Hop til indhold

Dine krav til en professionel hundelufter


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Hvis I lige vil give nogle input her vil det være dejligt.

 

En person jeg kender går med tanker om at blive proff. hundelufter og straks tænker jeg på mine krav til sådan en hvis det gjaldt Pelle. Jeg ville ikke overlade ham til ret mange, men ville have tillid til denne person, som jeg har kendt gennem flere år.

Jeg har givet mine input, men tænker der kan være andre vinkler end mine egne.

Jeg ridser lige hundelufterens foreløbige tanker op samt hendes kvalifikationer:

 

Max 4 hunde pr. tur. i Københavnsområdet

 

Hundene transporteres i hvert deres bur i bilen

 

Ture af ca 1½ times varighed

 

Turene vil blive aktive gåture med indlagte aktiviteter så hundene bliver både fysisk og mentalt stimulerede. De slippes altså ikke bare for at fræse rundt.

 

Der vil blive lagt stor vægt på omsorg for den enkelte hund og dens velfærd.

 

Hundene tjekkes før aflevering for skovflåter, evt. skrammer mv.

 

Kvalifikationer: Rigtig god fysisk form, stort hundehjerte og meget omsorgsfuld, uddannet instruktør og læser til adfærdsbehandler.

 

Hvad ville du lægge vægt på og hvilke krav ville du stille, hvis du skulle bruge en hundelufter?

 

Jeg vil gerne holde tråden fri for kommentarer om, at man ikke selv ville bruge en hundelufter mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 112
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville godt kunne bruge en hundelufter til Johna (ikke til Karla, men det er en helt anden historie - for hun kan jo ikke gå med andre end sin moar :roll: )... Der ville dog være mange skærpede krav :genert:

 

Hun måtte fx under ingen omstændigheder slippes et sted der ikke var indhegnet (ligemeget hvor mange interessante planer man synes man havde, hvor gode guffer, fedt legetøj eller hvor mange søde hunde der var)... Hvis og såfremt jeg kunne lade Karla blive luftet af en anden, så ville det samme gælde for hende selvom hun aldrig kunne finde på at skride / gå på jagt / gå på eventyr. Jeg ville simpelthen aldrig tilgive en anden person hvis min hund løb væk mens de havde ansvaret for den, derfor skulle de aldrig kunne sættes i situationen...

 

Hun skulle gå med alle hundene i almindelige liner - ingen flexliner - og absolut max 4 hunde... vil nok nærmere sige 2 eller 3....

 

Min hund skal ikke hilse på alverdens fremmede hunde den møder på sin vej - heller ikke selvom hun er venligheden selv... det er jo ikke sikkert de er det ;-) Og hun skal ikke have en dårlig oplevelse.

 

Ingen hundeleg med fremmede hunde - dvs. heller ikke med gåturskammeraterne før de har lært hinanden at kende....

 

Hvis der bliver hundeleg skal hun lege med nogen i samme vægtklasse som hende selv - ligemeget hvor sød og venlig og "god til små hunde" den store labrador er....

 

Hmmm... det var vist hvad jeg kunne komme i tanke om... men jeg kan godt mærke, at jeg slet ikke ville turde når dte kom til stykket :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

De ideer der skitseres lyder jo ganske udmærkede. Men en ting er intentionerne, noget andet at føre dem ud i livet.

Hunde er forskellige, og hvordan vil hundelufteren eksempelvis tackle en hund der bare ikke kan tåle synet af andre hunde?

Sådan en hund kan også være meget stressende for evt andre hunde der måtte være med på samme tur.

Det lyder jo OK at hundene transporteres i hvert deres bur i bilen. Men er der visuel kontakt mellem burene? Her kunne jeg jo godt forestille mig en aggressiv hund der står og råber ad en ængstelig hund i buret ved siden af?

Og hvor går hundelufterens grænse med hvornår en hund er for asocial til at komme på tur med andre?

 

Så er vi jo også nogen der har lidt psykisk "skæve" hunde, altså generelt set hunde med særlige behov, det kan være fysisk (feks operationssår der ikke må belastes for meget eller blive vådt) eller psykisk (feks angsthunde, signalfølsomme hunde etc). Det er den slags spørgsmål jeg gerne vil vide mere om før jeg engagerer en hundelufter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det aller-aller vigtigste for mig, ville være tilliden til, at hundelufteren ikke tror "de ved bedre" eller "da lige skal prøve", når man har sagt at det og det dur' ikke til mine hunde.

 

Alt der bliver sagt skal overholdes til punkt og prikke.

 

Og så synes jeg 3 hunde er max pr. luftetur - Så ville jeg hellere betale ekstra, for at sikre tid og overblik er der til hver enkelt hund.

 

Ville også gerne være sikker på, at de hunde mine hunde ville blive luftet sammen med, matcher mine kræ - Altså at de får nogle uheldige oplevelser pga. temperaments/størrelses forskelle.

 

Jeg ville også have mulighed for at se vedkommende omgås og lufte mine hunde, for at se hvordan vedkommende håndtere dem.

 

1½ time er fint og gerne mest mulig tid i lang line eller løs på sikkert område uden ukendte hunde (jaja, er forvent med at bo på landet :engel:) da jeg selv nemt kan få overstået turene i snor - Og det er ikke det hundene får noget ud af.

 

Mht. aktiviteterne så kommer det meget an på hvad der specifikt tænkes på.... Noget søge arbejde er OK, men alt andet skal jeg nok selv klare, da det er det jeg bruger meget tid på i hverdagen i forvejen.

For andre der ikke træner hund dagligt er det nok mere relevant.

 

Og ja - Hunde i hvert sit bur.

 

Men har godt nok svært ved at overlade ansvaret for lufteture til andre.

Er jo ikke sikker på, at de har samme holdning til hvilke hunde og mennesker mine hunde skal møde som jeg har - Så foretrækker de ikke møder andre hunde eller mennesker.

Så er det kun og absolut kun min egen skyld, hvis mine hunde får dårlige oplevelser.

 

Mvh. Pyllermor :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Min eneste indvending er følgende:

 

Hvis hundelufteren skulle lufte min hund mens jeg f.eks. var arbejde (kommer ikke til at ske, men følg nu med i tankerækken), ville det være vigtigt at vedkommende efterlod min hund i ro. F.eks. med et ben at gnaske i eller lign. Hvis min hund ikke er i ro ved at få benet, vil jeg gerne have at vedkommende lige bliver de der 5-10 minutter det tager for ham, at falde ned.

 

For hvis min hund efterlades alene hjemme mens han er i højt gear, æder han tapetet.

 

Jeg ved ikke, hvordan man rent praktisk evt. skulle gøre dette med 4 hunde, der skal afleveres i hvert sit hjem. I sommerperioden kan man jo ikke bare efterlade dem i bilen!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine krav ville være forskellige:

 

Motor, vil nok tænke max 2 andre hunde, de skal mødes først hvor jeg er med så de kender hinanden lidt

Skal helst på tur med andre hunde som kan lide at gå og snuse (=tage sig gooood tid, han er ikke en forhastet hund på det punkt)

Skal respektere hvis der er noget han ikke vil (gå over, under, træne den øvelse osv)

Må ikke slippes (medmindre hun lige lærer ham et indkald :engel:), men gerne gå med lang line

 

Så vil jeg gerne høre hvad hun vil gøre i forhold til hvis de møder fremmede/løse hunde og om de andre hunde løber frit

 

 

Voodoo:

Må ikke sættes sammen med store hunde som kunne finde på at 'dominere' ham, f.eks. sætte hagen over ryggen eller lignende, heller ikke alt for fysisk vilde hunde (hvis altså der er leg undervejs, nu er han jo unghund). Han skal dog heller ikke sættes sammen med for små, nervøse hunde, da han kan glemme hvor stor og klodset han er endnu.

Må ikke hilse på fremmede børn

Må kun slippes fri på sikre områder, er der mange vilde dyr, så kunne han nok godt finde på at løbe efter, kunne jeg forestille mig (har kun 1 gang mødt en hare og der løb han efter den)

Gerne et sted hvor de kommer forbi vand, især om sommeren (grundet varmen) eller tur i skygge på en eller anden måde, sørge for han ikke koger over af hede osv

Max 1 times tur, vil jeg nok sige, medmindre det var inklusiv en lang pause

Og så igen, hvad hun vil gøre med fremmede hunde, da han jo er ganske sød og naiv og jeg nødigt vil have han får dårlige oplevelser (selvfølgelig)

 

 

Flåter vil jeg så sige at hun næsten godt kan undlade med mine, da de er super svære at mærke før de har suget blod/er blevet en vis størrelse. I ansigtet kan man dog se dem. Vi tjekker selv jævnligt.

 

 

 

Hun lyder god, det vil jeg bestemt sige, men jeg ville møde hende/personen først, men det gør man vel også normalt? Og gerne på en tur så hun kan forklare lidt om hvad hun har af planer. Øj føler jeg kommer med mange krav :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, mit vigtigste punkt ville være, at min hund ikke skulle forlades igen efter turen. dvs. at turen skal falde så sent, at jeg er hjemme bagefter - eller hunden skulle blive hos lufteren, til jeg kunne hente den. ellers ville det ikke kunne bruges af mig.

 

så ville det være vigtigt for mig, at det med bur bag i bilen kunne indlæres langsomt, og at der var lidt fleksibilitet med det - evt. buret på forsædet i starten. det er jo ikke alle hunde, der er vant til at køre i bil på den måde eller burtrænede generelt.

 

og så var det vigtigt for mig, at min hund kun blev sluppet i sikre omgivelser, og at der blev holdt meget kontrol med ham - ikke for meget fri renden rundt uden overblik fra lufteren, og derfor er fire hunde også max.

 

og at han passede med de andre hunde nogenlunde, så det var trygt for ham at komme på turen.

 

og så selvfølgelig at lufteren havde god fornemmelse og erfaring med hunde, tog sig tid til at lære min at kende osv. men den del lyder der til at være ok styr på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hernede er hundeluftning nærmest noget som de fleste bruger...

 

Det er super billigt, og det er ofte en der bor på landet, og har en masse indhegnet marker, søer og skove...

 

Ofte har de f.eks. 5 marker, og på hver mark er så 2-3-4-5 hunde, og en medarbejder... Hundene bliver delt ind efter temperament, alder, racer og ejerens ønsker... (F.eks. hvis man er 5 mennesker der ses privat kan man ønske de 5 hunde leger sammen på en mark)...

 

Man kan vælge om hunden skal have lov at komme ved sø osv...

 

Nå det var vidst egentligt slet ikke det der var pointen...

 

Jeg ville forvente fra hundelufteren;

At denne havde en uddannelse/kursus i hundeadfærd, og kunne finde ud af at sætte hunde sammen på en god måde, så min hund kunne få social omgang med hunde af samme "type"...

At personen havde erfaring indenfor hundepasning/pleje (måske en opdrætter f.eks.)

At personen er venlig og rolig, og forstår at få min hund til at føle sig tryg i personens selskab...

 

Jeg synes det er super at de f.eks. ville tjekke hunden for flåter og skrammer, men jeg tror stadig jeg selv ville gøre det alligevel...

 

Jeg ville også have muligheden for at komme med første gang, eller f.eks. mødes med hundelufteren på en tur, for at se hvordan det foregår, og hvordan hun håndtere min hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

De ideer der skitseres lyder jo ganske udmærkede. Men en ting er intentionerne, noget andet at føre dem ud i livet.

Hunde er forskellige, og hvordan vil hundelufteren eksempelvis tackle en hund der bare ikke kan tåle synet af andre hunde?

Sådan en hund kan også være meget stressende for evt andre hunde der måtte være med på samme tur.

Det lyder jo OK at hundene transporteres i hvert deres bur i bilen. Men er der visuel kontakt mellem burene? Her kunne jeg jo godt forestille mig en aggressiv hund der står og råber ad en ængstelig hund i buret ved siden af?

Og hvor går hundelufterens grænse med hvornår en hund er for asocial til at komme på tur med andre?

 

Så er vi jo også nogen der har lidt psykisk "skæve" hunde, altså generelt set hunde med særlige behov, det kan være fysisk (feks operationssår der ikke må belastes for meget eller blive vådt) eller psykisk (feks angsthunde, signalfølsomme hunde etc). Det er den slags spørgsmål jeg gerne vil vide mere om før jeg engagerer en hundelufter.

 

Hvis jeg selv var hundelufter af en gruppe hunde vile det være underforstået at alle hunde som udgangspunkt kunne enes med andre hunde. Ellers kan det jo ikke fungere med tur i gruppe og så ryger indtjeningsgrundlaget. Det er jo en forretning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min eneste indvending er følgende:

 

Hvis hundelufteren skulle lufte min hund mens jeg f.eks. var arbejde (kommer ikke til at ske, men følg nu med i tankerækken), ville det være vigtigt at vedkommende efterlod min hund i ro. F.eks. med et ben at gnaske i eller lign. Hvis min hund ikke er i ro ved at få benet, vil jeg gerne have at vedkommende lige bliver de der 5-10 minutter det tager for ham, at falde ned.

 

For hvis min hund efterlades alene hjemme mens han er i højt gear, æder han tapetet.

 

Jeg ved ikke, hvordan man rent praktisk evt. skulle gøre dette med 4 hunde, der skal afleveres i hvert sit hjem. I sommerperioden kan man jo ikke bare efterlade dem i bilen!!

 

Det må jo komme an på bilen. Hundene er i hvert deres bur og der kan åbnes vinduer og døre med lås på og så findes der skygge rundt omkring :-D

 

Her taler vi om Købehavnerhunde som skal transporteres ud af byen og tilbage igen, dette tager noget tid + at jeg selv automatisk ville indrette mine ture så de ender roligt så der er tid til at falde ned ovenpå evt. vilde aktiviteter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Ninjamor, det er fint -- jeg er vel lidt ligeglad med, hvordan det gøres (så længe det er ordentligt, fint, etisk osv. - du ved, ikke noget med kvælertag så hunden besvimer og derfor meget rolig, haha, men det giver vel sig selv), så længe det gøres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg selv var hundelufter af en gruppe hunde vile det være underforstået at alle hunde som udgangspunkt kunne enes med andre hunde. Ellers kan det jo ikke fungere med tur i gruppe og så ryger indtjeningsgrundlaget. Det er jo en forretning :-D

 

Klart, men trods mine kan med de fleste, er der altså bare hunde de ikke kan med, det er vel normalt nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor, det er fint -- jeg er vel lidt ligeglad med, hvordan det gøres (så længe det er ordentligt, fint, etisk osv. - du ved, ikke noget med kvælertag så hunden besvimer og derfor meget rolig, haha, men det giver vel sig selv), så længe det gøres.

 

Men det er fint med uddybning for det der er underforstået for nogle er det jo ikke for andre. Som f.eks. den hundelufter der ses lukke 10 hunde ud af sin Berlingo hvor de har været i fri dressur, sådan noget ville være totalt udelukket for mig, men jeg ville heller aldrig være proff. hundelufter, jeg viille ikke have nerverne til det store ansvar det er at tage sig af andres hunde med alt det der kan ske :skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville først og fremmest kunne tage med. De første gange, til jeg kunne se, at min hund var glad og tryg. OG senere uanmeldte ta'-med-ture, for at se hvordan det gik med dagens konstellation af hunde. Enhver hund kan efter ejers mening være nok så fredelig, men hvis den kommer ud i pressede situationer på grund af nye hunde, kan der ske uventede ting.

 

Jeg ville påskønne, hvis der via en webside eller en blog var mulighed for at få at vide hvordan hver tur forløb.

 

Og selvfølgelig skal passeren kunne fremvise papirer på relevante uddannelser og kurser.

 

Hvad jeg ellers ville have af krav/ønsker dukker først op, efter at vi har været med på turen. For jeg har svært ved at forestille mig selve konceptet.. Har aldrig oplevet det herhjemme.

 

Her hvor vi bor, bruger vi mest familie og naboer til hundeluftning. Men vi (jeg:oops:) er også overpyldrede tryghedsnarkomaner, hvad vores hunde angår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville først og fremmest kunne tage med. De første gange, til jeg kunne se, at min hund var glad og tryg. OG senere uanmeldte ta'-med-ture, for at se hvordan det gik med dagens konstellation af hunde. Enhver hund kan efter ejers mening være nok så fredelig, men hvis den kommer ud i pressede situationer på grund af nye hunde, kan der ske uventede ting.

 

Jeg ville påskønne, hvis der via en webside eller en blog var mulighed for at få at vide hvordan hver tur forløb.

 

Og selvfølgelig skal passeren kunne fremvise papirer på relevante uddannelser og kurser.

 

Hvad jeg ellers ville have af krav/ønsker dukker først op, efter at vi har været med på turen. For jeg har svært ved at forestille mig selve konceptet.. Har aldrig oplevet det herhjemme.

 

Her hvor vi bor, bruger vi mest familie og naboer til hundeluftning. Men vi (jeg:oops:) er også overpyldrede tryghedsnarkomaner, hvad vores hunde angår.

 

Slettet

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. pris; Forudsat det var noget jeg ville og kunne bruge og alle mine krav osv osv blev honoreret, ville en enkelt tur for mig en gang i mellem gerne koste op til 1.300 kr. pr. gang.

 

Fast fx. dagligt á 1½ timers gåtur ex. transport tid, ville et "måneds kort til 3.000 kr. være ok, tænker jeg (mængde rabat).

 

Fast fx. 2 gange pr. uge ville 500 pr. gang være ok, altså 4.000 pr. måned.

 

Men dette er sagt helt uden at jeg aner hvad den slags koster, en anden del af mig synes, at en fast pris uanset hvor ofte på mellem 250-350 kr. pr. 1½ timers tur ex. transport også ville være rimeligt til at dække udgifter og løn.

 

Men måske det ligger alt for langt nede :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

et månedskort på omkring 3000 kroner for daglig eftermiddagsgåtur (dvs. ca. 20 gange månedligt) ville være omkring vores teoretiske smertegrænse (i virkeligheden har vi desværre ikke råd) - cirka samme pris som en institutionsplads.

 

hvad det så skal koste for mindre "abonnementer" og enkelte gåture, det ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok ikke lige den primære (sekundære eller tærtiere :mrgreen: ) målgruppe - bor ikke i KBH og kunne i øvrigt ikke finde på at hyre en hundelufter - men 1000 kr/mnd for luftning alle hverdage (50 kr per gang) ville være maks, hvis hunden skal luftes med andre. Solo gåtur, ville jeg nok være villig til at give lidt mere, men ikke det dobbelte :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville først og fremmest kunne tage med. De første gange, til jeg kunne se, at min hund var glad og tryg. OG senere uanmeldte ta'-med-ture, for at se hvordan det gik med dagens konstellation af hunde. Enhver hund kan efter ejers mening være nok så fredelig, men hvis den kommer ud i pressede situationer på grund af nye hunde, kan der ske uventede ting.

 

Jeg ville påskønne, hvis der via en webside eller en blog var mulighed for at få at vide hvordan hver tur forløb.

 

Og selvfølgelig skal passeren kunne fremvise papirer på relevante uddannelser og kurser.

 

Hvad jeg ellers ville have af krav/ønsker dukker først op, efter at vi har været med på turen. For jeg har svært ved at forestille mig selve konceptet.. Har aldrig oplevet det herhjemme.

 

Her hvor vi bor, bruger vi mest familie og naboer til hundeluftning. Men vi (jeg:oops:) er også overpyldrede tryghedsnarkomaner, hvad vores hunde angår.

 

Jeg kan se princippet i det, og som jeg selv skrev ville jeg selv ønske det var sådan....

 

MEN f.eks. når jeg lufter Dexter, og Olivier er på arbejde, og vi møder Olivier et uventet sted så går Dexter HELT i selvsving... Forestil dig og stå med 5 hunde, og den ene møder sin ejer på den måde, det synes jeg ville være at forudsagde en unødvendig stess for alle de andre hunde... Og man kan jo ikke forvente at "alle skal have plads i bilen", hernede køre de i varevogne, så der er jo kun plads til to mennesker i bilen... Så hvis der er tre ejeren der står og stamper og siger i dag vil de med, hvad så? Først til mølle?

 

..

 

Jeg tjekkede priserne hernede, som er meget generelle:

 

En gang om ugen: 76, 25 kr (per gang)

To/tre gange om ugen: 68,25 kr (per gang)

4/5 gange om ugen: 61,25 kr (per gang)

 

Hvis man har to hunde får man 15 kr rabat på nummer to per tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville kun bruge det i særlige perioder, -hvis jeg f.eks. blev indlagt eller på anden måde indisponert..

Og så ville jeg ikke kikke så meget på prisen.

 

Der er jo det ved det, at realistisk set skal der jo kunne strikkes en månedsløn sammen af rimelig størrelse for de 4-5 hunde. Større hundehold ville jeg ikke være tryg ved.

 

Og det ville betyde, at daglige ture på alle hverdage ville koste min. 5000, hvis ikke man vil have flere hunde på holdet.

Der er jo også udgifter forbundet med planen for hundelufteren......

 

Og det kunne jo være en katastrofe for ejere og hunde, hvis hundelufter måtte opgive sit projekt efter at hundene havde vænnet sig til de nye daglige rutiner. Så det SKAL kunne løbe rundt økonomisk.

 

Det ville jeg aldrig have råd til permanent. Men en måned eller to ville det være ok. Eller enkelte dage under særlige omstændigheder.

Og det er nok ikke realistisk at tro, at der er mange, der vil betale det for en daglig luftetur. Så konceptet må nok snarere blive kortere ture, så hundelufteren kunne nå to hold daglig.

 

Så kunne prisen måske holdes nede under smertegrænsen, der nok for mange ligger omkring de 3000.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se princippet i det, og som jeg selv skrev ville jeg selv ønske det var sådan....

 

MEN f.eks. når jeg lufter Dexter, og Olivier er på arbejde, og vi møder Olivier et uventet sted så går Dexter HELT i selvsving... Forestil dig og stå med 5 hunde, og den ene møder sin ejer på den måde, det synes jeg ville være at forudsagde en unødvendig stess for alle de andre hunde... Og man kan jo ikke forvente at "alle skal have plads i bilen", hernede køre de i varevogne, så der er jo kun plads til to mennesker i bilen... Så hvis der er tre ejeren der står og stamper og siger i dag vil de med, hvad så? Først til mølle?

 

..

 

Jeg tjekkede priserne hernede, som er meget generelle:

 

En gang om ugen: 76, 25 kr (per gang)

To/tre gange om ugen: 68,25 kr (per gang)

4/5 gange om ugen: 61,25 kr (per gang)

 

Hvis man har to hunde får man 15 kr rabat på nummer to per tur.

 

Nej, det ville kun være stress hvis det ikke var daglig rutine. Hvis muligheden var der, så ville det da være fint med en betalende "medhjælper" hver dag. Det kunne alle måske have glæde af.

 

Men det er meget billige priser I har hos jer. Her i DK ligger priserne på omkring 200 pr. tur..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...