Hop til indhold

Paranoia


Amocca
 Share

Recommended Posts

Efter at have læst splintens tråd om stakkels lille Splint som er skæv i betrækket, så har jeg udviklet paranoia :roll: fordi jeg er en skovl...

 

Min hund viser ingen tegn på smerte, hun er glad og fro og man trykke og rykke i hende alle steder... Hun er gennemtjekket af to dyrlæger (en "almindelig" dyrlæge + Gudrun Frantsen) der begge siger, at hun er helt som hun skal være...

 

Men hun løber skævt! Hendes bagben er ikke i præcis linie med hendes forben når hun løber... de er skubbet en lille smule til højre - hvis man ser hende løbe bagfra...

 

Jeg er en lille smule hysterisk, fordi jeg jo dyrker hvalpeagility med hende (som hun elsker) og regner me at fortsætte med rigtig agility i efterårssæsonen... og hvis der nu var noget, så kunne jeg vel risikere at gøre det værre via dette...

 

Hvem skal jeg konsultere for at få ro i sindet vedr. dette? En kiropraktor? En massør? Hjælp mig kloge hundefolk...

 

ps. Hvis i tror det bare er hysteri fra min side, må I også godt skrive det :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at have læst splintens tråd om stakkels lille Splint som er skæv i betrækket, så har jeg udviklet paranoia :roll: fordi jeg er en skovl...

 

Min hund viser ingen tegn på smerte, hun er glad og fro og man trykke og rykke i hende alle steder... Hun er gennemtjekket af to dyrlæger (en "almindelig" dyrlæge + Gudrun Frantsen) der begge siger, at hun er helt som hun skal være...

 

Men hun løber skævt! Hendes bagben er ikke i præcis linie med hendes forben når hun løber... de er skubbet en lille smule til højre - hvis man ser hende løbe bagfra...

 

Jeg er en lille smule hysterisk, fordi jeg jo dyrker hvalpeagility med hende (som hun elsker) og regner me at fortsætte med rigtig agility i efterårssæsonen... og hvis der nu var noget, så kunne jeg vel risikere at gøre det værre via dette...

 

Hvem skal jeg konsultere for at få ro i sindet vedr. dette? En kiropraktor? En massør? Hjælp mig kloge hundefolk...

 

ps. Hvis i tror det bare er hysteri fra min side, må I også godt skrive det :rolleyes:

 

Det er vist ret almindeligt at hunde løber i to spor, således at bagbenene træder lidt ved siden af forbene. Tror det er for ikke at træde sig selv i hælene når de tager lange skridt. Vil du se om en hund er halt er det faktisk lettere at afgøre i meget langsom gang og så fornemme om hunden støtter lige meget på alle 4 ben.

 

Hvis du skal have ro i sindet (jeg forstår det udmærket godt - kan også selv gå i selvsving når jeg hører om et problem) så vil jeg anbefale en kiropraktor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden jeg på nogen måde vil gøre mig klog på det, mener jeg at det er meget normalt at hunde, især hvalpe og unghunde går på to spor i mindre grad, uden at det betyder noget, jeg har set det tit i hvert fald ;-)

 

Og når hun er tjekket af to dyrlæger burde hun jo være i orden, men vil du gerne have tjekket yderliger op på det, er kiroprakteren nok en udmærket ide :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for de beroligende ord... det slår mig pludselig, at jeg egentlig ikke har kigget på andre hundes løbestil, har blot overbegloet min egen :lol: måske skulle jeg bruge lidt tid på at se de andre hunde efter i sømmene når de løber...

 

Hvis dette ikke kan stille min tåbelige hjerne tilfreds, så må vi en tur til kiropraktoren for at få ro i sindet...

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for de beroligende ord... det slår mig pludselig, at jeg egentlig ikke har kigget på andre hundes løbestil, har blot overbegloet min egen :lol: måske skulle jeg bruge lidt tid på at se de andre hunde efter i sømmene når de løber...

 

Hvis dette ikke kan stille min tåbelige hjerne tilfreds, så må vi en tur til kiropraktoren for at få ro i sindet...

 

:5up: :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kan berolige dig, så har Splinten faktisk altid løbet forholdsvis lige og fører heller ikke sin hale skævt... så når nu Karla (og de fleste andre hunde) løber skævt er der sikkert ingenting :mrgreen: Trine-logik på højt plan....

 

Men et kiropraktor tjek er der jo mange, der får lavet, bare for at være på den sikre side - og det koster jo ikke millioner....

Link til indlæg
Del på andre sites

En kiropraktor har så lige fortalt mig (og en masse andre ;-)) at en hund IKKE skal løbe i to spor eller have halen højre eller venstredrejet.

 

De skal være lige ellers trænger de til at blive "rettet" op.

Link til indlæg
Del på andre sites

En kiropraktor har så lige fortalt mig (og en masse andre ;-)) at en hund IKKE skal løbe i to spor eller have halen højre eller venstredrejet.

 

De skal være lige ellers trænger de til at blive "rettet" op.

 

Men når man kan se at det er fysisk umuligt for hunden at trave med bagbenene efter forbenene? Og når ulve gør det samme, havd så?

Link til indlæg
Del på andre sites

En kiropraktor har så lige fortalt mig (og en masse andre ;-)) at en hund IKKE skal løbe i to spor eller have halen højre eller venstredrejet.

 

De skal være lige ellers trænger de til at blive "rettet" op.

 

Men.... måske dyrlægen så har byttet mine billeder med billederne af den lab, der blev fotograferet samme dag :mrgreen: tror du ikke?

 

Håber sådan jeg får tid den 7. - glæder mig til at høre, hvad hun siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når man kan se at det er fysisk umuligt for hunden at trave med bagbenene efter forbenene? Og når ulve gør det samme, havd så?

 

Nu er jeg jo ikke uddannet kiropraktor, så.............. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men.... måske dyrlægen så har byttet mine billeder med billederne af den lab, der blev fotograferet samme dag :mrgreen: tror du ikke?

 

Håber sådan jeg får tid den 7. - glæder mig til at høre, hvad hun siger.

 

Måske - hvis du er heldig :mrgreen:

 

Jeg venter også på svar, men det kommer jo nok om onsdagen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

En kiropraktor har så lige fortalt mig (og en masse andre ;-)) at en hund IKKE skal løbe i to spor eller have halen højre eller venstredrejet.

 

De skal være lige ellers trænger de til at blive "rettet" op.

 

doh! :stupid: modsatrettet indlæg... Haleføringen er ikke skæv, men hun løber i to spor... Tror jeg må bestille tid hos kiropraktoren når jeg kommer hjem fra USA, bare for at være på den sikre side...

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at have læst splintens tråd om stakkels lille Splint som er skæv i betrækket, så har jeg udviklet paranoia :roll: fordi jeg er en skovl...

 

Min hund viser ingen tegn på smerte, hun er glad og fro og man trykke og rykke i hende alle steder... Hun er gennemtjekket af to dyrlæger (en "almindelig" dyrlæge + Gudrun Frantsen) der begge siger, at hun er helt som hun skal være...

 

Men hun løber skævt! Hendes bagben er ikke i præcis linie med hendes forben når hun løber... de er skubbet en lille smule til højre - hvis man ser hende løbe bagfra...

 

Jeg er en lille smule hysterisk, fordi jeg jo dyrker hvalpeagility med hende (som hun elsker) og regner me at fortsætte med rigtig agility i efterårssæsonen... og hvis der nu var noget, så kunne jeg vel risikere at gøre det værre via dette...

 

Hvem skal jeg konsultere for at få ro i sindet vedr. dette? En kiropraktor? En massør? Hjælp mig kloge hundefolk...

 

ps. Hvis i tror det bare er hysteri fra min side, må I også godt skrive det :rolleyes:

 

Det er hendes DSG gener der gør det :engel: det har jeg nemlig også forhørt mig om da Izzie også løber pild-skævt :lol:

 

Min mormor siger også at hun har lagt mærke til det med dem race, og dyrlægen sagde det samme. Ved ikke hvorfor de gør det, men de løber altså bare skævt :engel::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er hendes DSG gener der gør det :engel: det har jeg nemlig også forhørt mig om da Izzie også løber pild-skævt :lol:

 

Min mormor siger også at hun har lagt mærke til det med dem race, og dyrlægen sagde det samme. Ved ikke hvorfor de gør det, men de løber altså bare skævt :engel::blink:

 

Hvad er en DSG?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Det er rigtig nok, at en hund ikke bør løbe på to spor, trods det at mange gør det, men der er dog undtagelser, hvor de af fysiske grunde, bliver nød til det, for ikke at vælte over sig selv, som luckyluna også skriver.

 

Du er ikke hystirisk, du tænker bare på din hunds ve og vel, og det kan jo som sagt aldrig skade, at få hende tjekket. :-)

 

Der er flere ting man selv kan holde øje med, for at pejle sig ind på, om der er noget galt.

Her er et par af tingene:

 

Pasgang.

Slæbende spor.

Gentagende fordøjelsesproblemer.

'Grim' tør pels.

Dårlig ånde.

Hunden prutter meget.

Hvis hunden altid vælter til siden, når den sitter.

Hunden lægger sig altid på den ene side.

Slikker/gnaver meget på ben og poter

Stiv i sin gang. De skal være smidige og vrikkende uden at være FOR vrikkende.

Hvis hunden løfter begge bagben samtidig under galop

Den skal kunne sidde med nakken bagover, 4 poter på jorden og næsen helt i sky som en søløve.

Halen skal svinge lige meget til begge sider.

Man kan føre en godbid ned langs siden af hunden, så hovedet følger med, og den kommer helt ned og næsten kysser sin egen bag, og dette skal hunden kunne gøre uden at flytte på bagparten.

Hvis hunden har hvirvler.

 

Der er flere måder, men de er ikke alle lige nemme at se, eller forklare her. :blink:

 

Og husk på, der er altid undtagelser. Det er ikke alle hunde, at alt dette gælder for, men man skal tænke på hvordan hundens krop er bygget. En gravhund vil typisk falde ned til siden, når den sidder pga, sin lange ryg og lign. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden ikke er godt konstrueret, kan den også løbe i to spor. Fordi den ikke kommer langt nok frem med forparten grundet dårlig vinkling, og derfor ikke kan få bagbenene ordentlig ind under sig. Derfor løber de i to spor for at få drive og fremdrift.

 

I forhold til nogle af de tegn man kan se efter, må jeg sige - og jeg ved godt der stod, at det ikke gjaldt ligeligt for alle racer - at man hos springere har en pasgang, som ikke er unaturlig, men endda er skrevet med i standarden som værende typisk for racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm... lige bortset fra at hun har hvirvleri pelsen på begge sider af halsen, så er der ingen af de andre ting jeg kan nikke genkendende til på den liste...

 

Hun traver rigtigt pænt - lige bortset fra at det er i to spor - galoperer smukt, ingen grisegalop. Hun kan dog godt finde på at væte ud i "hvalpesit", hvis hun sidder og slapper af...men det er på ingen måder hver gang eller hele tiden...

 

Hendes afføring og ånde er fin, prutter meget sjældent og pelsen er blank og lækker, hun bider sig ikke i hverken ben eller poter... Hun kan sagtens få næsen i sky med alle fire fusser i jorden... tror aldrig jeg har testet det andet du snakker om... det må gøres når jeg kommer hjem...

 

Halen er fin - svinger lige meget og føres generelt lige op...

 

Hun har meget lange ben... Sådan proportionelt set... ved ikke om det kan have betydning?

 

Jeg tror jeg får hende tjekket ved en kiropraktor, når jeg kommer hjem... Så kan jeg få ro i sindet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...