Hop til indhold

Foder som godbidder ved træning...


Aussiepower!
 Share

Recommended Posts

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Oooh ja - Magisk Skinke :mrgreen: Hvis du liiige lader dem ligge et par timer i en varm bil eller lomme, bliver de endnu bedre!

 

Bare spørg rundt omkring :mrgreen:

 

Dem bruger vi faktiks også tit... det sker helt af sig selv... Godbidsposen er belevt fyldt op med guf, brugt af, resten glemt til næste dag og nu er gufferen endu bedre, præcis ligesom rstemad egentlig:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg har faktisk været af den overbevisning, at foder sagtens kunne bruges som godbidder!

For det burde jo være rosen der udgjorde lykken...

Det har altid (virkelig, altid!) virket med min mors hunde, og dem jeg har hængt ud med i barndommen.

 

Det virker ikke en prut på Buddha, han virker som om det da er meget dejligt at jeg står på hovedet og siger dyyyygtiiii' - men hver 3-4. gang lugter han bare til godbidden... :confused: Han skal da spise den!

 

Om det så er fordi man skal forvente en periode, hvor hundens hang til frolic skal passere, ved jeg ikke. Det rækker min tålmodighed ikke til, jeg vil være den med de fede godbidder!

Og bevæbnet med frolic i lommen i dag, var det også en meget glad hvalp som efter lidt kyssen og krammen stod smilende med næsen nede i min lomme :mums:

 

Og pinligt nok, så gider de andre hunde i området egentlig heller ikke min sunde fuldkost-foder-godbidder....... men de er også hooked på frolic. Frolic med sukker i, vil jeg vædde på.

 

Så inden denne frolic-pose er tom, har jeg fundet mig nogle savlende lækre godbidder, og SÅ skal i se en flok hunde elske mig! :rolleyes:

Jeg vil nu helst finde nogle andre end frolic, for jeg har lidt en fornemmelse af, at det ikke er sådan meget bedre end whiskas eller pedigree...?

 

På den anden side, hvis resten af maden er skidesund og afbalanceret, mon så det egentlig gør sådan helt vildt meget?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LilleChanel
Nu er jeg efterhånden stødt på det nogle gange; det der med at bruge hundens tørfoder som godbidder til træning osv. Og tænker lidt om det bare er mig der er lidt for sær eller for godhjertet, for omend mine hunde generelt ikke er kræsne og jeg næsten med garanti godt kunne få dem til at arbejde for deres tørfoder, så syntes jeg altså bare at det må være uendeligt kedeligt for hunden -jeg tænker i hvert fald at jeg selv ville blive pænt skuffet hvis jeg var blevet lovet en belønning for et bestemt stykke arbejde og den jeg har arbejdet for så bare kommer og siger: "Det var flot Anne, her har du en halv, kogt kartofel"... ;-)

 

Jeg har aldrig brugt tørfoder som godbidder, ikke engang tørfoder af andre mærker end det hunden spiser til hverdag og jeg bruger heller aldrig "tørre kiks". Det mest "kedelige" jeg kan finde på at bruge, er Frolic, diverse frolic-ligende produkter og Oliver's Traningsbites, men jeg bruger dem kun som back-up og tager som regel hvad jeg lige har i køleskabet; Pølser, ost, skinketern, gulerødder, kødboller, kyllingtern, frikadelle eller hvad der nu lige måtte være, så det næsten altid er forskelligt fra gang til gang og tænker at det da alt andet lige må være lidt mere spændene end hundens normale tørfoder -eller tørre kiks for den sags skyld :blink:

 

Jeg har ingen planer om selv at gøre det anderledes, men min nysgerrighed har sejret, så jeg er nøøøød til at hvad hvad I gør/bruger og hvorfor??? :mrgreen:

 

- Hvis hunden er på kur bruger jeg gulerødder og skulle det være en kræsenpind, så bruger jeg kylling, så det syntes jeg ikke er nogen undskyldning :blink:

Jeg går også på hold med en som bruger hundens dagsration af foder for den dag.

Det må være kedeligt for hunden,at skulle arbejde for noget den er vant til at få,men på den anden side,kan den lide det,så hvorfor ikke.

Hunden tænker jo ikke om mad som vi gør.

 

Jeg bruger tørret lever,som jeg selv laver :shock: og Føj ad det lugter,men han elsker det, og hvad gør man ikke for sin vovse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går også på hold med en som bruger hundens dagsration af foder for den dag.

Det må være kedeligt for hunden,at skulle arbejde for noget den er vant til at få,men på den anden side,kan den lide det,så hvorfor ikke.

Hunden tænker jo ikke om mad som vi gør.

 

Jeg bruger tørret lever,som jeg selv laver :shock: og Føj ad det lugter,men han elsker det, og hvad gør man ikke for sin vovse.

 

Forskellen består nok nærmere i, ihvertfald for mig, at hunden ganske enkelt ikke får noget foder uden at yde noget arbejde for det.

 

I starten med min gamle hund, ville han ikke tage godbidder af nogen art. Det var ganske enkelt ikke interressant nok.

Så måtte der noget andet frem som motivation.....

Dét med at bruge godbidder i træningen kom først senere for ham og jeg, af samme årsag.

 

Men det er da, ihvertfald for mig, soleklart at hunden ikke vil arbejde for sit foder, hvis den udover foderet som godbidder, også får det selvsamme foder serveret kvit og frit derhjemme.

 

Det er derfor træningsgodbidderne tages ud af dagsrationen, og resten af dagsrationen bruges så på anden vis, men stadig så kræet skal arbejde for det på en eller anden vis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen består nok nærmere i, ihvertfald for mig, at hunden ganske enkelt ikke får noget foder uden at yde noget arbejde for det.

 

I starten med min gamle hund, ville han ikke tage godbidder af nogen art. Det var ganske enkelt ikke interressant nok.

Så måtte der noget andet frem som motivation.....

Dét med at bruge godbidder i træningen kom først senere for ham og jeg, af samme årsag.

Men det er da, ihvertfald for mig, soleklart at hunden ikke vil arbejde for sit foder, hvis den udover foderet som godbidder, også får det selvsamme foder serveret kvit og frit derhjemme.

 

Det er derfor træningsgodbidderne tages ud af dagsrationen, og resten af dagsrationen bruges så på anden vis, men stadig så kræet skal arbejde for det på en eller anden vis.

 

Helt enig - og vi giver også 2/3 af foderet på gulvet eller græsset for søge e.l., men det har ikke gjort nogen forskel med godbidderne, for os.

Men de fleste hunde vil nok regne den ud temmelig hurtigt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LilleChanel
Forskellen består nok nærmere i, ihvertfald for mig, at hunden ganske enkelt ikke får noget foder uden at yde noget arbejde for det.

 

I starten med min gamle hund, ville han ikke tage godbidder af nogen art. Det var ganske enkelt ikke interressant nok.

Så måtte der noget andet frem som motivation.....

Dét med at bruge godbidder i træningen kom først senere for ham og jeg, af samme årsag.

 

Men det er da, ihvertfald for mig, soleklart at hunden ikke vil arbejde for sit foder, hvis den udover foderet som godbidder, også får det selvsamme foder serveret kvit og frit derhjemme.

 

Det er derfor træningsgodbidderne tages ud af dagsrationen, og resten af dagsrationen bruges så på anden vis, men stadig så kræet skal arbejde for det på en eller anden vis.

Jeg mente,som i "Det får jeg jo derhjemme,hvorfor skal jeg yde noget ekstra for dette".

Min egen hund skal ikke yde noget "specielt" for at få sit foder,den skal bare lede efter det på græsplænen,fordelt over hele plænen stort set.

Det er jo det han kender,dette er ikke nyt for ham.

Brugte jeg det samme foder,hvis jeg forlangte nye øvelser af ham,så ville han bestemt ikke være lige så interesseret med foderet,som godbidder,som når jeg bruger tørret lever-hapser.

 

Der er jo forskel på hunde,nogle bruger ost eller gulerødder,jeg bruger lever og legetøj og andre foderet.

Det gælder jo bare om,at bruge hvad der virker :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente,som i "Det får jeg jo derhjemme,hvorfor skal jeg yde noget ekstra for dette".

Ikke "noget ekstra". Hunden skulle gerne yde 100% hele tiden, medmindre den har fået fri.

 

Min egen hund skal ikke yde noget "specielt" for at få sit foder

Og som jeg skrev, så er det dér forskellen ligger.

 

Det er jo det han kender,dette er ikke nyt for ham.

Brugte jeg det samme foder,hvis jeg forlangte nye øvelser af ham,så ville han bestemt ikke være lige så interesseret med foderet,som godbidder,som når jeg bruger tørret lever-hapser.

Ja det undrer jeg mig jo så heller ikke over, når hunden ikke skal arbejde for sin føde.

 

Der er jo forskel på hunde,nogle bruger ost eller gulerødder,jeg bruger lever og legetøj og andre foderet.

Det gælder jo bare om,at bruge hvad der virker :-)

Essentielt ja.

Min pointe hele vejen igennem er bare, at kræsenpindssyndromet med godbidderne er et selvskabt problem, og det vil jeg (næsten) påstå er uanset race.

Det er, som jeg også skrev tidligere, indlysende at hunden ikke vil yde fuldt ud på foder som godbid, hvis den får det samme kvit og frit leveret til spisetid alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LilleChanel

Ved ikke hvordan man gør som du har gjort.

Ikke "noget ekstra". Hunden skulle gerne yde 100% hele tiden, medmindre den har fået fri.

 

Hvor skriver jeg andet?

 

 

Og som jeg skrev, så er det dér forskellen ligger.

 

 

Ja det undrer jeg mig jo så heller ikke over, når hunden ikke skal arbejde for sin føde.

Mener du min hund?

 

 

Essentielt ja.

Min pointe hele vejen igennem er bare, at kræsenpindssyndromet med godbidderne er et selvskabt problem, og det vil jeg (næsten) påstå er uanset race.

Det er, som jeg også skrev tidligere, indlysende at hunden ikke vil yde fuldt ud på foder som godbid, hvis den får det samme kvit og frit leveret til spisetid alligevel.

Så er vi enige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der slet ikke andre end mig, der bruger sig selv som belønning? Kimmi æææælsker det, Splint er ved at lære det, og Vilya SKAL lære det (madøre :roll: ). Det er jo en fantastisk belønner hele tiden at have ved hånden til f.eks. lydighedsprøver.... (så skal man bare sørge for, at hunden ikke gøer, når man leger :evil:)

 

Kimmi og jeg har mange lege.... "jeg fanger dig"-legen, "rullefald"-legen, "kom og nus"-legen, "ud og løb"-legen, "daske"-legen og "gakkede gangarter"-legen. Det er så fantastisk, fordi det også er en max belønning for mig :mrgreen: Når vi træner på den måde føler jeg, at vi gør det sammen - ved godbidsbelønning føler jeg mig ofte "reduceret" til en fodermaskine.

 

Jeg bruger dog altid godbidder, når jeg indlærer nye momenter - det giver hurtige belønninger og dermed hurtige gentagelser. Når hunden så kan det, og jeg begynder at sætte momenterne sammen til færdige øvelser, så kræver det gerne bedre belønning og her kommer legen ind i billedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der slet ikke andre end mig, der bruger sig selv som belønning? Kimmi æææælsker det, Splint er ved at lære det, og Vilya SKAL lære det (madøre :roll: ). Det er jo en fantastisk belønner hele tiden at have ved hånden til f.eks. lydighedsprøver.... (så skal man bare sørge for, at hunden ikke gøer, når man leger :evil:)

 

Kimmi og jeg har mange lege.... "jeg fanger dig"-legen, "rullefald"-legen, "kom og nus"-legen, "ud og løb"-legen, "daske"-legen og "gakkede gangarter"-legen. Det er så fantastisk, fordi det også er en max belønning for mig :mrgreen: Når vi træner på den måde føler jeg, at vi gør det sammen - ved godbidsbelønning føler jeg mig ofte "reduceret" til en fodermaskine.

 

Jeg bruger dog altid godbidder, når jeg indlærer nye momenter - det giver hurtige belønninger og dermed hurtige gentagelser. Når hunden så kan det, og jeg begynder at sætte momenterne sammen til færdige øvelser, så kræver det gerne bedre belønning og her kommer legen ind i billedet.

 

Chivas er slet ikke til sådan noget pjat når vi arbejder :lol: Han kan liiige stække sig til lidt ruske leg med en sok eller what ever -han vil meget gerne have sin bold, men det er som regel kun for løbeturen efter den, bold med snor har jeg opgivet, for jeg får den som regel bare retur når han kommer tilbage :roll: Jeg har dog overvejet at prøve det igen, da han generelt er blevet lidt mere interesseret i ruskeleg. Nusse, klap og fjollerier har heller ikke rigtig fanget ham, hvis jeg ikke levere en godbid eller kaster hans bold, vil han sådan set helst bare have en ny kommando og have få lov at lave noget mere, men det klager jeg bestemt ikke over :mrgreen: Det er jo lige præcis sådan det helst skal være :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Chivas er slet ikke til sådan noget pjat når vi arbejder :lol: Han kan liiige stække sig til lidt ruske leg med en sok eller what ever -han vil meget gerne have sin bold, men det er som regel kun for løbeturen efter den, bold med snor har jeg opgivet, for jeg får den som regel bare retur når han kommer tilbage :roll: Jeg har dog overvejet at prøve det igen, da han generelt er blevet lidt mere interesseret i ruskeleg. Nusse, klap og fjollerier har heller ikke rigtig fanget ham, hvis jeg ikke levere en godbid eller kaster hans bold, vil han sådan set helst bare have en ny kommando og have få lov at lave noget mere, men det klager jeg bestemt ikke over :mrgreen: Det er jo lige præcis sådan det helst skal være :5up:

 

Ja, det er det lige netop :5up:

 

Kimmi'en har været rigtig meget forsøgshund på det punkt - for hun elsker arbejde mere end nogen anden hund, jeg nogensinde har mødt (lidt for meget nogen gange). Men der er øvelser, hun elsker mere end andre - og dem bruger jeg så som belønning for f.eks. stillingsskift (som hun har meget svært ved at se idéen i).

 

Godbidder er for hende sådan nogle, der betyder, at det hun gør er rigtigt... og så ikke andet. Groft sagt, godbidder er for hende, signalet til, at det du gjorde var ok... intet mere. Tip top udført øvelse udløser derimod fri og leg med mig. Det gode er, at denne leg kan jeg bruge til konkurrencer - også, hvis vi skulle komme i eliteklassen engang. For leg for hende behøver bare være et par puf fra mig, eller at få lov at hoppe op og blive nusset i nakken. Det er nok derfor der oftest står noget med "levende par" i vores helhedsindtryk :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er det lige netop :5up:

 

Kimmi'en har været rigtig meget forsøgshund på det punkt - for hun elsker arbejde mere end nogen anden hund, jeg nogensinde har mødt (lidt for meget nogen gange). Men der er øvelser, hun elsker mere end andre - og dem bruger jeg så som belønning for f.eks. stillingsskift (som hun har meget svært ved at se idéen i).

 

Godbidder er for hende sådan nogle, der betyder, at det hun gør er rigtigt... og så ikke andet. Groft sagt, godbidder er for hende, signalet til, at det du gjorde var ok... intet mere. Tip top udført øvelse udløser derimod fri og leg med mig. Det gode er, at denne leg kan jeg bruge til konkurrencer - også, hvis vi skulle komme i eliteklassen engang. For leg for hende behøver bare være et par puf fra mig, eller at få lov at hoppe op og blive nusset i nakken. Det er nok derfor der oftest står noget med "levende par" i vores helhedsindtryk :mrgreen:

 

:lol: Chivas' ofte meget "seriøse" arbejdesform, er nok årsagen til at der næsten altid står "pænt og roligt førearbejde" i vores helhedsindtryk :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvordan man gør som du har gjort.

Skal du ikke være ked af. Man markerer de enkeltdele man vil quote, og trykker på denne knap: quote.gif Og skriver sit svar under det. :blink:

 

Hvor skriver jeg andet?

Det gør du, hvor du siger at når hunden skal yde noget ekstra, så skal der bedre godbidder på.

Der er det jo så at jeg mener at hunden gerne skulle yde 100% hele tiden. Ikke kun nogengange, og derfor er godbiddens lækkerhed jo reelt ligegyldig. Efter min mening.

 

Mener du min hund?

Nej. Det var bare sådan generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine står der gerne noget med "... mangler den sidste præcision" :mrgreen:

 

Det gør der så også nogle gange i mine, men det er udelukkende fordi der er et par øvelser vi bare ikke er ret gode til, for det er bestemt ikke fordi der er noget fjolleri over det der hvor præcisionen mangler :rolleyes:

 

Men det med pænt og roligt førearbejde, står der nok i MINDST 95% af Chivas' kritkker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør der så også nogle gange i mine, men det er udelukkende fordi der er et par øvelser vi bare ikke er ret gode til, for det er bestemt ikke fordi der er noget fjolleri over det der hvor præcisionen mangler :rolleyes:

 

Men det med pænt og roligt førearbejde, står der nok i MINDST 95% af Chivas' kritkker :mrgreen:

 

Så er det jo nok, fordi du rent faktisk udfører pænt og roligt førerarbejde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det jo nok, fordi du rent faktisk udfører pænt og roligt førerarbejde :5up:

 

Jo jo, men det er jo fordi Chivas har den arbejdsform han har :blink: Hvis han var et fjolleøre -og jeg fulgte trop for at opmuntre ham eller what ever, så ville det nok være så som så med det pæne og rolige.. :mrgreen: Jeg gør jo bare hvad jeg kan for ikke at forstyrre ham :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jo, men det er jo fordi Chivas har den arbejdsform han har :blink: Hvis han var et fjolleøre -og jeg fulgte trop for at opmuntre ham eller what ever, så ville det nok være så som så med det pæne og rolige.. :mrgreen: Jeg gør jo bare hvad jeg kan for ikke at forstyrre ham :blink:

 

Det kunne være, jeg skulle prøve det... men jeg er bare et fjolleøre af natur :oops: Jeg er bare heldig at have en Kimmi-hund, der godt kan følge mig :mrgreen: Jeg har kun været til to prøver med Splint, men der står sådan noget med at fører støtter hunden godt... jo jo - det er jo også nødvendigt, når det er Splinten vi taler om.... ville hellere have sådan noget som "eksplosiv hund, der ser ud som om, den elsker, det den laver" som der står i én af Kimmis kritikker... selvfølgelig efterfulgt af "mangler dog den sidste præcision" :mrgreen: og ingen præmiering i øvrigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være, jeg skulle prøve det... men jeg er bare et fjolleøre af natur :oops: Jeg er bare heldig at have en Kimmi-hund, der godt kan følge mig :mrgreen: Jeg har kun været til to prøver med Splint, men der står sådan noget med at fører støtter hunden godt... jo jo - det er jo også nødvendigt, når det er Splinten vi taler om.... ville hellere have sådan noget som "eksplosiv hund, der ser ud som om, den elsker, det den laver" som der står i én af Kimmis kritikker... selvfølgelig efterfulgt af "mangler dog den sidste præcision" :mrgreen: og ingen præmiering i øvrigt...

 

:lol::lol::lol: På den front må Chivas som regel "nøjes" med den jævne: "Arbejdsglad hund", men det kan jeg godt stille mig tilfreds med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...