Hop til indhold

Muligt at udstille blandinger?


Gæst kratos' mor
 Share

Recommended Posts

Gæst kratos' mor

Vi kom her til aften til at tale om, om der findes nogle udstillinger for blandingshunde? Vi tænkte at det kunne være skægt at se hvad der kunne siges om Vores guldklump, også selvom at det ikke skal bruges til noget som sådan. Det kunne bare være en sjov og god oplevelse :-) Håber I kan hjælpe.

Mvh. Maja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Vi kom her til aften til at tale om' date=' om der findes nogle udstillinger for blandingshunde? Vi tænkte at det kunne være skægt at se hvad der kunne siges om Vores guldklump, også selvom at det ikke skal bruges til noget som sådan. Det kunne bare være en sjov og god oplevelse :-) Håber I kan hjælpe.

Mvh. Maja.[/quote']

 

 

Puha nej pas på med at spørge om sådan noget...bakkede op om en der spurgte om det på et andet kendt hunde-site, og var nær blevet skudt...:mrgreen:...kommentarer som "dyreskuer er for børn" og "man risikerer jo bare at folk uden tavle tror de kan avle på deres dyr" osv. var hvad man fik ud af det...

 

Men altså er der ikke de der "danmarks sødeste hund" konkurrencer osv.? :-D

 

Ikke at jeg nogensinde har deltaget i andet end "månedens hund" her på sitet, men har fuld forståelse for at folk gerne vil vise deres guldklump frem...hehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Udover danmarks sødeste hund elelr hvad det nu hedder, såvel som 4H skuer osv er der næppe noget.

 

 

Hvad skulle de bedømme efter?

 

Ja det er jo lige det....hehe...vi har jo næppe de samme kriterier for at synes om en hund, så hvad skulle en dommer bedømme efter?

 

Tror også svaret ligger i DK's sødeste hund...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Tak for svar :-) Jeg tænkte at de måske kunne bedømme den almene tilstand og ja... de ting man normalt bedømme. Selvfølgelig kunne det ikke være en normal udstilling, for der er ikke andre at dømme ud fra og ingen standart. Men ja... almen tilstand. Måske nærmere et sundhedstjek med præmier:lol::lol::lol: Ej, men ja... vi kom bare ind på det og tænkte at det kunne være sjovt at finde ud af og måske prøve, hvis der fandtes sådan noget lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Måske bedst sammensatte blanding? :lol::lol: Min har 6 racer i sig og er alligevel enormt harmonisk og smuk. Også taget i betragtning af at mange af racerne, normalt ikke er nogen man kunne forestille sig, ville gå godt sammen :-D:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo...

 

Jeg tænker bare: Almene tilstand...... i forhold til hvad?

 

Og de ting man normalt bedømmer:

 

Benstilling i forhold til.....?

Pels i forhold til.....?

Kranie, snude, ører..

ryglinje, halens ansætning..

bevægelse...

 

og en lille slat flere ting..

 

det kan jo ikke bedømmes, hvis man ikke har noget at bedømme efter.

 

Og så kommer argumentet at man jo bare kunne bedømme efter hvor "sundt" de forskellige ting er....

Øhm... tjooo.... men så er vi på den igen: Er en schäfers oprette ører mere sunde end en labs hængende ører?

Er en hund med hængeører ører der liiige kan nå mundvigen (en labs ideele ørelængde ifølge en engelsk dommer jeg kender) mere sund end hængeører der kan nå en halv håndsbredde længere?

 

Hvis vi er ude i sådan noget, så ender vi uværgerligt i en "nuttethedskonkurrence", og ikke andet.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-) Jeg tænkte at de måske kunne bedømme den almene tilstand og ja... de ting man normalt bedømme. Selvfølgelig kunne det ikke være en normal udstilling' date=' for der er ikke andre at dømme ud fra og ingen standart. Men ja... almen tilstand. Måske nærmere et sundhedstjek med præmier:lol::lol::lol: Ej, men ja... vi kom bare ind på det og tænkte at det kunne osære sjovt at finde ud af og måske prøve, hvis der fandtes sådan noget lignende.[/quote']

 

 

Men det står jo enhver frit for at gå til dyrlæge og få hunden hd/ad/ocd-fotograferet, øjenlyst, gentestet etc.etc.etc.... Kun penge sætter grænser for hvad man kan få testet hunden for ;-)

 

Når du ikke har en race at holde hunden op mod er det noget svært at dømme hundens konstruktion, eftersom nogle racer skal have en stejl front mens andre skal have en velvinklet front, nogle racer skal have et markeret stop, andre skal ikke, nogen skal have paralelle linier i næsepartiet, andre romernæse, osv. osv. osv. Når der ikke er en racestandard at holde hunden op mod kan man heller ikke dømme dens konstruktion herudfra, eller holde den op mod andre med en anden konstruktion..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Kan godt se hvad du mener. Og det var derfor vi kom til at tænke på om der mon fandtes noget. Men altså... hvor harmonisk osv. blandingens sammensætning var. Om ryg osv. er som det skal være. Kondition... ja... lidt forskelligt. Men tænkte nok at der ikke var noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Kender godt alle argumenter for hvorfor en sådan udstilling ville være problematisk. Men tænker at der altid sådan generelt, er nogle blandinger der er sat bedre sammen end andre... Har lige ben og hvad vi eller har:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender godt alle argumenter for hvorfor en sådan udstilling ville være problematisk. Men tænker at der altid sådan generelt' date=' er nogle blandinger der er sat bedre sammen end andre... Har lige ben og hvad vi eller har:lol::lol::lol:[/quote']

 

 

bare fordi benene er lige er det jo ikke ensbetydende med det er korrekt ;-);-)

 

en gravhunds eller engelsk bulldogs ben er jo eksempelvis ikke specielt lige, pga brystkassens konstruktion.

 

Der er ikke nogle generelle regler for hvordan en hund skal se ud, udover den skal have fire ben, et hoved og en hale.

 

Man kan ikke bedømme hvor harmonisk en blandings sammensætning er, for så er du jo nødt til at dømme ud fra et standardbillede af en blanding, og hvem sætter så standarden? labrador/schæferblandingen eller gravhund/grand danois blandingen?????

 

Som PKW siger, så kan du udelukkende dømme ud fra nuttethedsfaktoren i sådan en sag, evt. kombineret med sundhed som du som tidligere beskrevet kan få afgjort hos dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

En gang i tidernes morgen var der en udstilling for blandinger. "Skøn Som Du Er" hed den. Desværre findes den ikke mere. Det er jo det der med tid, penge, frivillig arbejdskraft og alt det sædvanlige sludder.

 

Nu er der "Danmarks Sødeste Hund", hvor både blandinger og race-dimser kan stille og prale-prale: Kuldbroderen til min Basse blev Færøernes sødeste hund sidste år :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Lyder som en meget hyggelig udstilling. Ærgerligt den ikke findes mere:( Men skidt pyt. Han er den bedste for os herhjemme. Og både vores hundetræner og dyrlæge er komplet skudt i ham, selvom de er til racehunde :-D Det er jo alt hvad der betyder noget alligevel :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som en meget hyggelig udstilling. Ærgerligt den ikke findes mere:( Men skidt pyt. Han er den bedste for os herhjemme. Og både vores hundetræner og dyrlæge er komplet skudt i ham' date=' selvom de er til racehunde :-D Det er jo alt hvad der betyder noget alligevel :-)[/quote']

 

Gu´ er det så. Det handler i sidste ende kun om, om man selv synes, man har verdens bedste hund...tavle eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var engang med i en gruppe der ville starte en forening for papirløse hunde (hvilket ikke blev til noget), og der var emnet meget debatteret fordi overraskende mange (synes jeg ;-)) gerne ville udstille.

 

Jeg mener selv at eksteriørvurderinger er en af de mest negative ting ved raceavlen, og derfor kan jeg ikke forstå at man køber en tavleløs hund, og så alligevel vil udstille? Men hvis det er den vej, man vil gå, er det jo bare at anskaffe sig en tavlehund næste gang :5up:

 

Jeg så i øvrigt Kratos i går, og han er skam super flot :hjerte: Men som andre også siger, er det svært at finde et sammenligningsgrundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Jeg tror aldrig at udstilling bliver noget for mig. Men jeg har heller ingen intentioner om at avle eller lignende. Vi talte bare om det. Og et eller andet sted kunne det være sjovt at høre hvad der kunne siges om Vores engel :-D:-D Vi havde planlagt at skulle have en racehund, men vi kunne ikke rigtig blive enige om racer. Og så fandt vi tilfældigvis ham her, som var en meget unik blanding af hvad vi hver især havde ønsker om. Og da vi så ham, var han bare HUNDEN for os. Og dette valg fortryder vi aldrig :-D:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var engang med i en gruppe der ville starte en forening for papirløse hunde (hvilket ikke blev til noget), og der var emnet meget debatteret fordi overraskende mange (synes jeg ;-)) gerne ville udstille.

 

Jeg mener selv at eksteriørvurderinger er en af de mest negative ting ved raceavlen, og derfor kan jeg ikke forstå at man køber en tavleløs hund, og så alligevel vil udstille? Men hvis det er den vej, man vil gå, er det jo bare at anskaffe sig en tavlehund næste gang :5up:

 

Jeg så i øvrigt Kratos i går, og han er skam super flot :hjerte: Men som andre også siger, er det svært at finde et sammenligningsgrundlag.

 

Jeg tror, at mange har det ligesom os. Det er for hyggens og dagens skyld at man udstiller. Går det godt, er det jo skønt. Går det skidt, så er det hyggeligt alligevel. Det er dejligt med sådan en vovsedag ligegyldigt hvad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussie Aslan

Jeg deltog i "skøn skom du er" Det var Græske Hunde der afholdt det, for at indsamle penge til GH, det der blev set efter var, foderstand ,, negle, tænder, generel hygiejne, udstråling og kontakt mellem ejer og hund. Der var en dyrlæge der gennemgik hundens tilstand (-; Jeg mener også hunden skulle vise et trix.

 

Det var super hyggeligt, og tror virkelig at folk havde en dejlig dag. Det var skønt at se alle de forskellige hunde :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens tænkes, at jeg har været en af dem der har forslået "børnedyreskuer" på det andet hundesite som dogfather taler om ;-)... men det er fordi jeg simpelthen ikke forstår hvad det er folk vil opnå med udstilling af deres blandingshund... andet end, at et tilfældigt menneske siger: "ja den ser da sød ud (efter min subjektive holdning)".... :confused:

 

Ønsker man at udstille må man købe sig en tavlehund, så man har en standard man kan holde hunden op imod og sige hvor meget den ligner / afviger fra ønsket om den perfekte hund i den race...

 

Vi med blandinger kan istedet vælge at konkurrere på "det der betyder noget" ;-) nemlig vores hunds (og vores egne) talenter og evner, ved at konkurrere i lydighedsprøver, agilitykonkurrencer, rally osv... istedetfor deres udseende...

 

edit: Jeg kunne også selv godt tænke mig at udstille på et tidspunkt, men først når jeg har indkøbt en hund til formålet ;-) ikke med Karla.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes personligt blandingshunde tit er noget af det sødeste, fordi de er så unikke. :hjerte: De er sikkert også sundere end mange racehunde. Men kan det tænkes at 'man' ikke vil 'fremelske' blandingshunde yderligere ved at lave udstillinger (På sin vis ødelægger det jo lidt hvad opdrættere gennem genereationer har frembragt).

 

Med katte er det jo sådan at man godt kan udstille huskatte, men ikke blandingskatte (man i hvert fald tie stille med, hvis de indeholder mere end 1/4 bestemt race).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes personligt blandingshunde tit er noget af det sødeste, fordi de er så unikke. :hjerte: De er sikkert også sundere end mange racehunde. Men kan det tænkes at 'man' ikke vil 'fremelske' blandingshunde yderligere ved at lave udstillinger (På sin vis ødelægger det jo lidt hvad opdrættere gennem genereationer har frembragt).

 

Med katte er det jo sådan at man godt kan udstille huskatte, men ikke blandingskatte (man i hvert fald tie stille med, hvis de indeholder mere end 1/4 bestemt race).

 

Og her gik jeg og troede, at huskatte bare var blandingskatte - der så bare er lidt mere populære end blandingshunde - eller også har jeg bare ikke forstand på katteracer :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her gik jeg og troede, at huskatte bare var blandingskatte - der så bare er lidt mere populære end blandingshunde - eller også har jeg bare ikke forstand på katteracer :oops:

 

 

Det er vist også temmelig svært at definere hvad en huskat er. :-) Men inde for katteverden går man meget op i at holde linjerne rene. Hvis man bevidst krydser racerne med hinanden eller sælger racekatte billigt uden stamtavle bliver man ret så upopulær (selv om der jo selvfølgelig kan være ups kuld). :blink:

 

Altså en huskat køber man jo tit (desværre) bare for 50 kr, hvilket gør at folk ikke gennemtænker det inden. :cry: En blandingskat koster måske 700 kr (gav vi for vores i sin tid (halv burmeser ½ huskat som i øvrigt var ufattelig smuk). :hjerte:

 

Man må jo så bare ikke (helst ikke) udstille blandingerne. Men det kan jo være svært at bevise hvad der er i, hvis ikke det er meget tydeligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...