Hop til indhold

stambog ?


Gæst MHJ
 Share

Recommended Posts

Jeg er faldet for en lille shih tzu hvalp som er så smuk. problemet er at den har stambog i DRU, og jeg ville gerne have at den havde stambog i DDH ( den danske hundeforening ). Er der nogen der ved om det er mugligt at man kan lave om på stambogen eller er det simpelthen ikk mugligt ..:roll: håber i vil besvare mit spørgsmål takker på forhånd. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha nej - man kan som regel spore dårlige kenneler gennem DKK - DRU - DHH - DHL .. i takt med de bliver smidt ud..

 

Er det i den rækkefølge de "flygter", eller er DRU DHH og DHL "ens"? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eftersom DDH ikke skriver andet end følgende på deres hjemmeside "Overflytning fra anden forening eller kopibog 325 kr" må man gå ud fra, at det eneste det kræver at flytte sin hund er at smide penge efter en ny bog.

 

Og så er jeg altså også fryyyygtelig nysgerrig; hvorfor flytte hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror eeegentlig det er DRU - DHL og så DHH.. men er faktisk ikke sikker, ved du det Lone?

 

Mener det er den rækkefølge.. DRU er vidst den "bedste" af de dårligste, hvertfald eller min verden :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener det er den rækkefølge.. DRU er vidst den "bedste" af de dårligste, hvertfald eller min verden :roll:

 

Det mener jeg så ikke de er.

 

 

Hvilken der er bedst, afhænger vel af hvad man vil.

 

DKK har flest racespecifikke krav. For enkelte racer er der dog slet ingen krav, da det skønnes unødvendigt af specialklubben.

DKK er FCI klubben i DK.

DKK afholder Udstillinger, prøver, kurser, og træning.

DKK har hundeweb

 

 

DJR har næsten ingen krav i forbindelse med avl. HD fotos og lignende registreres heller ikke. Til gengæld er det ved DJR hvor du finder hundene der er avlet på deres brugsegenskaber. En hund der skal kasseres fordi den ikke kan holde til at blive brugt praktisk, vil ikke finde anvendelse i DJR helt pr. automatik.

DJR afholder prøver, kurser og træning

 

 

DRU har ganske vist HD foto som krav for alle hunde over et par og 40 cm. Og så er det vist dét.

DRU afholder udstillinger.

 

 

DDH, DHL osv.... Lidt krav hist og her. En enkelt af klubberne er medlem af fupFCI'en,

Udstillinger.

 

 

DDKC, CKCDK, CKC osv...

Så kan man vist ligesågodt lade være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke helt du kan sammenligne DJR med de andre. Mig bekendt stambogsfører de kun retriever og spaniels (men er ikke sikker), og ikke alle de andre racer. -jeg har ihvertfald til dato aldrig hørt om en shih tzu med DJR stambog.

 

-og bare for nysgerrighedens skyld, er der egentlig krav om præmiering i brugsprøve før du må avle på din hund i DJR?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke helt du kan sammenligne DJR med de andre. Mig bekendt stambogsfører de kun retriever og spaniels (men er ikke sikker), og ikke alle de andre racer. -jeg har ihvertfald til dato aldrig hørt om en shih tzu med DJR stambog.

 

-og bare for nysgerrighedens skyld, er der egentlig krav om præmiering i brugsprøve før du må avle på din hund i DJR?

 

Retrievere, spaniels, korthår, ruhår, div. terrier mfl.

Men jo. Kun jagthunderacer, og det endda ikke allesammen, men der kommer da nye til indimellem.

 

Ikke desto mindre mener jeg godt jeg kan sammenligne DJR med de andre, eftersom det er en stambogsførende klub, og eftersom mine sammenligninger går på hvad amn får af tilbud og muligheder i klubberne :blink:

 

http://djr.dcmurl.dk/formaal.html Om Formålet bag DJR. Endvidere er der de etiske regler. FOr regler specifikt om racer, se specialklubberne. Der er kun 2 specialklubber: Spaniels og retrievere, og de bestemmer reelt set hvad krav der er.

Men som udgangspunkt er der ikke egentlige krav. Kun en henstilling til at man som opdrætter gør sit bedste for at avle sunde stærke hunde, emd brugsegenskaberne i højsædet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mener jeg så ikke de er.

 

 

Hvilken der er bedst, afhænger vel af hvad man vil.

 

DKK har flest racespecifikke krav. For enkelte racer er der dog slet ingen krav, da det skønnes unødvendigt af specialklubben.

DKK er FCI klubben i DK.

DKK afholder Udstillinger, prøver, kurser, og træning.

DKK har hundeweb

 

 

DJR har næsten ingen krav i forbindelse med avl. HD fotos og lignende registreres heller ikke. Til gengæld er det ved DJR hvor du finder hundene der er avlet på deres brugsegenskaber. En hund der skal kasseres fordi den ikke kan holde til at blive brugt praktisk, vil ikke finde anvendelse i DJR helt pr. automatik.

DJR afholder prøver, kurser og træning

 

 

DRU har ganske vist HD foto som krav for alle hunde over et par og 40 cm. Og så er det vist dét.

DRU afholder udstillinger.

 

 

DDH, DHL osv.... Lidt krav hist og her. En enkelt af klubberne er medlem af fupFCI'en,

Udstillinger.

 

 

DDKC, CKCDK, CKC osv...

Så kan man vist ligesågodt lade være.

 

Den har jeg vist ikke hørt om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været der :blink:

 

Er ikke helt sikker på, at det logo er så langt fra det oprindelige, at det er lovligt at gøre brug af det. Men så vidt jeg ved og husker, er der nogen der har reageret på det, og gjort DKK/FCI opmærksomme på det. Tror bare ikke der er sket noget på den baggrund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har jeg vist ikke hørt om?

 

Der er 2 FCI'er nu.

 

FCI og F.C.I.

 

Federation cynologie internationale og Federation caninae internationale (hvis jeg har husket oversættelserne korrekt.)

 

Den falske er sidstnævnte. De benytter samme navn, ja endda samme logo, med bittesmå forskelle. Naturligvis har der været sager mod dette. De har bare ikke rettet det. Søg lidt på det :blink:

 

DHL er medlem af F.C.I. (som iøvrigt ikke er en skid værd. Giver sig selv, eftersom de tydeligvis lever højt på andres gode navn og rygte)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er 2 FCI'er nu.

 

FCI og F.C.I.

 

Federation cynologie internationale og Federation caninae internationale (hvis jeg har husket oversættelserne korrekt.)

 

Den falske er sidstnævnte. De benytter samme navn, ja endda samme logo, med bittesmå forskelle. Naturligvis har der været sager mod dette. De har bare ikke rettet det. Søg lidt på det :blink:

 

DHL er medlem af F.C.I. (som iøvrigt ikke er en skid værd. Giver sig selv, eftersom de tydeligvis lever højt på andres gode navn og rygte)

 

:shock: det er godt nok lidt langt ude... lidt som, "panasonic" og "prosonic", og så alligevel ikke.. :hmm:

Var faktisk sikker på FCI og F.C.I var det samme, men jeg har jo så heller ikke undersøgt det.

 

Men så blev man så meget klogere... :5up:

 

Forresten tror jeg DHL har strammet lidt op på dere avls-krav.. de nævner da både HD og AD.. http://www.dhl-hund.dk/avlsregler.htm

Men de er nok ikke super strenge med de regler, ved i hvert fald at Mios bog først kom nogle måneder efter vi havde fået ham hjem, fordi hans mor først blev HD-fotograferet efter fødslen.. men eftersom familien havde både mormor og morfar på 10år ved godt helbred boende hjemme, var vi ikke så nervøse på det punkt! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...