Hop til indhold

Formel 1 Hund


Gæst Galle
 Share

Recommended Posts

Hej alle hunde elsker!

 

Jeg har et par spørgsmål andgående formel 1 hunde :)

 

Mit første spørgsmål er lugter formel 1 hunde meget? Har hørt en "myte" om at korthårede hunde lugter meget? Er det rigtigt?

 

Mit næste spørgsmål er hvor store bliver de lige? De bliver lidt mindre end labradore ? Men er de 50 meter høje og 20 meter lange ( overdrevet :lol: ) men bare lige et eksempel :)

 

På forhånd mange tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Har du en stamtavle på din hund, siden du siger det er en formel1?

 

Nej, en Formel 1'er er ikke nødvendigvis mindre end den gammeldags labrador, da det er blodlinerne der er den afgørende faktor. Også derfor jeg spørger til stamtavle.

 

Og hvorfor skulle en formel 1 lugte mere end andre hunde? Den forstår jeg ikke lige:confused::-D

 

Min labrador lugter ikke anderledes end min veninde's langhåret schæfer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver er labrador blandinger som folk kalder formel 1 fordi det lyder pænere. :lol: Undskyld. DKWiechert kommer sikkert med en bedre forklaring.

 

Jeg ved ikke om man kan sige at korthårshunde lugter mere end langhårede. Tror nærmere det er omvendt. Men det er lidt racebestemt og ikke knyttet til en bestemt pelstype.

 

Må jeg spørge hvorfor du spørger ind til denne type hund?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ville du foretrække en formel 1 Labrador fremfor en alm. Labrador?

Hunde af formel 1 linier er arbejdshunde med et "højere gear" end andre Labber, så jeg går ud fra at du vil bruge den til jagt eller hundesport, ellers er der ingen grund til at anskaffe sig en formel 1.

 

Alle hunde har en lugt. Om man kan tolerere den lugt, er vel op til den enkelte. Normalt er det ikke nogen særlig kraftig lugt, selv om man normalt godt kan lugte om der bor en hund i folks hjem.

Mange hunde kan godt lugte kraftigere når de er våde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Fordi der er overvejlser at købe en "Formel 1" eller labradore som i siger (som jeg har forstået det) Men siger i at en labradore ikke lugter?

 

Jeg tror at alle racer lugter hvis de aldrig kommer i bad... :neutral:... så et bad et par gange om året er klart at foretrække...

 

Nu har jeg selv en hund med en del pels, og jeg synes bestemt ikke at hun lugter.. tværtimod hun duuuuuuufter af sæbe...hihi...

 

 

 

 

 

Men hun bliver også vasket et par gange om måneden...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

*graver i sin hukommelse*

 

DKW har fortalt, at Formel 1 betegnelsen stammer fra nogle.. engelske labrador blodlinjer, som generelt var mindre end almindelige labradors..

Så vidt jeg husker, er det top-top-top-jagthunde - måske derfor det er en Formel 1?

 

Either way - bliver det idag fejlagtigt brugt om labradors der er lidt mindre end de andre, eller nogle som måske er lidt mere jagt ivrige.. eller bare et gadekryds som ligner en lille labrador...

Så.. De lugter som labradors, hvis du synes de lugter - then yes..

 

Men som man siger om katte (i mørket er de alle grå) - så tror jeg at man kan sige at alle hunde lugter når de er våde..

Især for dem som ikke bryder sig om dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
DKW har fortalt, at Formel 1 betegnelsen stammer fra nogle.. engelske labrador blodlinjer, som generelt var mindre end almindelige labradors..

Så vidt jeg husker, er det top-top-top-jagthunde - måske derfor det er en Formel 1?

 

Either way - bliver det idag fejlagtigt brugt om labradors der er lidt mindre end de andre, eller nogle som måske er lidt mere jagt ivrige.. eller bare et gadekryds som ligner en lille labrador...

 

 

Jeg synes også at jeg har hørt at formel 1'eren er mindre og lidt mere spids i hovedet end en gammeldags lab...

 

Mht til at de er top-top-top-top jagthunde har jeg nu hørt det modsatte... De er blevet fremavlet i mod det mål at gøre dem til top-top-top jagthunde, men de blev så fulde af energi at selv ikke jægerne vil have dem... de løber, løber og løber... og der var byttet og de løber videre...:lol:..

 

Der er mange jægere som synes at de for energiske og først på 4. dagen når man har været ude og jage begynde de at falde ned igen... ok overdrevet ved jeg godt...:lol::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Det du beskriver er labrador blandinger som folk kalder formel 1 fordi det lyder pænere. :lol: Undskyld. DKWiechert kommer sikkert med en bedre forklaring.

 

Jeg ved ikke om man kan sige at korthårshunde lugter mere end langhårede. Tror nærmere det er omvendt. Men det er lidt racebestemt og ikke knyttet til en bestemt pelstype.

 

Må jeg spørge hvorfor du spørger ind til denne type hund?.

 

En formel 1 er skam en ægte labrador:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at jeg har hørt at formel 1'eren er mindre og lidt mere spids i hovedet end en gammeldags lab...

 

Mht til at de er top-top-top-top jagthunde har jeg nu hørt det modsatte... De er blevet fremavlet i mod det mål at gøre dem til top-top-top jagthunde, men de blev så fulde af energi at selv ikke jægerne vil have dem... de løber, løber og løber... og der var byttet og de løber videre...:lol:..

 

Der er mange jægere som synes at de for energiske og først på 4. dagen når man har været ude og jage begynde de at falde ned igen... ok overdrevet ved jeg godt...:lol::engel:

 

Jeg har gået til træning med én, og jeg har godt nok heller aldrig mødt magen til energibombe :shock: Den bare løb rundt og rundt og rundt hele tiden, så man blev svimmel.

Når hundene havde frikvarter og legede, var det den, der førte an, og bl.a syntes den det var sjovt at løbe igennem en tunnel, der stod på banen - hver gang de andre hunde kom igennem 2 gange, havde den været igennem 10 gange :lol:

 

Men den var smaddersød, det må man sige :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg har gået til træning med én, og jeg har godt nok heller aldrig mødt magen til energibombe :shock: Den bare løb rundt og rundt og rundt hele tiden, så man blev svimmel.

Når hundene havde frikvarter og legede, var det den, der førte an, og bl.a syntes den det var sjovt at løbe igennem en tunnel, der stod på banen - hver gang de andre hunde kom igennem 2 gange, havde den været igennem 10 gange :lol:

 

Men den var smaddersød, det må man sige :5up:

 

 

Haha.. jammen så var den historie som jeg fik fortalt nok meget rigtig så...:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ville du foretrække en formel 1 Labrador fremfor en alm. Labrador?

Hunde af formel 1 linier er arbejdshunde med et "højere gear" end andre Labber, så jeg går ud fra at du vil bruge den til jagt eller hundesport, ellers er der ingen grund til at anskaffe sig en formel 1.

 

Dén holder ikke.

Labber af jagt og markprøvelinjer, uagtet om disse er af engelsk/irsk herkomst (altså formel 1'ere) eller om de er af danske markprøvelinjer, svenske, tyske, norske you name it.....

 

.....så kravler de ikke på væggene. Tænd-knappen kan være hurtig at finde, men, og dét er nok det vigtigste, slukknappen er lige så nem at have med at gøre.

AT formel 1'ere (altså engelske jagt- og markprøvelabber) skulle have et ekstra gear i forhold til ditto danske, svenske whatever, er direkte absurd.

 

 

Jeg forstår ikek den fokuseren på "formel 1, kontra udstillings labber"

Man tilsidesætter jo helt og holdent al anden brugshundeavl indenfor labrador, ved at stille det op på dén måde.

Hvad med de danske jagt- og markprøvelinjer, som mestenddels alligevel har englænder i sig et sted bagude i linjerne....???

 

 

Nå.... Hvorom alting er. Formel 1'ere er IKKE, gentager IKKE mindre end andre labber. De er ikke hurtigere, de lugter ikke mere, de har ikke et højere gear, ejheller eksisterer de uden stamtavle.

 

Hvad en formel 1'er derimod med stor sandsynlighed ER:

En hund med et sind så blødt som smør, udpræget eager to please, og meget dresserbar, da englænderne alle dage har værdsat lige netop disse 3 ting meget højt i deres brugslabbe avl.

 

Danske linjer derimod har historisk set haft tendens til at være en kende skarpere, og mere egenrådige/selvstændige. Dét er dog også så småt ændret lidt.

 

Formel 1 uden en tavle eksisterer som skrevet ikke. Man kan ikek have en jagt- og markprøvelinje, uden at der er tavle på. Uden tavle - ingen jagt- og markprøver.

Iøvrigt vil jeg sætte stort spørgsmålstegn ved, om der skulle eksistere nogen derude der var dum nok til at hive 2 jagt- og markprøvepræmierede avlshunde hjem til Danmark, for herefter at avle tavleløst.....

Det ville dælme være rendyrket idioti.

Link til indlæg
Del på andre sites

"En hund med et sind så blødt som smør, udpræget eager to please, og meget dresserbar"

 

Sådan er Silke...... Goldens findes osse som formel 1 hunde.

De har stamtavle, mindre pels end udstillingstypen, og så er de altså rigtig gode at arbejde med.

"Formel 1 goldens" kalder man bare "goldens af jagtlinier"...

 

--Silke kan godt lugte fra pelsen, fordi hun er så glad for at svømme og fordi vandet i søerne ikke altid er krystalklart.

En hurtig tur under bruseren løser problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres gode svar! :)

 

Så efter alle de gode svar har jeg fundet ud af at en formel 1 er en meget frisk hund ;) Kender i andre type hunde der kræver mindre motion, den må ikke være for stor, og er korthåret og ikke fælder, og har tændens til at være en "vagt hund" ?

 

På forhånd tak for de nye svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres gode svar! :)

 

Så efter alle de gode svar har jeg fundet ud af at en formel 1 er en meget frisk hund ;) Kender i andre type hunde der kræver mindre motion, den må ikke være for stor, og er korthåret og ikke fælder, og har tændens til at være en "vagt hund" ?

 

På forhånd tak for de nye svar :)

 

Hvis ikke hunden må fælde, så er det ihvertfald ikek retrievere du skal kigge efter, så meget kan jeg da sige :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hader også den generalisering folk har lavet siden en journalist kom til at skrive i en artikkel at de hunde han havde set på en markprøve var labradorens formel 1.

Det skulle efter ligende være der udtrykket stammer fra og handler bare om at en mand så nogle labber bevæge sig hurtigt og rask ud og hjem i tærrenet istedet for at snuse overvægtige rundt i et villakvarter!

 

Jeg er enig med dkw i at "formel 1" af den ægte slags, om man så må sige, ikke er hunde der nødvendigvis løber på væggen.

 

MEN der findes en helt bunke hunde som folk kalder formel 1, hvis de enten er lidt for små, lidt for langbenene, lidt for tynde, lidt for spidssnudede, lidt (eller meget) for vilde, stressede, ja næsten alt der for hunden til at afvige fra en rolig lettere tyk sofahund, der er tilfreds med at tur i kvarteret een gang om dagen. Kort sagt, hvis ikke hunden levede op til deres forventing om en labrador, så er det nok fordi det er en formel 1´er:roll:

 

Og Disse formel 1´ere er da ikke en hund man skal købe hvis man ikke har i sinde at stimulere den.

 

Så jeg er så træt af at man bruger formel 1 i flæng om labber der er lidt vilde i det. Det var meget bedre at det stadig hed labradors af jagtlinjer, så vidste man da hvad man snakkede om.

 

Så for at få det helt på det rene, labrador retriever og formel 1 labrador retriever er, så fremt der er papirer på dem, een og samme race, omend der KAN være lidt forskel på det ydre og det indre;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, den jeg gik til træning med havde så godt nok stambog, havde kortere ben end de fleste Labber, men var ikke tyndere. Jeg gik ud fra at ejeren vidste hvad han talte om, når han kaldte den en formel 1, men han havde nok ikke spurgt DKW ;-)

 

jojo, men var den af markprøve linjer eller egentlig mest almindelige?

 

jeg har mødte ne del blæste almindelige labber med og uden stambog.

 

Og labber er energiske og skal motioneres og stimuleres, men det er jo nemmere at skylde skylden på at de er "formel 1´ere" end selv at komme op af sofaen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jojo, men var den af markprøve linjer eller egentlig mest almindelige?

 

Han skulle bruge den til jagt, og sagde at det var derfor han ville have en formel 1, men selve afstamningen kom vi nu ikke nærmere ind på.

 

Og labber er energiske og skal motioneres og stimuleres, men det er jo nemmere at skylde skylden på at de er "formel 1´ere" end selv at komme op af sofaen:lol:

 

Det er rigtigt, det hører man tit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...