe hende med at spise kan jeg ikke svare dig på, men dem med tæver jeg kender, har haft samme problem, og det har løst sig efterhånden som tæven blev ældre.

Plus at den stress der var omkring løbetiderne jo forsvandt, og dermed blev er lidt mere "ro" på systemet. En mere afbalanceret hund, med mere ro til at spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis hun synes hanhunde med kontaktbesvær er irriterende, så forstil dig at hun skal gå det igennem to gange om året, i 3-5 uger hver gang (de dufter ofte stadig dejligt i noget tid efter l¢betiden, er min egen erfaring).. Det er mange trælse oplevelser hun kan undgå ved at blive steriliseret.

 

emnet sterilisation er lidt en varm kartoffel herhjemme lige nu... Jeg synes det ville være en god ide (omend jeg er lidt nervøs ved selve indgrebet :neutral: og at hun skal i narkose) .... min mand er slet slet slet ikke med på ideen.... Nu må vi se hvad det ender med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun ser ikke tynd ud overhovedet på dine billeder?

 

Hun er tynd, men ikke mager... dyrlægen synes hun var i fin stand for ca 3 uger siden.... men nu efter hendes løbetid har rigtig mange sagt at hun "godt nok ser tynd ud" jeg synes ikke hun har spist mindre end hun plejede, men kan se på vægten at hun har tabt sig alligevel...

 

Jeg tror bare jeg må leve med at hun altså ikke er hund der lever for at spise, men eftersom hun kun lige spiser nok til at opretholde sin vægt ved jeg ikke hvordan jeg får hende til at tage de 3-500 g på igen, som hun har tabt sig under løbetiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er tynd, men ikke mager... dyrlægen synes hun var i fin stand for ca 3 uger siden.... men nu efter hendes løbetid har rigtig mange sagt at hun "godt nok ser tynd ud" jeg synes ikke hun har spist mindre end hun plejede, men kan se på vægten at hun har tabt sig alligevel...

 

Jeg tror bare jeg må leve med at hun altså ikke er hund der lever for at spise, men eftersom hun kun lige spiser nok til at opretholde sin vægt ved jeg ikke hvordan jeg får hende til at tage de 3-500 g på igen, som hun har tabt sig under løbetiden...

 

Jeg synes nu ikke hun så alarmerende ud i går, heller ikke at mærke på:-D Hun er slank ja og de 500 gr ville da sikker klæde hende, men de skal såmænd nok komme på igen.

 

Nogle hunde skal virkelig ikke spise ret meget.. Mysla får ikke mere end ca 1,5 dl foder om dagen plus lidt godbidder og hun vejer ca 13 kg, som er lidt for meget..

Sheila har alle dage spist mindst 50 gr mindre end vejledningen på posen og altid værettil den rigeligt slanke side. Det er først nu at hun dels vil spise mere, dels vejer det hun "burde":mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jeg synes nu ikke hun så alarmerende ud i går, heller ikke at mærke på:-D Hun er slank ja og de 500 gr ville da sikker klæde hende, men de skal såmænd nok komme på igen.

 

Nogle hunde skal virkelig ikke spise ret meget.. Mysla får ikke mere end ca 1,5 dl foder om dagen plus lidt godbidder og hun vejer ca 13 kg, som er lidt for meget..

Sheila har alle dage spist mindst 50 gr mindre end vejledningen på posen og altid værettil den rigeligt slanke side. Det er først nu at hun dels vil spise mere, dels vejer det hun "burde":mrgreen:

 

1,5 dl?? Hold da op... Nura får to store, åbne håndfulde to gange om dagen... Og det er endda hvalpefoder. Hun vejer 9 kg og er 7 måneder...

Link til indlæg
Del på andre sites

1,5 dl?? Hold da op... Nura får to store, åbne håndfulde to gange om dagen... Og det er endda hvalpefoder. Hun vejer 9 kg og er 7 måneder...

 

Det er bare verdens dårligeste måleenhed :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

1,5 dl?? Hold da op... Nura får to store, åbne håndfulde to gange om dagen... Og det er endda hvalpefoder. Hun vejer 9 kg og er 7 måneder...

 

hehe, ja men hvalpe skal jo også spise mere end voksne hunde skal.

 

Mysla bliver tyk bare af at se på en godbid og samler jeg sammel på hvad hun spiser på en dag, så bliverdet nok også lidt mere end det,pga godbidder (som er foder) oghjemmelavet mad i frosne ben:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får heller ikke ret meget. De får ca 125g tørfoder 2 gange dagligt + det løse... Nogle dage springer de endda et måltid over (mest hvis vi skal ud på en længere tur tidligt om morgenen), OG de er stadig på den runde side af normalvægtige.

 

Nu spørger man jo ikke om en dames vægt, men jeg vover pelsen og spørg hvad Indy vejer? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ca 27 kilo. Og hun er ca 62 cm over skuldrene.

 

Hold da op, det vil sige at Flica ikke er den eneste hest indenfor sin race :banan: Med en højde på små 65 cm. og en vægt der ligger på omkring 25 kg. når hun er i form, er hun ofte blevet taget for at være hanhund :neutral:

 

Desværre er hun ikke i form i øjeblikket vægten ligger nok et sted mellem 27 og 30 kg. pt. Hvilket vi virkelig skal have gjort noget ved, især da hun er en ældre dame og hendes bevægelser bestemt ikke er så smidige som de har været :cry: Jeg nænner bare ikke rigtig at trække det store madøre så meget i foder som det er nødvendigt få at få flæsket af sidebenen.. Hun får rundt regnet 225 gram om dagen i øjeblikket, men der sker ikke rigtig så meget med vægten :(

 

Det er lidt sjovt at tænke på at da jeg fik hende da hun var knap 2 år gammel vejede hun ca. 23,5 kg. og var helt klart for slank til min smag og ikke ret god til at spise... Efter at have prøvet lidt med diverse tørfoder uden ønsket resultat = ingen vægtøgning eller større spiselyst, lavede jeg selv hendes mad i en kort periode så hun kunne tage på og ved samme lejlighed fik hun lært at spise og har siden da kastet sig over alt hvad jeg har sat foran hende af tørfoder :mrgreen:

Og så hjalp det nok også en del at jeg kun fodre to gange om dagen og at maden bliver fjernet hvis den ikke bliver spist.

Der hvor hun kom fra stod maden fremme hele tiden, i køkkenet, hvor en velcrohund som Flica kun kommer når hendes ejer er der, så hun dermed ikke avde rigtig ro til at spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, det vil sige at Flica ikke er den eneste hest indenfor sin race :banan: Med en højde på små 65 cm. og en vægt der ligger på omkring 25 kg. når hun er i form, er hun ofte blevet taget for at være hanhund :neutral:

 

Desværre er hun ikke i form i øjeblikket vægten ligger nok et sted mellem 27 og 30 kg. pt. Hvilket vi virkelig skal have gjort noget ved, især da hun er en ældre dame og hendes bevægelser bestemt ikke er så smidige som de har været :cry: Jeg nænner bare ikke rigtig at trække det store madøre så meget i foder som det er nødvendigt få at få flæsket af sidebenen.. Hun får rundt regnet 225 gram om dagen i øjeblikket, men der sker ikke rigtig så meget med vægten :(

 

Det er lidt sjovt at tænke på at da jeg fik hende da hun var knap 2 år gammel vejede hun ca. 23,5 kg. og var helt klart for slank til min smag og ikke ret god til at spise... Efter at have prøvet lidt med diverse tørfoder uden ønsket resultat = ingen vægtøgning eller større spiselyst, lavede jeg selv hendes mad i en kort periode så hun kunne tage på og ved samme lejlighed fik hun lært at spise og har siden da kastet sig over alt hvad jeg har sat foran hende af tørfoder :mrgreen:

Og så hjalp det nok også en del at jeg kun fodre to gange om dagen og at maden bliver fjernet hvis den ikke bliver spist.

Der hvor hun kom fra stod maden fremme hele tiden, i køkkenet, hvor en velcrohund som Flica kun kommer når hendes ejer er der, så hun dermed ikke avde rigtig ro til at spise.

Indy spiste ikke så meget som stor hvalp, men så kom hun efter det :rolleyes: og nu er der aldrig levnet noget! Hun er godt muskuløs og ikke fed, men har bare en anelse for meget på sidebenene....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...