Hop til indhold

Formel 1 Hund


Gæst Galle
 Share

Recommended Posts

Jeg hader også den generalisering folk har lavet siden en journalist kom til at skrive i en artikkel at de hunde han havde set på en markprøve var labradorens formel 1.

 

Det var nu ikke om hundene han sagde det, men om "sporten", og dennes udførelse.

 

En flok mennesker, deres dyrt hjemkøbte hunde, oceaner af tid og penge brugt til træning af hunden, og herefter afholder man prøver efter et mønster og efter regler, som datidens jagthundefører kun havde hørt om, aldrig selv deltaget i...

 

Titlen hed: "Er dette labradorens formel 1?"

 

Sammenligningen er soleklar.

I formel 1 race hiver man det bedst mulige materiale hjem man har råd til. Bruger oceaner af tid på at træne materialet (menneskene i raceteamet), bygge bilen op, og bruger ligeså meget tid på at forfine alle dele af et teams arbejde med, på og omkring bilen.

Herefter kører man race efter et mønster og efter regler som de færreste dengang reelt havde kendskab til.

 

Selv om man havde indgående kendskab til det (begge verdener), så var der noget.... ja man kunne vel kalde det elitært, uopnåeligt og prestigefyldt i det.

 

Derfor sammenligningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tak for alle jeres gode svar! :)

 

Så efter alle de gode svar har jeg fundet ud af at en formel 1 er en meget frisk hund ;) Kender i andre type hunde der kræver mindre motion, den må ikke være for stor, og er korthåret og ikke fælder, og har tændens til at være en "vagt hund" ?

 

På forhånd tak for de nye svar :)

 

Det er en udpræget misforståelse at korthårede hunde ikke fælder, eller at de fælder mindre eller at det er nemmere at gøre rent efter en korthåret hund fremfor efter en langhåret ;-) Og efter min erfaring er netop labradoren -både alm. og formel 1, et fældedyr af rang! Så hvis I ikke vil have en hund der fælder er det i hvert fald ikke en labrador I skal have fat i :blink:

 

Der findes ganske få hunderacer der ikke fælder, så som fx. pudel og diverse ruhårede hunde, men de fleste af dem kræver så tilgengæld klip eller trimining en gang i mellem.

 

Helt personligt syntes jeg at det er væsentligt nemmere at gøre rent efter en langhåret hund end efter en korthået. Den lange pels og uld hos de langhårede, samler sig i "boller" og er lige til at samle op, hvor i mod de korthårede smider hårende enkeltvis så de rigtig kan ligge ud over hele gulvet og hvor hunden nu ellers opholder sig og hvis man har gulvtæpper kan det være lidt af en udfordring at få støvsuget de korte, stride hår ordenligt op ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Findes der overhovedet hunde, der slet ikke fælder :confused:

 

Terriere..... Men de fleste skal til frisør og trimmes.

 

Jeg kender en superlækker terrier, som har en skøn pels. Og den kan trimmes eller klippes efter behov, så den er ikke så krævende at passe.

 

racen hedder "Irish Softcoated Wheaten Terrier"..

http://www.wheaten.dk/

 

 

Ellers er der jo de hårløse. Mexikansk hårløs findes i 3 størrelser. Den største er op til 55 cm over skulderen.

 

Xoloitzcuintle hedder de oprindeligt..

 

http://www.gipote.dk/racehunde/Xoloitzcuintle

 

---En lab er op til 58 cm... Så der er ikke så meget forskel..

Link til indlæg
Del på andre sites

Terriere..... Men de fleste skal til frisør og trimmes.

 

Jeg kender en superlækker terrier, som har en skøn pels. Og den kan trimmes eller klippes efter behov, så den er ikke så krævende at passe.

 

racen hedder "Irish Softcoated Wheaten Terrier"..

http://www.wheaten.dk/

 

 

Ellers er der jo de hårløse. Mexikansk hårløs findes i 3 størrelser. Den største er op til 55 cm over skulderen.

 

Xoloitzcuintle hedder de oprindeligt..

 

http://www.gipote.dk/racehunde/Xoloitzcuintle

 

---En lab er op til 58 cm... Så der er ikke så meget forskel..

Nå ja, de hårløse.. Dem havde jeg lige glemt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

"En hund med et sind så blødt som smør, udpræget eager to please, og meget dresserbar"

 

Sådan er Silke...... Goldens findes osse som formel 1 hunde.

De har stamtavle, mindre pels end udstillingstypen, og så er de altså rigtig gode at arbejde med.

"Formel 1 goldens" kalder man bare "goldens af jagtlinier"...

 

--Silke kan godt lugte fra pelsen, fordi hun er så glad for at svømme og fordi vandet i søerne ikke altid er krystalklart.

En hurtig tur under bruseren løser problemet.

 

Er de ikke også lidt mere rødligere i farven???

Link til indlæg
Del på andre sites

Er de ikke også lidt mere rødligere i farven???

 

Ganske som med myten om at en formel 1 er lille, spidssnudet og grim, er det en myte at netop jagtgoldens skulle være rødlige..

 

Der er mange goldens af jagtlinjer der ER mere rødlige og/eller mere gammeldags gylden, end hvad moden siger idag (moden dikterer kloringoldens)

men det skyldes nu mere at man indenfor brugsverdenen har det med at avle efter egenskaber, og ikke efter hvilken farve der lige pt. ser godt ud.

 

Jagtgoldens vil med grundlag i samme tendens, ligesom jagt-labber, typisk have mere luft under maven, og være mere agilt byggede end deres udstillingsmodstykker, da de nødvendigvis skal have en fysik der gør det muligt for dem at udføre deres arbejde.

Men igen: det er en grov forsimpling. Ikke en hovedregel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så med de andre jagt- og markprøvelinjer?

Fælder dé så lige så slemt? :blink::mrgreen:

 

Nu tæller jeg så alle de andre markprøve linjer end lige formel 1 under kategorien alm. lab. :blink: Jeg ved squ ikke hvad I kloge hoveder kalder labs af andre markprøvelinjer end iresk og engelsk :lol:

 

Jeg nævnte kun formel 1 fordi det var det TS oprindelig spurgte om -om end vedkommende nok ikke mente "ægte formel 1" :blink::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu tæller jeg så alle de andre markprøve linjer end lige formel 1 under kategorien alm. lab. :blink: Jeg ved squ ikke hvad I kloge hoveder kalder labs af andre markprøvelinjer end iresk og engelsk :lol:

 

Jeg nævnte kun formel 1 fordi det var det TS oprindelig spurgte om -om end vedkommende nok ikke mente "ægte formel 1" :blink::mrgreen:

 

Alm. lab er jo så hvad folk normalvis kender udstillingslabber som. Hærebrede lokummer kalder jeg dem. :mrgreen:

 

Formel 1 er blot labber af engelske jagt- og markprøvelinjer, og er en noget vildledende betegnelse, da man som skrevet mange gange tidligere, helt tilsidesætter at der jo altså også er jagt- og markprøvelinjer fra alle andre lande, som egentlig ikke adskiller sig i væsentlig grad fra de Engelsk/irske. De er dermed akkurat lige så "almindelige" som de andre brugslinjer..

 

Hvad med bare at kalde dem brugslabber, eller jagtlabber. Labber af jagt-linjer kunne også være et bud !? :blink:

 

(Bare for at tærske langhalm på den, men så alligevel....:blink: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Alm. lab er jo så hvad folk normalvis kender udstillingslabber som. Hærebrede lokummer kalder jeg dem. :mrgreen:

 

Formel 1 er blot labber af engelske jagt- og markprøvelinjer, og er en noget vildledende betegnelse, da man som skrevet mange gange tidligere, helt tilsidesætter at der jo altså også er jagt- og markprøvelinjer fra alle andre lande, som egentlig ikke adskiller sig i væsentlig grad fra de Engelsk/irske. De er dermed akkurat lige så almindelige som de andre brugslinjer..

 

Hvad med bare at kalde dem brugslabber, eller jagtlabber. Labber af jagt-linjer kunne også være et bud !? :blink:

 

(Bare for at tærske langhalm på den, men så alligevel....:blink: )

 

Du skal da vist ud og have fat i en majetærsker så :lol::lol::lol:

 

At jeg ved -og også viste før denne tråd, at formel 1 er betegenelsen for labs. af engelske og irske jagt og markprøve linjer, er altså store sager :blink: Hvis jeg så også skal til at finde navne for alle mulige andre typer labber, syntes jeg nok er lidt meget forlangt, da det sådan set ikke interessere mig viiiildt meget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal da vist ud og have fat i en majetærsker så :lol::lol::lol:

 

At jeg ved -og også viste før denne tråd, at formel 1 er betegenelsen for labs. af engelske og irske jagt og markprøve linjer, er altså store sager :blink: Hvis jeg så også skal til at finde navne for alle mulige andre typer labber, syntes jeg nok er lidt meget forlangt, da det sådan set ikke interessere mig viiiildt meget :mrgreen:

 

Det er jo netop det du IKKE skal..

 

Der ER ikke 3 eller flere "typer" lab: Formel 1, jagtlab og udstillingslab....

 

Der er reelt kun 2: Jagtlab og udstillingslab. ALt det uden papir regner jeg ikke for labrador retriever uanset hvad, så dé er uden for nummer

 

disse jagtlabber kan jo så underinddeles om man vil i engelsk/irske, danske, svenske, tyske, amerikanske, franske, for at nævne de mest fremtrædende lande, hvor man kan se forskelle i tendenser i sind og egenskaber på jagtlabberne, og dét er jo så for dig ligegyldigt, da det hér drejer sig om specifikt hvilke jagt- og markprøvelinjer der er tale om...

 

hvad jeg agiterer for, er at man efter bedste evne forsøger at forstå at formel1 IKKE er en særskilt type lab, og at man heller ikke fremstiller den som sådan.

 

På dét punkt tror jeg du er heldig med valg af race, for så vidt jeg ved, eksisterer der ikke misforståede og overfortolkede artikeloverskriftsnavngivning i din race :blink:

 

Ikek desto mindre irriterer det mig grænseløst hver gang jeg ser sådan noget som dét her.

 

 

Hér er forøvrigt den officielle forklaring på hvad formel 1 er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop det du IKKE skal..

 

Der ER ikke 3 eller flere "typer" lab: Formel 1, jagtlab og udstillingslab....

 

Der er reelt kun 2: Jagtlab og udstillingslab. ALt det uden papir regner jeg ikke for labrador retriever uanset hvad, så dé er uden for nummer

 

disse jagtlabber kan jo så underinddeles om man vil i engelsk/irske, danske, svenske, tyske, amerikanske, franske, for at nævne de mest fremtrædende lande, hvor man kan se forskelle i tendenser i sind og egenskaber på jagtlabberne, og dét er jo så for dig ligegyldigt, da det hér drejer sig om specifikt hvilke jagt- og markprøvelinjer der er tale om...

 

hvad jeg agiterer for, er at man efter bedste evne forsøger at forstå at formel1 IKKE er en særskilt type lab, og at man heller ikke fremstiller den som sådan.

 

På dét punkt tror jeg du er heldig med valg af race, for så vidt jeg ved, eksisterer der ikke misforståede og overfortolkede artikeloverskriftsnavngivning i din race :blink:

 

Ikek desto mindre irriterer det mig grænseløst hver gang jeg ser sådan noget som dét her.

 

 

Hér er forøvrigt den officielle forklaring på hvad formel 1 er.

 

Det er jeg såmænd ganske klar over :blink: Og under normale omstændigheder ville jeg heller aldrig begynde at inddele labs i katagorier af forskellig art, i mine øjne er en labrador en labarador, om det så er en udstillingstype eller en jagttype -og om der så ligger danske, engelske eller andre jagtlinjer i en given labs. stamtavle vil jeg godt nok aldrig begynde at gøre mig klog på :blink: At jeg i dette tilfælde tog ordet "formel 1" i min mund -eller hånd, var kun til ære for TS :mrgreen:

 

Men jeg forstår udmærkede din trang til at kaste dig over emnet og forsøge at skære tingene ud i pap for folk. Og ja, jeg ville helt sikkert gøre det samme hvis det var min race det drejede sig om :-)

 

Selvom jeg ikke kan påstå at jeg interesse mig ret meget for labradorracen gør jeg også automatisk sådan her: :roll: når jeg ser eller høre ordet formel 1 om ethvert dyr der kan minde en smule om en labrador :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Definer ikke så meget...

 

Hvad skal du/I bruge hunden til???

 

:-D

 

 

Hvad vi :) skal bruger hunden til ? Vi skal have en dejlig hygge hund på størrelse som en lab og som også kan passe på os..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad vi :) skal bruger hunden til ? Vi skal have en dejlig hygge hund på størrelse som en lab og som også kan passe på os..

 

Hvor meget tid har I tænkt jer at bruge på hunden over dagen? Altså mental stimulering (i form af søge-opgaver og træning fx) og gåture? Jeres krav er jo ret flyvsk - ikke for meget motion er jo en subjektiv vurdering :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad vi :) skal bruger hunden til ? Vi skal have en dejlig hygge hund på størrelse som en lab og som også kan passe på os..

 

Jeg tror, at det er den største misforståelse, man kan gøre med sin hund.

 

Det er ikke hunden, der skal passe på jer, men JER der skal passe på hunden.

 

Hvis I vil have en vagthund, så skal I købe en hund, der egner sig til DET... Og seriøst opdrage den til at være en vagthund.

 

---Jeg forventer på INTET tidspunkt at Silke passer på mig.

Hvis jeg var nervøs for min sikkerhed, så ville jeg beskytte OS BEGGE på anden måde.

 

Men der er da den sideeffekt ved at have hund, at indbrudstyve sjældent bryder ind i et hjem med en hund..... Hvis altså naboen ikke har hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er da den sideeffekt ved at have hund, at indbrudstyve sjældent bryder ind i et hjem med en hund..... Hvis altså naboen ikke har hund.

 

Ikke i følge tråden omkring kaukaseren :blink: - som blev anskaffet efter familiens to rottweilere ikke kunne holde ubudne gæster fra døren. Hele to gange endda...

 

Og til TS: jeg burde selvfølgelig holde mig fra tanken, og give dig mulighed for at byde ind med mere. Men umiddelbart lyder det ikke som om det er en hund, der vil gøre mest lykke hjemme hos jer. Der er mange af de ting, der hører til at have hund, som lyder til vil være et stort irritationsmoment hos jer. Den må ikke lugte, den må ikke fælde (så meget) og den skal være en sofahyggehund.

 

Uanset hvor meget hygge en hund kan rumme og give, skal den stadig aktiveres og motioneres. Ingen hund er tjent med, at den bare skal trille rundt derhjemme hele dagen, uden at blive aktiveret behørigt. Herunder ugentlig træning og andre spændende aktiviteter og udfordringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...