Hop til indhold

Rigtig stambog?


Gæst n1nna
 Share

Recommended Posts

Gæst n1nna

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber der er nogen der kan give svar på: :-D

Hvordan ved man om en stambog er "ægte"? :confused:

 

Mio har en DHL stambog, men den blev først tilsendt os flere måneder efter vi havde fået ham. Jeg har efterfølgende oplevet ikke at kunne få kontakt til min opdrætter, men da jeg af naturens side har stor tiltro til folk, har jeg ikke lagt noget i det.

 

Men når man surfer på nettet og finder oplysninger og billeder af hvalpe-træf, hjælpsomme opdrættere osv, bliver man da lidt trist over ikke at have mulighed for samme oplevelser. :(

 

Jeg har efterfølgende også set at min opdrætter har haft et kuld hvalpe mere efter Mio's kuld, og det gør da en lidt trist, at de så ikke har tid til at skrive og spørge til hvordan det går - Man er jo så stolt af sin "guldklump", og vil gerne vise ham frem :mrgreen:

Derudover er der mange ting man gerne ville have spurgt opdrætter om, men så er det jo bare fantastisk, at der er så mange hjælpsomme folk herinde!! :5up:

 

Tak :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst mk101

Nu er jeg rigtig fræk, så jeg undskylder på forhånd. Men i mine øjne er der kun en chance for at vide, om ens stambog er ægte - og det er at købe en DKK hund, hvilket i mine øjne, er den eneste type af tavler, der eksisterer. Jeg ved det er snobbet og firkantet og jeg undskylder.

 

Nu ved jeg ikke hvordan andre stambogsførende organisationer fungerer, men fordi jeg er mistroisk og småsnobbet i forhold til tavler, forestiller jeg mig på det nærmeste, at opdrætterne har så frie hænder (nu eks. DDH dyrker frihed under ansvar, og ikke pålægger opdrættere at undersøge for racespecifikke sygdomme), at de selv kan få lov at udfylde og laminere stamtavlerne.

 

Hos DKK følger tavlen altid hvalpen. Du får ikke en hvalp udleveret, uden der er en stamtavle med den. Opdrætterne skal her have registreret deres hvalpe når de er max. 3 uger gamle (tror jeg det er), og får tilsendt tavlerne når hvalpene er omkring 7 uger gamle (igen - opdrættere, ret mig hvis den er helt gal med alderen jeg nævner). Hvorfor der gik flere uger i dit tilfælde, kan jeg kun gisne om.

 

I princippet er det kun udstillinger og visse typer prøver, du bliver udeholdt fra, hvis du ikke har DKK tavle. Hvalpetræf og alle de andre ting, du efterlyser, er op til hver enkelt opdrætter, og er absolut ikke noget der foregår alle steder. Min opdrætter praktiserer eksempelvis ikke sådanne dage, men hende ser jeg også hele tiden alligevel, så det savner jeg ikke.

 

Og så for at tage broden af min direkte start; det vigtigste er, at du er glad for din hund, og den er sund og frisk. Så er papiret du har på den ligegyldigt. Er du medlem af DKK, kan du sagtens deltage i deres prøver og træning. Det samme gælder for DcH.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Nu er jeg rigtig fræk, så jeg undskylder på forhånd. Men i mine øjne er der kun en chance for at vide, om ens stambog er ægte - og det er at købe en DKK hund, hvilket i mine øjne, er den eneste type af tavler, der eksisterer. Jeg ved det er snobbet og firkantet og jeg undskylder

 

Nu ved jeg ikke hvordan andre stambogsførende organisationer fungerer, men fordi jeg er mistroisk og småsnobbet i forhold til tavler, forestiller jeg mig på det nærmeste, at opdrætterne har så frie hænder (nu eks. DDH dyrker frihed under ansvar, og ikke pålægger opdrættere at undersøge for racespecifikke sygdomme), at de selv kan få lov at udfylde og laminere stamtavlerne.

 

Hos DKK følger tavlen altid hvalpen. Du får ikke en hvalp udleveret, uden der er en stamtavle med den. Opdrætterne skal her have registreret deres hvalpe når de er max. 3 uger gamle (tror jeg det er), og får tilsendt tavlerne når hvalpene er omkring 7 uger gamle (igen - opdrættere, ret mig hvis den er helt gal med alderen jeg nævner). Hvorfor der gik flere uger i dit tilfælde, kan jeg kun gisne om.

 

I princippet er det kun udstillinger og visse typer prøver, du bliver udeholdt fra, hvis du ikke har DKK tavle. Hvalpetræf og alle de andre ting, du efterlyser, er op til hver enkelt opdrætter, og er absolut ikke noget der foregår alle steder. Min opdrætter praktiserer eksempelvis ikke sådanne dage, men hende ser jeg også hele tiden alligevel, så det savner jeg ikke.

 

Og så for at tage broden af min direkte start; det vigtigste er, at du er glad for din hund, og den er sund og frisk. Så er papiret du har på den ligegyldigt. Er du medlem af DKK, kan du sagtens deltage i deres prøver og træning. Det samme gælder for DcH.

Mange tak for det ærlige svar! :5up: (har selv min tvivl omkring Mios "laminerede papir" :hmm:)

Og det er da helt ok at være fræk, så længe man ikke er ond! :mrgreen:

 

Og som du nævner, så er det vigtigste jo også at jeg er glad for Mio og at han er sund og rask (så vidt det er muligt at vide), nogle gange lidt for frisk :blink:

 

Det var også derfor vi for et år siden valgte ikke at købe en DKK hund. Ja, der er større garanti ved DKK osv, men Mio har vist sig at være en fantastisk hund til den halve pris (ikke fordi jeg er nærrig, men det betyder altså noget om man skal af med 8-9000 eller 4-5000kr når man er på SU :().

Og her er jeg STOOOR modstander af DKKs holdning til, at hvis man ikke kan betale købssummen, så har man ikke råd til at have hund - sikke noget vås! :roll: Små udgifter løbende er mere overskuelige end store udbetalinger, og de penge man "sparrer" på købet kan man med fordel bruge på forsikring/træning/kvalitetsfoder/guf/legetøj osv., som man alligevel skal investere i!

 

Bare min "frække" holdning! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Mange tak for det ærlige svar! :5up: (har selv min tvivl omkring Mios "laminerede papir" :hmm:)

Og det er da helt ok at være fræk, så længe man ikke er ond! :mrgreen:

 

Og som du nævner, så er det vigtigste jo også at jeg er glad for Mio og at han er sund og rask (så vidt det er muligt at vide), nogle gange lidt for frisk :blink:

 

Det var også derfor vi for et år siden valgte ikke at købe en DKK hund. Ja, der er større garanti ved DKK osv, men Mio har vist sig at være en fantastisk hund til den halve pris (ikke fordi jeg er nærrig, men det betyder altså noget om man skal af med 8-9000 eller 4-5000kr når man er på SU :().

Og her er jeg STOOOR modstander af DKKs holdning til, at hvis man ikke kan betale købssummen, så har man ikke råd til at have hund - sikke noget vås! :roll: Små udgifter løbende er mere overskuelige end store udbetalinger, og de penge man "sparrer" på købet kan man med fordel bruge på forsikring/træning/kvalitetsfoder/guf/legetøj osv., som man alligevel skal investere i!

 

Bare min "frække" holdning! :mrgreen:

 

DKK hunde er som regel dyrere, fordi opdrætterne bruger mange penge på at få forældredyrene avlsgodkendt via forskellige sundhedsundersøgelser. Min race skal eks. øjenlyses en gang om året, og de skal HD-fotograferes. Hos andre er der gentest og andre ting og sager, som også koster en pæn sjat penge.

 

Jeg bliver rystet over, at en DDH cocker opdrætter tillader sig at tage 6.000 kroner for en hund, hvor forældredyr på ingen måde er tjekket. Ligesom de eksteriørmæssigt er lidt tvivlsomme. Især når DKK cockere koster 8.000. Men hvis der er nogle, der er villige til at betale, er der også nogle, der er villige til at avle på den vis.

 

Hvis hunden ikke er stambogsført i DKK, mener jeg reelt ikke, at den bør koste mere end 2-3.000. Medmindre, naturligvis, sælger har sørget for samme typer undersøgelser som en DKK opdrætter.

 

Selv har jeg købt 3 hunde med DKK tavle på SU, og jeg ville personligt aldrig vælge at spare penge på den "del" af hunden. Den sikkerhed for min hunds ophav der ligger i en DKK tavle, ville jeg ikke gå glip af. Ligeså lidt som jeg som nævnt tidligere, vil gå glip af de ting, jeg kan dyrke med en DKK tavle.

 

Generelt finder jeg jo de fleste andre stambogsførende organisationer hamrende useriøse. Og ofte er nogle af deres medlemmer nogen, der er blevet smidt ud af DKK af en eller anden grund. Det er skam fint nok, hvis man ikke ønsker at opdrætte med tavle, men jeg har aldrig forstået det der, med at gøre tingene halvt; man vil ikke opfylde visse krav, men vil gerne have en form for papirer på det man laver. Det er måske bedre end ingenting, og muligvis har man lidt hånd i hanke med hvad der foregår. Jeg syntes bare der er noget beroligende med opdrættere, der frivilligt underlægger sig et regelsæt, som er til for alles bedste. Både opdrættere og hvalpekøbere.

 

Undskyld, det gik off-topic og blev det sædvanlige stamtavlesnobberi. Men jeg ved ikke, hvordan man generelt skal sikre sig, at den stamtavle man modtager, er ægte. Hvem som helst kan i teorien også forfalske en DKK eller anden tavle. Flere og flere bliver jo bedre og bedre til computer fiksfakserier.

 

Måske spørgsmålet egentlig er: hvad er en ægte tavle? I princippet vel ikke andet, end at man kan stole på, at de oplysninger der givet med hensyn til sundhed og forældredyr er sand? Eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for det ærlige svar! :5up: (har selv min tvivl omkring Mios "laminerede papir" :hmm:)

Og det er da helt ok at være fræk, så længe man ikke er ond! :mrgreen:

 

Og som du nævner, så er det vigtigste jo også at jeg er glad for Mio og at han er sund og rask (så vidt det er muligt at vide), nogle gange lidt for frisk :blink:

 

Det var også derfor vi for et år siden valgte ikke at købe en DKK hund. Ja, der er større garanti ved DKK osv, men Mio har vist sig at være en fantastisk hund til den halve pris (ikke fordi jeg er nærrig, men det betyder altså noget om man skal af med 8-9000 eller 4-5000kr når man er på SU :().

Og her er jeg STOOOR modstander af DKKs holdning til, at hvis man ikke kan betale købssummen, så har man ikke råd til at have hund - sikke noget vås! :roll: Små udgifter løbende er mere overskuelige end store udbetalinger, og de penge man "sparrer" på købet kan man med fordel bruge på forsikring/træning/kvalitetsfoder/guf/legetøj osv., som man alligevel skal investere i!

 

Bare min "frække" holdning! :mrgreen:

 

 

Min frække holdning er at man sagtens kan købe en DKK hund på SU, det er et spørgsmål om vilje og sætte tæring efter næring.

 

3 af mine er købt mens jeg studerede ;-).

 

-og undskyld jeg lige blandede mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min frække holdning er at man sagtens kan købe en DKK hund på SU, det er et spørgsmål om vilje og sætte tæring efter næring.

 

3 af mine er købt mens jeg studerede ;-).

 

-og undskyld jeg lige blandede mig.

 

Amen! :mrgreen: Har selv to SU hunde til hhv. 14k og 12k - og det har i allerhøjeste grad været den "mindste udgift"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Amen! :mrgreen: Har selv to SU hunde til hhv. 14k og 12k - og det har i allerhøjeste grad været den "mindste udgift"..

 

Præcis :-D

Pero har SKK-tavle og kostede 12.000 sek. og det er da også efterhånden en brøkdel af, hvad jeg har brugt på ham :mrgreen:

 

- og jeg er også studerende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Min frække holdning er at man sagtens kan købe en DKK hund på SU, det er et spørgsmål om vilje og sætte tæring efter næring.

 

3 af mine er købt mens jeg studerede ;-).

 

-og undskyld jeg lige blandede mig.

 

Det kan man da sikkert også :-D Nu kender jeg ikke til de forhold du havde da du var på SU, men det ville tage mig flere år at sparre op til de 8-9000kr, og det var altså lige i overkanten at vente så længe. Her er DKKs holdning jo sikkert, at jeg skulle vente med at få en hund, men igen er jeg uenig og er glad for jeg købte Mio da jeg gjorde! :blink:

 

Det beløb jeg har, at leve for hver md efter faste udgifter og mad, giver altså ikke det store overskud til at spare op - hvilket min bankrådgiver også er enig med mig i! :(

(Og nej, jeg går ikke i designertøj, ejer ingen fladskærmstv og jeg går ikke i byen hver weekend :mrgreen:)

 

Så Ja, jeg kunne have levet af ketchup og pasta (Pedegree) i år og fået en fin DKK hund, men nu valgte jeg at leve af rigtig mad, og købe en fantastisk hund efter et halvt år :klap2:

(Ved godt, at vi sikkert aldrig bliver enige, men det er da fint med en lille diskussion :5up:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også derfor vi for et år siden valgte ikke at købe en DKK hund. Ja, der er større garanti ved DKK osv, men Mio har vist sig at være en fantastisk hund til den halve pris (ikke fordi jeg er nærrig, men det betyder altså noget om man skal af med 8-9000 eller 4-5000kr når man er på SU :().

Og her er jeg STOOOR modstander af DKKs holdning til, at hvis man ikke kan betale købssummen, så har man ikke råd til at have hund - sikke noget vås! :roll: Små udgifter løbende er mere overskuelige end store udbetalinger, og de penge man "sparrer" på købet kan man med fordel bruge på forsikring/træning/kvalitetsfoder/guf/legetøj osv., som man alligevel skal investere i!

 

Bare min "frække" holdning! :mrgreen:

 

Jeg er lige så "fræk" som dig - vil hellere ikke betale prisen for en DKK tavle, som jeg synes er groft overvurderet. Men det kan ikke betale sig at diskutere.

 

Hvis du vil undersøge om din hunds tavle er ægte, så er der vel ikke andet at gøre end at henvende dig til DHL. Du kan evt. sende dem en kopi af tavlen og spørge om det er noget de kan bekræfte. Måske er det også nok at kende opdrætter og evt. nummer eller hvad de har nu har på tavlen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Amen! :mrgreen: Har selv to SU hunde til hhv. 14k og 12k - og det har i allerhøjeste grad været den "mindste udgift"..

 

Jeg forstår seriøst ikke hvordan det kan lade sig gøre på SU?! :confused:

Kan du hjælpe mig til at forstå? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg forstår seriøst ikke hvordan det kan lade sig gøre på SU?! :confused:

Kan du hjælpe mig til at forstå? :mrgreen:

 

Mine hunde har ikke helt så stor en købspris som andre, men har kostet ca. 7.000 i snit. Jeg fik råd til dem ved at spare op. Feriepenge, overskydende skat og andet i den retning, røg direkte på hundekontoen. Samtidig har jeg endda haft råd til at gå på udstillinger og til hundetræning. Dyrlægeregninger, hd-fotografering og alle de andre ting, der er dukket op i forbindelse med hundehold. Samtidig med at jeg har boet i lejlighed i København.

 

Hvordan det kunne lade sig gøre, ved jeg ikke. Måske var jeg bare utrolig stålsat? Og så havde jeg da også SU-lån. Som jeg jo så gladeligt betaler af på nu.

 

Nu er det naturligvis ikke diskussionen, men eftersom det dukkede op, kommenterer jeg alligevel. Det virker til, at være en udpræget misforståelse, at en DKK hund er dyr, fordi den har DKK tavlen. At det er tavlen i sig selv, der gør den dyr. Det er nu ikke tilfældet, eftersom selve tavlen koster ca. 500 kr. Hvad der gør hunden dyr, er de undersøgelser og andet der ligger til grund for parringen og lignende. Jeg syntes absolut, at jeg får noget for pengene ved en DKK hund.

 

En springer spaniel registreret i DJR går snildt væk for flere penge, end en DKK hund gør. Jeg har for nyligt hørt priser på 20.000 for en hvalp (ja, stamtavlen var sikkert fin), og det er uden forældredyr er testet for HD eller øjenlidelser. Vel vidende at man har problemerne i denne population også. Ligesom den nævnte DDH cocker. Her mener jeg vitterligt ikke, at man får noget for sine 6.000 - i forhold til hvad man får ekstra for blot 2.000 hos en DKK opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

 

Den mener jeg så ikke er forkert. Og her tænker jeg ikke, at det nødvendigvis skal henføres til prisen på en DKK hund. Men hvis man kun lige kan købe bilen, hvordan skal man så kunne fylde benzin på den, få den synet og repareret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Den mener jeg så ikke er forkert. Og her tænker jeg ikke, at det nødvendigvis skal henføres til prisen på en DKK hund. Men hvis man kun lige kan købe bilen, hvordan skal man så kunne fylde benzin på den, få den synet og repareret?

 

Jeg ser det fra en lidt anden vinkel: Hvordan skal man få råd til at køre i bilen, hvis den har kostet alle ens penge?! :mrgreen:

Så hellere købe en lidt billigere bil, så man har råd til benzin osv.

 

Jeg skal lige fremhæve, at jeg selvfølgelig ikke mener en "dårligere" bil med billigere! :!: Man skal ikke købe en syg hund, eller en hund hvor man kan forvente den bliver syg, bare fordi den er billig! Det synes jeg er vigtigt at skelne mellem. Det er jo netop det med hundehandlere osv, som er en helt anden diskussion.

 

Jeg synes jeg havde "sikkerhed" nok i at opdrætter havde både mor, mormor og morfar gående hjemme hos sig, at far var DKK hund. Men det ved jeg selvfølgelig godt ikke er nogen 100% garanti på sigt, men er der noget der er det? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Mine hunde har ikke helt så stor en købspris som andre, men har kostet ca. 7.000 i snit. Jeg fik råd til dem ved at spare op. Feriepenge, overskydende skat og andet i den retning, røg direkte på hundekontoen. Samtidig har jeg endda haft råd til at gå på udstillinger og til hundetræning. Dyrlægeregninger, hd-fotografering og alle de andre ting, der er dukket op i forbindelse med hundehold. Samtidig med at jeg har boet i lejlighed i København.

 

Hvordan det kunne lade sig gøre, ved jeg ikke. Måske var jeg bare utrolig stålsat? Og så havde jeg da også SU-lån. Som jeg jo så gladeligt betaler af på nu.

 

Nu er det naturligvis ikke diskussionen, men eftersom det dukkede op, kommenterer jeg alligevel. Det virker til, at være en udpræget misforståelse, at en DKK hund er dyr, fordi den har DKK tavlen. At det er tavlen i sig selv, der gør den dyr. Det er nu ikke tilfældet, eftersom selve tavlen koster ca. 500 kr. Hvad der gør hunden dyr, er de undersøgelser og andet der ligger til grund for parringen og lignende. Jeg syntes absolut, at jeg får noget for pengene ved en DKK hund.

 

En springer spaniel registreret i DJR går snildt væk for flere penge, end en DKK hund gør. Jeg har for nyligt hørt priser på 20.000 for en hvalp (ja, stamtavlen var sikkert fin), og det er uden forældredyr er testet for HD eller øjenlidelser. Vel vidende at man har problemerne i denne population også. Ligesom den nævnte DDH cocker. Her mener jeg vitterligt ikke, at man får noget for sine 6.000 - i forhold til hvad man får ekstra for blot 2.000 hos en DKK opdrætter.

 

Jeg er desværre opdraget med at Lån kun er til Bolig og i tilfælde af nødvendighed også bil - så det er selvfølgelig en forhindring for mig :roll:

Til gengæld har jeg så mulighed for at få hjælp, hvis der skulle ske noget som Mios sygeforsikring ikke dækker (7-9-13)!

 

Jeg har absolut ingen ide om hvad det koster at være DKK opdrætter, men jeg er klar over at der stilles krav som gør det mere omkostningsfuldt end "at låne naboens hund". :mrgreen:

Jeg kan godt følge dig i dit eksempel, der er forskel på at ville "sparre" lidt penge og på at vælge en billigere hund. (Mios mor er jo fx ikke en dårligere hund, fordi hendes ejer ikke har brugt tusinder på at gå rundt på udstillinger med hende) - og det med de 20k uden HD tjek.. :skraek: Hjælp det er mange penge :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg kan godt følge dig i dit eksempel, der er forskel på at ville "sparre" lidt penge og på at vælge en billigere hund. (Mios mor er jo fx ikke en dårligere hund, fordi hendes ejer ikke har brugt tusinder på at gå rundt på udstillinger med hende) - og det med de 20k uden HD tjek.. :skraek: Hjælp det er mange penge :blink:

 

Jeg tror ikke jeg forstår den forskel du nævner noget om? Kan jeg få dig til at uddybe?

 

Mios mor er absolut ikke en dårligere hund, fordi hun ikke har været på udstilling. MEN hun kan være en dårligere (avls)hund, hvis hun ikke er blevet tjekket for racespecifikke lidelser. Noget som hvalpekøberne kan komme til at få rod med. Kan - ikke vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her er jeg STOOOR modstander af DKKs holdning til, at hvis man ikke kan betale købssummen, så har man ikke råd til at have hund - sikke noget vås! :roll:

 

Øhm... Det er ikke DKK's holdning.

 

Prisen er styret af udbud og efterspørgsel, og ser man på nogle af de allermest populære racer, som jo burde være de dyreste af netop denne årsag, så forholder det sig sådan at de ikke er steget nævneværdigt i pris i en evighed.

En lab koster således stadig 6000 kroner, en golden omkring 7000, en korthår elelr ruhår omkring 4000-5000 kroner. (Ok. Korthår og ruhår er næppe en populær race, men labben er!)

 

Og så skal man altså huske hvad det er man reelt betaler for. Ét er helt sikkert, for halv pris, kan man ikke lave et kuld labber der på nogen måde kan have anerne og forarbejdet i orden.

 

Det kan man da sikkert også :-D Nu kender jeg ikke til de forhold du havde da du var på SU, men det ville tage mig flere år at sparre op til de 8-9000kr, og det var altså lige i overkanten at vente så længe. Her er DKKs holdning jo sikkert, at jeg skulle vente med at få en hund, men igen er jeg uenig og er glad for jeg købte Mio da jeg gjorde! :blink:

Ja... ?? SÅ tager det bare de år. Og hvad har DKK med dét at gøre? Det forstår jeg stadig ikke helt :blink:

 

 

Uanset, så får man den sikkerhed for ægthed og indhold man betaler for. Ved DKK er sikerheden og ægtheden garanteret ved noget så simpelt som at hvis der rejses tvivl om tavlens indhold, så er det opdrætters pligt at bevise at indholdet stemmer overens med virkeligheden. Det betyder DNA prøver.

For Schäfere er DNA endda et krav i forbindelse med avl.

 

Ydermere har man Hundeweb, som er et formidabelt værktøj, selvom dette koster et medlemskab af DKK at bruge nu.

 

Hunden er chippet og registreret ved overtagelse.

 

Og slutteligt så er der prøver, træning og andre tilbud du kun kan få fingre i, ikraft af en DKK-stamtavle på kræet.

 

Nåh ja. Og så vil jeg da påpege at DKK ikke er dyrere end andre klubber, eller for den sags skyld tavleløse kræ. Efter hvad jeg har fundet ud af efterhånden, så har DKK hunde aldrig nogensinde været dyrere end andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg er desværre opdraget med at Lån kun er til Bolig og i tilfælde af nødvendighed også bil - så det er selvfølgelig en forhindring for mig :roll:

Til gengæld har jeg så mulighed for at få hjælp, hvis der skulle ske noget som Mios sygeforsikring ikke dækker (7-9-13)!

 

Det er absolut også en fin holdning. Jeg har nu heller aldrig lånt til forbrug, men lånt via SU til bolig. Hvilket har svaret til prisen på et kollegieværelse, som ikke kommer billigt her i byen... Desværre. Men så havde jeg sikkert heller ikke måtte have hund.

 

Ingen fladskærm og intet overmådigt forbrug. Men penge til transport til studie, bøger og nødvendige studierejser. Nu har jeg boet hjemmefra siden jeg var 16, og har ikke haft nogen til at dække mig ind, når og hvis der var eller er brug for hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Øhm... Det er ikke DKK's holdning.

Hvis man låner deres "før du køber hund"-dvd er det, Jo :blink:

 

Prisen er styret af udbud og efterspørgsel, og ser man på nogle af de allermest populære racer, som jo burde være de dyreste af netop denne årsag, så forholder det sig sådan at de ikke er steget nævneværdigt i pris i en evighed.

En lab koster således stadig 6000 kroner, en golden omkring 7000, en korthår elelr ruhår omkring 4000-5000 kroner. (Ok. Korthår og ruhår er næppe en populær race, men labben er!)

 

Og så skal man altså huske hvad det er man reelt betaler for. Ét er helt sikkert, for halv pris, kan man ikke lave et kuld labber der på nogen måde kan have anerne og forarbejdet i orden.

 

 

Ja... ?? SÅ tager det bare de år. Og hvad har DKK med dét at gøre? Det forstår jeg stadig ikke helt :blink:

 

Jeg skriver jo netop at NEJ det tager ikke "bare de år det tager" - jeg forstår ikke hvorfor man ikke må købe en hund når det passer ind i ens hverdag? Det er jo ikke et impulskøb, men noget der har været planlagt over et halvt år? Og det er da langt bedre for hunden, at man har det der skal til for at den får det godt, end om man har råd til at betale en høj pris for den! (Det er jo ikke en hund af ukendt oprindelse jeg har købt! :-D)

 

Jeg har haft ubeskrivelig stor glæde af Mio i de sidste 11mdr, og jeg er overbevist om at det er nogenlunde gengældt. Hvorfor skulle jeg have undværet ham i al den tid, for at kunne spare op til en "DKK" hund?

Det har det med DKK at gøre, at det som regl er folk fra DKK der synes dette :blink: Og det er som nævnt den DVD jeg har det fra - eller en folder eller noget, ved bare jeg har læst det i noget DKK materiale.

 

De synes også det er en dårlig ide, at få en hund hvis man er et ungt par uden børn?!?! Det er da diskriminering så det vil noget, og bl.a. derfor jeg ikke bryder mig om særlig meget om DKK, selvom de sikkert "mener det godt". :roll:

 

--------------------

 

Hvad angår DKKs tilbud, så er jeg nu rigtig glad for mine tilbud, hvor jeg er omgivet af ikke-diskriminerende mennesker :mrgreen: Og ikke kommer sidst i køen til overpriser fordi Mio "ikke har DKK-tavle" :roll:

 

--------------------

 

Undskyld hvis jeg svarer lidt rodet, men jeg kan snart ikke følge med længere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Nu har jeg boet hjemmefra siden jeg var 16, og har ikke haft nogen til at dække mig ind, når og hvis der var eller er brug for hjælp.

 

:5up: for det - det er ret flot klaret! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
De synes også det er en dårlig ide, at få en hund hvis man er et ungt par uden børn?!?! Det er da diskriminering så det vil noget, og bl.a. derfor jeg ikke bryder mig om særlig meget om DKK, selvom de sikkert "mener det godt". :roll:

--------------------

Hvad angår DKKs tilbud, så er jeg nu rigtig glad for mine tilbud, hvor jeg er omgivet af ikke-diskriminerende mennesker :mrgreen: Og ikke kommer sidst i køen til overpriser fordi Mio "ikke har DKK-tavle" :roll:

 

Dét har jeg nu aldrig set nogen steder, at det skulle være deres holdning. Ligesom jeg heller ikke mener den omkring at have råd til en hund, var at have råd til en DKK hund. Men jeg kan tage fejl. Vil bare så gerne have "beviser". Må prøve at se deres "Før du køber hund" materiale.

 

I forhold til det med diskriminering, forstår jeg ikke hvad du mener. Hvor bliver du diskrimineret henne? Og hvordan? Hvilke overpriser og hvorfor de rullende øjne? Hvem er de tiltænkt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo et gadekryds - uden nogen form for tavle - jeg føler nu aldrig jeg er blevet diskrimeret eller sat bagerst i køen el. lign :confused: jeg har gået på hold hos DKK og DCH på lige fod med alle andre - på intet tidspunkt er det blevet nævnt at min hund ikke var en DKK-hund...

 

Vi fik alle buddet om ringtræning - det synes jeg så ikke var så aktuelt :lol:;-)

 

Men min næste hund bliver nu alligevel en DKK hund, dette skyldes at jeg synes udstilling og avl kunne være rigtigt spændende :-D

 

Nu har jeg faktisk ikke set DKK's "Før du køber hund", så jeg ved ikke hvad de siger og hvordan de siger det... men jeg synes egentlig at den med unge par uden børn er en ok ting at nævne... da rigtigt mange hunde omplaceres grundet familieforøgelser... eller ender med triste passive liv, når familielivet overtager tiden fra hunden...

 

Derudover er det jo ofte sådan at folk i starten af tyverne, uden børn, som oftere har et mere rodløst liv end ældre personer... skiftende bolig, jobs, forhold osv. som kan ende med at gå udover hunden...

 

ikke dermed sagt, at ingen unge mennesker kan eller bør have hunde, men jeg vil absolut tro, at lavede man statestik på omplaceringshunde, så ville langt de fleste komme fra mennesker under 25...

 

bare mit bud på hvorfor det evt. nævnes i materialet, men det er baseret på ren gætværk og min personlige ideer om hvordan verden hænger sammen ;-) og sikkert meget fordomsfyldt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg har forresten et spørgsmål, som jeg håber er ok at stille. Er nysgerrig på hvorfor man vælger at købe hund stambogsført i DHL, DDH eller lignende hvis man ikke er så interesseret i at købe hund med stambog?

 

At købe uden stambog kan jeg sådan set godt forstå, for her betaler man absolut ikke for nogen papirer. Måske for nogle forskellige tjek på forældredyr, men derudover ikke meget andet end kost. Syntes i hvert fald ikke det er ualmindeligt, at jeg ser hunde uden stambog (både "ægte uden papirer" og rene blandinger) til omkring 2-3.000 kr. Mens jeg ser DDH, DHL og DRU til 5-6.000. Stadig uden diverse tjek.

 

Så altså: hvorfor købe i mindre stambogsførende organisation fremfor helt uden? Måske mest henvendt til TS, som har hund fra DHL. Var det tavle spørgsmålet der afgjorde det, eller var det fordi kuldet lød godt eller andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal jo lige huske en vigtig ting, det er ikke stambogen som koster pengene (den koster kr. 280,00 i DKK); men det arbejde opdrætterne ligger i sine hvalpe.

 

Som DKWeichert skriver styres prisen af udbud og efterspørgsel og der er sandelig andre end DKK stambogsførte hunde som koster penge.

 

Når man køber hund handler det i bund og grund om ens tillid til opdrætteren og man får som regel det man betaler for.

Man kan købe dårlige som gode hunde indenfor alle regestreringssystemer. Nogle er bare nemmere at kontrollere end andre !

 

Jeg har i mange år haft DKK registrede hunde, idag har jeg også en DJR registreret hund, alene fordi man i DKK regi ikke "producerer den type hund" jeg ønsker; men hunden blev ikke billigere af den grund, fordi den opdrætter jeg valgte at købe hos, bruger megen tid og mange penge på sit opdræt og dermed indfriede mine krav til min kommende hund.

 

Og så synes jeg i øvrigt du skal være glad for din golden uanset om stamtavlen er ægte eller ej. Hvis hunden er sund og rask og du er glad for ham, så betyder stambogen jo ingenting !

 

Venlig hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Lidt "beviser" - der er sikkert meget der er en "tolkningssag". :-D

 

Taget fra DKKs hjemmside:

"Men her bør man huske på, at hvalpens anskaffelsespris - hvad enten det er en blandingshund eller racehund - er ganske ubetydelig, set i forhold til, hvad det koster at have hunden i de næste 12 - 14 år!"

Omtales 5:30 og 9:20 i videoen "Skal du have hund".

 

Ja, det er da logisk regning! Men for det første så skulle jeg gerne få et meget større rådighedsbeløb med tiden, og for det andet, så er de tusinde om året langt lettere at skaffe end et stort engangsbeløb. Så her jeg klart stadigvæk uenig!

 

Taget fra DKKs hjemmside:

"Vælger man en racehund, skal man også sørge for, at hvalpen har en stambog fra Dansk Kennel Klub. Desværre sælges der mange racehunde uden stambog eller med mere eller mindre "hjemmelavede" stambøger - typisk til en lavere pris end tilsvarende DKK-hvalpe. Man skal ikke lade sig friste af den slags tilbud. Selv om man måske i øjeblikket synes, at det kan være lige meget med stambogen, så fortryder mange hundeejere senere hen, at de købte en hvalp uden DKK-stambog."

Ok, det ved jeg ikke, men jeg har i hvert fald ikke fortrudt noget mht Mio. Og hvorfor skal hunden have bog fra DKK, udover at "man fortryder"? :confused:

 

Generelt er "Skal du have hund" en rigtig fin video, der er god til at belyse de mange problemer man møder som kommende hundeejer. Og måske kan den få folk, der har et naivt syn på hunde til, at tænke sig om en ekstra gang inden et evt. køb. :5up:

 

I videoen 7:26 omtales det omkring unge og anskaffelse af hund før børn. Også her er jeg klart uenig. :neutral: Min hund er ikke et "prøvebarn", og derfor synes jeg det er langt mere praktisk, at få hvalpe-perioden overstået inden en evt. baby kommer ind i familien.

Det er måske, som Amocca også påpeger, fint nok at fortælle unge, at det er krævende at have en hund, men man kunne så godt lige gøre noget ud af at sige, at det altså er ok at unge anskaffer sig en hund (med mindre de ikke synes det altså - og så er jeg uenig igen!).

 

Mht at "komme bagerst i køen" (det jeg :roll: ad), så er jeg nok kommet til at blande DRK og DKK sammen! :oops: Sorry for det, jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om DKK på dette område, men jeg er overbevist om, at de helst ser man har deres stambog ud fra: "Vælger man en racehund, skal man også sørge for, at hvalpen har en stambog fra Dansk Kennel Klub" - Jeg forstår det som, at de "ikke ser" nogle andre gyldige stambøger her i Danmark"?! :confused:

 

Jeg har desværre dårlig erfaring med DCH, der jo ellers "tilbyder almindelig begynder- og lydighedstræning af alle hunde" - underforstået uden bog, men det er en helt anden historie, som bare vil forvirre mere i denne allerede forvirrende diskussion! :mrgreen:

 

----------------

 

Ang. vores valg af kuld: Det er en laaang historie, men meget kort:

 

(Først mange måneders forarbejde osv.)

Efter at have besøgt en super flink DKK kennel som havde de dejligste hunde (ikke hvalpe), måtte vi takke nej, da selve købet var alt for mange penge for os. :(

Vi gik fra tanken om køb forløbig, men så faldt jeg en dag over en annonce, der var som "meant to be" (uden at være "for god til at være sand" :mrgreen:)

Det var en familie, der skrev, at hvis man havde lyst til, at følge hvalpen fra dens fødsel, så var deres tæve med hvalpe. De skrev en længere annonce, og efter kontakt med dem var vi overbevist om at det var helt perfekt for os!

Dengang vidste jeg ikke, at der var så stor forskel på DHL og DKK, og jeg tænkte derfor at en DHL tavle var bedre end ingen tavle. Det er måske ikke sådan det er, men det var da helt klart ikke med til at trække ned hos os! Så nej, vi havde den holdning at en stambog ikke var vigtig, (bl.a. fordi jeg bestemt ikke har "person" til at skulle udstille en hund :skraek:) men at det heller ikke gjorde noget at der var en med. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt "beviser" - der er sikkert meget der er en "tolkningssag". :-D

Ja. Det er en tolkningssag, for jeg tolker det noget anderledes end du gør.

 

Jeg forstår det som, at de "ikke ser" nogle andre gyldige stambøger her i Danmark"?! :confused:

Det gør de heller ikke. Og ganske forståeligt iøvrigt.

 

Jeg har desværre dårlig erfaring med DCH, der jo ellers "tilbyder almindelig begynder- og lydighedstræning af alle hunde" - underforstået uden bog, men det er en helt anden historie, som bare vil forvirre mere i denne allerede forvirrende diskussion! :mrgreen:

Øhmmm... okay???

 

 

 

 

Hvad filan har DCH nu med dét her at gøre?

 

 

 

 

Så nej, vi havde den holdning at en stambog ikke var vigtig, (bl.a. fordi jeg bestemt ikke har "person" til at skulle udstille en hund :skraek:) men at det heller ikke gjorde noget at der var en med.

Ja hvad du vælger at bruge en stamtavle til, er jo helt din egen sag.

Men en stamtavle er et knaldgodt arbejdsredskab at vælge hund og/eller kuld udfra.

Det kan ikke stå alene, og er ikke mere værd end det arbejde man selv lægger i den.

Og så er stamtavle ikke ensbetydende med udstilling. Så langt fra. (hold kæft hvor er jeg træt af dén idé :lol:)

 

 

Og så savner jeg stadig at få forklaret lige præcis hvor det er DKK mener at man ikke har råd til at have hund, hvis ikke man har råd til købesummen.

 

Har man ikke råd til købesummen, har man jo netop ikke..... hvad var det nu..... råd!? Og så er det jo lidt ligegyldigt resten.

 

Og slutteligt mangler jeg stadig at få at vide hvilke overpriser det er du konstant snakker om.

 

F.eks. i dén her noget fordomsbaserede/fordømmende ytring

Hvad angår DKKs tilbud, så er jeg nu rigtig glad for mine tilbud, hvor jeg er omgivet af ikke-diskriminerende mennesker :mrgreen: Og ikke kommer sidst i køen til overpriser fordi Mio "ikke har DKK-tavle" :roll:

 

DHL.... Hvilke tilbud har de at byde på?

Ikke diskriminerende mennesker?

Sidst i køen?

Overpriser?

 

Forklaring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...