Hop til indhold

Den gamle mand' s hund, hvilken?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg var så ude ved en borger i dag, og han fortalte han havde haft en hund, da han var landmand.............

 

Den var lidt stor.

Den var lang håret

Og så var den hvis og sort og gul/gylden (kan ikke lige huske hvilken)

 

 

Nogen eksempler på gårdhunde for 30-40 års tid siden?

 

 

Han sagde det ikke var et kryds.

Link til indlæg
Del på andre sites

howavart? aner ikke hvor længe de har været i DK... kunne også have været en langhåret schæfer...

 

Tænkte jeg også godt på, men var det en gårdhund for 30-40år siden?

 

Edit: Hovs... Så ikke hvad du skrev :oops: men vil nu stadig gerne vide hvor længe de har været i landet. Det er ikke mere end et par år siden jeg så en for første gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte jeg også godt på, men var det en gårdhund for 30-40år siden?

 

Edit: Hovs... Så ikke hvad du skrev :oops: men vil nu stadig gerne vide hvor længe de har været i landet. Det er ikke mere end et par år siden jeg så en for første gang.

 

 

tjaaaa.... jeg tror det ikke må jeg være ærlig at sige, ifølge deres hjemmeside, blev dansk Hovawart klub dannet i 1979. Det er jo kun 30 år siden, dengang har der næppe været overvældende mange af dem i landet...

 

Dansk Hovawart Klub, DHK, blev dannet i 1979 og er en specialklub under Dansk Kennel Klub, DKK. Klubben er ansvarlig over for DHK's paraplyorganisation Dansk Kennel Klub. Mellem DHK og DKK er der indgået en overenskomst, som beskriver samarbejdet. Overenskomsten fastslår, at DHK er DKK's ekspertise for Hovawarten
Link til indlæg
Del på andre sites

men det umiddelbart bedste bud må vel egentlig være en berner? når man sådan tænker næmere over det...

 

jeg kan ikke finde noget om hvornår berneren kom til dk på bernerklubbens hjemmeside desværre

 

Berner Sennen, som hovedsageligt var landmandens brugshund, passede med sine harmoniske farver godt ind i naturen. Men dette var naturligvis ikke nok. Den kunne kun bruges, såfremt dens karakter svarede til de opgaver og pligter, den havde. Efter datidens begreber var en hund kun "god", hvis den var vagtsom, skarp, men ikke bidsk. Når man forlod huset, skulle den følge føreren i hvert skridt, kørte man hestevogn, skulle den løbe mellem de bagerste vognhjul. Den måtte aldrig løbe ud i markerne. Ved behov skulle dens herre forsvares. Genstande, der blev henlagt i engen (madkurve, redskaber m.m.) skulle bevogtes. Under ingen omstændigheder måtte den jagte vildt. Katte og høns skulle lades i fred og næsten det vigtigste, den måtte overhovedet ikke strejfe. Det var ikke småting, man fordrede af en god hund, men alt dette klarede Berner Sennen.

 

[media]http://i2-images.tv2.dk/s/97/2211197-1f92866660db178e472862a0e544cf7f.jpeg[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit første bud var også en berner, men der sagde han nej, og da jeg så foreslog sanktberner rullede han vidst med sine gamle øjne :mrgreen:

 

 

Men jeg vil lige foreslå ham den howart dims :-D

 

 

 

 

 

 

 

Denne mand er meget troende, og en dag spurgte han mig om jeg var gift, sagde nej men jeg boede sammen med min kæreste

 

Hans svar: Nååååååårh, det er jo ligesom med gadehundene :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

men det umiddelbart bedste bud må vel egentlig være en berner? når man sådan tænker næmere over det...

 

jeg kan ikke finde noget om hvornår berneren kom til dk på bernerklubbens hjemmeside desværre

 

 

 

[media]http://i2-images.tv2.dk/s/97/2211197-1f92866660db178e472862a0e544cf7f.jpeg[/media]

 

Collie?

 

Jamen de er jo ikke bare brune og gule? De er jo også hvide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen de er jo ikke bare brune og gule? De er jo også hvide.

 

Den var lidt stor.

Den var lang håret

Og så var den hvis og sort og gul/gylden (kan ikke lige huske hvilken)

 

Mon ikke der skulle have stået "hvid" i stedet for "hvis", så hunden har nok også været hvid :cool:

 

 

Jeg tænkte også på collie eller schæfer. Mine bedsteforældre (også gårdejere dengang) har også haft en collie på deres gård for mange år siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Manden er jo gammel... hvis han kan glemme en hel hunderace, kan han vel også glemme en enkelt farve :-P

 

Mon ikke der skulle have stået "hvid" i stedet for "hvis", så hunden har nok også været hvid :cool:

 

 

Jeg tænkte også på collie eller schæfer. Mine bedsteforældre (også gårdejere dengang) har også haft en collie på deres gård for mange år siden.

 

Jo det kunne jo selvfølgelig være :-D

 

Kan du ikke få ham til at rode lidt i gemmerne efter et billede?

 

Men man tog vel ikke sååån billeder af lænkehunden i tide og utide..... ;-)

 

Jojo da, min bedstemor har næsten ikke et eneste billede af et familiemedlem dengang hvor deres daværende hund ikke også var med :lol: De havde så mest schæfer og D/S gårdhund, men de tog så ikke så mange billeder generelt dengang.

Link til indlæg
Del på andre sites

men det umiddelbart bedste bud må vel egentlig være en berner? når man sådan tænker næmere over det...

 

jeg kan ikke finde noget om hvornår berneren kom til dk på bernerklubbens hjemmeside desværre

 

 

 

[media]http://i2-images.tv2.dk/s/97/2211197-1f92866660db178e472862a0e544cf7f.jpeg[/media]

 

Kan huske berneren fra jeg var helt lille, så det er ikke umuligt

 

Jojo, berneren har været i DK længe. Den første rigtige kennel opstod i 1950'erne :-D Og så har der inden da været importerede individer, hvor der nok også har været lidt "for-sjov"-opdræt - forstås som ikke desideret målrettet avl :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...