Hop til indhold

''lejlighedshund''


Gæst MissRiie
 Share

Recommended Posts

Gæst MissRiie

Hej alle. :)

 

Jeg flytter hjemmefra lige om lidt, og har besluttet mig for, at min egen perle Rico, skal blive boende hos mine forældre på landet, ganske enkelt fordi han har alt for meget energi, til at skulle bo i en lejlighed.

 

Og jeg kender mig selv godt nok, til at vide, at der ikke går lang tid, før jeg begynder at savne at have hund !

 

Af den grund, hvilke hunde vil I så anbefale, til at have boende i en lejlighed? Det er en stor lejlighed, på 139 km2, men på første sal, så den skal også være mulig at bære rundt på, for en lille pige. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej alle. :)

 

Jeg flytter hjemmefra lige om lidt, og har besluttet mig for, at min egen perle Rico, skal blive boende hos mine forældre på landet, ganske enkelt fordi han har alt for meget energi, til at skulle bo i en lejlighed.

 

Og jeg kender mig selv godt nok, til at vide, at der ikke går lang tid, før jeg begynder at savne at have hund !

 

Af den grund, hvilke hunde vil I så anbefale, til at have boende i en lejlighed? Det er en stor lejlighed, på 139 km2, men på første sal, så den skal også være mulig at bære rundt på, for en lille pige. :D

 

Du har sådan set selv givet svaret: En hvilkensomhelst hund, du kan bære rundt på det første års tid af dens liv og derudover så du nok sigte efter en ikke så vildt gøende race. Man ved aldrig med naboer....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissRiie
Du har sådan set selv givet svaret: En hvilkensomhelst hund, du kan bære rundt på det første års tid af dens liv og derudover så du nok sigte efter en ikke så vildt gøende race. Man ved aldrig med naboer....

 

Selvfølgelig. :)

Meeen, jeg vil gerne være sikker på jeg vælger den rigtige, med hensyn til aktivering mm. Min egen er en collie/japansk spids, og skal bruge utrolig meget aktivering, derfor syntes jeg det ville være synd, at sætte ham i en lejlighed.

Af den grund vil jeg gerne være sikker fra starten, så jeg ikke er nødt til at gå af med den, pga. jeg syntes det er synd for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aktivering har jo ikke noget at gøre med hvor du bor, men hvor meget tid du bruger på hunden. En hund bliver ikke nødvendigvis "aktiveret" af at have adgang til en have.

 

Hvis du ikke vil gå til træning eller bruge flere timer dagligt på at aktivere din hund, så vil jeg mene at en Mops vil være velegnet til dig. Den er ikke større end at de fleste vil kunne bære den, kræver ikke ret meget motion og træning, og den er ikke specielt gøende. Til gengæld fælder den en del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Samanta
Hej alle. :)

 

Jeg flytter hjemmefra lige om lidt, og har besluttet mig for, at min egen perle Rico, skal blive boende hos mine forældre på landet, ganske enkelt fordi han har alt for meget energi, til at skulle bo i en lejlighed.

 

Og jeg kender mig selv godt nok, til at vide, at der ikke går lang tid, før jeg begynder at savne at have hund !

 

Af den grund, hvilke hunde vil I så anbefale, til at have boende i en lejlighed? Det er en stor lejlighed, på 139 km2, men på første sal, så den skal også være mulig at bære rundt på, for en lille pige. :D

 

Står lidt i samme situation. Skal inde for ikke så længe flytte hjemmefra. Men står bare med en hund som er min, og som jeg meget gerne vil have med mig. Men hun er jo lige så glad for mig som hun er for min mor. Plus hun er en tryg hund, som ikke egner sig så godt til nye steder. Hun føler sig tit utryk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bellapigen

At have hund i en lejlighed er ikke noget problem hvis man har lysten og tiden til hunden.

 

Jeg har selv en stor hund i en lejlighed på 85 m2

Men efter vi fik hende, har vi begge fået meget mere motion, blevet meget gladere, og ikke mindst, så har vi lært utrolig mange nye mennesker at kende.

Mange af dem vi har lært at kende, mødes vi med stort set hver eftermiddag så vores hunde kan lege.

 

I weekenderne tager vi som regel i skoven eller på stranden så hun rigtig kan strække ud.

 

Så hvis du bare er obs på at din hund har brug for lange gåture hvor den både får leget, snuset og får god motion, så kan jeg ikke se noget problem i at have en hund i en lejlighed.

Men det er vigtigt at du bærer din hund op og ned af trapperne i voksealderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg flytter hjemmefra snart også i lejlighed. Jeg har to Chihuahua hvalpe.

De er ikke ret store ;b

 

Jo men er der ikke noget med at de gør ret meget ? Altså det er kun noget jeg har hørt, så jeg ved det ikke, men man er jo desværre nød til at tage hensyn til de der nabo-tingester.

 

Vi har selv haft jagthunde-blandinger i lejlighed der hvor vi boede før og det gik fint. De var jo vant til det fra hvalp af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men er der ikke noget med at de gør ret meget ? Altså det er kun noget jeg har hørt, så jeg ved det ikke, men man er jo desværre nød til at tage hensyn til de der nabo-tingester.

 

Jeg har en chi-blanding og må indrømme at hun gør en del og det går gennem marv og ben :scared: hun ville være enhver trappeopgangs marreridt !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissRiie

Umulia -

Fældning er jeg ligeglad med.. Jeg har kun haft fældenene hunde gennem tiden. :D

Men vil lige undersøge på det, den kunne sagtens være noget !

Bellapigen -

Er skam klar over alt det med at gå ture osv. det gør jeg allerede meget, selvom min hund har massere af plads. :D

Jeg er OBS på det med trapper. :)

Ammocca -

Der ligger mit problem så også i fuldtidsjob, og at jeg er alene. :) Dog kan den komme med på arbejde, men det syntes jeg ikke den skal hver dag.

Littlemisssunshine -

Havde også overvejet chihuahua, men efter rygterne skulle de gø utrolig meget. - og det ville hverken jeg, eller naboen være glade for.

Frigga -

Mener ikke vi må have bulldogs hos os, fordi de kan være ''faaarlige'' .. ;s det så ondsvagt.

 

Tak for alle svarene, også dem jeg ikke lige har skrevet til. :) Vil lige undersøge lidt.. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissRiie
Jeg ville sige en race som pomeranian eller shi tzu :blink: de kræver vist ikke så meget motion og gør ikke så meget som fx. dsg og chihuahua er og gør :mrgreen:

 

Pomeranian har jeg haft overvejet på, men er gået lidt væk fra den igen.. Ved ikke helt hvorfor, men ja. :)

 

Shi tzu vil jeg lige undersøge på. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Enig med Amocca, Pomeraneren er meget gøende som hovedregel - endda ofte mere end Chihuahuaén.

 

Jeg vil også foreslå dig at kigge nærmere på mobsen - nogle af typerne er dog meget energiske. Kender flere der virkelig har brug for aktiveringen. Men de er jo stadig til at gå til. :-D

 

Ellers er der Cavalier KC Spaniel - også umiddelbart ideel til dig

 

Den franske bulldog ville være perfekt. Er du sikker på det ikke er staffer og de store bulldogs der ikke er tilladt i dit kompleks?

 

Hvis du er til lidt pels også er der bichonén, cotonén, pekingeseren, malteseren, löwchen og pudelen (dværg,toy)

 

Hvis du er til de lidt større hunde, vil jeg dog sagtens mene du kan bære en mellemstor hund til den er et år. Og så er udvalget jo straks større.

 

Du skal nok gøre op med dig selv hvad du i grunden vil lave med hunden :-D

 

Vil du have en selskabshund primært eller vil du også gerne noget sport osv.

 

Jeg vil vove at påstå at ALLE hunde kan finde sig til rette i en lejlighed, såfremt deres daglige behov for aktivering tilses.

 

Vi har en grand danois i en lejlighed. Vi har så elevator hvilket løser vores problem med belastning af led. Men han lider skam ingen nød, og er da en ret så aktiv hund. Min veninde havde to store hunde med enormt aktivitetsniveau i lejlighed på 1 sal. De boede da i lejligheden, nøjagtig som de ville bo i et hus = sov, spiste og hyggede sig. :-D Ingen problemer der!

 

Så det er næsten kun hvor meget du kan bære, der sætter grænser for hvilken hund du vil have...og så skal racen selvfølgelig passe til dine behov.

 

Held og lykke med projekt hund :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst littlemisssunshine
Umulia -

Fældning er jeg ligeglad med.. Jeg har kun haft fældenene hunde gennem tiden. :D

Men vil lige undersøge på det, den kunne sagtens være noget !

Bellapigen -

Er skam klar over alt det med at gå ture osv. det gør jeg allerede meget, selvom min hund har massere af plads. :D

Jeg er OBS på det med trapper. :)

Ammocca -

Der ligger mit problem så også i fuldtidsjob, og at jeg er alene. :) Dog kan den komme med på arbejde, men det syntes jeg ikke den skal hver dag.

Littlemisssunshine -

Havde også overvejet chihuahua, men efter rygterne skulle de gø utrolig meget. - og det ville hverken jeg, eller naboen være glade for.

Frigga -

Mener ikke vi må have bulldogs hos os, fordi de kan være ''faaarlige'' .. ;s det så ondsvagt.

 

Tak for alle svarene, også dem jeg ikke lige har skrevet til. :) Vil lige undersøge lidt.. ;)

 

Ja, små hunde gør, det er deres måde at forsvare sig på over for de store. Men synes ikke man kan sige at nogle racer gør mere end andre. Mine veninder har forskellige hunde, henholdsvis Westie, Cocker Spaniel og en Hovawart (meget stor hund) og de gør alle tre mere end mine. Tror også meget handler om opdragelse - man kan træne sin hund til at gø mindre. Vores gør aldrig indenfor. Kun når de er udenfor og hører bagboens hunde gø (som er 4 gravhunde.. og nøøiiij, hvor de dog GØR!). Så det synes jeg ikke man kan begrunde sit valg på :) men pomerainer er virkelig også søde. og små. vi passede en (men det var ikke en ægte, så den var lidt større). men den var virkelig dejlig. den gøede ikke særlig meget. den gøede de første dage om morgenen, når vi gik fra den og så gøede den af katte, ikke af hunde xD men igen. hunde er forskellige. og træning kan gøre meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Boede på 3. sal da jeg fik Luna. Bor på 1. sal nu.

 

Jeg ville ikke lade mine boligforhold bestemme, hvilken hunderace, jeg skulle have.

 

Jeg har ALDRIG skænket det at jeg bor i lejlighed en tanke, da jeg valgte race..

 

Næste hund bliver også en lab eller race i den størrelse.. om jeg så bor i lejlighed eller ej

Link til indlæg
Del på andre sites

Men synes ikke man kan sige at nogle racer gør mere end andre.

 

Det er jeg så SLET ikke enig i.

Gravhunde for eksempel som du nævner er avlet til at have en høj brugbar stemme i og med at de skal bruge stemmen på jagt henholdsvis som drivende jagthund eller til jagt under jorden, gravhunden er en meget gøende race som du jo også selv oplever lyder det til.

Bassethound og Beagle er ligeledes drivende hunde som gør mere.

Derudover så er der racer der er avlet som "alarm hunde" og vagthunde som naturligt gør mere end andre racer.

Man kan muligvis opdrage en hund til at gø mindre, men man kan ikke fjerne instinktet til at gø.

At have mere end en hund kan også let fremme gøen i og med at hvis en hund starter så følger resten med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en Basenji - de gør ikke (er dog ikke lydløse, de jodler bare, ved ikke hvor meget larm de laver generelt).

Men den er da i størrelsesordenen der kan bæres op og ned af trapper uden at være alt for lille.

 

Her er en side med en del information om racen.

http://www.basenji.dk/indexDK.htm

Redigeret af Belzique
tilføjet link
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst littlemisssunshine
Det er jeg så SLET ikke enig i.

Gravhunde for eksempel som du nævner er avlet til at have en høj brugbar stemme i og med at de skal bruge stemmen på jagt henholdsvis som drivende jagthund eller til jagt under jorden, gravhunden er en meget gøende race som du jo også selv oplever lyder det til.

Bassethound og Beagle er ligeledes drivende hunde som gør mere.

Derudover så er der racer der er avlet som "alarm hunde" og vagthunde som naturligt gør mere end andre racer.

Man kan muligvis opdrage en hund til at gø mindre, men man kan ikke fjerne instinktet til at gø.

At have mere end en hund kan også let fremme gøen i og med at hvis en hund starter så følger resten med.

 

Det ved jeg skam godt. Selvfølgelig er der racer, der fra naturens side er "skabt" til at gø mere. Men synes ikke man kan generalisere på den måde og sige "chihuahuaer de gør altså meget", for det gør vores ikke - hunde er forskellige. Selvfølgelig kan man ikke fjerne instinket til at gø, det sagde jeg heller ikke, sagde man kunne træne dem til at gøre MINDRE.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg skam godt. Selvfølgelig er der racer, der fra naturens side er "skabt" til at gø mere. Men synes ikke man kan generalisere på den måde og sige "chihuahuaer de gør altså meget", for det gør vores ikke - hunde er forskellige. Selvfølgelig kan man ikke fjerne instinket til at gø, det sagde jeg heller ikke, sagde man kunne træne dem til at gøre MINDRE.

 

Det er mere sådan generelt for racen folk snakker om tror jeg, for min gravhund gør nemlig heller ikke, men derfor ved jeg jo godt at Gravhunde generelt er meget gøende.

Min gamle gravhund gøede meget og det lige meget hvor meget jeg trænede og belønnede hende for at hold kæft :mrgreen:

Så man kan jo være heldig at få et eksemplar der ikke gør, men der er desværre ikke en "label" på hvalpen der fortæller dig om den ender med at være stille eller gøende :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst littlemisssunshine
Det er mere sådan generelt for racen folk snakker om tror jeg, for min gravhund gør nemlig heller ikke, men derfor ved jeg jo godt at Gravhunde generelt er meget gøende.

Min gamle gravhund gøede meget og det lige meget hvor meget jeg trænede og belønnede hende for at hold kæft :mrgreen:

Så man kan jo være heldig at få et eksemplar der ikke gør, men der er desværre ikke en "label" på hvalpen der fortæller dig om den ender med at være stille eller gøende :mrgreen:

 

Ja, man kan nemlig være heldig. Synes bare det er ærgeligt at fravælge en race, fordi nogle siger de gør meget (hvis man nu virkelig er faldet for den race). Der er vel fordele og ulemper ved alle slags hunde.

 

Trådstarter: Har du overvejet en yorkshire terrier?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg skam godt. Selvfølgelig er der racer, der fra naturens side er "skabt" til at gø mere. Men synes ikke man kan generalisere på den måde og sige "chihuahuaer de gør altså meget", for det gør vores ikke - hunde er forskellige. Selvfølgelig kan man ikke fjerne instinket til at gø, det sagde jeg heller ikke, sagde man kunne træne dem til at gøre MINDRE.

Men det er under alle omstændigheder nemmere at træne en hund til ikke at gø når den ikke oprindelig er avlet til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...