Hop til indhold

Er der forskel på farverne?


Freudika
 Share

Recommended Posts

Gæst teflonhat

Jeg tvivler på, at pigmentet skulle have noget at sige i forhold til intelligens (det lyder lidt grimt sagt sådan, ikke?), men som andre siger, kan der da muligligvis være være forskel i og med at den brune farve er blevet populær med mere ukritisk avl som resultat. Men som sådan kan jeg ikke forestille mig, at pelsfarven alene skulle kunne give forskel i intelligens. Hvorfor skulle den det?

 

 

...men de sorte er nok LIDT klogere. Og kønnere. ;-)

Redigeret af teflonhat
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Fra Vælg den rigtige hund af Gwen Bailey:

 

Sorte og gule:

Gule labradorer har en tendens til at have et lidt blødere temperament end de sorte og de er med større sandsynlighed mere ligevægtige. Begge bliver opdrættet til jagt og udstilling. Det kan være en god ide at vælge en, hvor der ikke er så meget jagt i linierne, medmindre du er indstillet på at give den virkelig meget motion.

 

Brune:

Brune labradorer har en tendens til at være mere tolerante overfor smerte, og som følge deraf kommer de oftere til skade. De kan være mere overstadige og voldsomme og løber ofte hovedkulds lige ind i sin ejer, fremmede eller andre hunde. Det kan give problemer med nogle mennesker og hunde, der måske ikke tolererer en så ubetænksom adfærd fra andre.

af de rigtig mange labradors der kommer i vores pension, vil jeg give det ovenstående ret, gule generelt blidere, sorte generelt lidt skarpere, brune generelt halvtågede grizzlier på speed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke - ifølge vores pt forsvundne Vild(m)and noget med, at de brune ikke virker som brugshunde på et højere niveau ? Lidt ligesom de der Klorin Goldens ?

 

:5up:

 

Brune labber er et rent udstillingsfænomen. De er ikek avlet til at arbejde, og ser man rent og skært på resultaterne, så er der ganske enkelt ikek nogen diskussion.

Vil man have en hund der kan arbejde, en hund der ikke knuser vildtet og en hund der er som labber bør være, så er det ikke en brun man skal have.

 

Vil man have en godmodig klappe-kage-hund, så er en brun lab fin nok.

 

 

Passer ikke helt.. Kender til flere brune, der er sindsyge gode til spor og markprøver

Der er da også en dansk brun, der er svensk Schweiss-champ

 

Det lyder da interressant. Hvad er "sindssyg gode" :blink:

 

Og Schweiss er da også lige den éne sportsgren hvor udstillingslokummerne overhovedet kan præstere noget. De skal yde noget et par hundrede meter... thats it.

 

 

Og den der Gwen bailey ting.....:roll:

 

Åh ja. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk et interessant spørgsmål, her må jeg hellere følge med.

 

Min egen er gul,og en blød,lallet hund. Slet ikke med temperament som min venindes forældres sorte.

Den er voldsom,og mere dominerende.

 

Måske det er mere tilfældigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

--Jeg har set 3-4 brune labber vokse op her i nabolaget. Og de har haft en underligt fællestræk: Lige fra de første gang er kommet stormende for at hilse, så har de "nappet" med deres små fortænder:roll: i mine hænder.. De bider eller rusker ikke, de klipper bare i mine fingre med tænderne. Og det er de blevet ved med, gennem hele barndommen.

 

Faktisk kan det stadig ske, nu hvor de er blevet voksne, at de kommer rendende og hilser på den måde. Det er ikke særlig hårdt, men nok til at det lige niver lidt.. Jeg opfatter det nærmest som et ganske særligt kærtegn.. :lol:

 

Jeg har ikke oplevet det med nogen som helst andre hunde. Hverken labber i andre farver eller andre racer.

 

Men jeg ved ikke, om nogen af lab-farverne er klogere end andre... Her omkring er det vist kun de sorte, der bliver brugt til jagt. De gule er større og tungere. --Og de brune er nok mest modehunde. Hvis de også findes med jagt-evner, så er de sikkert ret så efterspurgte..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min er brun og er ikke en "halvtåget grizzly på speed" (fedt udtryk ellers:mrgreen:)

 

Laaangt fra.. Hun er en doven sk*d for at sige det mildt. Men jeg har da oplevet brune labber med en del mere kul i.

 

Og vores sorte lab var bestemt heller ikke temperamentsfuld og knald i låget agtigt.. så jeg vælger stadig at sige, at det har noget med avlen at gøre

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

 

--Jeg har set 3-4 brune labber vokse op her i nabolaget. Og de har haft en underligt fællestræk: Lige fra de første gang er kommet stormende for at hilse, så har de "nappet" med deres små fortænder:roll: i mine hænder.. De bider eller rusker ikke, de klipper bare i mine fingre med tænderne. Og det er de blevet ved med, gennem hele barndommen.

 

Faktisk kan det stadig ske, nu hvor de er blevet voksne, at de kommer rendende og hilser på den måde. Det er ikke særlig hårdt, men nok til at det lige niver lidt.. Jeg opfatter det nærmest som et ganske særligt kærtegn.. :lol:

 

Jeg har ikke oplevet det med nogen som helst andre hunde. Hverken labber i andre farver eller andre racer.

 

Men jeg ved ikke, om nogen af lab-farverne er klogere end andre... Her omkring er det vist kun de sorte, der bliver brugt til jagt. De gule er større og tungere. --Og de brune er nok mest modehunde. Hvis de også findes med jagt-evner, så er de sikkert ret så efterspurgte..

 

Kender en lab, der helst skal have ens underarm i munden når der hilses, den tager ikke hårdt fat.

 

Min egen tager sommetider lidt af huden på armen og ligesom niver i det under kæleturene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Fra Vælg den rigtige hund af Gwen Bailey:

 

Sorte og gule:

Gule labradorer har en tendens til at have et lidt blødere temperament end de sorte og de er med større sandsynlighed mere ligevægtige. Begge bliver opdrættet til jagt og udstilling. Det kan være en god ide at vælge en, hvor der ikke er så meget jagt i linierne, medmindre du er indstillet på at give den virkelig meget motion.

 

 

 

 

Fie er så også meget blød og vil hellere end gerne brænde krudt af dagen lang og gøre andre hunde trætte :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

 

Brune labber er et rent udstillingsfænomen. De er ikek avlet til at arbejde, og ser man rent og skært på resultaterne, så er der ganske enkelt ikek nogen diskussion.

Vil man have en hund der kan arbejde, en hund der ikke knuser vildtet og en hund der er som labber bør være, så er det ikke en brun man skal have.

 

Vil man have en godmodig klappe-kage-hund, så er en brun lab fin nok.

 

 

Og Schweiss er da også lige den éne sportsgren hvor udstillingslokummerne overhovedet kan præstere noget. De skal yde noget et par hundrede meter... thats it.

 

 

Og den der Gwen bailey ting.....:roll:

 

Åh ja. :lol:

 

 

Og som jeg har skrevet tidligere, hvordan blir de brune's "fejl" overført med farven?

Sort super jagthund, blir parret med brun jagthund= Afliv de brune i kuldet: De dur alligevel ikke..

 

Pjat, at skrive at brune ikke kan arbejde og at de knuser vildtet. Der er nok mange sorte og gule, med knald i låget og hård mund, men man ser bare ikke skoven for bare træer..

 

Jeg er så den heldige ejer af en brun udstillingshund, kommende brugshund, med jagtblod i stamtræet.

 

Når jeg skriver kommende er det fordi, at jeg er uerfaren, og også skal lære, så det tar lidt tid. Har nemlig en sort "rigtig" lab, med knald i låget, som var uden for pædagoisk rækkevidde til hun blev 4-5 år

Link til indlæg
Del på andre sites

Og som jeg har skrevet tidligere, hvordan blir de brune's "fejl" overført med farven?

Sort super jagthund, blir parret med brun jagthund= Afliv de brune i kuldet: De dur alligevel ikke..

 

avl.

 

Den brune farve ved labber er et produkt af et rent udstillingsfænomen. Sådan ér det, om man vil erkende det eller ej

Et faktum er at resultaterne udebliver, for de folk der vælger en brun lab, med drømme om jagt- og markprøver.

Og det er dælme ikke fordi der ikke er nogen der forsøger.

 

At du har haft en sort lab der har været knald i låget, kan man ikke rigtig bygge nogen statistik op på, vel :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

avl.

 

Den brune farve ved labber er et produkt af et rent udstillingsfænomen. Sådan ér det, om man vil erkende det eller ej

Et faktum er at resultaterne udebliver, for de folk der vælger en brun lab, med drømme om jagt- og markprøver.

Og det er dælme ikke fordi der ikke er nogen der forsøger.

 

At du har haft en sort lab der har været knald i låget, kan man ikke rigtig bygge nogen statistik op på, vel :blink:

 

Du fortæller mig stadig ikke hvordan generne ændre sig med farven.

 

Min brune han, har flere sorte bedsteforældre end brune, og til trods for både jagt- og markprøver bestået i de brune og også de sorte, så kan jeg lige så godt droppe min træning, og bruge tiden på udstilling?

 

Og så tror jeg ikke at jeg er den eneste i DK med en sort lab, der har måtte opgive mine hundedrømme. Hvis der er lavet statistik over "dumme" sorte..

Hun havde ellers jagthunde som forældre. Men en god brugshund, kræver også en god fører.. Og det var jeg bestemt ikke dengang..

Redigeret af Lab-lover
Glemte de sorte's markprøver
Link til indlæg
Del på andre sites

Du fortæller mig stadig ikke hvordan generne ændre sig med farven.

Det gør jeg da. Ensidig avl på udseende.... Udstillingsavl.

 

Min brune han, har flere sorte bedsteforældre end brune, og til trods for både jagt- og markprøver bestået i de brune, så kan jeg lige så godt droppe min træning, og bruge tiden på udstilling?

Ja..... Den brune farve udspringer (ihvertfald så vidt jeg ved) af de sorte, så der skulle gerne være nogle sorte hunde i linjerne, ellers er der dælme noget galt.

 

Jagt og markprøver bestået...... Øhm...... Med hvilke resultater, og i hvilke klasser?

Man "består" ikke. Man får en præmiering.

Det er kun kval. prøve og brugsprøve man "består". Og begge dele er intet andet end basel lydighed.

Om du lige så godt kan droppe din træning og gå på udstilling er vel op til dig og hvad du har som mål med dine markprøver.

Og for den sags skyld om hunden overhovedet egner sig til udstilling, hvis man vælger at gå dén vej.

 

 

Og så tror jeg ikke at jeg er den eneste i DK med en sort lab, der har måtte opgive mine hundedrømme. Hvis der er lavet statistik over "dumme" sorte..

Hun havde ellers jagthunde som forældre. Men en god brugshund, kræver også en god fører.. Og det var jeg bestemt ikke dengang..

Næh. Der findes da mange sorte, og for den sags skyld gule der heller ikke egner sig til jagt- og markprøver.

Igen er det et spørgsmål om avlen bagved. Med andre ord mangler du stadig at forklare hvad det er du mener, hvad du lægger i ord som:

Super jagthund

Sindssyg gode til markprøver.

 

Hvis 2- og 3-præmier, og 0, måske med enkelte 1-præmier hist og hér, er kendetegnene for sindsyg gode markprøvehunde, og super jagthunde, så ja.

 

Sagen er så dén at dé placeringer fortæller mig at kræet dels ikke vil arbejde, dels ikke arbejde jævnt og ensartet, dels lave svinkeærinder, og dels knuser vildtet eller ruller sig i det, eller har behov for at markere hvert eneste træ i hele skoven.

Noget er avl, noget er førerfejl. Men netop dé placeringer er ganske normale at finde blandt udstillingshunde (herunder de brune), og der er temmeligt langt imellem udstillingshunde der på nogen måde går stabilt og godt på markprøver i andet end begynderklassen. Og selv hér halter det.

 

 

Der er et godt gammelt udtryk, som mange sælgere af de udstillingshunde bør huske på: Put your money where your mouth is, og frembring nogen resultater der beviser de påstande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jagt og markprøver bestået...... Øhm...... Med hvilke resultater, og i hvilke klasser?

Man "består" ikke. Man får en præmiering.

Det er kun kval. prøve og brugsprøve man "består". Og begge dele er intet andet end basel lydighed.

Om du lige så godt kan droppe din træning og gå på udstilling er vel op til dig og hvad du har som mål med dine markprøver.

Og for den sags skyld om hunden overhovedet egner sig til udstilling, hvis man vælger at gå dén vej.

 

 

Næh. Der findes da mange sorte, og for den sags skyld gule der heller ikke egner sig til jagt- og markprøver.

Igen er det et spørgsmål om avlen bagved. Med andre ord mangler du stadig at forklare hvad det er du mener, hvad du lægger i ord som:

Super jagthund

Sindssyg gode til markprøver.

 

Hvis 2- og 3-præmier, og 0, måske med enkelte 1-præmier hist og hér, er kendetegnene for sindsyg gode markprøvehunde, og super jagthunde, så ja.

 

Sagen er så dén at dé placeringer fortæller mig at kræet dels ikke vil arbejde, dels ikke arbejde jævnt og ensartet, dels lave svinkeærinder, og dels knuser vildtet eller ruller sig i det, eller har behov for at markere hvert eneste træ i hele skoven.

Noget er avl, noget er førerfejl. Men netop dé placeringer er ganske normale at finde blandt udstillingshunde (herunder de brune), og der er temmeligt langt imellem udstillingshunde der på nogen måde går stabilt og godt på markprøver i andet end begynderklassen. Og selv hér halter det.

 

 

Der er et godt gammelt udtryk, som mange sælgere af de udstillingshunde bør huske på: Put your money where your mouth is, og frembring nogen resultater der beviser de påstande.

 

 

Jeg ved sqi godt, at markprøver præmieres.. Og man kan også bestå en jagtprøve

 

Min betegnelse for en god jagthund:

 

Skid på om den er køn, har tavle eller 3 ben. Gør den sit arbejde godt, og man blir inviteret på flere jagter, end man kan overskue.. Ja, så er man en super jagthund..

 

Min betegnelse for en god markprøve hund:

 

Ja, hvis du til sidst altid ender med at få 1. præmier, så har du en god hund. Er der et par 2. præmier i starten af karrieren, er det jo ikke ens betydning med at hunden er dårlig. Måske var den bare ikke lige så klar, som sin fører..

 

Du skriver selv at det er et spørgsmål om avlen bagved

 

Men hvis alle folk tænker og siger som dig, hvordan skal man så nogensinde ku blive taget alvorligt, hvis man virkelig prøver at lave noget godt brunt avl.

 

De enkelte, der virkelig seriøst prøver at få lavet nogle gode brune linjer, de får jo ikke et ben til jorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hørt den med at de brune lab ikke egner sig til andet end "udstillingshunde" og klappekage hund ( For at bruge vildmandens udtryk). Jeg tror at det er som flere af jer har skrevet, fordi man har avlet på revl og krat, da det er blevet moderne med den brune lab.

 

Hvis man forestiller sig at det havde været den sorte eller gule lab, så ville resultatet have været den samme, som med den brune lab.

 

Det må da være de linjer man avler på, som giver forudsætningen for om det kan blive en god jagthund og ikke farven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hørt den med at de brune lab ikke egner sig til andet end "udstillingshunde" og klappekage hund ( For at bruge vildmandens udtryk). Jeg tror at det er som flere af jer har skrevet, fordi man har avlet på revl og krat, da det er blevet moderne med den brune lab.

 

Hvis man forestiller sig at det havde været den sorte eller gule lab, så ville resultatet have været den samme, som med den brune lab.

 

Det må da være de linjer man avler på, som giver forudsætningen for om det kan blive en god jagthund og ikke farven.

 

ja, den med at brune labber har større smertetærskel, den må jeg ha læst højt får min.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvis du til sidst altid ender med at få 1. præmier, så har du en god hund. Er der et par 2. præmier i starten af karrieren, er det jo ikke ens betydning med at hunden er dårlig. Måske var den bare ikke lige så klar, som sin fører..

Dén kan vi blive enige om.

 

 

Men hvis alle folk tænker og siger som dig, hvordan skal man så nogensinde ku blive taget alvorligt, hvis man virkelig prøver at lave noget godt brunt avl.

 

De enkelte, der virkelig seriøst prøver at få lavet nogle gode brune linjer, de får jo ikke et ben til jorden.

Man bliver taget alvorligt i dét øjeblik man rent faktisk producerer hunde der kan.

Det er ikke sket, og sker heller ikke førend man begynder at fokusere på dén del af retrieververdenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hørt den med at de brune lab ikke egner sig til andet end "udstillingshunde" og klappekage hund ( For at bruge vildmandens udtryk). Jeg tror at det er som flere af jer har skrevet, fordi man har avlet på revl og krat, da det er blevet moderne med den brune lab.

 

Hvis man forestiller sig at det havde været den sorte eller gule lab, så ville resultatet have været den samme, som med den brune lab.

 

Det må da være de linjer man avler på, som giver forudsætningen for om det kan blive en god jagthund og ikke farven.

 

Igen: Der findes et hav af gule og sorte der helelr ikke duer til andet.

 

Avlslinjer.

 

Brune labber er et udstillingsfænomen, og de kan, på lige fod med sorte og gule udstillingslabber, ganske enkelt ikke bruges til dét de egentlig burde være avlet til.

Resultaterne taler deres tydelige sprog, hvadend man vil erkende det eller ej.

 

Det er vigtigt at bemærke at jeg ikke kalder udstillingslinjerne for ringere hunde elelr andet i dén dur.

Men det ER ringere retrievere. Det er ikke brugshunde, avlet til brug, vi har med at gøre dér. Og hvad jeg finder decideret skammeligt, er at opdrætterne af disse hunde ikke vil stå ved hvad de producerer. (nogle vil, men jeg kender til flest der ikke vil, og særligt ved de brune)

 

Sådan ér det, og sådan forholder det sig nu engang ude i den virkelige verden. Vil man ikke tro på dét, kan jeg på det kraftigste råde til at man tager ud og får syn for sagen selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dén kan vi blive enige om.

 

 

 

Man bliver taget alvorligt i dét øjeblik man rent faktisk producerer hunde der kan.

Det er ikke sket, og sker heller ikke førend man begynder at fokusere på dén del af retrieververdenen.

 

Jeg tror, at der er flere, der ville blive skuffet, hvis de så hvad du lige skrev.

 

Der er hunde, der kan. Der er skide langt imellem dem, indrømmet, men det er en spæd start, i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen: Der findes et hav af gule og sorte der helelr ikke duer til andet.

 

Avlslinjer.

 

Brune labber er et udstillingsfænomen, og de kan, på lige fod med sorte og gule udstillingslabber, ganske enkelt ikke bruges til dét de egentlig burde være avlet til.

Resultaterne taler deres tydelige sprog, hvadend man vil erkende det eller ej.

 

Det er vigtigt at bemærke at jeg ikke kalder udstillingslinjerne for ringere hunde elelr andet i dén dur.

Men det ER ringere retrievere. Det er ikke brugshunde, avlet til brug, vi har med at gøre dér. Og hvad jeg finder decideret skammeligt, er at opdrætterne af disse hunde ikke vil stå ved hvad de producerer. (nogle vil, men jeg kender til flest der ikke vil, og særligt ved de brune)

 

Sådan ér det, og sådan forholder det sig nu engang ude i den virkelige verden. Vil man ikke tro på dét, kan jeg på det kraftigste råde til at man tager ud og får syn for sagen selv.

 

8 mdr - brugsprøve

12 mdr - kvali-prøve

 

15 mdr= brugshundeklassen:blink:

 

Jeg vil da også gerne udstille i brugshundeklassen med min. Men på baggrund af mine markprøver, ikke kvalifikationsprøven

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at der er flere, der ville blive skuffet, hvis de så hvad du lige skrev.

 

Der er hunde, der kan. Der er skide langt imellem dem, indrømmet, men det er en spæd start, i mine øjne.

 

Der er også et hav af hunde af brugslinjer der ikke kan.... Same difference, og undtagelsen der bekræfter reglen, og alt det der.

 

Og hvis folk endelig har en hund der kan, så er der jo ikke noget at blive skuffet over. Så kan man diske op med hundens navn og resultater, så man kan få syn for sagen, og derigennem endda prale lidt af sin hund.

Men sker dét? Ikke endnu ihvertfald.

 

Jeg tager hatten af for dem der prøver indædt og stædigt. og jeg kender flere der er nået længere med deres brune lokummer, end jeg sikkert når og gider at nå med min næste hund.

Men hvorfor stædigt fastholde at man har noget mellem hænderne, man ganske enkelt ikke har?

Altså jeg kan da også kalde min gamle bastard for en meget lys (og plettet) retriever, og en super jagthund og alt det dér... .men virkeligheden ser en anelse anderledes ud, når man ser objektivt på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

8 mdr - brugsprøve

12 mdr - kvali-prøve

 

15 mdr= brugshundeklassen:blink:

 

Jeg vil da også gerne udstille i brugshundeklassen med min. Men på baggrund af mine markprøver, ikke kvalifikationsprøven

 

Come on. Brugshundeklassen og kval.prøven i sig selv er til grin.

Man finder ikek én eneste brugshund i brugshundeklassen, andet end hvis man er til retrieverdag, og selv hér er de sjældne.

 

Hvad er formålet med at stille en hund af brugslinjer i en brugshundeklasse, når den kommer op mod udstillingshunde uden nogen som helst brugsmæssige kvalifikationer udover en kval.prøve? Den har jo ingen kinamands chance for at vise noget, endsige blive præmieret i dén klasse. ;-)

 

edit: Bare lige for at sikre mig det bliver forstået rigtigt. Det er IKKE skrevet nedladende ment elelr på anden måde grimt/ondt osv osv.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Så, nu synes jeg så at det ku være sjovt at høre, hvad en rigtig brugshund er, i dine øjne

En hund avlet efter brugsegenskaber, med målet at forbedre det eksisterende i ønsket retning... Groft sagt.

 

 

For mit vedkommende er jeg glad hvis jeg står med en hund mellem hænderne (produktet af avlen) der går stabilt i åben klasse, og som ved siden af har vist sit værd som en stabil og kompetent apportør med alt det arbejde og de krav dét indebærer, på reelle jagter.

 

Eager to please, arbejdsvillig og agil, steadiness, og overskud såvel mentalt som fysisk.

 

Anerne skal (med mindre afvigelser tilladt self.) som minimum kunne opfylde samme krav.

 

Det med rødt markeret, er de krav langt de fleste udstillingshunde falder på. Ikke nødvendigvis alle sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen: Der findes et hav af gule og sorte der helelr ikke duer til andet.

 

Avlslinjer.

 

Brune labber er et udstillingsfænomen, og de kan, på lige fod med sorte og gule udstillingslabber, ganske enkelt ikke bruges til dét de egentlig burde være avlet til.

Resultaterne taler deres tydelige sprog, hvadend man vil erkende det eller ej.

 

Det er vigtigt at bemærke at jeg ikke kalder udstillingslinjerne for ringere hunde elelr andet i dén dur.

Men det ER ringere retrievere. Det er ikke brugshunde, avlet til brug, vi har med at gøre dér. Og hvad jeg finder decideret skammeligt, er at opdrætterne af disse hunde ikke vil stå ved hvad de producerer. (nogle vil, men jeg kender til flest der ikke vil, og særligt ved de brune)

 

Sådan ér det, og sådan forholder det sig nu engang ude i den virkelige verden. Vil man ikke tro på dét, kan jeg på det kraftigste råde til at man tager ud og får syn for sagen selv.

 

Jeg tror du har misforstået mig.

 

Det jeg mener er, at det ikke er farven der oprindelig har noget at gøre med om laben er til brugs eller udstilling.

 

Vi kan hurtig blive enig om, at den brune lab i dag mest bliver avlet som hygge/familiehund og udtillingshund. Men det er fordi, at man har valgt at avle på alt der er brunt. UDBUD OG EFTERSPØRGSEL. Der er penge i skidtet. I bund og grund er der ingen forskel.

 

Den brune lab var førhen et sjældent syn. Desvære er det sådan at når noget bliver mode, så går der profit i lortet og man avler på alt der er brunt.

 

Jeg vil til enhver tid mene, at det er opdrætterne der har fjernet den brunes labs gener fra det den oprindelig var. Nemelig en apporternde jagthund på linje med de gule og sorte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...