Hop til indhold

Soignering - hvornår er grænsen nået!


Gæst freya3010
 Share

Recommended Posts

Og hvornår er dét blevet lavet om? Sidste år måtte man. Der gik en fjern bekendt til prøver med sine spaniels, og de er haleamputeret. Mener han udstiller den ene også. :blink:

 

Det er lavet om for mange år siden, er ret sikker på det kom samtidig med kuperingsforbuddet.

 

Han har så ikke været til prøver i DKK/spaniel klub regi kan jeg høre.

 

For nogle år tilbage havde vi en ret dygtig hund som så vidt jeg husker stod i vinderklasse markprøve og som (og ret mig endelig mk101) havde 2 certer på udstilling. Hunden fik en haleskade på jagt og måtte have den amputeret. Der blev søgt om dispensation til at lade den gå på markprøve, og svaret var nej. Sagen var en tur forbi justitsministeriet og vende, og svaret var stadig nej, upåagtet at kuperingen/amputeringen var sket som følge af en skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 193
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Stinnemus
Joda. Du kan sagtens udstille en haleamputeret hund.

Du skal bare medbringe dyrlægeattesten på at det er blevet gjort af medicinske årsager (som følge af en skade).

 

Og jeg mener så absolut at det at formklippe og glatte pels alene af kosmetiske årsager er helt ude i hampen, og fuldstændigt unødvendigt.

 

En velplejet hund, behøver ikke være formklippet og have kørt et glattejern eller hvad man bruger igennem pelsen.

Den skal være vasket, redt og for relevante racer skal faner osv trimmes. Enkelte racer skal trimmes mere yderligtgående (Storpuddel f.eks.) elelrs ser jeg intet formål i at gøre mere end at vaske og rede. Alt andet er manipulation med hundens reele værdi, og et led i en rosettejagt.

 

:blink:

 

hehe jeg er også vildt imod at pelsen rettes til for at skjule fejl, men jeg har ligesom valgt en race med pels som øhh en stor del af showet så klippes skal der...

 

Til plejning af jason inden konkurrence:

Dagen før: alm. mild hundeshampoo der er fortyndet (vaskes dog igennem to gange), en føntørren mens der bliver børstet med kam og karte og så en trimning. Efter badning (foregår om aftenen når hundene har krudtet helt af udenfor) lukkes hundene ikke ud i højt vådt græs (uf hvor er vi ooooonde:shock:) før udstillingen er færdig.

På dagen: om morgenen børstes hunden igennem (tager en 5-10 min) og ved udstillingen venter han pænt på at han skal færdigklippes og få sat elastikken pænt igen (heldigvis kommer pudlen til at ligne "a deer in a spotlight" på den dårlige måde hvis der ikke er masser af hår over øjnene så heller ikke ved de mest eccentriske udstillere vil vi se de stramme hvor hundene ikke kan blinke) og så i ringen - bagefter er der fri, jason luftes og vi går ud og ser resten af udstillingen.

alt i alt er vi nok ikke så forskellige fra de andre udstillere og hvis jason skal holdes fra "rigtig hundesjov" i omkring 20 timer, ja så lever han med det og synes faktisk bare det er spændende at være med og være midtpunkt :cool:

 

jasons hale er ikke amputeret - det er genetisk: hans morfar har det og det har hans mor også, og det kan tydeligt mærkes at den ikke er amputeret.

jeg kan så kun svare

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe jeg er også vildt imod at pelsen rettes til for at skjule fejl, men jeg har ligesom valgt en race med pels som øhh en stor del af showet så klippes skal der...

 

Til plejning af jason inden konkurrence:

Dagen før: alm. mild hundeshampoo der er fortyndet (vaskes dog igennem to gange), en føntørren mens der bliver børstet med kam og karte og så en trimning. Efter badning (foregår om aftenen når hundene har krudtet helt af udenfor) lukkes hundene ikke ud i højt vådt græs (uf hvor er vi ooooonde:shock:) før udstillingen er færdig.

På dagen: om morgenen børstes hunden igennem (tager en 5-10 min) og ved udstillingen venter han pænt på at han skal færdigklippes og få sat elastikken pænt igen (heldigvis kommer pudlen til at ligne "a deer in a spotlight" på den dårlige måde hvis der ikke er masser af hår over øjnene så heller ikke ved de mest eccentriske udstillere vil vi se de stramme hvor hundene ikke kan blinke) og så i ringen - bagefter er der fri, jason luftes og vi går ud og ser resten af udstillingen.

alt i alt er vi nok ikke så forskellige fra de andre udstillere og hvis jason skal holdes fra "rigtig hundesjov" i omkring 20 timer, ja så lever han med det og synes faktisk bare det er spændende at være med og være midtpunkt :cool:

 

jasons hale er ikke amputeret - det er genetisk: hans morfar har det og det har hans mor også, og det kan tydeligt mærkes at den ikke er amputeret.

jeg kan så kun svare

 

Men skal du ikke vise stumphaleattest?

 

Jeg har en veninde som fik et kuld hvor i der var flere stumphalede, hvilket er usædvanligt hos cockerne. Hun fik lavet attest på dem alle, og den skal fremvises hver gang hundene udstilles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Men skal du ikke vise stumphaleattest?

 

Jeg har en veninde som fik et kuld hvor i der var flere stumphalede, hvilket er usædvanligt hos cockerne. Hun fik lavet attest på dem alle, og den skal fremvises hver gang hundene udstilles.

 

mærkes stumphalethed ikke ligesom halekupering? Du kan IKKE være i tvivl om at det er hele jasons hale man mærker - den er kørt ud i en spids i enden

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt spørgsmål, men så kan de jo bare halekupere alle labs også … så undgår man det :mrgreen:

 

:lol::lol: Ja da. Dèt mener jeg så ikke er rimeligt. AMputation kan være nødvendigt, men en kupering næppe. :blink:

 

… men det er altså ikke det samme som at det ikke er forbundet med smerte og ubehag for hvalpen.

Dét skrev jeg heller ikke. Dén del hár jeg lært.

 

Jeg kan godt se at der sker skader på jagthunde. Tak fordi de gjorde mig opmærksom på det.

Men det ændre ikke min holdning til halekupering og for mig også til at spørge:

1) Hvor mange haleskader har man set i Sverige/england i procenter på de arbejdende hunde og var stor har stigningen været i skader :?:

Tjaaa. Dén del af de engelske undersøgelser har jeg ikke pt. adgang til endnu. Indtil videre snakkes der om "en eksplosiv stigning i antal"

 

2) hvis vi skal fjerne vildtkløer og hale for at undgå skader på dem, hvor skal vi så sætte grænsen :?:

Vi sætter grænsen dér. Og lige dér har grænsen også været i århundreder. Jeg kan ikek se hvorfor den skal flyttes.

 

3) De lange ører kan vil også være genstand for alvorlige skader :?:

Nej.

4) I nævner et poterelateret problem. Bør vi så ikke tillade fjernelse af negle :?: Afrivning af negle er jo desværre ofte noget som finder sted, selv hos ikke-jagthund

Lad os gå hele skridtet og kupere poten af også, så er vi ude om dét problem.

Lad os nu være realistiske ikke ;) Problemet med optrådte torne og afrevne negle på poterne er ikke så stor, og iøvrigt meget nemt og simpelt at behandle sig ud af igen, skulle der opstå noget "halløj".

 

5) Billede som vises, viser en hund med skader på lyske/lår. Hvad skulle der gøres for at undgå det:?:

Lyske lår?? Nej. Hale der er slået/revet itu, og dasker rundt på lysken/låret og efterlader sine blodpletter dér :blink:

 

Det er ikke for at være en pain-in-the-a… men hvor er den acceptable grænse så :?:

Der hvor den altid har været. De racer der ikraft af deres anvendelsesområde og miljøet de anvendes i er i højrisikozonen for haleskader, bør være undtaget af et kuperingsforbud. Givetvis kun kuld der er opdrættet med henblik på brugsområdet.

 

Inden for min race sker der også brugsrelateret skade – også slemme skader, endog til tider med døden til følge for hunden.

Min egen hund er smadderet skæv af en vædder, der gav ham en lufttur på flere m.

 

Som ejere af brugshunde kan vi – efter min mening – gøre to ting:

 

1) Vi kan undgå skader og lade være med at bruge hunden til det den var skabt til eller

2) Vi må acceptere at ”shit happens”

Ikke sammenligneligt. DU kunne ligeså godt have smidt "labrador...hvorfor skal de så ikke kuperes?" kortet. Den er akkurat lige så usammenlignelig.

 

Haleskader kan man forhindre ved at kupere.

EN sammenligning til din ville være en elghunds møde med en Elg. Og ja. Hér hersker: Shit happens.

ELler en jagthunds møde med et vildsvin...... Shit happens.

 

Som I skriver så kører brugshunde højt når de er i ”brugsmode” og registrere næsten ikke skader, har kendt en Aussie som har arbejdet med en knust pote!

Dette gør bare at vi som ejere af brugshunde har et meget højt ansvar over for hunde, simpelthen at vi må stoppe dem, så de ikke komme til skade.

ENig.

Men igen: Ikke sammenligneligt til situationen med haleskader.

 

Det ville være meget svært at be- eller afvise fantomsmerter hos dyr – selv hos mennesket er det et temmelig diffust emne.

Hvordan ville en hund med fantomsmerter omfører sig :?:

Ville vi kunne skelne fantomsmerter fra mere reelle smerter :?:

 

Dit svar er lige så godt som mit :blink: Og hvorfor så overhovedet smide dét kort i første omgang. Det er ubrugeligt som argumentation, netop fordi der ikke ER dokumentation for hverken det ene eller det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

mærkes stumphalethed ikke ligesom halekupering? Du kan IKKE være i tvivl om at det er hele jasons hale man mærker - den er kørt ud i en spids i enden

 

 

Uh, se det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

 

Omtalte kuld jeg kender til havde haler i meget varierende længder, og som sagt er det ikke et kuld jeg har pillet ved. Det eneste jeg ved er at de skal fremvise attesten hver gang.

 

Jeg er dig svar skyldig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kuperede og amputerede haler er meget nemme at mærke ud, i forhold til naturlige haler.

 

Og så vil jeg da tage den til efterretning den med udstilling og amputationer. Selvom jeg stadig stiller mig skeptisk overfor den. For jeg ved det sker, og jeg ved at det eneste det kræver er en attest fra dylle.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Uh, se det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

 

Omtalte kuld jeg kender til havde haler i meget varierende længder, og som sagt er det ikke et kuld jeg har pillet ved. Det eneste jeg ved er at de skal fremvise attesten hver gang.

 

Jeg er dig svar skyldig.

 

ok - jamen der er jo ikke stumphalethed hos pudler. Det eneste der står om halen i racebeskrivelsen er at den ikke må røre ryggen (det ser dommerene også stort på - og det er ellers haler der er sværest at rette op på hos pudlerne hvis der først kommer "huskyhaler" ind :???:) - der står ikke ngoet om længden og det er vidst også kun 4 hunde der har det af hvad jeg ved (jasons morfar, jasons mor, jason og en af jasons halvsøskende har vidst også - genet gives kun videre fra dem der viser genet selv så det er ret begrænset)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kuperede og amputerede haler er meget nemme at mærke ud, i forhold til naturlige haler.

 

Og så vil jeg da tage den til efterretning den med udstilling og amputationer. Selvom jeg stadig stiller mig skeptisk overfor den. For jeg ved det sker, og jeg ved at det eneste det kræver er en attest fra dylle.

 

:blink:

 

 

Det må ikke ske, og jeg lover dig det heller ikke er sket i vores specialklub. Jeg er sikker på at mk101 kan bekræfte dette når hun dukker op igen.

 

Tilgengæld kan man sagtens tage til sverige og både udstille og prøve ens hund. I Tyskland må du gerne udstille og gå til prøve med en kuperet/amputeret hund, bare du har et jagttegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kuperede og amputerede haler er meget nemme at mærke ud, i forhold til naturlige haler.

 

Og så vil jeg da tage den til efterretning den med udstilling og amputationer. Selvom jeg stadig stiller mig skeptisk overfor den. For jeg ved det sker, og jeg ved at det eneste det kræver er en attest fra dylle.

 

:blink:

 

Følgende er hentet fra en LP mailling liste:

 

I sommerferien 2008 var min Border Collie Zico så uheldig, at da han

sad foran badeværelset i vores hus og min 7-årige datter lukkede

døren, lå hans hale langs gulvet og ind ved hængselsiden ved døren,

hvorved den blev knust.

Dyrlægen vurderede, at halen ikke kunne reddes – han prøvede at

amputere et så lille stykke af halen som muligt – men desværre betød

det så, at der gik koldbrand i halen, da de livgivende blodårer

omkring halespidsen også var knust. Endnu et stykke måtte så fjernes,

så omkring 1/3 af hans hale nu mangler.

 

Dansk Kennel Klub har i forbindelse med Zicos ulykke appelleret til

justitsministeren om, at man generelt vil ændre den lovgivning, der

forbyder ALLE hunde, der har fået fjernet et stykke af halen (uanset

at det er af veterinære årsager) at stille op til nogen som helst

former for prøver/konkurrencer, til i det mindste at undtage de

hunde, som ikke racemæssigt tilhører de klassiske

kuperingsracer/stumphale-racer. Udover dette har de søgt om

dispensation for Zico, uanset udfaldet af den generelle lov-ændring.

 

Svaret på denne henvendelse kom så i slutningen af sidste uge:

Justitsministeriet finder ikke, at der er særlig anledning til at

give Zico dispensation, bla. fordi han ikke var ved at træne til

servicehund eller politihund!! Servicehunde-uddannelsen er max en 1-

årig uddannelse, så jeg er selvfølgelig rystet over at man mener, at

det er vigtigere end Zico's 6 år som top-arbejdshund og hans

deltagelse på brutto-landsholdet i agility og HTM. Argumentet er

også, at der ikke er tidligere har været en tilsvarende situation.

 

Indtil videre har jeg ikke mødt et eneste menneske (udover dem i

justitsministeriet!) som ikke syntes at det er fuldstændigt horribelt

at forbyde en hund som Zico at arbejde med agility, lydighed og HTM!!

Han har INGEN fordel af at være kuperet – tværtimod så ser det ikke

så charmerende ud, da Border Collien jo ikke er en race, man

tidligere har kuperet.

Argumentet er dyre-etiske grunde, men konsekvensen bliver nu

tværtimod at folk med dygtige arbejdshunde hunde vil gøre alt for at

redde hundens hale – og måske lade den gennemgå nogle meget

smertefuld, genopbyggende operationer og behandlinger. Min dyrlæge

støtter 100% min beslutning om Zico's hale – hvis der ikke var gået

koldbrand i halen (hvilket der jo altså gjorde), så ville Zico

sandsynligvis have daglige smerter i sin hale idag. Og alle ved vel

hvilken konsekvens det har, hvis man ikke behandler koldbrand!

 

Zico kan nu - efter justitministeriet befaling – se frem til et liv

uden agility, lydighed og dog dancing – for selvom jeg selvfølgelig

stadig kan træne ham derhjemme, så har man vist ikke forstået hvad

det betyder for ham at være til konkurrence!!! Og alle jer som træner

derhjemme, kan vel også forstå, at der ikke er det store incitament

for mig til at fortsætte med at træne ham, når jeg ikke længere kan

få bedømt det vi laver og på den måde fortsat give ham nye

udfordringer.

 

Så nej, det er ikke tilladt at deltage i hverken udstillinger, prøver eller andre konkurrencer med amputerede haler

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Lyske lår?? Nej. Hale der er slået/revet itu, og dasker rundt på lysken/låret og efterlader sine blodpletter dér :blink:

OK det kunne ikke ses på billedet.

 

Men det ændre stadig ikke ved det faktum at jeg ikke er enig med dig. Jeg er stærk modstander af halekupering, synes det er dyreplageri - uanset hvad du så kalder mig på dit "vanlige høflige" danske.

 

Hvis problemet er så stort med haleskade, så bør man se på jagten og tilrettelægge den ud fra det - f.eks. undgå at pløkke dyr steder med brombærkrat mv.

 

Dropper ud af diskussionen nu, vi bliver aldrig enige - og du kan slet ikke overbevise mig med den nedladende tone du prøver at "forklare" tingene i.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK det kunne ikke ses på billedet.

 

Men det ændre stadig ikke ved det faktum at jeg ikke er enig med dig. Jeg er stærk modstander af halekupering, synes det er dyreplageri - uanset hvad du så kalder mig på dit "vanlige høflige" danske.

 

Hvis problemet er så stort med haleskade, så bør man se på jagten og tilrettelægge den ud fra det - f.eks. undgå at pløkke dyr steder med brombærkrat mv.

 

Dropper ud af diskussionen nu, vi bliver aldrig enige - og du kan slet ikke overbevise mig med den nedladende tone du prøver at "forklare" tingene i.

Jaja. Jagtdebatten har vi haft andre steder, og der er en grund til at jagten netop foregår med racer som spaniels i områder med krat, og at det derfor ikke er muligt at tilrettelægge en jagt så den passer ind i moderne menneskers disney-influerede verdenssyn.

 

Og kald du bare halekupering for dyreplageri. Jeg savner stadig at få noget faktuelt der underbygger det forbud der ér. Og jeg savner ligeledes at man som modstander af halekupering (og jagt, for den sags skyld!!) for det mindste gør sig den ulejlighed at sætte sig ind i hvad det reelt drejer sig om.

 

Og så kalder jeg hverken dig elelr andre noget som helst på mit "vanlige høflige" danske. Jeg kalder en spade for en spade, og jeg beklager da dybt hvis dét kan støde nogen.

 

Og så er der iøvrigt ingen jægere der "pløkker" noget som helst.

 

 

Oooog slutteligt... Nedladende tone..... Hvor? Vil du være venlig at pege på præcist hvor du mener jeg har skrevet noget nedladende.....

Godt spørgsmål, men så kan de jo bare halekupere alle labs også … så undgår man det :mrgreen:

 

:lol::lol: Ja da. Dèt mener jeg så ikke er rimeligt. AMputation kan være nødvendigt, men en kupering næppe. :blink:

 

… men det er altså ikke det samme som at det ikke er forbundet med smerte og ubehag for hvalpen.

Dét skrev jeg heller ikke. Dén del hár jeg lært.

 

Jeg kan godt se at der sker skader på jagthunde. Tak fordi de gjorde mig opmærksom på det.

Men det ændre ikke min holdning til halekupering og for mig også til at spørge:

1) Hvor mange haleskader har man set i Sverige/england i procenter på de arbejdende hunde og var stor har stigningen været i skader :?:

Tjaaa. Dén del af de engelske undersøgelser har jeg ikke pt. adgang til endnu. Indtil videre snakkes der om "en eksplosiv stigning i antal"

 

2) hvis vi skal fjerne vildtkløer og hale for at undgå skader på dem, hvor skal vi så sætte grænsen :?:

Vi sætter grænsen dér. Og lige dér har grænsen også været i århundreder. Jeg kan ikek se hvorfor den skal flyttes.

 

3) De lange ører kan vil også være genstand for alvorlige skader :?:

Nej.

4) I nævner et poterelateret problem. Bør vi så ikke tillade fjernelse af negle :?: Afrivning af negle er jo desværre ofte noget som finder sted, selv hos ikke-jagthund

Lad os gå hele skridtet og kupere poten af også, så er vi ude om dét problem.

Lad os nu være realistiske ikke ;) Problemet med optrådte torne og afrevne negle på poterne er ikke så stor, og iøvrigt meget nemt og simpelt at behandle sig ud af igen, skulle der opstå noget "halløj".

5) Billede som vises, viser en hund med skader på lyske/lår. Hvad skulle der gøres for at undgå det:?:

Lyske lår?? Nej. Hale der er slået/revet itu, og dasker rundt på lysken/låret og efterlader sine blodpletter dér :blink:

 

Det er ikke for at være en pain-in-the-a… men hvor er den acceptable grænse så :?:

Der hvor den altid har været. De racer der ikraft af deres anvendelsesområde og miljøet de anvendes i er i højrisikozonen for haleskader, bør være undtaget af et kuperingsforbud. Givetvis kun kuld der er opdrættet med henblik på brugsområdet.

 

Inden for min race sker der også brugsrelateret skade – også slemme skader, endog til tider med døden til følge for hunden.

Min egen hund er smadderet skæv af en vædder, der gav ham en lufttur på flere m.

 

Som ejere af brugshunde kan vi – efter min mening – gøre to ting:

 

1) Vi kan undgå skader og lade være med at bruge hunden til det den var skabt til eller

2) Vi må acceptere at ”shit happens”

Ikke sammenligneligt. DU kunne ligeså godt have smidt "labrador...hvorfor skal de så ikke kuperes?" kortet. Den er akkurat lige så usammenlignelig.

 

Haleskader kan man forhindre ved at kupere.

EN sammenligning til din ville være en elghunds møde med en Elg. Og ja. Hér hersker: Shit happens.

ELler en jagthunds møde med et vildsvin...... Shit happens.

Som I skriver så kører brugshunde højt når de er i ”brugsmode” og registrere næsten ikke skader, har kendt en Aussie som har arbejdet med en knust pote!

Dette gør bare at vi som ejere af brugshunde har et meget højt ansvar over for hunde, simpelthen at vi må stoppe dem, så de ikke komme til skade.

ENig.

Men igen: Ikke sammenligneligt til situationen med haleskader.

 

 

Det ville være meget svært at be- eller afvise fantomsmerter hos dyr – selv hos mennesket er det et temmelig diffust emne.

Hvordan ville en hund med fantomsmerter omfører sig :?:

Ville vi kunne skelne fantomsmerter fra mere reelle smerter :?:

Dit svar er lige så godt som mit :blink: Og hvorfor så overhovedet smide dét kort i første omgang. Det er ubrugeligt som argumentation, netop fordi der ikke ER dokumentation for hverken det ene eller det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Fortrinsvis til Aussiepower.

 

Puha, for et klippearbejde man skal i gang med, for at kunne være med i debatten fortsat... Og så kan det ikke engang lade sig gøre, for hvis jeg forsøger at quote dig, mister jeg de quotes du har taget fra mig.

 

Vildtkløer: nej, din hund har ikke problemer med sine, for den går ikke på jagt, og har vil dermed ikke udsætte for de situationer, hvor tingene kan gå galt som jeg nævner. Personligt ville jeg ikke have noget problem med at fjerne vildtkløer på eventuelle hvalpe. Lovlighed eller ej. Nu er jeg blot så heldig, at det ikke er det store problem på de linjer jeg har hunde efter.

 

I forhold til et eller andet jeg påstår du syntes (vist noget med at bringe et defekt gen ind i linjen for at opnår stumphalethed), så har jeg tilsyneladende glemt et spørgsmålstegn. For jeg påstår ikke du syntes det er løsningen, men jeg spørger om du syntes det er løsningen. Nu du spørger, om man ikke bare kan avle sig ud af det.

 

Og så må jeg bekræfte historien om springeren, der for få år siden fik amputeret sin hale efter en skade fra jagt. Den manglede et cert på udstilling for at blive DKCH, og stod overfor at blive DKBRCH. Altså gjorde den det fantastisk på både udstillinger, jagt og prøver, indtil den fik en skade, der ikke kunne helbredes. De prøvede i lang tid. Lavede små dutter af toiletruller, pakkede gaze om - alt hvad man kan finde på. Både for at undgå den konstant slog skaden op, og behandlede med antibiotika. Der gik koldbrand i skidtet, og hunden fik amputeret 3-4 led. Sagen gik til justitsministeriet (ganske som den nævte sag med LP hunden), og specialklubben gjorde sit for at tale hund og ejers sag. Men forgæves. Hunden kan stadig gå på jagt, og må bruges i avl. Men er desværre noget degraderet. Det var mange års målrettet arbejde, der var spildt for ejeren.

 

Desværre er det svært at undgå, at hunden får haleskader. Så ligeglade er vi der går på jagt ikke med vores hunde. Tværtimod. Der ligger meget arbejde i en god jagthund, og det er ikke noget, man bare giver køb på. Og så går hunden anderledes på jagt end den gør til hverdag. Det ser jeg tydeligt på mine. Den ældste især kan sagtens give den gas på en gåtur, med afstikker ind i skel. Men gerne uden om tjørn og brombær. Er vi på jagt, er det dog en ganske anden sag. Der ænser hun INTET andet end fært og fløjte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fortrinsvis til Aussiepower.

 

Puha, for et klippearbejde man skal i gang med, for at kunne være med i debatten fortsat... Og så kan det ikke engang lade sig gøre, for hvis jeg forsøger at quote dig, mister jeg de quotes du har taget fra mig.

 

Vildtkløer: nej, din hund har ikke problemer med sine, for den går ikke på jagt, og har vil dermed ikke udsætte for de situationer, hvor tingene kan gå galt som jeg nævner. Personligt ville jeg ikke have noget problem med at fjerne vildtkløer på eventuelle hvalpe. Lovlighed eller ej. Nu er jeg blot så heldig, at det ikke er det store problem på de linjer jeg har hunde efter.

 

I forhold til et eller andet jeg påstår du syntes (vist noget med at bringe et defekt gen ind i linjen for at opnår stumphalethed), så har jeg tilsyneladende glemt et spørgsmålstegn. For jeg påstår ikke du syntes det er løsningen, men jeg spørger om du syntes det er løsningen. Nu du spørger, om man ikke bare kan avle sig ud af det.

 

Og så må jeg bekræfte historien om springeren, der for få år siden fik amputeret sin hale efter en skade fra jagt. Den manglede et cert på udstilling for at blive DKCH, og stod overfor at blive DKBRCH. Altså gjorde den det fantastisk på både udstillinger, jagt og prøver, indtil den fik en skade, der ikke kunne helbredes. De prøvede i lang tid. Lavede små dutter af toiletruller, pakkede gaze om - alt hvad man kan finde på. Både for at undgå den konstant slog skaden op, og behandlede med antibiotika. Der gik koldbrand i skidtet, og hunden fik amputeret 3-4 led. Sagen gik til justitsministeriet (ganske som den nævte sag med LP hunden), og specialklubben gjorde sit for at tale hund og ejers sag. Men forgæves. Hunden kan stadig gå på jagt, og må bruges i avl. Men er desværre noget degraderet. Det var mange års målrettet arbejde, der var spildt for ejeren.

 

Desværre er det svært at undgå, at hunden får haleskader. Så ligeglade er vi der går på jagt ikke med vores hunde. Tværtimod. Der ligger meget arbejde i en god jagthund, og det er ikke noget, man bare giver køb på. Og så går hunden anderledes på jagt end den gør til hverdag. Det ser jeg tydeligt på mine. Den ældste især kan sagtens give den gas på en gåtur, med afstikker ind i skel. Men gerne uden om tjørn og brombær. Er vi på jagt, er det dog en ganske anden sag. Der ænser hun INTET andet end fært og fløjte.

 

Jeg tror du mener Aussies for ever, for jeg har altså ikke udtalt mig om ting som vildtklør i denne tråd -eller andre for den sags skyld :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan forstå at man ikke kan tillade sig at have en mening med mindre man går på jagt med sin hund men alligevel kan jeg vel godt få lov til at synes at man burde holde sig til grosser- og kleiner mynsterlænder, setter, stabyhund eller andre jagthunderacer der åbenbart ikke skader deres haler i jagtsammenhænge. At der er ting de ikke kan.... det må man så lære dem eller avle sig til...... eller undvære.

 

Jeg forstår ikke at folk kan synes det er okay at skære i et dyr uden grund, ej heller at det skal bagatelliseres. Forestil jer lige et spædbarn der bliver født med 6 tæer. Der siger man da ikke bare: nå, den ekstra tå skærer vi lige af uden bedøvelse for det er ikke bevist hvor ondt det gør. Små børn skriger jo også hvis de fryser, er sultne, bliver utrygge osv.

 

At fjerne haler og vildtkløer er blevet ulovligt i DK og det er nok ikke kun pga. disneyficerede holdninger blandt politikerne.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg tror du mener Aussies for ever, for jeg har altså ikke udtalt mig om ting som vildtklør i denne tråd -eller andre for den sags skyld :blink:

 

Min fejl. Jeg undskylder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan forstå at man ikke kan tillade sig at have en mening med mindre man går på jagt med sin hund men alligevel kan jeg vel godt få lov til at synes at man burde holde sig til grosser- og kleiner mynsterlænder, setter, stabyhund eller andre jagthunderacer der åbenbart ikke skader deres haler i jagtsammenhænge. At der er ting de ikke kan.... det må man så lære dem eller avle sig til...... eller undvære.

 

Det kan man ikke lære dem, elelr avle sig til. Det er elementært anderledes hunde der bruges helt helt andre steder, og i fuldstændig andre sammenhænge.

Der er en grund til at spaniels bruges hvor de gør. For det er dér de er avlet til at blive brugt altid.

Du sætter for pokker da heller ikke en rodesian ridgeback på kobbel som leaddog foran en hundeslæde, vel.

 

Og uanset: Hvis du avlede dig til at kunne bruge en setter til dét arbejde en Spaniel normalt laver, så ville setteren få samme problemer, altså er vi lige vidt.

Eksemplet fra mine links viser med al tydelighed bl.a. at engelsk pointer ikke har problemer med haleskader, hvorimod den tyske har, hvis den ikke kuperes. Og hvorfor forholder det sig sådan....svaret er: Arbejdsområdet!

 

At fjerne haler og vildtkløer er blevet ulovligt i DK og det er nok ikke kun pga. disneyficerede holdninger blandt politikerne.

Jo det er nemlig lige akkurat.

Der er ikke én eneste fornuftig vidensbaseret forklaring på hvorfor det pludselig skal være "god dyrevelfærd" at udsætte ens hunde for unødige langvarige smerter, og ofte også komplikationer som koldbrand og lamhed i ryggen. Det giver ingen mening, og der ér ingen beviser eller fornuftige forklaringer på hvorfor det skal være forbudt.

 

Politikerne og alle modstandere overser fuldstændig den vidensbase der er som i al tydelighed forklarer hvorfor et forbud ikke gavner dyrevelfærd overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan forstå at man ikke kan tillade sig at have en mening med mindre man går på jagt med sin hund men alligevel kan jeg vel godt få lov til at synes at man burde holde sig til grosser- og kleiner mynsterlænder, setter, stabyhund eller andre jagthunderacer der åbenbart ikke skader deres haler i jagtsammenhænge. At der er ting de ikke kan.... det må man så lære dem eller avle sig til...... eller undvære.

 

Jeg forstår ikke at folk kan synes det er okay at skære i et dyr uden grund, ej heller at det skal bagatelliseres. Forestil jer lige et spædbarn der bliver født med 6 tæer. Der siger man da ikke bare: nå, den ekstra tå skærer vi lige af uden bedøvelse for det er ikke bevist hvor ondt det gør. Små børn skriger jo også hvis de fryser, er sultne, bliver utrygge osv.

 

At fjerne haler og vildtkløer er blevet ulovligt i DK og det er nok ikke kun pga. disneyficerede holdninger blandt politikerne.

 

Enig med dig.:5up:Selvfølgelig skal en hunden da have en hale at logre med. Det er utroligt hvad folk nogle gange synes de kan tillade sig at gøre mod et dyr for at de selv skal have det sjovt/ nemt. (Det svarer lidt til Amerika, hvor katte få fjernet kløerne, så de ikke kradser i møblerne eller i folks unger, når de bruger dem til legetøj. Sygt).

 

Det har på ingen måde noget med disney eller følelser at gøre. En hale er 100% hundens behov - det er en måde hvorpå den kommunikerer, sanser og styrer sin gang og balancerer.

 

Hvis man ikke tidligere har gidet ar fokusere på halen ved avlsarbejdet (fordi man bare kunne kupere sig ud af det) så er det måske på tide at komme igang. Og ellers må man sgu finde en anden race eller droppe jagten de steder.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Enig med dig.:5up:Selvfølgelig skal en hunden da have en hale at logre med. Det er utroligt hvad folk nogle gange synes de kan tillade sig at gøre mod et dyr for at de selv skal have det sjovt/ nemt. (Det svarer lidt til Amerika, hvor katte få fjernet kløerne, så de ikke kradser i møblerne eller i folks unger, når de bruger dem til legetøj. Sygt).

 

Det har på ingen måde noget med disney eller følelser at gøre. En hale er 100% hundens behov - det er en måde hvorpå den kommunikerer, sanser og styrer sin gang og balancerer.

 

Hvis man ikke tidligere har gidet ar fokusere på halen ved avlsarbejdet (fordi man bare kunne kupere sig ud af det) så er det måske på tide at komme igang. Og ellers må man sgu finde en anden race eller droppe jagten de steder.

 

Har du læst alle indlæg omkring kupering? I så fald forstår jeg slet ikke dit indlæg. Halekupering er ikke noget man gør, for at man som menneske kan få det lettere, det er kønnere at se på (det syntes jeg så det er) eller fordi man ønsker at gøre hunden ondt. Faktum er at vi ser store haleskader på de jagthunde, der går i terræn hvor de skader sker. Der er endda linket til flere undersøgelser omkring fænomenet. Og det er ikke noget man lobbyerer for, fordi man ikke gider gøre sit for, at hunden undgår skader.

 

De halekuperede hunde har ikke problemer med balancen, de har ikke problemer med at kommunikere og de har ikke problemer med fantomsmerter. Det kan til gengæld ske, hvis du bliver nødsaget til at foretage en amputation på en voksen hund.

 

At avle sig ud af lange haler, er ikke noget man bare lige gør. For det første kræver det mange, mange generationers avlsarbejde og desuden er stumphalethed et defekt gen. Det er derfor man ser færre hvalpe hos racer, hvor man ønsker en stumphale. Som eks. hos mops. Derudover kan det gen give rygmarvsbrok og andre sjove ting og sager. Altså ikke noget jeg syntes man ukritisk kan indføre i et avlsprogram.

 

Kupering og fjernelse af vildtkløer er ikke noget man gør for syns skyld. Det er for at lette en hunds arbejde, og sikre bedst muligt, at den ikke får skader. Man kan ikke bare finde sig en anden race, eller gå på jagt andre steder. Men vi kan da også bare begynde at degradere alle racerne fra deres rette element og oprindelige arbejdsområde. Som det eksempelvis er sket med CKCS.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget af det smukkeste her i verden er en doberman med kuperet hale og kuperede ører. There I said it. -så må I gerne hade mig resten af dagen.

 

Jeg synes også at udseende mæssigt er der noget specielt over en kuperet spaniel.

 

Men når det så er sagt, så er jeg imod kupering. Både for ører og hale. -og ja jeg har spaniel, og ja de bliver brugt til jagt (nogen af dem).

 

Jeg har personligt aldrig haft haleskader på mine hunde og jeg kender meget få standardcockere der har haft det. -om nogen, for kan ikke lige sætte navn på, på stående fod. Det er muligt problemet er større hos FT typen, der jo i videre omfang bliver brugt på jagt.

 

Jeg har en jagthunderace hvor 90% bliver brugt som familiehunde, 5% til udstilling og 5% til jagt, selv om jeg naturligvis gerne så sidstnævnte gruppe øget, så mener jeg ikke der er nogen grund til at kupere da der ud af en population på 500 årligt fødte hvalpe sandsynligvis kun vil være 1 eller 2 årligt der får haleskader (max). -og så kan Kristian Raunkjær kalde mig en tåbe.... -men jeg har nok også et par mindre heldige tillægsord om ham hvis det skulle komme an på det :cool:

 

Når det så er sagt, så synes jeg måske nok at det kommer frem i denne tråd at nogen udtaler sig uden at have nogen som helst form for indsigt i at drive jagt. Ja faktisk troede jeg det var løgn da jeg læste at der foreslås at man bare kan bruge en anden jagthunderace end en spaniel eller helt opgive jagten de steder man kan jage med spaniels. Og selvfølgelig skal man have lov til at ytre sig, men der skal også være en mening med galskaben.

 

Men igen... Jeg kan sagtens se det er et problem for nogen. Billederne viser det jo. Men jeg vil stadig fastholde at ud af den population der findes, så er det få der rammes.

 

Og jeg vil tilstå at jeg stod lidt af overfor den debat der var i England da kuperingsforbuddet skulle indføres der. Nogen af de der stod i forreste geled i kampen for fortsat kupering var opdrætterne af standardcockere.... -og hvis der er nogen i Europa der har formået at skille standard fra FT, så er det netop englænderne, og hvis der er noget jeg absolut ikke bryder mig om, så er det kupering af kosmetiske hensyn. -upåagtet at jeg stadig synes at en rigtig doberman er kuperet i hoved og r..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

 

Når det så er sagt, så synes jeg måske nok at det kommer frem i denne tråd at nogen udtaler sig uden at have nogen som helst form for indsigt i at drive jagt. Ja faktisk troede jeg det var løgn da jeg læste at der foreslås at man bare kan bruge en anden jagthunderace end en spaniel eller helt opgive jagten de steder man kan jage med spaniels. Og selvfølgelig skal man have lov til at ytre sig, men der skal også være en mening med galskaben.

 

Det var mig. :blink: Men helt ærligt synes du kun at man må udtale sig om ting man har indgående kendskab til?. :confused: Så vil et debatforum da hurtigt dø ud. Det vil være det samme som at sige, at hvis du ikke har udstillet, har du ikke viden til at kunne have en holdning om trimning af udstillingshunde. Ting kan ikke forandres hvis ikke der kommer folk der ser med andre øjne. Det gør man jo ikke hvis man først må udtale sig når man er blevet indoktrineret (måske lidt grimt ord men i mangel på bedre).

 

Og jeg fastholder, selvom mange synes jeg er retarderet: hvis man har så store problemer, som de forskellige påstår, med at hunde kommer til skade under visse aktiviteter, og at man ikke kan finde andre hunde der kan løse opgaven bedre, så må man altså lade være med at lave disse ting. Det er jo en hobby og ingen aner hvad der ville ske hvis vi i morgen holdt op med at skyde og fodre de vilde dyr.

 

Hunde kan avles til alt, det er bare et spørgsmål om at ville det. Hvis en spaniels hale ikke har tyk nok pels, så må man avle sig frem til en hund der har. Det burde ikke være så svært når vi ser hvad der er opstået af racer de sidste 200 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var mig. :blink: Men helt ærligt synes du kun at man må udtale sig om ting man har indgående kendskab til?. :confused: Så vil et debatforum da hurtigt dø ud. Det vil være det samme som at sige, at hvis du ikke har udstillet, har du ikke viden til at kunne have en holdning om trimning af udstillingshunde. Ting kan ikke forandres hvis ikke der kommer folk der ser med andre øjne. Det gør man jo ikke hvis man først må udtale sig når man er blevet indoktrineret (måske lidt grimt ord men i mangel på bedre).

 

Og jeg fastholder, selvom mange synes jeg er retarderet: hvis man har så store problemer, som de forskellige påstår, med at hunde kommer til skade under visse aktiviteter, og at man ikke kan finde andre hunde der kan løse opgaven bedre, så må man altså lade være med at lave disse ting. Det er jo en hobby og ingen aner hvad der ville ske hvis vi i morgen holdt op med at skyde og fodre de vilde dyr.

 

Hunde kan avles til alt, det er bare et spørgsmål om at ville det. Hvis en spaniels hale ikke har tyk nok pels, så må man avle sig frem til en hund der har. Det burde ikke være så svært når vi ser hvad der er opstået af racer de sidste 200 år.

 

Nej, det mener jeg ikke, men jeg mener der skal være en mening med galskaben når man udtaler sig. PKW beskriver det som at sætte en RR ind i et slædehundekobbel, og sammenligningen kan jeg kun tilslutte mig.

 

Det sidste er jeg ikke uenig i. Jeg havde sågar skrevet det i "kladden" til mit indlæg, men valgte at slette det igen, da jeg stadig mener at problemet ikke er så omfangsrigt som det ofte gøres til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...