Hop til indhold

Forskel på sky og reserveret


Amocca
 Share

Recommended Posts

En anden hundeejer sagde til mig den anden dag (om Karla): "Det er en ska hun er blevet så sky, hun var så glad for alle mennesker da hun var hvalp"...

 

Jeg svarede, at hun ikke var sky, hun var reserveret. Hun vil selv vælge hvem hun vil snakke med, og det synes jeg egentlig er ok. Nå ja, og så dukker hun altså udenom når fremmede mennesker insisterer på at klappe hende oven i hovedet... men det er også ok i min verden...

 

Damen mente så at sky og reserveret var det samme...

 

det synes jeg altså ikke... Og jeg snes absolut ikke hun er en sky hund. Men det er korrekt at hun ikke er en: "Du er sikkert min nye bedste ven" overfor alle mennesker...

 

Hvad siger i? Er det bare mig der mener, at der er stor forskel på at være sky og være reserveret...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Jeg mener også der er stor forskel på at være sky og reserveret. Sådan lidt firkantet tror jeg ville sætte det op sådan, at skyhed skyldes angst mens det at være reserveret skyldes selvsikkerhed og "overlegenhed".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener også der er stor forskel på at være sky og reserveret. Sådan lidt firkantet tror jeg ville sætte det op sådan, at skyhed skyldes angst mens det at være reserveret skyldes selvsikkerhed og "overlegenhed".

 

Jeg synes måske ikke hun kan karakteriseres som en super selvsikker / overlegen hund... men hun virker nu ikke bange for folk - bare ikke nødvendigvis interesseret i at blive klappet af den første bedste tilfældige fremmed....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg synes måske ikke hun kan karakteriseres som en super selvsikker / overlegen hund... men hun virker nu ikke bange for folk - bare ikke nødvendigvis interesseret i at blive klappet af den første bedste tilfældige fremmed....

 

Min tanke bag ordet "overlegen" er blot, at hunden ikke er "billigt til salg". I modsætning til min den ældste især, der er til salg for en godbid. Men hun gider heller ikke klappes på hovedet (for så kan hun ikke se hvor godbidden eventuelt kunne gemme sig).

 

Hvis hunden er sky tænker jeg den er angst og i sine følelsers vold. Er den reserveret er den ikke angst eller usikker, men vælger selv til eller fra. Bær over med mig, det er sent og ferie...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem jeg købte Leroy af, sagde at han var "reserveret". Det mærkede jeg ikke så meget til da jeg var ude hos dem, men jeg fandt senere ud af at han havde et problem med mænd - og der vil jeg altså sige at han var sky snarere end reserveret.

 

Jeg er meget enig i mk101s definitioner. Sky er at være bange - dog uden at være direkte panikslagen, medens reserveret kan have andre grunde.

Jeg har f.eks. mødt en Boerboel, der var reserveret - men bestemt ikke bange! Det var mere som "hvad rager det mig at du gerne vil hilse!?" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke sky og reserveret er det samme.

 

Sky er for mig, at hunden trækker sig i forhold til fremmede f.eks. en udstillingsdommer. Hunden vil ikke have en fremmed til at røre den, taler med den osv og forsøger at trække sig ud af situationen.

 

Reserveret er derimod en hund, der ikke bare elsker alle fra første øjeblik. Den vælger selv, hvem den kan lide og hvem den ikke kan lide. Dem, den holder af er den pot og pande med. Dem, den ikke kan lide, ignorere den.

 

Jeg opfatter det som noget meget racebestemt. De to første hunde vi har haft har været sådan nogle "Jubi, et menneske, en hund, en what ever. Jeg må straks hen og hilse på dem og så skal vi lege !!!" (lab-blandinger). Bassen (Berner Sennen) svæver over den slags. Han er totalt selektiv i sin omgang med andre end os. Han er reserveret.

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen: Tak, jamen så er vi jo alle enige... Der er stor forskel på at være sky og at være reserveret...

 

Karla er for det meste reserveret - lige bortset fra med børn :???: der er hun sky, selvom det bliver bedre og bedre (7-9-13 :x: )...

 

Dem hun kender og holder af er hun "all in your face" med, total snave-hund, der kysser og slikker og sidder på skødet. Dem hun kender, men ikke er ligeså glad for, får en venlig hilsen og logren og får lov at klappe... Fremmede får enten den kolde skulder, eller hvis de evt. dufter meget spændende (eller har en rar hund) får de også en venlig hilsen...

 

Og det er jo rigtigt nok, som Petrine siger: hvis bare jeg er tilfreds, så er det jo egentlig skide lige meget hvad resten af befolkningen mener ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig med jer andre. :-) Tyson er også reserveret, men ikke sky. Faktisk lyder han meget som din beskrivelse af Karla (han reagerer dog på børn, der kontakter ham, ved at gø i stedet for at trække sig).

 

Men jeg har oplevet flere, der har sat lighedstegn mellem sky og reserveret. Jeg siger nogle gange til folk, at han er reserveret, når de med det samme prøver at begynde at nusse med ham og klappe ham på hovedet. Når de så har set ham tulle rundt et stykke tid uden at vise tegn på at være bange (hvilket han jo ikke er), siger de til mig i et lidt bebrejdende tonefald: "Han er da ikke sky". Næh, det har jeg sådan set heller aldrig påstået. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen: Tak, jamen så er vi jo alle enige... Der er stor forskel på at være sky og at være reserveret...

 

Karla er for det meste reserveret - lige bortset fra med børn :???: der er hun sky, selvom det bliver bedre og bedre (7-9-13 :x: )...

 

Dem hun kender og holder af er hun "all in your face" med, total snave-hund, der kysser og slikker og sidder på skødet. Dem hun kender, men ikke er ligeså glad for, får en venlig hilsen og logren og får lov at klappe... Fremmede får enten den kolde skulder, eller hvis de evt. dufter meget spændende (eller har en rar hund) får de også en venlig hilsen...

 

Og det er jo rigtigt nok, som Petrine siger: hvis bare jeg er tilfreds, så er det jo egentlig skide lige meget hvad resten af befolkningen mener ;-)

 

Jeg er også enig.. også hvis man tænker på sky/ reserveret som person. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jodie synes jeg tydeligt viser forskel på at være sky og reserveret.

 

Hun er sky, når hun møder små piger på 5-6 år, som er frembusende. (dette pga. en dårlig oplevelse). Det viser hun ved at bakke væk, dukke hovedet og have lav haleføring.

 

Hun er reserveret når hun ikke gider snakke med andre mennesker eller hunde. Så kigger hun den anden vej. Har høj haleføring og højt løftet hovede. insisterer den anden på kontakt, så går Jodie bagved mig og kigger igen ligegyldigt en anden vej.

 

Så jeg synes også der er tydlig forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst NovaMedova

Jeg vil bestemt også mene der er forskel. Min hund kan være sky over for nogle mennesker, hvor hun viser tydelige tegn på ubehag over de prøver at nærme sig hende, andre gange er hun bare reserveret og gider ikke snakke med folk. Men der er det tydeligt at hun bare ikke gider dem, og at hun ikke er nervøs over for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det i hundens verden heller ikke ret høfligt af damen at klappe hunden oven på hovedet. Der kan vist de fleste hunde finde på at sende en masse dæmpende signaler fordi det ikke er rart..

 

Min hund er sky overfor mange fremmede pga dårlige oplevelser før jeg fik hende, da hun var 1½ år. Det er "at være bange" (groft sagt). Ved reserveret, vælger hunden bare nogen fra..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det i hundens verden heller ikke ret høfligt af damen at klappe hunden oven på hovedet. Der kan vist de fleste hunde finde på at sende en masse dæmpende signaler fordi det ikke er rart..

 

Min hund er sky overfor mange fremmede pga dårlige oplevelser før jeg fik hende, da hun var 1½ år. Det er "at være bange" (groft sagt). Ved reserveret, vælger hunden bare nogen fra..

 

Det er sandelig ikke BARE. Jeg KENDER ikke, men KENDTE en familie, der blev meget fortørnede på vores mærkelige hund, fordi han ikke kunne lide dem og forsvandt langt væk, når de kom :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med jer andre, at sky og reserveret ikke er det samme.

 

Andersen vores gamle hund, han var reserveret grænsende til det overlegne, han gad kun snakke med de mennesker som han valgte til.

 

Der var en dame som vi ofte mødte på vores ture, hun var vild med Andersen. Hun kunne have lavet nok så mange krumspring, hvilket hun iøvrig også gjorde, Andersen gad hende ikke, tror egentlig han syntes hun var lidt dum.

 

Oskar og Victor derimod elsker alle mennesker. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med jer andre, at sky og reserveret ikke er det samme.

 

Andersen vores gamle hund, han var reserveret grænsende til det overlegne, han gad kun snakke med de mennesker som han valgte til.

 

Der var en dame som vi ofte mødte på vores ture, hun var vild med Andersen. Hun kunne have lavet nok så mange krumspring, hvilket hun iøvrig også gjorde, Andersen gad hende ikke, tror egentlig han syntes hun var lidt dum.

 

Oskar og Victor derimod elsker alle mennesker. :-D

 

hehe, jeg synes faktisk det virker som om at reserverede hunde trækker sig endnu længere væk, hvis de møder meget anmasende mennsker.. dem gider de bare slet ikke:lol: man får ligesom hurtigere kontakt med en reserveret (eller sky) hund ved at passe sig selv, være stille og rolig og lade hunden komme til sig:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, jeg synes faktisk det virker som om at reserverede hunde trækker sig endnu længere væk, hvis de møder meget anmasende mennsker.. dem gider de bare slet ikke:lol: man får ligesom hurtigere kontakt med en reserveret (eller sky) hund ved at passe sig selv, være stille og rolig og lade hunden komme til sig:5up:

 

Præcis og præcis hvad jeg forklarede den kære familie på forhånd, men de strøg ind af døren og overfaldt kræet og deres unge løb rundt om vovse og larmede op om og så var den fest forbi :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, jeg synes faktisk det virker som om at reserverede hunde trækker sig endnu længere væk, hvis de møder meget anmasende mennsker.. dem gider de bare slet ikke:lol: man får ligesom hurtigere kontakt med en reserveret (eller sky) hund ved at passe sig selv, være stille og rolig og lade hunden komme til sig:5up:

 

:5up:Vi kan ikke være mere enig. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe, jeg synes faktisk det virker som om at reserverede hunde trækker sig endnu længere væk, hvis de møder meget anmasende mennsker.. dem gider de bare slet ikke:lol: man får ligesom hurtigere kontakt med en reserveret (eller sky) hund ved at passe sig selv, være stille og rolig og lade hunden komme til sig:5up:

 

Karla er 100% enig - hun er slet ikke venner med anmasende mennesker - de kan rende hende noget så grusomt.... hun skal nok selv bestemme hvem hun vil snakke med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...